Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 4576
  • Документ
    Транснаціональна вища освіта в Китаї: цільові пріоритети, нормативні та організаційні засади
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Чу Їн; Chu Yin
    У статті здійснено порівняльно-термінологічний аналіз поняттєвого апарату проблеми транснаціональної вищої освіти (TNHE): вища освіта, інтернаціоналізація вищої освіти, транснаціональна вища освіта. Показано спільні та відмінні риси у трактуванні означених понять у вітчизняній, європейській/міжнародній та китайській термінологічних традиціях. Визначено цільові пріоритети розвитку транснаціональної освіти в Китаї на національному, інституційному та особистісному рівнях у їх соціально-економічному, суспільно- політичному та академічному вимірах. Проаналізовано державні нормативні акти, що регламентують надання TNHE в Китаї починаючи з 2003 р. Окреслено організаційні засади транснаціональної вищої освіти в Китаї.
  • Документ
    Процесуальні засади формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Чистякова Ірина Анатоліївна; Chystiakova Iryna Anatoliivna; Ян Цзінвень; Yan Tszinven
    У статті окреслено процесуальні засади формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва. На основі аналізу, узагальнення й систематизації наукових джерел із досліджуваної проблеми та проведення дослідно-експериментальної роботи визначено сутність поняття «світоглядна культура», окреслено функції світогляду, визначено чинники формування світоглядної культури, виокремлено структурні компоненти, розроблено та обґрунтовано педагогічні умови й визначено етапи формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва.
  • Документ
    Андрагогічний підхід у підготовці менеджерів освіти в європейському освітньому просторі
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Товканець Оксана; Tovkanets Oksana
    У статті здійснено аналіз застосування андрагогічного підходу в підготовці менеджерів освіти в європейському освітньому просторі. Мета статті: обґрунтувати особливості підготовки менеджерів освіти в європейських країнах з урахуванням андрагогічного підходу. Методи дослідження: загальнонаукові методи (аналіз, синтез, індукція, дедукція), методи аналогії й порівняльно-педагогічного аналізу; систематизація, узагальнення, оцінки виявлених особливостей. Підкреслено, що для успішної професійної діяльності менеджери для системи освіти дорослих повинні володіти сукупністю знань із менеджменту освіти, з урахуванням особливостей освіти дорослих, управління системою закладів, що надають послуги з навчання дорослих, управління функціонуванням системою освітою дорослих та операції, пов'язані з плануванням, організацією, упровадженням та оцінкою результатів діяльності курсів, програм та заходів з навчання дорослих.
  • Документ
    Північноамериканський досвід розвитку освіти дорослих як важливий чинник реформування вітчизняного освітнього простору
    (2021) Теренко Олена Олексіївна; Terenko Olena Oleksiivna; Клочко Лариса Іванівна; Klochko Larysa Ivanivna
    Мета статті: проаналізувати північноамериканський досвід розвитку освіти дорослих як чинник реформування вітчизняного освітнього простору. Методи дослідження: для досягнення поставленої мети використовувалася низка загально-теоретичних методів, а саме аналіз, синтез, абстрагування, порівняння, узагальнення та конкретно наукових методів, а саме: термінологічний аналіз, історико-генетичний аналіз, метод наукової екстраполяції. Розглянуто освіту дорослих як важливий інструмент формування громадянського суспільства у США та Канаді. Здійснено компаративний аналіз концептів «активне громадянство» та «демократичне громадянство». Систематизовано принципи неформальної освіти дорослих. Проаналізовано особливості розвитку освіти дорослих в Україні в різні історичні періоди.
  • Документ
    Підготовка докторів філософії за освітньо-науковою програмою «Професійна освіта»: історія становлення, унікальність і стратегії розвитку
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Ушмарова Вікторія Володимирівна; Ushmarova Viktoriia Volodymyrivna
    У статті висвітлено досвід підготовки докторів філософії зі спеціальності 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) в умовах експерименту за європейською моделлю. З'ясовано нормативні вимоги до структури і змісту освітніх програм підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, навчальних планів, переліку компетентностей і програмних результатів навчання згідно з Національною рамкою кваліфікацій. Проаналізовано й узагальнено історію становлення, досвід реалізації, унікальність та стратегії розвитку освітньо- наукової програми «Професійна освіта» в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Представлено цілі, компетентності і результати навчання, освітню і наукову складову ОНП «Професійна освіта» у контексті відповідності критеріям якості освітніх програм.
