Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 5056
  • Документ
    Pedagogical Activity of a High School Teacher in the Discourse of Historical Retrospective
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Korzh-Usenko Larysa Viktorivna; Sydorenko Olena Leonidivna; Корж-Усенко Лариса Вікторівна; Сидоренко Олена Леонідівна
    The article presents the characteristics of the academic environment of higher education institutions on the territory of Ukraine at the turn of the 19th‐20th centuries in the conditions of the Russian and Austro‐Hungarian empires. The common and different aspects of the status of teachers in the imperial educational space have been identified, and the means of stimulating the desire of scientific and pedagogical staff to productive pedagogical activity have been revealed. The range of responsibilities, the level of material and social support of teachers is outlined, the peculiarities of the teaching staff of state and non‐state higher educational institutions on the territory of Ukraine, which was part of the two empires, are revealed. The complex of rights granted to scientific and pedagogical personnel in higher education in Ukraine at the end of the 19th – at the beginning of the 20th century was analyzed.
  • Документ
    Неформальна екологічна освіта як пріоритет діяльності всесвітньої організації скаутського руху
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna; Чернякова Жанна Юріївна; Cherniakova Zhanna Yuriivna
    У статті схарактеризовано нормативні, організаційні та змістові засади неформальної екологічної освіти молоді як пріоритету діяльності Всесвітньої організації скаутського руху (World Organization of the Scout Movement ‐ WOSM). Окреслено цільові пріоритети, еволюцію та організаційні засади діяльності міжнародного скаутського руху та Національної організації скаутів України як його складової. З’ясовано особливості неформальної освіти як засобу реалізації місії міжнародного скаутського руху. Схарактеризовано міжнародні екологічні програми, що реалізуються WOSM в сучасних умовах. Узагальнено цілі, критерії, дії та заплановані результати діяльності національних організацій скаутів у Європейському скаутському регіоні.
  • Документ
    Потенційні чинники розвитку раціональної скрипкової техніки
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Андрейко Оксана Іванівна; Andreiko Oksana Ivanivna
    У статті розглядається низка чинників, що впливають на раціональне формування скрипкової техніки музиканта‐виконавця. У зв’язку з цим, мета статті полягає у спрямуванні становлення виконавської майстерності скрипалів на розвиток у них попередніх уявлень про зміст виконуваного твору, звук як конкретне явище передачі музичної думки, рухові комплекси, які доцільні для втілення виконавського задуму. Головним чинником раціональної скрипкової техніки є доцільна постановки скрипаля, що означає відмову від статичності та підчиненість її типових форм принципам руху. Важливого значення у статті надається комплексному розгляду ролі свідомості у процесі становлення виконавського мистецтва, що дозволяє трансформувати техніку скрипаля на вищий художньо‐інтерпретаційний рівень.
  • Документ
    Можливості реалізації нейропедагогічних підходів майбутніми педагогам у професійній діяльності
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Бахмат Наталія; Bakhmat Nataliia; Навроцька Інна; Navrotska Inna
    Нейропедагогіка – це сучасна галузь, що об’єднує принципи андрагогіки та психології навчання з дослідженнями в галузі нейронауки та когнітивної психології. Її мета полягає у вдосконаленні процесу навчання шляхом поєднання наукових відкриттів і педагогічної практики. Фокус наукових досліджень у нейропедагогіці полягає в розумінні та вивченні способів активізації роботи мозку та створення нових зв’язків, що допомагає учням покращити їхні навчальні здібності шляхом збільшення пластичності мозку. Дослідження полягає у підготовці майбутніх педагогів до використання нейропедагогічних методів у своїй професійній практиці. Метод літературного аналізу уможливив глибше розуміння засад нейропедагогіки. Результати роботи засвідчили, що системи освіти стають все більшою проблемою для країн через постійні виклики, такі як потреба у масовій освіті, адаптація професійних траєкторій до змін на ринку праці, впровадження цифрових технологій та зростання