Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 5185
  • Документ
    Європейський досвід формування життєвих навичок учнів початкової школи
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Філоненко Оксана Володимирівна; Filonenko Oksana Volodymyrivna
    Ураховуючи сучасні запити освіти на вивчення європейського досвіду потребує уваги вивчення проблеми формування життєвих навичок учнів початкової школи. У статті розкрито особливості формування життєвих навичок учнів початкових класів згідно з європейським досвідом. Для вирішення поставленої мети було використано такі методи дослідження: теоретичні: аналіз педагогічної літератури, нормативних документів, матеріали періодичних видань із теми дослідження; структурно-логічний аналіз та систематизація; зіставлення різних поглядів на проблему; узагальнення. Встановлено, що розвиток життєвих навичок учнів початкових класів, згідно з європейським досвідом, є насамперед дослідженням і практичним застосуванням підходів, спрямованих на комплексний розвиток особистості дитини. Європейський досвід у цій області базується на тривалих педагогічних дослідженнях та інноваційних програмах, які акцентують увагу на важливості не лише когнітивного, а й емоційного та соціального розвитку учнів. Одним з ключових аспектів є поєднання теоретичних знань з практичними навичками, які сприяють формуванню життєвих компетентностей. Це включає розвиток емоційного інтелекту, навичок саморегуляції, уміння працювати в команді, розвиток критичного мислення та прийняття рішень. Європейський підхід акцентує увагу на важливості виховання громадянських якостей,таких як повага до прав людини, толерантності тощо. Подальшим напрямом досліджень вбачаємо визначення напрямів творчого застосування європейського досвіду підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування життєвих навичок учнів.
  • Документ
    Особливості свідомого відношення студентів закладів фахової передвищої освіти до занять фізичною культурою
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Харченко Сергій; Kharchenko Serhii; Химченко Олександр Вікторович; Khymchenko Oleksandr Viktorovych; Кравченко Ігор Миколайович; Kravchenko Ihor Mykolaiovych; Гончаренко Володимир Іванович; Honcharenko Volodymyr Ivanovych
    Дане дослідження спрямоване на вивчення й удосконалення фізичного виховання студентів у процесі навчання у закладі фахової передвищої освіти та обґрунтовуються педагогічні умови свідомого відношення до фізкультурно- спортивної діяльності на основі взаємодії між викладачами і студентам. Фахова передвища освіта зорієнтована переважно на надання професійних знань та прикладних професійних умінь і меншою мірою на формування навичок збереження власного здоров’я, що здійснюється зазвичай засобами ППФП (виконання фізичних вправ, здійснення рухової активності, спортивні ігри тощо) на заняттях з фізичної культури і обмежене обсягами навчальних планів освітніх програм та відповідними освітніми стандартами для закладів фахової передвищої освіти. Роботи полягає у впровадженні у програму занять фізичною культурою студентів закладів фахової передвищої освіти, в межах якої: динамічна витривалість, стійкість до несприятливих факторів, вольові якості розвиваються за допомогою тривалих аеробних вправ; силова витривалість розвивається вправами для м’язів спини, для м’язів хребта, для м’язів ніг, для розвитку рухливості суглобів плечового поясу, для черевного пресу, для м’язів рук; точність рухів, просторова орієнтація, м’язова чуттєвість розвивається за допомогою вправ у парах з м’ячом на місці і в русі; рухливість у суглобах, сила, спритність розвивається за допомогою як активних, так і пасивних вправи з великою амплітудою рухів; спритність, точність, координація; рішучість, уміння працювати в команді, активність, наполегливість, емоційна стійкість розвиваються через спортивні естафети з предметами та спортивні ігри. Удосконалено зміст програми занять фізичною культурою питаннями: збереження здоров’я та значення фізичної культури (підготовки) у професійній діяльності майбутніх фахівців фахової перед вищої освіти, профілактиці захворюваності й реабілітації; особливостями фізичної підготовки фахівців; системи медичних знань з оздоровчими технологіями.