  • Документ
    Підготовка педагогічних працівників до використання онлайн-сервісів для формувального оцінювання в умовах упровадження освітніх реформ у базовій школі
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Сологуб Олександра; Solohub Oleksandra
    Метою статті є підготовка та представлення навчально-методичних матеріалів щодо шляхів використання педагогічними працівниками інструментів формувального оцінювання засобами онлайн-сервісів в умовах освітніх реформ у базовій школі. Практичне значення дослідження полягає в тому, що автором статті описано моделі використання педагогічними працівниками інструментів формувального оцінювання засобами онлайн-сервісів, а також представлено у вигляді QR-кодів навчальні відеоматеріали, розміщені на авторському каналі YouTube. Перспективи подальших наукових розвідок автор вбачає в підготовці педагогічних працівників базової школи до втілення ідей формувального оцінювання, пошуку його місця в моделі професійної діяльності вчителя.
  • Документ
    Формування академічної вокально-виконавської культури у структурі підготовки майбутніх викладачів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Мольдерф Тетяна; Molderf Tetiana
    У статті висвітлено особливості формування академічної вокально- виконавської культури майбутніх викладачів початкових спеціалізованих мистецьких закладів освіти, пов'язані з набуттям ними професійної компетентності, досвіду самовдосконалення, гармонійного фахового розвитку у структурі підготовки фахівців. Виокремлено поняття компетентності як результату здобуття ґрунтовних професійних знань і вмінь; визначено нормативні навчальні дисципліни, зміст яких сприяє розвиткові академічної вокально-виконавської культури творчої особистості майбутнього викладача ПСМНЗ. Артикульовано педагогічний ресурс феномену академічності як системи організації культури звуку, буття суворих правил, канонів, традицій, стилів і жанрів італійської вокальної школи bel canto, де головними принципами виступають канонізація і непорушність.
  • Документ
    Застосування інтерактивних технологій у практичній підготовці майбутніх фахівців сфери туризму
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Ташак Мирослава; Tashak Myroslava; Саницька Алла; Sanytska Alla
    У статті обґрунтовано значимість професійної підготовки майбутніх фахівців сфери туризму для підвищення якості туристичних послуг в Україні. Аргументовано актуальність технологізації процесу навчання, переваги застосування таких технологій у підготовці кадрів для туристичної галузі. Розкрито сутність інтерактивних методів навчання. Продемонстровано можливість їх упровадження у практичні заняття для знаходження розв'язку завдання фахового спрямування, зокрема організації добового раціонального харчування в нескладних багатоденних піших походах із урахуванням допустимих вагових навантажень за мінімальних фінансових затрат. Окреслено перспективу наукових розвідок в аспекті їх подальшого практичного застосування.
  • Документ
    Здоров'язберігаючі технології як засіб удосконалення вокально-фахової підготовки здобувачів освіти в педагогічних університетах
    (2021) Гуральник Наталія Павлівна; Huralnyk Nataliia Pavlivna; Тоцька Людмила; Totska Liudmyla; Го Сяофен; Ho Siaofen
    У представленій статті розглядається проблема оновлення технології навчання вокалу в умовах модернізації мистецької освіти. Мета полягає в розкритті безпосередньої залежності успішності цього процесу в закладах вищої освіти від системи фахової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Зокрема, вокально-фахова підготовка здобувачів освіти в педагогічних університетах потребує оновлення форм та методів навчання з урахуванням збереження здоров'я голосового апарату майбутнього фахівця. Реалізація цієї мети потребує вирішення складних завдань, які пов'язані з підвищенням рівня фахової підготовленості за рахунок застосування новітніх технологій вокально-фахової підготовки. Оптимальна реалізація професійної активності майбутнього вчителя музичного мистецтва в перспективі безпосередньо залежить від результатів звернення педагогічної уваги на збереження здоров'я голосового апарату майбутніх фахівців.
  • Документ
    Teenagers' Musical-Aesthetic Taste Development as a Psychological and Pedagogical Problem
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Yeremenko Olha Volodymyrivna; Єременко Ольга Володимирівна; Koriakin Oleksii Oleksiiovych; Корякін Олексій Олексійович
    The publication highlights the problem of teenagers' musical-aesthetic taste and its socio-pedagogical significance for the formation of the younger generation's spirituality. It is emphasized that multidimensional concept of musical-aesthetic taste is studied by researchers in the context of development of musical perception, artistic needs, artistic and figurative thinking, etc. Musical-aesthetic taste is characterized as one of the norms of aesthetic perfection, which determines a person's selectivity in relation to reality and art phenomena. Musical-aesthetic taste is determined by the level of interest, excitement, culture of the subject, his ability to assess the phenomena of musical art. It is established that musical-aesthetic taste is interpreted as a spiritual ability of an individual to invent the values of musical art, which can be traced in the individual assessment of aesthetic qualities of music, due to the dialectical combination of subjective and social evaluation.