соціальних нерівностей. Проте, на сьогоднішній день можливе створення навчальних програм, які ефективно пристосовані для досягнення освітніх цілей, базуючись на нових відомостях про функціонування людського мозку, які були отримані протягом останніх десятиліть. Деякі наукові дискусії можуть здаватися стереотипними, однак учені все ще продовжують вивчати й набувати нові знання в сфері нейропедагогіки. Слід зазначити, що наукові позиції як саме інтегрувати нейропедагогіку ще на стадії розкриття. Висновуємо, що підготовка майбутніх педагогічних працівників до реалізації нейропедагогічних підходів у професійній діяльності можлива лише у рамках професійного розвитку, де майбутніх педагогів мають навчити застосовувати нейронауку в навчанні. Вони повинні спільно працювати над створенням, впровадженням та оцінкою уроків, що базуються на нейробіології, керуватися теоріями, пов’язаними з нейронною пластичністю, теорії уваги та усвідомленості. Підкреслюємо ключову роль аналогій у виявленні глибокого розуміння майбутніх педагогів знань та їхнього застосування. За допомогою аналогій, учителі, здійснюючи викладання, збагачують дидактичні форми, використовують різноманітні модальності та створюють послідовне навчання для учнів. Отримані дані свідчать про потенціал нейропедагогики для підтримки розвитку майбутніх педагогів у поглибленні їхнього теоретичного розуміння навчальних підходів та педагогічних практик.
  • Документ
    Сучасні тенденції євроінтеграції початкової школи
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Жовнич Олеся Володимирівна; Zhovnych Olesia Volodymyrivna
    Практичне забезпечення європейської освіти в Україні розглядається як ключовий елемент не лише академічного розвитку, але й формування вмінь та навичок учнів у співпраці з європейськими партнерами. Запровадження європейського виміру в українську освіту не передбачає стандартизації, але вимагає індивідуального підходу до розроблення навчальних планів і методик викладання, спрямованих на засвоєння знань про європейські країни та їхні культурні особливості. Участь у міжнародних проєктах, партнерствах з європейськими школами та розвиток мовних навичок стають важливими компонентами європейської освіти в Україні. Впровадження цих ідей українськими освітніми установами сприятиме формуванню нової культури громадянина, зорієнтованої на європейські цінності та діалог між культурами. У соціологічному дослідженні, проведеному протягом 2023‐2024 років, аналізується ставлення українського науково‐педагогічного персоналу та слухачів післядипломної педагогічної освіти до європейського вектора розвитку України. Виявлено, що вони позитивно оцінюють європейські цінності як фундамент демократичного суспільства, розглядаючи їх як важливий аспект інтеграції України у європейський освітній простір. Високий рівень підтримки євроінтеграції серед учасників дослідження, що склав 94,0%, свідчить про актуальність цієї проблеми для української освітньої спільноти. Науково‐педагогічний персонал вбачає у євроінтеграційному процесі можливість підвищення престижу своєї професії та поліпшення умов праці. Однак, дослідження також виявило недостатню реалізацію цінностей, таких як підтримка суб’єктності учнів та гнучкість освітніх програм. Потреба в вивченні іноземних мов, хоч і усвідомлена, часто не відображається на практиці в навчальних закладах, що свідчить про наявність протиріч у реалізації цих завдань. Саме тому необхідно активізувати практичні заходи для забезпечення повноцінного впровадження європейських цінностей у педагогічну практику України.
  • Документ
    Античні засади музичної педагогіки
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Ількаєв Олександр; Ilkaiev Oleksandr; Куліченко Алла Костянтинівна; Kulichenko Alla Kostiantynivna
    Статтю присвячено аналізу ролі музичної освіти у формуванні освітніх систем античного світу, зокрема в античній Греції та Римі. Дослідження сфокусовано на ідеях таких видатних філософів, теоретиків і поетів, як Піфагор, Платон, Аристотель та Квінтіліан, які розробили концепції музичної педагогіки, що інтегрують естетичні, моральні та математичні аспекти.Вказано на важливість музики в античному суспільстві як інструменту розвитку особистості та її місце в загальному освітньому середовищі.Зокрема, розглянуто вплив музичного навчання на формування характеру й інтелектуальних здібностей учнів.
