Наукові видання
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові видання за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 30
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Methodology and Technology Research of Personality Self-Development Resources(2017-12) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaThe author's approach to the empirical study of the peculiarities of self-development of a person has been considered. The criteria of self-development as a subject activity have been characterized. Its indicators have been given. The psychological resources of personal self-development have been singled out: the need for self-development as its source and determinant; conditions that ensure its success; mechanisms as functional means and conditions for its implementation. Their essence has been revealed. The need for self-development has been determined by the actualization of the characteristics of self-development (self-activity, vital activity, development of self-consciousness) and has been occurred when the content structure of the individual consciousness and the transformation of semantic entities changed. Conditions of self-development has been defined by mature I of personality, openness, tolerance to the new, the presence of a conscious goal of self-realization and active life strategy. Reflection, self-regulation and feedback have been considered as mechanisms of self-development. The methodical approaches and means of studying the peculiarities and factors of the development of the subject of self-development in adolescence in the process of professional training have been offered, and the results of their integrated empirical research have been highlighted. Particular attention has been paid to the analysis of the level of actualization of self-development resources among students, discovered with the author's diagnostic method "DCPSD" (Dispositional Characteristic of Personality of Self-development). It has been proved that psychological resources as a set of possibilities of development already exist in the psychological reality of a person. It has been shown that the dominance of the level of self-development resources’ actualization of the individual (and their combination) can be correlated with the dimensions of the individual psychological space, indicating the individual peculiarity of the personal self-development organization. It has been noted that, at the same time, actualization, strengthening and harmonization of all psychological resources of a person self-development, enrichment of its relations with the environment and other people, and increasing spirituality is necessary for the implementation of progressive conscious personal self-development.Документ The Concept of «New Man» and «New Society» in the Humanistic Psychoanalysis of Erich Fromm through the Prism Of Psychoanalytic Pedagogy(2023) Vertel Anton Viktorovych; Вертель Антон ВікторовичThe article is devoted to pedagogical aspects of E. Fromm’s teachings. The article explains E. Fromm’s new universal ideal (the ideal of the «New Man» and «New Society»). It is shown that it is impossible to achieve radical changes in the consciousness of a modern person without a humanistically constructed enlightenment. One of the leading E. Fromm’s ideas was revealed – the need for a radical renewal of the entire education and upbringing system. It is shown that E. Fromm attached great importance to the methods of education, considered them as means by which the demands of society are transformed into personal qualities of people, therefore the study of upbringing methods is an important, if not the main component of a complex analysis of society. According to E. Fromm, the main task of upbringing and education is to form humanistic thinking in young people and an adequate idea of their environment, themselves and their calling.Документ Вплив творчості на розвиток самостійності(Фенікс, 2011) Бедлінський Олексій Іванович; Бедлінський Володимир Олексійович; Bedlinskyi Oleksii Ivanovych; Bedlinskyi Volodymyr OleksiiovychУ статті розглядається самостійність підлітка на основі системно-стратегіальної теорії творчості. Встановлено особливості розвитку самостійності у різних підліткових вікових періодах, взаємозв’язки автономності та самостійності підлітків. Виділено рівні розвитку творчих мисленнєвих стратегій та їх вплив на розвиток самостійності молодших та старших підлітків.