  • Документ
    Методичні засади корекційної допомоги дітям з інвалідністю в умовах реабілітаційного центру України та Німеччини
    (2021) Бездідько Наталія Володимирівна; Bezdidko Nataliia Volodymyrivna; Лянной Юрій Олегович; Liannoi Yurii Olehovych
    У статті розглянуто проблему реабілітації й соціалізації дітей з інвалідністю в умовах сучасного розвитку суспільства України та Німеччини. Особлива увага приділена методичним засадам корекційної допомоги. Зауважено, що саме центри реабілітації повинні координувати та управляти процесом створення сприятливого реабілітаційного простору для дітей із інвалідністю. Проаналізовано методики, які використовуються для реабілітації дітей та осіб з інвалідністю. Досліджено індивідуальну програму реабілітації інваліда, яка визначає види, форми і об'єм реабілітаційних заходів, оптимальні строки їх здійснення і конкретних виконавців.
  • Документ
    Наукові підходи та педагогічні умови формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Ю Янь; Yu Yan
    Стаття розкриває результати теоретичного дослідження щодо формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва. Проблемою теоретичного дослідження стало визначення методологічної платформи задля розробки педагогічних умов, які на практиці в поетапному режимі сприятимуть ефективності формування художньо-образних репрезентацій. У дослідженні позначено категорію студентів, що брали участь в експерименті як «бакалаври музичного мистецтва». Разом із тим, це узагальнена група здобувачів двох спеціальностей: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) та 025 Музичне мистецтво.
  • Документ
    Інноваційний розвиток вищої освіти: сутність та його складові
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Романенко Неля Олександрівна; Romanenko Nelia Oleksandrivna
    Стаття присвячена дослідженню сутності та складових інноваційного розвитку в галузі вищої освіти. Метою статті є визначення особливостей інноваційного розвитку в галузі вищої освіти задля актуалізації можливостей використання позитивного досвіду в сучасних умовах реформування вищої школи. У роботі розкрито визначення поняття інновацій з урахуванням досліджень вітчизняних та світових науковців. Виокремлено основні підходи до класифікації інноваційного розвитку в галузі вищої освіти. Виділено основні принципи та етапи інноваційного розвитку. Установлено, що інноваційний розвиток є складним, динамічним, ризикованим процесом, який спрямований на наближення параметрів функціонування вищої освіти до сучасних вимоги суспільства.
  • Документ
    Впровадження інноваційних технологій навчання при підготовці молодших бакалаврів зі спеціальності «Інженерія програмного забезпечення»
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Любима Аліна; Liubyma Alina
    У статті здійснено аналіз наукових здобутків щодо впровадження інноваційних технологій навчання під час підготовки молодших бакалаврів спеціальності «Інженерія програмного забезпечення». Установлено, що підготовка фахівців цієї спеціальності має відбуватися з дотриманням певного алгоритму в освітньому процесі закладу: упровадження сучасної теоретичної підготовки; організація якісної практичної підготовки; формування переліку компетентностей за вимогами провідних компаній у галузі інженерії програмного забезпечення; організація підготовки за фахом з першого курсу; введення глибокого вивчення англійської мови; збільшення обсягу практичних занять; якісна організація стажування, практики та працевлаштування; раціональний розподіл часу на загальні дисципліни та дисципліни професійного спрямування за фахом. Показано приклади застосування сучасного інструментарію з підготовки молодших бакалаврів спеціальності «Інженерія програмного забезпечення» та обґрунтовано, що однім із ефективних інноваційних методів навчання молодших бакалаврів є метод проєктів.
  • Документ
    Принципи моніторингу якості вищої освіти
    (2021) Осередчук Ольга; Oseredchuk Olha
    Якість освітнього процесу є невід'ємною складовою якості освіти. Кожен заклад вищої освіти має свої особливості та складові, що впливають на формування внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти. Функції і принципи є необхідними категоріями під час здійснення моніторингу якості вищої освіти. У статті розглянуто принципи моніторингу якості вищої освіти, що пропонують учені, й виокремлено нами основні принципи (науковості, інтегрованості, мобільності, об'єктивності, валідності, діагностико-прогностичної спрямованості, систематичності, єдності управління та самоуправління, послідовності, гуманізму), за допомогою яких, на нашу думку, моніторинг якості вищої освіти буде ефективним.