  • Документ
    Творчість Астора П’яццолли в контексті українського народно‐інструментального виконавства: на прикладі аранжувань творів для ансамблю
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Сподаренко Віктор Михайлович; Spodarenko Viktor Mykhailovych
    У статті розглядається творчість аргентинського композитора,основоположника жанру «нове танго» Астора П’яццолли. Визначається вплив його музики на українське народно‐інструментальне виконавське мистецтво.На основі аналізу аранжувань музичних творів для ансамблю характеризуються особливості композиторського стилю, гармонічної мови,поліфонічного письма, принципів побудови музичної драматургії та засобів музичної виразності. З метою визначення еволюційних змін авторського стилю для аналізу було обрано твори зрілого та пізнього періоду творчості композитора в аранжуванні для ансамблю.
  • Документ
    Formation of the Student's Personality in the Context of Forming a Healthy Lifestyle and Development of Physical Culture
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Leleka Vitalii; Лелека Віталій
    The impact of physical education and sports on the formation of a student’s personality is of great social importance, because modern living conditions (both at work and in everyday life) lead to an inevitable decrease in human motor activity – decreased motor activity, in turn, leads to a decrease training of the body, which affects the reduction of mental and physical capacity. The purpose of the article is to study the formation of the student's personality in the context of the formation of a healthy lifestyle and the development of physical culture. Using the main means of physical education, such as physical exercises, natural forces of nature, hygienic factors, a physical education teacher forms the necessary skills and abilities, develops professionally significant qualities, contributes to the morpho‐functional improvement of the body, cultivates a stable interest and need for systematic physical education, attracts to the acquisition special system of knowledge and their use in social practice and daily life of the student. Physical culture as a part of general culture is represented in a higher educational institution by an educational discipline and is an integral component of the integral development of a student's personality, professional training and harmonization of his life activities. An important task of educational and training processes in physical education and sports consists not only in the specifics of teaching the skills and abilities of using the means of physical culture, sports, tourism in higher education institutions, but also, most importantly, in teaching technologies and the greater use of these means in the future, motivation to a healthy lifestyle, improvement of personality and society. Therefore, a special role in the design of physical education in a higher educational institution is to, based on real conditions, offer such forms of organization and ensuring the effectiveness of physical education that would encourage the formation of a student's health culture and hisself‐development.
  • Документ
    Форми та методи роботи з дітьми із сімей мігрантів у Франціі
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Якименко Вікторія; Yakymenko Viktoriia
    У статті проаналізовано провідні форми та методи роботи вчителя з дітьми мігрантів у навчальний та позанавчальний час у Французькій Республіці.Установлено, що ЗВО Франції озброюють майбутніх учителів різноманітними практичними порадами щодо особливостей роботи з дітьми мігрантів, надають їм арсенал форм, методів і засобів аналізу конкретної навчальної ситуації,організують для майбутніх учителів різні види педагогічної практики у закладах дошкільної і середньої освіти, заохочують їх щодо обміну досвідом роботи. Від учителя, який працює з дітьми‐мігрантами, вимагається: постійне зайняття самоосвітою; зразковий вигляд і поведінка; не забувати про те, що вчитель повинен завжди бути прикладом моралі, громадянської свідомості та світськості.З’ясовано, що до ефективних форм та методів роботи вчителів з учнями‐мігрантами належать: залучення цієї категорії учнів до активної діяльності в житті школи; організація колективної форми роботи, яка передбачає активну участь дітей із сімей мігрантів у реальних проєктах;навчання жити разом, співпрацювати у колективі; участь у різноманітних змаганнях; проведення спеціальної години для роздумів; залучення дітей та їхніх батьків до програми морального й громадянського виховання; активне обговорення з учнями‐мігрантами моральних проблем та ситуацій з життя класу й найближчого оточення дітей; проведення пам’ятних вшанувальних заходів; вивчення історичних подій, фактів, документів із національної історії,легенд, міфів; проведення різноманітних психологічних тренінгів, які спрямовані на створення шкільного колективу; формування в класі атмосфери прийняття,готовності надати допомогу дітям мігрантів; запобігання виникненню конфліктних ситуацій.Необхідно також наголосити на тому, що діти мігрантів інтегруються у французьке суспільство як через організацію навчальної діяльності, так і в позанавчальний час. Зокрема, у навчальному процесі використовуються такі методи, як: читання текстів; ведення листування; складання офіційних листів;критичний аналіз подій, які описуються засобами масової інформації (преса,радіо, телебачення); використання різноманітних тем для роздумів;обговорення, порівняння та критика поточної інформації; проведення бесід,наприклад, з питань ролі чоловіка та жінки в соціальному, професійному і сімейному житті.