Документ Ефективність спілкування як умова продуктивної професійної діяльності педагога(2017) Пасько Катерина Миколаївна; Pasko Kateryna MykolaivnaУ статті розглядається феномен ефективного спілкування та особливості його впровадження і активного використання в рамках професійної діяльності сучасного педагога. Окрему увагу приділено бар’єрам спілкування, що впливають на успіх комунікативної взаємодії педагога з учнями. Висвітлено фактори, що протидіють ефективному спілкуванню вчителя. Наголошується на вагомості активного слухання в ході професійної взаємодії, розглядаються рівні активного слухання та можливості використання типів слухання в процесі спілкування педагога зі школярами.Документ Классический психоанализ З. Фрейда о структуре и функциях эго-сознания(Видавничий дім «Гельветика», 2016) Пасько Катерина Миколаївна; Pasko Kateryna Mykolaivna; Вертель Антон Вікторович; Vertel Anton ViktorovychСтатья посвящена философскому анализу комплекса вопросов, связанных с пониманием и интерпретацией проблемы сознания в классическом психоанализе З. Фрейда. Изложены основные положения психоаналитической философии сознания, показана динамика развития психоаналитических идей в системе бессознательное – предсознательное – сознание.Документ Конструювання як провідна діяльність підліткового віку(ЖДУ ім. І. Франка, 2010) Бедлінський Олексій Іванович; Bedlinskyi Oleksii IvanovychУ статті розглядаються особливості вікової періодизації і підстави виділення конструювання як провідної діяльності підліткового віку.Документ Лидерская позиция учителя в современной общеобразовательной школе(LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019) Зливков Валерій Лаврентійович; Zlyvkov Valerii Lavrentiiovych; Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaВ статье рассмотрены современные теории лидерства педагогов, внимание обращено на необходимость применения различных форм лидерства, как в управлении педагогическим коллективом, так и в работе с учениками и их родителями.Документ Можливі шляхи формування психологічної культури школярів(Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, 2018) Тарасова Тетяна Борисівна; Tarasova Tetiana BorysivnaСтаттю присвячено проблемі психологічної культури школярів. Розкривається сутність психологічної культури особистості і аналізуються складові її компоненти. Виділяються два рівня психологічної культури особистості: життєвий і науковий, який може бути загальним і професійним. Основним фактором формування психологічної культури особистості є психологічна просвіта. Розглядаються деякі форми і методи психологічної просвіти школярів.Документ Нарцисичні прояви сучасної студентської молоді(2019) Єрмакова Наталія Олександрівна; Yermakova Nataliia OleksandrivnaУ статті висвітлено нарцисичні прояви у студентської молоді, визначено суть та головні ознаки цього феномену. Здійснено огляд робіт вчених, які займаються вивченням нарцисизму, зокрема - у студентської молоді (З. Фрейд, К. Морф, Ф. Родеволт, К. Берні, К. Хамбург, П. Кілтер, Б. Брос, С. Мілн та ін.). У ході теоретичного аналізу проблеми з’ясовано, що у якості полярних форм дослідниками виокремлюються патологічний і нормальний нарцисизм, які існують вздовж єдиного континууму, і утворюють безліч перехідних форм. Нормальний нарцисизм передбачає організацію зрілих регуляторних механізмів, які забезпечують досвід адаптивного і досяжного самовдосконалення і реалістичні амбіції,відповідні автентичності і позитивному погляду на себе. Патологічний нарцисизм активізує примітивні регуляторні механізми в поєднанні з неадаптивними компенсаторними стратегіями, що перешкоджає ефективному самоствердженню. Нарцисизм як негативний компонент характеру великою мірою властивий студентській молоді, що пов’язано із специфічними умовами життя у інформаційному суспільстві, бажанням бути кращими за всіх, «комплексом переваги» та «комплексом меншовартості», претенціозністю, і є особливо небезпечний тому, що уражена масовою культурою свідомість сприймає його некритично. Дослідницею проаналізовано результати проведеного емпіричного дослідження проблеми нарцисизму у молодіжній субкультурі. Було встановлено, що студенти-іноземці схильні до нарцисизму більше, ніж українські студенти (Uемп =5.5, р=0,05). Середньогруповий показник вираження нарцисизму у іноземних студентів (71,25 %) є дуже високим, що виявляється у схильності особистостей до демонстрації впевненості у власній унікальності, незвичайності, ідеальності. Середньогруповий показник вираження