Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Pedagogical Conditions for the Formation of Communication Abilities (Soft Skills) in Future Nursing Professionals on the Basis of a Personality-Oriented Approach(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Borak Iryna; Борак ІринаThe article is devoted to the characteristics of pedagogical conditions for the formation of communicative abilities (soft skills) of future nursing specialists based on a personality-oriented approach. The relevance of the study is determined by dynamic changes in the healthcare system, the rapid development of medical science and technologies, which impose new requirements on the professional training of students, in particular their ability to adapt, demonstrate communicative flexibility, develop an individual professional thesaurus, and interact effectively with various subjects of professional activity. The article analyzes scientific sources on the use of interactive technologies, situational learning, volunteer and extracurricular activities, as well as the actualization of the communicative content of humanitarian disciplines as a means of developing communicative abilities of future healthcare professionals. It is generalized that the pedagogical conditions for the formation of communicative abilities of future nursing specialists include: the creation of a personality-oriented communicative environment in vocational medical colleges through the integrated use of interactive technologies; actualization of the communicative content of professional training (humanitarian disciplines) to develop the individual professional thesaurus of future nursing specialists; enrichment of lectures and practical classes with situational, communicative-oriented tasks to expand the experience of future nursing specialists in establishing communicative interactions with various subjects of professional activity; organization of self-directed communicative activities of future nursing specialists. The implementation of these pedagogical conditions promotes the development of communicative tolerance, emotional resilience, and assertiveness in future healthcare professionals, forms readiness for effective communication in conditions of professional uncertainty and conflict, and integrates the development of communicative abilities into the professional training process, thereby enhancing the quality of education and the competitiveness of graduates in the global healthcare arena.Документ Проблемно-аналітичний підхід до формування професійної компетентності здобувачів вищої освіти під час вивчення цитології, гістології та ембріології(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Генкал Світлана Едуардівна; Genkal Svitlana EduardivnaСтаттю присвячено розкриттю сутності проблемно-аналітичного підходу як засобу формування професійної компетентності у процесі викладання цитології, гістології та ембріології. Аналіз наукових джерел та практичний досвід підтверджують, що традиційні методи і підходи не забезпечують ефективного опанування дисциплінами, що позначається на рівні загальної підготовки здобувачів вищої освіти до професійної діяльності. У статті наголошується, що проблема формування професійної компетентності актуалізує пошук підходів, які б забезпечили набуття студентами глибоких знань, умінь критичного осмислення та аналізу змісту під час вивчення біологічних дисциплін. Запропоновано методику впровадження проблемно-аналітичного підходу до формування професійної компетентності здобувачів освіти, яка включає мотиваційний, змістовий, комунікативний, процесуальний та результативний компоненти, а також комплекс форм, методів та засобів навчання. Застосування проблемно-аналітичного підходу сприятиме формуванню професійної компетентності, а саме, її знаннєвому, дослідницькому, технологічному аспектам та готовності здобувачів вищої освіти до ефективної фахової діяльності.