  • Документ
    Формування навичок дослідницької діяльності в молодших школярів при вивченні природознавства
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Нінова Тетяна Степанівна; Ninova Tetiana Stepanivna; Здір Дарина Русланівна; Zdir Daryna Ruslanivna; Пакушина Людмила Зіновіївна; Pakushyna Liudmyla Zinoviivna; Гуйван Людмила Вікторівна; Huivan Liudmyla Viktorivna
    У статті розглянуто особливості поетапного формування навичок дослідницької діяльності у молодших школярів під час вивчення природознавства. Визначено, що формування навичок дослідницької діяльності є важливою складовою частиною освітнього процесу, оскільки сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, формуванню критичного мислення та самостійності. Проаналізовано теоретичні підходи до визначення дослідницької діяльності. Схарактеризовано етапи організації дослідницької діяльності учнів початкової школи: постановка проблеми, формулювання гіпотези, проведення експерименту, аналіз результатів та висновки. Розкрито значення групової та індивідуальної роботи під час виконання дослідницьких завдань, які сприяють розвитку в учнів аналітичного мислення, креативності та здатності до самостійної роботи. Особливу увагу приділено використанню проблемних та творчих завдань, що допомагають зацікавити дітей у процесі навчання, розвиваючи їхню уяву та мотивацію до пізнання. Встановлено, що для ефективного формування навичок дослідницької діяльності молодших школярів важливо створити сприятливе педагогічне середовище, яке сприятиме розвитку активності учнів і підтримуватиме їхнє бажання до пізнання. Висвітлено роль вчителя як координатора дослідницької діяльності учнів початкової школи, що включає підтримку та орієнтацію учнів на процес пошуку, а не лише на кінцевий результат.
  • Документ
    The Impact of Displaced Universities on Society: Social and Economic Transformations
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Sychikova Yana; Сичікова Яна; Nestorenko Tetiana; Несторенко Тетяна; Cherniakova Zhanna Yuriivna; Чернякова Жанна Юріївна; Kaplunovska Alla; Каплуновська Алла; Koinash Maryna; Койнаш Марина
    The article examines displaced universities as a response to external threats, such as military conflicts and political repression. The study analyzes historical cases from World War II and modern examples in Europe, including the European Humanities University in Lithuania and Ukrainian universities relocated after 2014. The research employs historical-comparative analysis and socio-economic modeling. Findings highlight the role of displaced universities in local economic growth, entrepreneurship, and community development. Challenges include social tensions and ecological concerns. Practical recommendations focus on improving state policies, digitalization, and financial support. Future research should explore long-term socio-economic effects and integration strategies.
  • Документ
    Роль інформаційно‐комунікаційних технології (ІКТ) у формуванні риторичної компетентності здобувачів освіти старшої школи
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Герман Вікторія Василівна; Herman Viktoriia Vasylivna; Венюкова Єлизавета; Veniukova Yelyzaveta
    У статті визначено значення та потенціал інформаційно‐ комунікаційних технологій (ІКТ) у процесі формування риторичної компетентності учнів старшої школи. Проаналізовано сучасні підходи до використання цифрових інструментів для розвитку мовленнєвих навичок, комунікативної культури та вміння впевнено презентувати свої думки. Визначено риторичну компетентність як сукупність знань, навичок і вмінь, необхідних для створення ефективного публічного виступу. ІКТ розглядаються як інструмент для підвищення ефективності освітнього процесу.