нарцисизму в українських студентів (46,25 %) відповідає середньому рівню, що означає схильність респондентів даної групи до адекватної оцінки своїх можливостей і рівня домагань, своєї зовнішності. Результати дослідження свідчать про те, що переважаючими нарцисичними рисами в досліджуваній вибірці студентів-іноземців є: «Маніпулювання в міжособистісних стосунках», «Зухвала поведінка», «Очікування особливого ставлення», а в українських студентів превалює - «Маніпулювання в міжособистісних стосунках» та «Зухвала поведінка». В найменшій мірі українським студентам властиві «Надмірна зайнятість почуттям заздрості», а студентам-іноземцям – «Дефіцит емпатії». Статистично значущі зв’язки виявилися між нарцисизмом і зухвалою поведінкою досліджуваних обох вибірок (t=0,611, p≤0,05, N=63) і вірою у власну унікальність (t=0,673, p≤0,05, N=68). Перспективами подальшого вивчення проблеми виступають дослідження чинників та складових нарцисизму як особистісного феномену, вивчення гендерних та вікових аспектів зазначеного феномену, розробка ефективних психокорекційних технологій оптимізації зазначеного явища як у студентської молоді, так і у представників інших вікових, соціальних, гендерних категорій.Документ Новая психология или современый миф: к вопросу о методологической состоятельности психоаналитических концепций(Видавничий дім «Гельветика», 2017) Пасько Катерина Миколаївна; Pasko Kateryna Mykolaivna; Вертель Антон Вікторович; Vertel Anton ViktorovychСтатья посвящена исследованию методологических аспектов психоаналитического учения. Рассмотрены взаимосвязи между психоанализом и философией. Сделана попытка проанализировать отношение к психоанализу в системе миф – философия – наука.Документ Образ "ідеального викладача" в процесі професійної підготовки майбутніх педагогів(Глухівський НПУ ім. О. Довженка, 2018-11) Тарасова Тетяна Борисівна; Tarasova Tetiana BorysivnaВ статті стверджується значимість ділових та особистісних професійних якостей викладача, як чинника професійної підготовки майбутніх педагогів. Аналізуються складові образу "ідеального викладача" у сприйнятті студентами освітнього рівня "Магістр".Документ Особливості використання кольоротерапії в процесі сучасної школи(ФОП Цьома С. П., 2017-12) Пасько Катерина Миколаївна; Pasko Kateryna MykolaivnaСтаття присвячена проблемі впливу кольору на особливості сприйняття учбового матеріалу школярами в ході уроку, на повсякденну поведінку дітей у школі. У статті розкриваються особливості виникнення фізичних реакцій у дітей на той чи інший колір, розкривається психологічна складова кольоротерапії, запропоновано варіанти використання знань про колір з метою гармонізації учбового процесу.Документ Особливості методики психологічної просвіти батьків(2017) Тарасова Тетяна Борисівна; Tarasova Tetiana BorysivnaСтаття присвячена розгляданню основних особливостей методики психологічної просвіти батьків як одного з актуальних напрямків роботи психологічної служби загальноосвітніх шкіл. Стверджується пріоритет активних, особистісно-орієнтованих, проблемно-організованих методів.Документ Особливості методики психологічної просвіти педагогів(РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2016) Тарасова Тетяна Борисівна; Tarasova Tetiana BorysivnaСтаття присвячена розгляданню основних особливостей методики психологічної просвіти педагогів як одного з актуальних напрямків роботи психологічної служби загальноосвітніх шкіл. Стверджується пріоритет активних, особистісно-орієнтованих, проблемно-організованих методів.Документ Особливості соціально-психологічної адаптації та самооцінка раціональної поведінки в конфлікті майбутніх педагогів(2019) Кузікова Світлана Борисівна; Пухно Світлана Валеріївна; Kuzikova Svitlana Borysivna; Pukhno Svitlana ValeriivnaУ статті представлено теоретичний аналіз понять «соціально-психологічна адаптація», «самооцінка раціональної поведінки в конфлікті», «психологічна культура особистості», «компетентність», «комунікативна компетентність», «конфліктна компетентність» та взаємозв’язок цих психологічних феноменів. Показано, що проходження соціально-психологічної адаптації першокурсників закладу вищої освіти, майбутніх педагогів, є складним процесом, на які впливає значна кількість факторів, що вимагає ґрунтовного наукового аналізу, оскільки від успішності проходження соціально-психологічної адаптації залежить опанування студентом системи знань та набутті необхідних професійних компетентностей. Крім цього визначено, що особливості адаптації