  • Документ
    Оцінювання знань студентів‐хореографів:методичний підхід
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Максименко Анатолій Іванович; Maksymenko Anatolii Ivanovych; Омельяненко Захар Валерійович; Omelianenko Zakhar Valeriiovych
    У статті обґрунтовано значення методичного підходу в оцінюванніякості засвоєння знань студентів спеціальності хореографія з метою розробки ефективної системи оцінювання, яка враховує специфіку виконавських (танцювальних) дисциплін, розширює діапазон критеріїв та показників, а також забезпечує об’єктивність і послідовність оцінювання на різних етапах освітнього процесу. Дослідження базується на низці загальнонаукових (аналіз,синтез, узагальнення, систематизація) методів дослідження. Доведено вагомість традиційних методів оцінювання у підготовці студентів‐хореографів, а також наголошено на впровадженні інноваційних підходів до оцінювання, таких як проектні завдання, рефлексивний аналіз та оцінювання практичних виступів.
  • Документ
    Training of Academic Staff for Academic Entrepreneurship in the Framework of Professional Development: the Analysis of Scientific Publications
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Helzhynska Tetiana; Гельжинська Тетяна
    The article is devoted to highlighting the problem of academic staff training for academic entrepreneurship in the framework of professional development, which is studied through the prism of scientific publications. Aim of the study is to present the results of the analysis of scientific publications, which reveal some aspects of academic staff training for academic entrepreneurship in the framework of professional development. In the research the following methods were used: the analysis of pedagogical literature, synthesis, comparison, generalization and systematization, induction and deduction. It was found that the rapid pace of knowledge creation and its transfer prompts society to pay special attention to modern universities as innovation centres. The role and significance of academic entrepreneurship, as well as academic staff training for its implementation, are substantiated. It is proved that the problem of professional development, which is able to provide opportunities for academic staff training for academic entrepreneurship, becomes especially relevant. The absence of scientific works dedicated to the specifics of academic staff training at modern universities for academic entrepreneurship was recorded, which contradicts the trends of the international educational and scientific space, the demands of society and the requirements of the modern labour market.
  • Документ
    Психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Литвин Інна; Lytvyn Inna; Зорочкіна Тетяна Сергіївна; Zorochkina Tetiana Serhiivna; Шпак Валентина Павлівна; Shpak Valentyna Pavlivna
    У статті розглянуто психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Обґрунтовано важливість врахування вікових особливостей розвитку молодших школярів в освітньому процесі початкової школи. Дослідження показує, що цей період є важливим для формування моральних цінностей, активного розвитку особистості, пізнавальних процесів та емоційної стійкості. Висвітлено фактори, які впливають на розвиток дітей молодшого шкільного віку, включають генетичні особливості, стан здоров'я, соціальну ситуацію, оточення та організацію освітнього процесу. Нестабільність цих факторів вимагає подальших досліджень і розробок для врахування змін в сучасній освіті.
  • Документ
    Особливості використання форм, методів та технологій STEM-освіти у процесі вивчення інформатики у закладах загальної середньої освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Кокарєва Анастасія; Kokarieva Anastasiia
    У статті проаналізовано форми, методи та технології STEM-освіти у процесі вивчення інформатики в закладах загальної середньої освіти. Схарактеризовано форми роботи на уроках відповідно до критеріїв: за кількістю учнів, місцем навчання та тривалістю занять, розкрито форми STEM-освіти. Виділено групи методів: за джерелом подачі матеріалу (словесні, наочні та практичні); за взаємодією між вчителем та учнем; за способами організації діяльності учнів, а також активні, інтерактивні, інноваційні, практичні методи навчання. Розкрито класифікацію STEM-технологій, впровадження проєктної діяльності та робототехніки на уроках інформатики.