  • Документ
    Роль цифрових технологій в розвитку тактичних та оперативних навичок військових курсантів
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Зайцев Артур Анатолійович; Zaitsev Artur Anatoliiovych
    У статті розглядається роль цифрових технологій у розвитку тактичних та оперативних навичок військових курсантів. Аналізується вплив сучасних цифрових інструментів, таких як симулятори, віртуальна реальність, програмне забезпечення для аналізу даних та мобільні додатки, на підвищення ефективності військового навчання. Досліджуються переваги та недоліки використання цифрових технологій у підготовці військових кадрів, а також перспективи їх подальшого впровадження у навчальний процес. Стаття також висвітлює необхідність адаптації військової освіти до сучасних вимог інформаційного суспільства та розвитку цифрової компетентності військових курсантів. Розглядаються питання використання цифрових технологій для моделювання тактичних ситуацій, відпрацювання оперативних навичок та аналізу результатів навчальних дій. Цифровізація вимагає модернізації підготовки офіцерів ЗСУ. Необхідно розвивати цифрові компетенції, використовуючи STEM-технології, та посилити координацію між ІТ-сектором та освітою. Дослідження підтверджує потребу офіцерів у знаннях управління ІТ-проєктами, розвитку цифрових навичок у сферах інформаційної грамотності, комунікації, створення контенту та кібербезпеки. STEM-освіта сприяє професійному розвитку офіцерів через міждисциплінарний підхід, що поєднує робототехніку, ІТ та програмування. Пропонується розвивати навички у сферах штучного інтелекту, машинного навчання, хмарних технологій, планування проєктів, обробки даних та захисту інформації. Сучасна цифрова епоха вимагає від військових фахівців не лише традиційних військових навичок, але й високого рівня цифрової компетентності. Цифрові технології відіграють ключову роль у розвитку тактичних та оперативних навичок військових курсантів, забезпечуючи ефективне навчання, моделювання ситуацій та аналіз даних. Впровадження STEM-освіти, яка поєднує науку, технології, інженерію та математику, є необхідним кроком для модернізації військової освіти, що дозволить курсантам розвинути критичне мислення, навички вирішення проблем та здатність до інновацій.
  • Документ
    Прояви посттравматичного стресового розладу в українських студентів
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Ашихмин Олександра; Ashykhmyn Oleksandra
    Стаття присвячена дослідженню проявів посттравматичного стресового розладу (ПТСР) серед українських студентів у контексті сучасних соціально-політичних викликів. Мета дослідження полягала у визначенні основних симптомів ПТСР, аналізі факторів, що сприяють його розвитку, та оцінці впливу пережитих травматичних подій на психоемоційний стан молоді. У роботі застосовано методи анкетування, інтерв’ювання та психодіагностичні інструменти, зокрема шкалу ПТСР (PCL-5). Результати дослідження свідчать про високу поширеність симптомів ПТСР, таких як рекурентні спогади, емоційна нестабільність та проблеми з концентрацією уваги, серед студентів, які безпосередньо або опосередковано постраждали від військових дій, економічної нестабільності чи втрати близьких.
  • Документ
    Методика експериментального дослідження результативності індивідуальної підготовки військових фахівців у навчальних центрах Збройних Сил України
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Світак Василь; Svitak Vasyl
    У статті охарактеризовано мету та зміст основних етапів педагогічного експерименту, на основі чого зроблено висновок, що педагогічна авторська модель індивідуальної підготовки військових фахівців суттєво впливає на сформованість фахової компетентності осіб, які вчаться у навчальних центрах Збройних Сил України засобами інноваційних технологій навчання. Ключовими характеристиками педагогічного експерименту досліджуваного феномена є такі: внесення змін до освітнього процесу відповідно до розробленого плану та гіпотези дослідження; створення таких педагогічних умов, за яких стають більш помітними взаємозв’язки між різними аспектами навчального процесу щодо організації індивідуальної підготовки військових фахівців; фіксація результатів навчальної діяльності. Впроваджено у програму індивідуальної фахової підготовки «сапер» навчальні посібники «Сапер» рівень 1; розроблено та затверджено контрольну смугу оцінювання військових фахівців за військово‐обліковою спеціальністю «Сапер» 1‐2 рівнів, які відповідають стандартам НАТО.