позначаються на динаміці формування у майбутніх педагогів складових психологічної культури, як того особистісного феномену, що забезпечує ефективність виконання завдань професійної діяльності, особистісний і професійний розвиток людини. В статті представлено аналіз визначених понять в сучасних наукових дослідженнях, їх специфіку, значення особливостей вказаних психологічних феноменів для навчально-виховного процесу закладу вищої освіти в цілому. У результаті проведеного експериментального дослідження, визначені особливості проходження соціально-психологічної адаптації студентів першого курсу Сумського Державного педагогічного університету імені А. С. Макаренко – майбутніх педагогів та показники самооцінки раціональної поведінки в конфлікті першокурсників. Показано, що формування складових психологічної культури особистості майбутнього педагога, зокрема, – конфліктної компетентності, складовими якої є навички раціональної поведінки в конфлікті, взаємопов’язані з процесом проходження студентами соціально-психологічної адаптації.Документ Психологические ориентиры современных учебников(Katowice: Nowa nauka, 2018) Тарасова Тетяна Борисівна; Tarasova Tetiana BorysivnaУ статті пропонується радикально змінити стиль і вектор націленості шкільних підручників. Нові підручники повинні писатися "під учня" і бути націлені на те, щоб відігравати роль своєрідних "самовчителів" для учнів. Такий підручник стає умовою організації навчання як спільної діяльності вчителя і учня. Розглядається комплекс принципів, орієнтованих на створення підручників нового типу: гуманітаризації, інтеграції, нелінійності, розведення рівнів.Документ Психологічна просвіта в системі діяльності практичного психолога закладу освіти(РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2015) Тарасова Тетяна Борисівна; Tarasova Tetiana BorysivnaРозглядається сутність психологічної просвіти, мета якої полягає у формуванні психологічної культури особистості. Стверджується, що психологічна просвіта органічно взаємопов'язана з іншими напрямами професійної діяльності практичного психолога.Документ Психологічна просвіта – шлях до психологічної культури особистості(2013) Тарасова Тетяна Борисівна; Tarasova Tetiana BorysivnaСтаття розкриває сутність психологічної культури особистості. Проаналізовано напрямки та методи психологічного просвітлення, виявлено його зв'язок з іншими видами діяльності практичних психологів.Документ Психологічні основи становлення суб'єкта саморозвитку в юнацькому віці(2020) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaУ монографії викладено концептуальні засади дослідження феномену саморозвитку особистості загалом та становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці зокрема. Наведено понятійні моделі, змістову та структурно-рівневу характеристики, механізми, критерії саморозвитку особистості, чинники актуалґенезу та закономірності становлення суб’єкта саморозвитку. Висвітлено результати дослідження особливостей саморозвитку як суб’єктної діяльності в осіб юнацького віку. Розглянуто можливості формування суб’єкта саморозвитку в контексті надання психологічної допомоги. Наведено експериментально перевірені психолого-педагогічні умови та технології оптимізації становлення суб’єкта особистісного і професійного саморозвитку в процесі фахової підготовки студентів-психологів до психокорекційної діяльності. Монографія стане у пригоді психологам, педагогам, викладачам, аспірантам, студентам психологічних факультетів закладів вищої освіти, фахівцям у галузі практичної психології.Документ Психологічні особливості саморегуляції поведінки у старшому дошкільному віці (результати експериментального дослідження)(ХДУ, 2016) Усик Дмитро Борисович; Usyk Dmytro BorysovychУ статті розглядаються результати дослідження саморегуляції поведінки у старших дошкільників. Виокремлено показники саморегуляції поведінки. Визначено структуру методичного комплексу дослідження саморегуляції поведінки у старших дошкільників: поведінковий, когнітивний, темпоральний, емоційний та рефлексивний компоненти. Підібрано діагностичний інструментарій для дослідження таких компонентів саморегуляції як довільність поведінки, типи суб’єктної регуляції поведінки, рівень самооцінки, довільність запам’ятовування, здатність до орієнтації у часі та тривожність. Проаналізовано результати дослідження саморегуляції поведінки. Проведено кореляційний аналіз. Надано виявлені відмінності у показниках саморегуляції старших дошкільників різних статей.