  • Документ
    Технологічні засади моделювання здоров’ярозвивального середовища сучасного закладу освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Дудко Сергій Григорович; Dudko Serhii Hryhorovych
    У статті розглянуто змістово‐технологічні аспекти моделювання здоров’ярозвивального середовища (ЗРОС) управлінськими командами експериментальних закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), схарактеризовано типи, види і зразки новітніх здоров’язбережувальних технологій для реалізації моделі ЗРОС ЗЗСО. Проаналізовано досвід впровадження логіко‐функціональної моделі здоров’ярозвивального середовища у загальноосвітніх школах Полтавщини з 2017 року до тепер, яка передбачає створення освітнього середовища, що відповідає гуманістично‐компетентнісній парадигмі та принципам Нової української школи. Оцінюється періодичність змін у моделі: з 2017 до 2021 року, коли ЗРОС було зорієнтоване на створення здоров’ярозвивального середовища в початкових класах, та з 2021 року до тепер, коли враховано нові виклики, зокрема воєнний стан, що вплинув на безпеку освітнього середовища та створення такого середовища в основній школі. Стаття акцентує на автономності освітніх закладів у формуванні еталонних умов для розвитку особистості. Розглянуто організаційно‐ функціональні аспекти моделювання ЗРОС, зокрема, зміни в нормативно‐ правовій базі, створення методичних спільнот за участю науковців та розробку комплексних освітніх програм. Приділено увагу управлінським командам, спрямованим на підтримку здорового способу життя та безпечного середовища для учнів і працівників. Окремо розглянуто новітні завдання для періоду 2021‐2026 років, зокрема формування психологічно комфортного середовища, мотивацію до фізичної активності, запровадження інклюзивного освітнього простору та підтримка екологічної поведінки. Представлені результати моделювання інтегрованих курсів для учнів 5‐6 класів, орієнтованих на розвиток компетентностей у сфері здоров’я, безпеки та добробуту. Акцентовано важливість адаптації освітніх процесів до нових реалій і потреб подальшого розвитку моделі здоров’ярозвивального середовища для забезпечення високої якості освіти та підтримки здоров’я учнів.
  • Документ
    Основи навчання технічним діям у гурткових заняттях з фуболу учнів 5-9 класів закладів загальної середньої освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Деменков Денис Вікторович; Demenkov Denys Viktorovych; Кравченко Ігор Миколайович; Kravchenko Ihor Mykolaiovych
    У статті розглянуто проблеми навчання технічним діям у гурткових заняттях з футболу. Визначені основи навчання технічних дій при організації та проведенні гурткових занять футболом із школярами 5-9 класів закладів загальної середньої освіти. Саме сьогодні ми зіштовхуємось з проблемами пошуку найбільш ефективних засобів, методів розв'язання того чи іншого завдання фізичного виховання в гурткових заняттях з футболу, однак сучасний стан організації та проведення гуркових занять з футболу не дає змогу вирішити нагальні питання якісного та ефективного вивчення основ технічних дій у футболі в гурткових заняттях закладів загальної середньої освіти. Варто ознайомити їх з усіма технічними прийомами, що входять до навчальної програми за цей рік. На цьому етапі навчання школяр сам вибирає (за допомогою вчителя) найбільш прийнятні для себе технічні прийоми, які вивчає на заняттях. Відомо, що високу техніку насамперед характеризує раціональність виконання окремих прийомів високотехнічного футболіста відрізняється впевненістю, невимушеністю, основна увага його спрямована не на сааме виконання прийому, а на вирішення тактичних завдань. Тому при навчанні школярів придбанню різноманітних рухових навичок варто приділяти велику увагу вдосконаленню почуття рухів. У футболі уявлення формуються на основі відомостей, які повідомляються вчителем, і особистого досвіду учня. Практики говорять про те, що учень має розібратися в логіці дії, що вивчається, і зосередити увагу на вирішальних умовах її виконання. Часто спроби виконати дію невдалі саме тому, що виконавець не розуміє, від чого залежить успіх, що є головним і як другорядні елементи пов’язані з головним умовами успіху. Демонстрація повинна супроводжуватися вербальним коментарієм, причому чим яскравіша, образніша, емоційніша мова вчителя, тим швидше і міцніше запам’ятовується інформація, яка повідомляється учням. Якщо учень має достатній руховий досвід і чітко уявляє необхідні дії по кожній з деталей цілісної дії, то рухова дія може бути виконана відразу ж після постановки рухового завдання. Для формування повноцінного уявлення учень повинен не тільки побачити, але й відчути особливості дії, що вивчається, сформувати рухове уявлення про неї.