  • Документ
    Кооперативні технології навчання англомовного читання майбутніх учителів
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Шевцова Наталія Олександрівна; Shevtsova Nataliia Oleksandrivna
    У статті розглядаються можливості використання кооперативних технологій навчання англомовного читання майбутніх учителів. Автор статті узагальнює сучасні тенденції використання кооперативних технологій, окреслює переваги використання кооперативних технологій навчання англомовного читання, визначає цілі навчання майбутніх вчителів англомовного читання на основі кооперативних технологій у навчанні читання для отримання інформації та аргументації, наводить приклади використання завдань з використанням кооперативних технологій навчання англомовного читання та їхню методичну характеристику. Під кооперативними технологіями навчання англомовного читання автор розуміє підходи до викладання та форми навчання іншомовного читання у невеликих групах. Потенціал кооперативних технологій навчання англомовного читання розглядається на двох рівнях – мовному та соціальному. Кооперативні технології навчання англомовного читання майбутніх вчителів базуються на п’яти різних типах кооперативної навчальної діяльності: взаємонавчанні; «пилці»; спільних проектах; кооперативно-індивідуалізованому навчанні; кооперативній взаємодії. Репертуар кооперативних технологій навчання читання представлений прийомами «Мозаїчного читання», «Взаємним читанням» / «Груповим читанням», прийомами та методами «Почережні запитання», «Взаємне навчання», «Читання в парах / узагальнення в парах», «Методом банкноти євро», «Методом чисел», «Читанням із застосуванням стратегії вичікування». Кооперативні технології навчання англомовного читання майбутніх учителів передбачають три фази роботи: самостійно / індивідуально, у парі, у групі / кооперативно та базуються на моделі «Подумай- пари-поділись». Заключним етапом всіх кооперативних технологій навчання англомовного читання виступає рефлексія, яка може бути представлена когнітивною, метакогнітивною та афективною рефлексією.
  • Документ
    Організація навчально‐пізнавальної та виховної діяльності молодших школярів у групі подовженого дня
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Яцина Світлана Миколаївна; Yatsyna Svitlana Mykolaivna; Шпак Валентина Павлівна; Shpak Valentyna Pavlivna; Гуйван Людмила Вікторівна; Huivan Liudmyla Viktorivna
    Статтю присвячено аналізу особливостей організації навчально‐ пізнавальної та виховної діяльності молодших школярів у групі продовженого дня в початковій школі. З’ясовано основні завдання та методи роботи з учнями в умовах позаурочного часу. Окреслено ключові аспекти та педагогічні умови ефективної організації роботи вихователя в групі подовженого дня. Охарактеризовано основні етапи режиму групи подовженого дня, такі як організаційний момент, прогулянка, самопідготовка, дозвіллєва діяльність, харчування та оздоровчі заходи. Розглянуто нормативно‐правові документи, що регулюють діяльність групи подовженого дня. З’ясовано доцільність упровадження інноваційних методів навчання, засобів та технологій, що відповідають стандартам Нової української школи. Проаналізовано специфіку та особливості роботи вихователя в групі подовженого дня в Новій українській школі..
  • Документ
    Сутність фактурно‐стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано та критерії їх оцінювання
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Ван Чєнь; Van Chien
    У статті актуалізовано проблему формування фактурно‐стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано. Зазначені уміння розглядаються у двох проєкціях: як уміння що забезпечують виконавський процес музиканта‐піаніста; як уміння, що визначають здатність навчати гри на фортепіано учнів. Побудовано структуру фактурно‐стильових виконавських умінь, що охоплює обидві проєкції. Мета статті: розкрити сутність та обґрунтувати структуру фактурно‐стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано, а також розробка критеріїв і показників оцінювання їх сформованості. Методом теоретичного моделювання на основі узагальнення наукових праць та педагогічного і виконавського досвіду обґрунтовано такі компоненти: техніко‐фізіологічний компонент індивідуальних властивостей студента‐піаніста; мобільність та вправність володіння різними фактурами в різних стилях; застосування художньо‐образного та стильового контексту фортепіанної фактури твору в процесі роботи над ним і в концертному виконавстві. Розроблено критерії та показники оцінювання визначених компонентів та їх структурних елементів. Для оцінювання сформованості зазначеної якості обрано такі критерії: рефлексійно‐самокорегувальний, з показниками: розуміння та здатність до самооцінювання щодо володіння художньою технікою піаніста; здатність до самоконтролю та самокорегування розвитку виконавської техніки піаніста; мотиваційно‐виконавський, з показниками: інтенсивність і прагнення щодо оволодіння різноманітними фактурно‐стильовими уміннями піаніста; міра здатності до методичного самонавчання і викладання щодо володіння фактурно‐ стильовим розмаїттям фортепіанного репертуару; інтерпретаційно‐творчий, з показниками: якість орієнтації щодо співвіднощшення фактури і стилю в роботі над образом твору та в методичному забезпеченні цього процесу; ступінь якісного застосування фактурно‐стильового контенту твору в процесі його виконавської інтерпретації.