Документ Сучасний стан професійної підготовки фахівців у галузі біомедичної інженерії в закладах вищої освіти країн Європейського Союзу(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Авеніров Микола; Avenirov MykolaУ статті висвітлено сучасний стан професійної підготовки фахівців у галузі біомедичної інженерії в закладах вищої освіти країн Європейського Союзу на прикладі Польщі та Німеччини. Окреслено особливості реалізації проєкту BIOMEDEA, у межах якого було розроблено рекомендації та настанови, що стали каталізатором створення нових освітніх програм і трансформації структур вищої освіти. Доведено, що досвід Польщі та Німеччини демонструє успішну імплементацію моделей професійної підготовки фахівців у галузі біомедичної інженерії у структурі Болонського процесу. Показано, що Польща зберігає традиції інженерної освіти в біомедичній сфері, вдало інтегруючи сучасні стандарти EHEA. Німеччина активно проводить освітні реформи, що підвищують прозорість, якість та мобільність, а університетські мережі й програми підсилюють академічну співпрацю й міжнародне визнання.Документ Фахова практика майбутнього вчителя: європейські цінності й адаптація до сучасних викликів(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Грона Наталія Вікторівна; Hrona Nataliia Viktorivna; Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaСтаття присвячена аналізу стану організації фахової практики майбутніх учителів в Україні з урахуванням європейських цінностей та сучасних викликів. Зосереджено увагу на педагогічній практиці як наскрізному компоненту професійної підготовки. Практику означено як дієвий інструмент формування й розвитку ключових компетентностей, засобами якого здобувачі вищої освіти опановують певну систему норм, правил, соціальних ролей, навчаються втілювати європейські цінності. На основі аналізу нормативних документів, відомостей про самооцінювання освітніх програм, опитувань підтверджено необхідність оновлення положень щодо проведення практики студентів та відповідності сучасним вимогам. Опитування студентів (2024-2025 н.р.) показало необхідність удосконалення змісту й організації щодо адаптації та психологічної підтримки в умов воєнного стану, а також відповідності європейським цінностям. Вивчення досліджень вчених щодо європейського досвіду практичної підготовки вчителів (Данія, Норвегія, Фінляндія, Швеція, Нідерланди, Велика Британія, Польща) засвідчило тенденції до практикоорієнтованості, гнучкості навчальних планів, розвитку дослідницьких компетентностей, інклюзії й мультикультурності. Для удосконалення програм фахової практики в ЗВО України запропоновано оновити нормативно-правову базу, враховуючи цифрову трансформацію, воєнний стан та європейські стандарти, інтегрувати до програм практичної підготовки модулі з інклюзії, психологічної підтримки, роботи з внутрішньо переміщеними дітьми, з батьками й учнями у складних ситуаціях; підготовки супервізорів, тренінги з емпатії, безпеки, кейс-методи для розвитку критичного мислення, управління стресом, розвитку емоційної стійкості. Акцентовано увагу на необхідності гармонізації української педагогічної освіти з європейськими стандартами для підготовки конкурентоспроможних учителів.Документ Удосконалення методики проведення онлайн-занять за умов дистанційного навчання: теоретико-практичний аспект(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Кайдалова Лідія Григорівна; Kaidalova Lidiia HryhorivnaУ статті розглянуто удосконалення методики проведення онлайн-занять за умов дистанційного та змішаного навчання; виокремлено принципи онлайн- освіти. Виявлено, що науковці досліджують особливості читання лекцій онлайн, порівнюючи їх з традиційними методиками; запроваджують цифрові інструменти у дистанційному та змішаному навчанні при проведенні онлайн-занять.У процесі дослідження використано комплекс теоретичних та емпіричних методів (аналіз наукових праць, порівняння, системне узагальнення результатів,) для дослідження організації та проведення онлайн-занять, розробки рекомендацій для викладачів. Наведено приклад онлайн-заняття з навчальної дисципліни «Методика професійного навчання» із застосуванням цифрових ресурсів використання цифрових ресурсів Zoom, Google Meet та Microsoft Teams. Узагальнено цифрові ресурси, що можуть бути використані викладачами при проведенні онлайн-занять за умов дистанційного навчання.Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в розробці рекомендацій для викладачів щодо вдосконалення методики онлайн- занять з використанням цифрових ресурсів та інноваційних педагогічних технологій у підготовці майбутніх фахівців в умовах дистанційного навчання.