  • Документ
    Changes in Pharmacological Training of Future Doctors in Ukraine in the Context of Modernization of Medical Higher Education Institutions
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Lutsenko Olha; Луценко Ольга
    World integration processes and globalization trends have set the tasks of modernization and involvement in the European and world educational space for higher medical education in Ukraine. The periods of changes in the total number of hours and the emergence of independent work in the curricula of pharmacological training of future doctors, which corresponded to Ukraine's accession to the Bologna Process and subsequently to the European Education Area (EEA), are highlighted. The curricula for the study of pharmacology over the past 55 years have been analyzed. The problems that arose in the context of changes in the curriculum, which led to a redistribution of the number of hours in the study of disciplines, are revealed. The directions of resolving the discrepancies between the amount of material and the features of the curricula are characterized.
  • Документ
    Історико-педагогічна реконструкція ранньомодерної ідеї цілісної освіти особистості: концептуально-епістемологічні інтенції дослідження
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Басенко Руслан; Basenko Ruslan
    Статтю присвячено аналізові епістемологічних засад історикопедагогічного дослідження розвитку ідеї цілісної освіти особистості в європейських світоглядних системах раннього Нового часу. Запропоновано авторське бачення дослідницького інструментарію формування історикопедагогічного знання, яке представлено за чотирма концептуальноепістемологічними інтенціями: епістеми, концепти, пріоритети та ризики. Виокремлено та проаналізовано епістеми дослідження, зокрема методологічної дифузії та міждисциплінарного синтезу; континуальності емпіричних, раціональних та інтуїтивних структур формування історикопедагогічного знання; гносеологічної легітимації історико-педагогічного дискурсу. Названо та окреслено евристичні можливості концептів парадигмальності; компаративності; антропологізації, які сприяють всебічному та системному розглядові ідеї цілісної освіти особистості, дають змогу виявити її гуманістичну природу та людинотворчий зміст. Проаналізовано пріоритети епістемології дослідження: історичних першоджерел; історичного контексту; історичної інтерпретації, які дають змогу побудувати дослідницький процес на історично коректних та правильних фактах, сприяють їхній науково правильній інтерпретації. Названо методологічні ризики, зокрема осучаснення педагогічних явищ минулого; механічної екстраполяції педагогічних феноменів минулого на сучасну освітню практику; ризик «ідолів». Зроблено висновки щодо реалізації запропонованої епістемології в дослідженні ранньомодерної ідеї цілісної освіти особистості.
  • Документ
    Інтерактивні технології навчання школярів: змістово‐процесуальний аспект
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Бойченко Марина Анатоліївна; Boichenko Maryna Anatoliivna; Никифоров Андрій Михайлович; Nуkуforov Andrii Mykhailovych; Гулей Ольга Володимирівна; Hulei Olha Volodymyrivna; Капран Оксана Володимирівна; Kapran Oksana Volodymyrivna; Nechyporenko Anna; Нечипоренко Анна
    У статті проаналізовано особливості інтерактивного навчання як однієї із сучасних підходів до модернізації освітнього процесу. Схарактеризовано сутність інтерактивних технологій. З’ясовано, що інтерактивне навчання відбувається шляхом взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Констатовано, що це колективне співнавчання, в якому і вчитель, і учні є суб’єктами освітнього процесу. Установлено, що інтерактивне навчання дозволяє розв’язати одразу кілька завдань, адже використання інтерактиву: розвиває комунікативні вміння й навички; допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками освітнього процесу; знімає нервове напруження; дає можливість змінювати форми діяльності; забезпечує реалізацію виховного завдання, оскільки стимулює до роботи в команді. Відзначено, що інтерактивні технології найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню особистих цінностей, створюють атмосферу співробітництва та творчої взаємодії в навчанні.