  • Документ
    Методологічні аспекти формування духовності у здобувачів вищої освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Геращенко Тетяна Григорівна; Herashchenko Tetiana Hryhorivna; Кондратюк Світлана Миколаївна; Kondratiuk Svitlana Mykolaivna; Козлова Олена Григорівна; Kozlova Olena Hryhorivna
    У статті зосереджується увага на фундаментальних особливостях ментальності українців, необхідності моральної інтеграції суспільства, яка є шляхом до встановлення ідеальних моральних відносин, гармонії між нормами моралі та реальністю. Розглядаються шляхи формування у здобувачів вищої освіти духовності, справжнього, а не уявного патріотизму, почуття гордості за свою країну і впевненості в її майбутньому серед процвітаючих європейських держав. Акцентується увага на необхідності подальших досліджень специфічності та прояву патріотизму у сучасному суспільстві, зокрема у період воєнного стану. Окреслені шляхи боротьби з проявами псевдопатріотизму як гальмівної сили суспільства.
  • Документ
    Сучасні тенденції в організації навчання та підвищення кваліфікації педагогічного персоналу: аналіз досвіду Європейського Союзу в контексті неформальної та інформальної освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Гузенко Оксана Вікторівна; Huzenko Oksana Viktorivna
    Стаття присвячена аналізу європейського досвіду у використанні неформальної та інформальної освіти для підвищення якості освіти. Автор обґрунтовує значущість цієї теми для вітчизняної освітньої системи, визначаючи її як важливу складову неперервної освіти педагогічного персоналу. Стаття розглядає неформальну та інформальну освіту як цілеспрямоване навчання, що відбувається поза формальними навчальними закладами, і як навчання, що відбувається в повсякденному житті. Досліджуються актуальні тенденції у сфері навчання та підвищення кваліфікації педагогічного персоналу, зокрема вивчається досвід Європейського союзу. Значна увага приділяється ролі неформальної та інформальної освіти в цьому процесі, а також пропонуються конкретні рекомендації для адаптації визначених тенденцій у вітчизняній практиці з метою покращення якості педагогічної освіти та підвищення професійної компетентності педагогічного персоналу.
  • Документ
    Особливості системи професійного розвитку вчителів у Фінляндії
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Загоруйко Людмила Олексіївна; Zahoruiko Liudmyla Oleksiivna
    У статті розглянуто систему професійного розвитку вчителів у Фінляндії та охарактеризовано її особливості. Визначено, що у Фінляндії підхід до професійного розвитку вчителів охоплює широкий спектр практик, зосереджених на багатопрофільній співпраці, а фінські ініціативи з професійного розвитку характеризуються багатогранним та практико‐ орієнтованим навчанням. Аналіз особливостей системи професійного розвитку вчителів у Фінляндії дав змогу виявити такі її характеристики, як: чіткість та посилення правил відбору на педагогічні спеціальності; успішне поєднання навчання та досліджень; практична орієнтованість програм професійного розвитку; розвиток мереж для професійного спілкування; зосередження уваги на особливостях викладання в інклюзивному класі; успішна робота з наставниками (менторами) в школах тощо.