Документ Кейс-метод у підготовці майбутніх лікарів: шлях до розвитку креативної компетентності(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Макаренко Володимир Іванович; Makarenko Volodymyr IvanovychСтаття присвячена проблемі формування креативної компетентності у майбутніх лікарів, яка є актуальною для сучасної медичної освіти. Вона включає теоретичний аналіз кейс-методу як інструменту розвитку креативності у здобувачів освіти та узагальнення досвіду його застосування на заняттях з медичної і біологічної фізики. Автор зазначає, що теоретичний аналіз досліджень констатує зростаючу потребу в лікарях з високим рівнем креативної компетентності та використання кейс-методу як ефективного інструменту для аналізу клінічних ситуацій, але відсутні системні наукові підходи до її розвитку. Дослідження підтверджує дієвість кейс-методу стосовно формування креативної компетентності майбутніх лікарів. На основі його результатів, рекомендується ширше застосовувати цей метод у викладанні як фундаментальних, так і клінічних дисциплін. Автор наголошує на необхідності розробки комплексних методик, що покращать навчання та якість підготовки майбутніх лікарів.Документ Теорії засвоєння іноземної мови(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Мокляк Володимир Миколайович; Mokliak Volodymyr Mykolaiovych; Коробов Дмитро; Korobov DmytroУ статті висвітлено ключові психолого-педагогічні теорії засвоєння мови (зокрема біхевіоризм, нативізм, когнітивізм, інтеракціонізм), їхні провідні ідеї та представники. Проаналізовано роль соціальної взаємодії (Л. Виготський), афективних чинників (С. Крашен), культурного контексту та виклики міжкультурної комунікації в умовах глобалізації. Окрему увагу приділено впливу цифрових технологій – насамперед автоматичного перекладу – на процеси мовного навчання й міжкультурного порозуміння. У роботі акцентується увага також на необхідності комплексного підходу, що поєднує психологічні теорії, культурну обізнаність і цифрову грамотність.Документ Модернізація практико-методичної підготовки майбутніх учителів математики до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Сильман Олександр; Sylman OleksandrУ статті порушується актуальна проблема сьогодення щодо змін у практико-методичної підготовки майбутніх учителів математики. Автор зосереджує увагу на особливостях професійної діяльності вчителя математики в умовах інклюзивної освіти, його здатності адаптувати та модернізувати навчальний матеріал відповідно до потреб учня з особливими освітніми потребами. Всі перелічені особливості викликають необхідність модернізувати практико-методичну підготовку як складника професійної підготовки майбутніх учителів математики в ЗВО: розширення змісту методики навчання математики щодо особливостей адаптації й модернізації навчального математичного контенту відповідно індивідуальних особливостей учня (із порушенням слуху, інтелектуального розвитку та ін.), посилення практичної підготовки, зокрема, включення у зміст курсів моделювання педагогічних ситуацій та кейсів, формування практичних умінь і навичок використання цифрових платформ і ресурсів для організації ефективного навчання математики учнів з ООП, організація виробничих педагогічних практик в інклюзивних класах тощо. У статті автор на основі проведеного аналізу психолого-педагогічних, методичних джерел окреслює основні напрями змін у практико-методичної підготовки майбутніх учителів математики і відповідно формування у них діяльнісно-операційного та рефлексивного компонентів інклюзивної компетентності.Документ Роль інформаційно-комунікаційних технологій у підготовці майбутніх правознавців в умовах змішаного навчання(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Філоненко Оксана Володимирівна; Filonenko Oksana VolodymyrivnaУ статті здійснено аналіз ролі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у підготовці майбутніх правознавців в умовах змішаного навчання та обґрунтовано доцільність їх впровадження в освітній процес для підготовки конкурентноздатних фахівців юридичної сфери.Встановлено, що формат змішаного навчання уможливлює створення оптимальних умов (дидактичних, організаційно-методичних, психолого- педагогічних) для удосконалення інформаційно-ресурсного забезпечення закладів освіти для оволодіння студентами змістом освітньо-професійних програм, стимулює викладачів до розширення спектру засобів навчання за рахунок цифрових, проєктування авторських педагогічних технологій, котрі можна успішно застосовувати в освітньому процесі та досягати визначених програмами результатів навчання.