  • Документ
    Ефективність підготовки майбутніх бакалаврів готельно‐ ресторанної справи в умовах ЗВО
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Бурлімова Богдана Миколаївна; Burlimova Bohdana Mykolaivna
    У статті йдеться про формування фахівця з готельно‐ресторанної справи на рівні «бакалавр», що відбувається згідно з Законом України «Про вищу освіту» (2014) та іншими нормативними актами. Стандарт вищої освіти для бакалаврів затверджений Наказом Міністерства освіти і науки № 384 від 04.03.2020. Закон підкреслює важливість фахової мобільності, що дозволяє навчання та стажування в інших закладах. У 2024 році затверджено новий галузевий стандарт для спеціальностей «Готельне господарство» та «Готельно‐ресторанна справа». Анкетування 43 студентів Інституту здоров’я, спорту та туризму показало, що 100% вважають підготовку фахівців у вищих навчальних закладах необхідною.Проблема підготовки майбутніх фахівців потребує вдосконалення навчальної системи, доопрацювання планів та розробки нових матеріалів відповідно до сучасних вимог. Фахівці з готельно‐ресторанної справи повинні володіти особистісними, професійними, загальними, соціальними (soft‐skills),цифровими навичками, а також базовими і фаховими компетентностями.Ключові компетенції включають соціальні, психологічні та екологічні аспекти, що сприяють розвитку особистості на користь суспільства. Швидкий розвиток інноваційних технологій у ресторанному господарстві ускладнює ознайомлення студентів з новими програмами. Випускники повинні знати сучасні форми обслуговування клієнтів і бути готовими до роботи з різним обладнанням. Для зв'язку теорії з практикою варто використовувати комп’ютерні програми,адаптовані до специфіки галузі. Активне використання відеоматеріалів у навчанні допомагає зробити заняття наочними та доступними. Дослідження показують,що матеріал у форматі відео засвоюється краще, що важливо через обмеженість виробничої практики в готелях і ресторанах.Сучасна освіта постійно вдосконалюється, інтегруючи різні сфери знань у професійну діяльність. Фахівець з готельно‐ресторанної справи не може вважатися кваліфікованим без знань інформаційно‐комунікаційних технологій,уміння працювати в Інтернеті, спілкування іноземною мовою, економічних розрахунків та знань про іноземні культури. Для формування фахової мобільності бакалаврів необхідна інтеграція фахових, економічних,культурологічних та гуманітарних знань. Одним із підходів є інтегративний.
  • Документ
    Соціально-економічна ефективність інноваційного консультування з молодіжного підприємництва
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Ваніна Наталія Миколаївна; Vanina Nataliia Mykolaivna
    У статті розглянуто важливість підвищення соціально‐економічної ефективності консультування з молодіжного підприємництва на основі інновацій. Метою дослідження є з’ясування впливу інноваційних підходів і технологій на покращення соціально‐економічних результатів консультування молодих підприємців. Під час дослідження були застосовані методи опису, узагальнення та систематизації. Виявлено вплив показників соціально‐ економічних результатів підприємницької діяльності на соціально‐економічну ефективність консультування з молодіжного підприємництва і визначено основні аспекти цього впливу. З’ясовано, що консультуванню з молодіжного підприємництва притаманна інноваційна функція, яка стає головним чинником соціально‐економічної ефективності його суб'єктів. Запропоновано впровадження у консультування з молодіжного підприємництва продуктових, процесних, управлінських та організаційних інновації.