eSSPU logo

Запрошуємо до репозитарію відкритого доступу Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (eSSPUIR)!

eSSPUIR - Електронний інституційний репозитарій Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

ISSN 2522-1531

eSSPUIR – електронний архів наукових та освітніх матеріалів СумДПУ імеіні А. С. Макаренка, що забезпечує накопичення, систематизацію, зберігання інтелектуальних продуктів наукового, освітнього та методичного призначення, створених університетськими спільнотами Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, та забезпечує довготривалий, постійний і надійний безкоштовний відкритий доступ до них засобами Інтернет-сервісів, поширення цих матеріалів у середовищі світового науково-освітнього товариства.

Кількість документів: 16017. Останнє оновлення: 31.03.2025.

Положення про eSSPUIR

Авторський договір приєднання

Інструкція реєстрації користувача eSSPUIR

Зразки бібліографічного оформлення видань

 

Нові надходження

Документ
Безбар’єрність як елемент безпечного освітнього середовища у казках Джанні Родарі
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Золотарьова Тетяна Вікторівна; Zolotarova Tetiana Viktorivna
У статті проаналізовано казки італійського письменника Джанні Родарі, в яких розповідається про освітній процес: «Тоніно-невидимка», «Кришталевий Джакомо», «Навчальна цукерка», «Італія з маленької букви», «Пес, який не вмів гавкати», «Робот, який захотів спати», «Планета Новорічних ялинок». У цих казках ми виявили продемонстровані автором освітні, інформаційні, психологічні, ментальні, соціальні бар’єри та безбар’єрність. У ході підготовки статті нами були застосовані загальнонаукові та евристичні методи, філософський, психолого-педагогічний, лінгвістичний аналіз казок Дж. Родарі. Його казки допомагають донести до учнів складну абстрактну інформацію про сутність, засоби, методи, зміст і форму виявлення, мінімізації та подолання бар’єрів, стимулюють творчість учнів у напрямку перетворення бар’єрів на безбар’єрність, адже всі учасники освітнього процесу мають сприяти створенню та ефективному функціонуванню цілісного безпечного освітнього середовища. У подальшому необхідно написати систему казок для учнів про створення безпечного освітнього середовища.
Документ
Педагогічні умови формування комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі музичної діяльності
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Лобова Ольга Володимирівна; Lobova Olha Volodymyrivna; Червяк Ірина; Cherviak Iryna; Шаповалова Ольга Віталіївна; Shapovalova Olha Vitaliivna
Статтю присвячено актуальній проблемі комунікативного виховання дітей дошкільного віку в закладі дошкільної освіти. Мета статті – обґрунтування педагогічних умов формування ключової комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі музичної діяльності. Ключову комунікативну компетентність трактовано як здатність дітей до ефективного спілкування, взаємодії з оточуючими, висловлення своїх думок, почуттів і потреб, формування якої є важливим для розвитку дитини старшого дошкільного віку, адже закладає основу для успішної соціалізації та навчання у школі. Продемонстровано, що різні види музичної діяльності дітей старшого дошкільного віку мають значні потенційні резерви щодо їх комунікативного виховання. Педагогічні умови формування комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку в музичній діяльності розглянуто як спеціально створені обставини, що мають позитивний вплив на формування зазначеної компетентності вихованців закладів дошкільної освіти в процесі їх занять музичним мистецтвом. Визначено такі педагогічні умови формування комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі музичної діяльності: 1) комплексне використання комунікативного потенціалу різних видів музичної діяльності дітей; 2) застосування музично-ігрової діяльності для розвитку комунікативних здібностей і навичок дітей; 3) забезпечення комунікативної спрямованості всіх форм музичної діяльності дітей.
Документ
Теоретичні засади формування художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва з використанням здоров’язбережувальних технологій
(2025) Міщанчук Вікторія Миколаївна; Mishchanchuk Viktoriia Mykolaivna