  • Документ
    Організаційно‐педагогічні умови підвищення сумісності процесів підготовки морських офіцерів у ВНЗ України та країн НАТО
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Злобіна Олена Вікторівна; Zlobina Olena Viktorivna
    Метою статті є осмислення проблеми визначення організаційно‐ педагогічних умов підвищення сумісності процесів підготовки морських офіцерів у ВВНЗ України та країн НАТО. Дослідження організаційно‐педагогічних умов практичної підготовки морських офіцерів у ВВНЗ і ВП ЗВО України, як обставин і чинників, що здатні реально покращити ефективність даної складової освітнього процесу, здійснено в контексті їх відповідності змісту профільних чинних стандартів НАТО Bi‐SCD 075‐007 «Освіта і підготовка» та «Освіта та індивідуальна підготовка (E&ITD) 075‐007». Обґрунтовано, що основоположними системоутворюючими організаційно‐педагогічними умовами практичної підготовки морських офіцерів у ВВНЗ і ВП ЗВО України повинні стати орієнтація на стандарти військової освіти країн НАТО; підвищення кваліфікації викладачів, які мають отримати належну підготовку для педагогічної діяльності в межах нового педагогічного середовища, що утворюється у військовому ВНЗ завдяки переходу на нові стандарти навчання; створення сприятливих умов формування в курсантів‐ військових моряків якостей самоактуалізації, самозростання, самооцінки, навчання в умовах суб’єкт‐суб’єктної взаємодії; формування атмосфери вільного і продуктивного розвитку особистості та активне й ефективне застосування віртуально‐імітаційного освітнього середовища практичної підготовки за зразком центрів навчально‐практичного моделювання НАТО. Як доводить педагогічна теорія та передовий досвід Альянсу, саме ці умови уможливлюють як покращення практичної складової підготовки курсантів‐морських офіцерів, так і її наближення до чинних стандартів НАТО.
  • Документ
    Художньо‐виконавські цінності підлітків: теоретичні аспекти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Кун Лінжань; Kun Linzhan
    У статті актуалізовано проблему формування художньо‐виконавських цінностей учнів у процесі співацького навчання в позашкільній діяльності. Розкрито поняття «цінності», «ціннісні орієнтири», «художні цінності», «художньо‐виконавські цінності». Підкреслюється роль ціннісних світоглядних орієнтирів у розвитку духовної культури підростаючого покоління. Обґрунтовуються широкі можливості позашкільної освіти задля практичного усвідомлення мистецьких явищ. Формування художньо‐виконавських цінностей відбувається під впливом різних форм музично‐виконавської діяльності. Констатовано важливе місце співацького навчання у з’ясуванні питань формування цінностей підлітків у напрямі усвідомлення різноманітності музичних композицій, оцінювальних підходів до них, створення власного «художньо‐ виконавського фонду» на основі осягнення високоякісних зразків музики.
  • Документ
    Зарубіжні стратегії змішаного навчання у контексті підготовки майбутніх учителів Foreign Blended Learning Strategies in the Context of Future Teachers’ Preparation
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Науменко Назарій Олегович; Naumenko Nazarii Olehovych
    У статті обґрунтована актуальність вивчення вітчизняного й зарубіжного інноваційного досвіду як засобу інтенсифікації підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах змішаного навчання. Проаналізовано різні аспекти організації дистанційного та змішаного навчання в США, Канаді, Німеччині Розглянуто різні моделі впровадження змішаного навчання. Окреслено їх організаційні особливості, що дозволяють підвищити якість підготовки майбутніх фахівців. Узагальнено переваги впровадження змішаної форми навчання та зазначено проблемні ділянки процесу організації комбінування онлайн та офлайн навчання з позиції набуття студентами досвіду роботи в інтегрованому освітньому середовищі.
