eSSPU logo

Запрошуємо до репозитарію відкритого доступу Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (eSSPUIR)!

eSSPUIR - Електронний інституційний репозитарій Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

ISSN 2522-1531

eSSPUIR – електронний архів наукових та освітніх матеріалів СумДПУ імеіні А. С. Макаренка, що забезпечує накопичення, систематизацію, зберігання інтелектуальних продуктів наукового, освітнього та методичного призначення, створених університетськими спільнотами Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, та забезпечує довготривалий, постійний і надійний безкоштовний відкритий доступ до них засобами Інтернет-сервісів, поширення цих матеріалів у середовищі світового науково-освітнього товариства.

Кількість документів: 15171. Останнє оновлення: 30.10.2024.

Положення про eSSPUIR

Авторський договір приєднання

Інструкція реєстрації користувача eSSPUIR

Зразки бібліографічного оформлення видань

 

Нові надходження

Документ
Забезпечення готовності майбутніх вихователів до реалізації сучасних форм методичної роботи в умовах закладу дошкільної освіти
(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Ніколаєску Інна Олександрівна; Nikolaiesku Inna Oleksandrivna; Степанова Наталія; Stepanova Nataliia
У статті висвітлено актуальність проблеми використання сучасних форм методичної роботи в умовах закладу дошкільної освіти та готовність майбутніх вихователів до впровадження інноваційних форм цієї роботи у власній професійній діяльності. Стаття базується на аналізі сучасних вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень, що присвячені темі методичної роботи в закладах дошкільної освіти та фаховій підготовці майбутніх вихователів у вищій школі. Проаналізовано наукові напрацювання, які підтверджують постійний інтерес та зусилля у вивченні та впровадженні сучасних форм методичної роботи в освітній процес закладу дошкільної освіти. Вчені презентують інноваційні форми методичної роботи та окреслюють їхнє значення для професійного зростання фахівців у сфері дошкільної освіти. Обґрунтовано теоретичне значення методичної роботи у діяльності закладів дошкільної освіти, виокремлено принципи, на яких ґрунтується якісне застосування сучасних форм методичної роботи. Автори розглядають методичну роботу в закладах дошкільної освіти як діяльність, що має системний характер та спрямовану на підвищення науково-теоретичного, діяльнісно-дослідницького та культурного рівнів, а також рівня психолого-педагогічної підготовки й професійної майстерності педагогічної спільноти. З’ясовано, що сучасні форми методичної роботи мають істотні переваги над традиційними, які полягають у інтерактивності, практичності, варіативності та сприяють партнерській взаємодії. Представлено найпоширеніші інноваційні форми методичної роботи, якими здобувачі вищої освіти спеціальності «012 Дошкільна освіта» опановують під час вивчення освітніх компонентів. Наголошено на ефективності використання цифрових ресурсів та засобів ІКТ у оволодінні сучасними формами методичної роботи. Запропоновано шляхи забезпечення готовності майбутніх вихователів до використання сучасних форм методичної роботи.
Документ
Вплив соціальних мереж на формування сучасної культури та її взаємозв’язок з філософією освіти
(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Нанівський Роман; Nanivskyi Roman; Левко Мар’яна; Levko Mar’iana; Жукова Анна; Zhukova Anna
Стаття присвячена розгляду впливу соціальних мереж на формування сучасної культури та становлення її зв’язку з філософією освіти. Актуальність заявленої у статті проблеми зумовлена тим, що на сучасному етапі розвитку суспільства соцмережі є інструментом розвитку культурного простору, засобом комунікації та формування масової культури. Мета статті полягає в дослідженні переходу сучасного суспільства на мережевий рівень та аналізі його культурного розвитку і його впливу на освітній процес. Основу методологічного підходу в даній науковій роботі складає комплексне системне дослідження, яке ґрунтується на якісному поєднанні теоретичних методів дослідження, зокрема аналізу, синтезу, узагальнення, абстрагування та інтерпретації тощо. Основними результатами, які були отримані в межах цього наукового дослідження, варто вважати обґрунтування впливу медіа та соцмереж на сучасну культуру та її зв’язок з філософією освіти. Доведено, що соцмережі на сучасному етапі здійснюють вагомий вплив на суспільне життя, культурний розвиток, освітній процес, комунікацію, вони є значущою віхою для сучасності та розвитку людства, адже стали невіддільною частиною нашого повсякденного життя. Виявлено, що з одного боку, соціальні мережі надають широкі можливості для розвитку культури та культурного простору, освітньої діяльності, а з іншого боку, продукують негативний вплив на поведінку та цінності людей, сприяють поширенню деструктивних культурних продуктів. Результати цього наукового дослідження, а також сформульовані на їхній основі висновки, становлять практичну цінність для педагогів, філософів, культорологів, а також інших фахівців, які займаються вивченням цифровізації суспільства, розвитком освіти та культури й сучасних технологій.
Документ
Структура професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти
(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Карабін Оксана; Karabin Oksana