У статті досліджено теоретичні засади формування художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва та обґрунтовано ефективність використання здоров’язбережувальних технологій для формування зазначеного феномена в закладах освіти. Використано методи дослідження, що включають аналіз наукової літератури, узагальнення, класифікації та порівняльний аналіз підходів до формування художньо-творчої компетентності учнів з використанням здоров’язбережувальних технологій на уроках музичного мистецтва. У результаті дослідження було розглянуто поняття художньої, творчої та художньо-творчої компетентності, їхній зміст і взаємозв’язки, структуру та значення для гармонійного розвитку особистості в контексті сучасної музично-педагогічної освіти. Розглянуто класифікації здоров’язбережувальних технологій. Досліджено вплив казкотерапії, музикотерапії, вокалотерапії, танцювально-рухової терапії та сугестивних технологій на формування художньо-творчої компетентності учнів. Обґрунтовано значення імпровізації та композиторської діяльності для розвитку самостійного музичного мислення, творчої ініціативи та емоційної виразності учнів. Визначено роль сприятливого навчального середовища, яке забезпечує психоемоційний комфорт, знижує напруження та підвищує мотивацію учнів до творчої діяльності. Результати дослідження можуть бути застосовані для розробки та впровадження ефективних програм з музичного мистецтва, спрямованих на формування художньо-творчої компетентності учнів з використанням здоров’язбережувальних технологій. Окреслено перспективи подальших наукових розвідок, які полягають у розробці нових методів впровадження здоров’язбережувальних технологій на уроках музичного мистецтва та моніторингу їхнього впливу.
Документ
Відеоаналіз як ефективний інструмент формування професійної рефлексії майбутніх керівників хореографічних колективів в умовах воєнного стану
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Нечіпоренко Олександр Вячеславович; Nechiporenko Oleksandr Viacheslavovych
У статті досліджено відеоаналіз як ефективний інструмент формування професійної рефлексії майбутніх керівників хореографічних колективів в умовах воєнного стану. Метою дослідження є визначення рівня готовності здобувачів хореографічної освіти до використання відеоаналізу та розробка методичних рекомендацій щодо його впровадження. Застосовано комплекс методів: теоретичні, емпіричні та статистичні. Виявлено нерівномірність розвитку компонентів готовності: високий рівень мотивації (72%) при середньому рівні когнітивних (58%) та діяльнісних (54%) навичок. Розроблено трирівневу систему навчальних завдань та визначено педагогічні умови ефективного використання відеоаналізу. Встановлено пряму кореляцію (r=0.78) між систематичним застосуванням відеоаналізу та розвитком професійної рефлексії. Перспективи подальших досліджень стосуються розробки системи критеріїв оцінювання групового виконання та методик асинхронної роботи з відеоматеріалами.
Документ
Забезпечення унікальності освітньо-професійних програм (прикладний аспект)
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Терентьєва Наталія Олександрівна; Terentieva Nataliia Oleksandrivna
Стаття репрезентує авторське бачення забезпечення унікальності освітньо-професійних програм на прикладі спеціальності Фізична культура і спорт. Окреслено деякі специфічні моменти забезпечення особливості / унікальності освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми однієї й тієї ж спеціальності (на прикладі спеціальності Фізична культура і спорт). Метою визначено репрезентацію логіки визначення унікальності освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми (на прикладі спеціальності Фізична культура і спорт) в контексті сучасних вимог до їх розроблення. Виокремлено низку ключових векторів для визначення унікальності програми: регіональні особливості; кількісні та якісні параметри; наявна матеріально-технічна база та ресурсне забезпечення; співпраця з соціальними інституціями на вітчизняному та міжнародному рівнях; змістовий контент стратегії розвитку закладу вищої освіти; змінні фактори. До кожного напряму автором означено загальний контент та специфіку спеціальності Фізична культура і спорт та надано шляхи окреслення унікальності програми, реалізованої кафедрою фізичної культури та спорту НУБіП України, зокрема у контексті реалізації вітчизняної та міжнародної діяльності. Зауважено, що ОП/ОПП Фізична культура і спорт входить до галузі знань Освіта/Педагогіка (з 30 серпня 2024 року – Освіта), безпосередньо пов’язана з природничими та біологічними науками і забезпечую найбільш ефективну співпрацю з громадами (міськими, селищними, сільськими) через залучення усіх категорій населення до рухової активності, що забезпечує якість життя людини. The article represents the author's vision of ensuring the uniqueness of educational and professional programs using the example of the specialty Physical Culture and Sports. Some specific points of ensuring the peculiarity / uniqueness of the educational (educational and professional / educational and scientific) program of the same specialty (using the example of the specialty Physical Culture and Sports) are outlined. The goal is to represent the logic of determining the uniqueness of the educational (educational and professional / educational and scientific) program (using the example of the specialty Physical Culture and Sports) in the context of modern requirements for their development.