  • Документ
    Застосування веб‐квесту як умова розвитку проєктної культури майбутніх викладачів у професійній діяльності
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Савченко Лариса; Savchenko Larysa; Саф’ян Карина; Saf’ian Karyna; Созонюк Ольга; Sozoniuk Olha
    Стаття висвітлює особливості використання веб‐квесту як засобу розвитку проєктної культури майбутніх викладачів у їхній професійній діяльності. Розглядається питання включення цінностей, духовного виміру у професійно‐ педагогічну освіту, спрямовану на розуміння гуманістичних універсальних цінностей культури та актуалізацію культурного досвіду особистості. Для вирішення поставленої мети було використано такі методи дослідження: теоретичні: аналіз педагогічної літератури, нормативних документів, матеріали періодичних видань із теми дослідження; структурно‐логічний аналіз та систематизація; зіставлення різних поглядів на проблему, узагальнення. Проєктна діяльність є основною формою навчання у закладах вищої освіти. Залучення студентів до виконання завдань з використанням проєктної діяльності, такої як веб‐квести, урізноманітнює навчальний процес. Веб‐квест є дидактичною структурою, в рамках якої викладач формує пошукову діяльність студентів, задає параметри цієї діяльності і визначає її часові межі. Під час проведення занять з фахової дисципліни «Основи проєктної діяльності у технологічній освіті» було запропоновано проєкти: «Інспектування та атестація школи», «Методична рада вчителів технологічної освіти», педагогічні ситуації різної складності, різноманітні інтелектуальні вправи (загадки, ребуси, кросворди, малюнки, графіки), педагогічні завдання «Доберіть діагностичні методи для вивчення якості освіти учнів», презентації «Рейтинг педагога», веб‐квести «Індивідуальна траєкторія майбутнього учителя». Проєктна діяльність представляє собою колективну навчально‐ пізнавальну ініціативу, де учасники працюють разом, маючи спільну мету, узгоджені методи та стратегії, спрямовані на досягнення загального результату у вирішенні конкретної проблеми, яка має важливість для всіх учасників проєкту. Проєктна культура як частина навчальної культури – синтез різних сторін знання, світогляду, мислення, почуттів, мови, дій, спілкування. Це динамічна система технологічних знань, умінь, діяльності і професійної підготовки.
  • Документ
    Використання інтерактивних технологій для формування культурологічної компетентності у курсантів військових ЗВО
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Стозуб Василь; Stozub Vasyl
    У статті досліджується важливість використання інтерактивних технологій для формування культурологічної компетентності у курсантів військових закладів вищої освіти. Зокрема, акцентується увага на актуальності цього процесу в умовах глобалізації та інтеграції України до міжнародних структур, зокрема в НАТО, що передбачає активну взаємодію військовослужбовців з представниками різних культур та націй. У роботі розглядаються різноманітні інтерактивні методи, зокрема симуляції, рольові ігри, онлайн-платформи, які сприяють не лише засвоєнню знань про культурні традиції та цінності інших народів, але й розвитку навичок міжкультурної комунікації. Підкреслюється, що інтерактивні технології допомагають створити реалістичні ситуації для практичного засвоєння культурологічних знань, що є важливим аспектом у підготовці майбутніх офіцерів, здатних ефективно працювати в умовах міжнародної співпраці та багатокультурних середовищах. Визначено основні переваги застосування інтерактивних технологій, зокрема підвищення мотивації курсантів, розвиток критичного мислення та креативності, а також формування здатності до швидкої адаптації в різних культурних контекстах. Стаття розглядає передумови розвитку культурологічної компетентності у курсантів військових ЗВО в умовах міжнародної інтеграції та реформування Збройних сил України. Зокрема, увагу акцентовано на важливості активного навчання, критичного мислення та підвищення рівня міжкультурної комунікації для ефективної професійної діяльності. Окремо розглядаються аспекти адаптації курсантів до змінюваного середовища та підготовки до міжнародного співробітництва. Мотивація та залучення курсантів до навчального процесу є ключовими чинниками розвитку їх професійної готовності до багатонаціональних операцій. Зазначено, що системний підхід до навчання курсантів в умовах культурної різноманітності сприятиме підвищенню ефективності їх професійної підготовки та успішній реалізації на міжнародній арені.
  • Документ
    Особливості використання музичних освітніх веб‐ресурсів у професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва у США
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Котелевський Іван; Kotelevskyi Ivan
    У статті розглядається проблема використання музичних освітніх веб‐ ресурсів у професійній підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в США. Мета дослідження полягала у визначенні особливостей використання музичних освітніх веб‐ресурсів у професійній підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в США. Для розв’язання поставленої мети було викорис‐ тано методи системно‐логічного, структурно‐функціонального та порівняльного аналізу, методи систематизації й узагальнення. Результатами проведеного дослідження стало виявлення сутнісних характеристик музичних освітніх веб‐ платформ, веб‐сайтів у США; визначення особливостей їх використання у професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва у США.