У статті актуалізовано проблему професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти. Обґрунтовано, що освітня парадигма потребує конструктивне удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти, яке обумовлене інтегруванням в європейський освітній простір, демократичністю та відкритістю науково-інформаційного простору, всезагальною фундаменталізацією освітнього процесу на вибудовування цілісної системи професійної підготовки майбутніх фахівців, наступністю змісту різних рівнів і ступенів освіти та їх координацію, безперервністю освіти для постійного поглиблення загальноосвітньої та фахової підготовки. З’ясовано, що специфіка професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти первинно ураховується філософськими та психолого-педагогічними науковими концепціями закладів освіти за кожним рівнем й відповідними освітніми й науковими програмами, вимогами до змісту і результатів освітньої діяльності із урахуванням структурованого й системного опису за компетентностями кваліфікаційних рівнів Національної рамки кваліфікацій. Визначено, що підготовка майбутніх учителів інформатики до професійної діяльності у системі неперервної освіти зумовлена тим, що має бути зорієнтованою на формування системного наукового світогляду суб’єктів освіти із привнесенням світоглядного змісту системи освіти та із метою оволодіння професійними теоретичними знаннями і практичними уміннями необхідними для повноцінної компетентнісної діяльності та виконання прикладних професійних завдань. Зроблено висновок, що професійна підготовка майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти має ураховувати сучасні тенденції трансформації освіти, посилення єдиної освітньої екосистеми, удосконалення системи підготовки майбутніх учителів інформатики, адаптацію освітнього процесу відповідно до сьогоднішніх економічних реалій, розширення навчальних планів та освітніх програм відповідно до стандартів освіти.
Документ
Особливості підбору та використання інструментів гейміфікації в освітньому процесі
(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Горбенко Євген; Horbenko Yevhen
У статті розглядаються особливості підбору та використання інструментів гейміфікації в процесі формування інформаційної культури здобувачів освіти. У роботі розглянуто важливість формування інформаційної культури у сучасних здобувачів освіти, акцентується увага на необхідності нових, інноваційних методик для її розвитку. Дослідження розкриває значення гейміфікації як інноваційного підходу в освіті, що сприяє підвищенню мотивації студентів, покращує засвоєння навчального матеріалу та розвиває їхні інформаційні компетенції. Гейміфікаціяв освіті виражається у застосуванні ігрових принципів до різних аспектів навчання, використання її як методу навчання і виховання, а також як інструмент для організації комплексного освітнього процесу. Акцентується увага на принципах вибору гейміфікованих інструментів, з урахуванням індивідуальних особливостей і рівня підготовки студентів, наводяться основні компоненти процесу гейміфікації. Розкриваються підходи до впровадження інструментів гейміфікації в освітній процес. Стаття підкреслює значний потенціал гейміфікації у вдосконаленні освітнього процесу і формуванні інформаційної культури здобувачів освіти. Вона звертає увагу на те, що гейміфікація може стати ефективним інструментом не лише для підвищення мотивації та залученості студентів, але й для глибшого розуміння і засвоєння навчального матеріалу. Окрім того, гейміфіковані підходи сприяють розвитку критичного мислення, творчості та навичок командної роботи.Окремо розглядаються питання адаптації гейміфікації для різних типів здобувачів освіти, залежно від рівня сформованості інформаційної культури та психологічного типу гравців. Наводяться приклади використання гейміфікованих завдань відповідно до рівня розвитку інформаційної культури: низького, середнього та високого. Запропоновано перспективи подальших досліджень, що включають емпіричні дослідження моделей використання гейміфікації.
Документ
Теоретичний огляд сучасних підходів до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів
(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Голод Юрій Михайлович; Holod Yurii Mykhailovych; Пітин Мар’ян Петрович; Pityn Mar’ian Petrovych; Пасічник Вікторія Михайлівна; Pasichnyk Viktoriia Mykhailivna; Ковальчук Лідія; Kovalchuk Lidiia
На сучасному етапі розвитку наукової думки з фізичного виховання школярів надзвичайно велика увага приділяється питанням Нової української школи. Мета: виявити сучасні підходи до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів. Матеріал і методи. Використано методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння. Для дослідження взято актуальну науково-методичну інформацію з проблематики змістового наповнення фізичного виховання у початковій школі. Результати. Реформування фізичного виховання в сучасних умовах покликало фахівців проводити дослідження з вивчення ставлення учителів фізичної культури здебільшого до освітніх змін. Стан здоров’я сучасної молоді викликає суттєве занепокоєння у суспільстві, оскільки простежується постійне погіршення його показників. Така ситуація пов’язана із малорухливим способом життя більшості дітей і підлітків, внаслідок великого навантаження шкільним матеріалом, а також підвищеної зацікавленості сучасними гаджетами, проведенням великої кількості часу сидячи у соціальних мережах та у віртуальних іграх. Формування змісту фізичного виховання повинне враховувати завдання з накопичення різностороннього рухового досвіду. На уроках фізичної культури широко можуть використовуватися засоби волейболу, футболу, баскетболу, гандболу, волейболу, бадмінтону, тенісу та вправи з арсеналу інших ігрових видів спорту. Проведення спортивної гри дає підстави для формування активності самостійності учнів, емоційності та інтенсивності занять. Висновки. Застосування засобів спортивних ігор у фізичному виховання є невід’ємною складовою та потребує широкого науково-методичного обговорення подальших шляхів їхнього застосування в умовах сучасної школи для дітей молодшого шкільного віку. Провідна діяльність для дітей дошкільного віку міститься у застосуванні різноспрямованого змісту ігрової діяльності, яка є основою пізнання, навчання та виховання. Окрім цього відбувається активізація рухового режиму молодших школярів, створюються умови дотримання принципів особистісно-орієнтованого підходу, поліпшення фізичної підготовленості, гармонізації здоров’я, підвищення мотивації тощо.