  • Документ
    Форми і методи формування фасилітаційної компетентності майбутнього вчителя природничих дисциплін
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Огієнко Олена Іванівна; Ohiienko Olena Ivanivna; Трофименко Аліна; Trofymenko Alina
    У статті проаналізовано форми й методи формування фасилітаційної компетентності, які використовуються в процесі підготовки вчителя природничих дисциплін. Окреслено мету дослідження, яка полягає у визначенні сутнісних особливостей форм і методів формування фасилітаційної компетентності в процесі підготовки вчителя природничих дисциплін та обґрунтуванні їх ефективності. Здійснено добір доцільних форм і методів формування фасилітаційної компетентності в процесі фахової підготовки в закладах вищої педагогічної освіти, зокрема «Світове кафе», хакатон, експрес-знайомство, «Експерт-засідання», «Метаплан», «Слідкуй за лідером», РЯЕБ-формула та ін. Розкрито специфіку їх використання в інтерактивному освітньому середовищі педагогічних університетів України.
  • Документ
    Інтеграція компонентів професійної культури майбутніх фахівців сфери обслуговування в умовах інформатизації суспільства
    (2021) Козловський Юрій; Kozlovskyi Yurii; Мукан Наталія; Mukan Natalia; Зельман Леся; Zelman Lesia
    Стаття містить результати дослідження щодо використання інтегративного підходу до формування професійної культури майбутніх фахівців сфери обслуговування в умовах кардинальних змін, пов'язаних із введенням великої кількості електронної техніки та автоматики у сферу обслуговування. Установлено, що інформатизація та автоматизація процесів у сфері обслуговування, на перший погляд, витісняють живу людську працю, однак ускладняються системи управління й виникає потреба у відповідному супроводі та адмініструванні. Запропоновано обґрунтовану теоретично і практично перевірену методику, яка інтегрує компоненти професійної культури, сформовані на різних видах культури. Зроблено висновок, що важлива роль відводиться духовним якостям працівника, ставленню до праці, культурі комунікації з клієнтами.
  • Документ
    Формування професійно-педагогічного підприємництва вчителя у площині цифровізації неперервної освіти
    (2021) Кінах Неля; Kinakh Nelia; Rubliova Natalia; Рубльова Наталія
    У статті визначено вплив середовища неперервної освіти на формування професійно-педагогічного підприємництва вчителя в умовах цифровізації, означено поняття цифрової компетентності та її склад, проаналізовано чинники формування професійно-педагогічного підприємництва вчителя у площині цифровізації неперервної освіти, розглянуто, як цифрова компетентність впливає на формування підприємництва вчителів у середовищі неперервної освіти, а також створено структурно-функційну схему впливу цифрової компентності на формування професійно-педагогічного підприємництва вчителя в умовах неперервної освіти.
  • Документ
    Педагогічні умови формування природознавчої компетентності учнів початкових класів на основі розвитку спостережливості
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021) Колишкіна Алла Петрівна; Kolyshkina Alla Petrivna; Романенко Катерина Олексіївна; Romanenko Kateryna Oleksiivna
    У статті висвітлено організацію та хід проведення педагогічного експерименту щодо формування природознавчої компетентності учнів початкових класів на основі розвитку спостережливості. Обґрунтовано методи, які було покладено в основу експериментальної роботи: спостереження за діяльністю учнів під час занять; анкетування учнів початкових класів; бесіда з учнями початкових класів; завдання на спостережливість та рівень сформованості природознавчої компетентності; бесіда з учителями початкової школи. Визначено й обґрунтовано педагогічні умови розвитку спостережливості у формуванні природознавчої компетентності учнів початкових класів, а саме: створення емоційно-ціннісної основи спілкування школярів із природою в процесі проведення уроків-ігор та міні- проєктів на свіжому повітрі; використання спостереження в процесі споглядально- ігрової діяльності учнів початкових класів.
  • Документ
    Професійна готовність майбутніх учителів біології до організації проєктної діяльності учнів
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021) Генкал Світлана Едуардівна; Genkal Svitlana Eduardivna
    У статті розкрито проблему вдосконалення методичної та педагогічної підготовки фахівців, набуття майбутніми вчителями біології готовності до організації проектної діяльності учнів, умінь та досвіду формування компетентностей, активності, креативності. Мета статті полягаю в обґрунтуванні складових готовності майбутніх учителів біології до організації проектної діяльності учнів. У дослідженні використовуються теоретичні та емпіричні методи. Уточнено поняття «професійна готовність», визначено компоненти, рівні готовності та встановлено спрямованість методичної підготовки на підвищення професійної компетентності в процесі фахової підготовки майбутніх учителів біології.