Виявлено, що ІКТ у змішаному навчанні створюють широкі можливості для якісної підготовки майбутніх правознавців. Вони сприяють поєднанню академічних знань із практичними навичками, що є ключовою умовою ефективної юридичної освіти. Застосування ІКТ дозволяє студентам не лише краще засвоювати матеріал, а й розвивати професійні компетентності, необхідні для роботи у сучасному правовому середовищі. Змішане навчання у поєднанні з ІКТ забезпечує підготовку конкурентоздатних фахівців- правознавців, здатних діяти в умовах складних суспільних і правових викликів.Документ Смарт-технології в освітньому процесі: досвід країн Європи(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Сидоренко Олена Леонідівна; Sydorenko Olena Leonidivna; Клочко Лариса Іванівна; Klochko Larysa IvanivnaТрадиційні форми та зміст навчання як найважливіших соціальних інститутах часто не відповідають зростаючим вимогам учнів щодо їхньої якості, доступності, вартості та актуальності. Але соціальним завданням сучасних навчальних закладів є підготовка молодих людей до майбутнього життя в соціумі та професійної діяльності відповідно до рівня культури, моральних цінностей та передових ідей свого часу. Тому стрімкі соціальні зміни зажадали відповідних змін у системі навчання та заміни традиційної (репродуктивної) освітньої інноваційної парадигми з креативними методами навчання, орієнтованими на підвищення мотивації, індивідуальну траєкторію їх навчання, мобільність і доступність освіти завдяки різним джерелам інформації, вільно розміщеним у мережі Internet. У статті розглядаються практики впровадження смарт-технологій у школах та вишах Європи. Проаналізовано ключові документи Єврокомісії (Digital Education Action Plan), а також конкретні приклади Фінляндії, Естонії, Іспанії, Італії та інших країн. Показано механізми оцінки цифрової компетентності (SELFIE, eTwinning), застосування інтерактивних панелей та планшетів, робототехніки та систем адаптивного навчання. Виявлено переваги та обмеження поточних підходів, надано рекомендації щодо подальшого розвитку смарт-освіти.Документ Концепції позитивної транскультуральної психотерапії як основа Травмоінформованої педагогіки(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Коваленко Наталія Володимирівна; Kovalenko Nataliia VolodymyrivnaСтаття є заключною в серії трьох статей, які розкривають процес розробки, особливості змісту і впровадження курсу «Травмоінформована педагогіка». В дослідженні висвітлено положення концепції позитивної транскультуральної психотерапії як основи розробки курсу «Травмоінформована педагогіка». Визначено, що вдосконалення психолого-педагогічної підготовки майбутнього вчителя в період війни потребує поглибленої психологічної підготовки інтегрованої в організацію освітнього процесу закладів вищої освіти. Обґрунтовано важливість інтеграції психотерапевтичних концепцій позитивної транскультуральної психотерапії для формування педагогічних компетентностей майбутнього вчителя. Основними положеннями концепції ППТ стали: концепція первинних і вторинних здібностей особистості, концепція моделі для наслідування, концепція щастя в позитивній психотерапії. Подано результати опитування здобувачів другого курсу педагогічних спеціальностей щодо ефективності включених підходів, принципів, технік позитивної транскультуральної психотерапії, можливостей їх адаптації та інтеграції в зміст вибіркової дисципліни «Травмоінформована педагогіка».Документ Peculiarities of 20th-Century Chinese Composers’ Writing in Piano Works(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Yeremenko Olha Volodymyrivna; Єременко Ольга ВолодимирівнаThe problem of studying the “Chinese style” in the piano works of twentieth- century composers has been actualized as a phenomenon rooted in traditional culture and containing distinctive national elements. The modal and compositional features of Chinese piano works are examined, among which the use of pentatonic structures, the ornamentality of the so-called “flower style,” and the timbral palette of traditional instruments are defined as essential. Emphasis is placed on the significance of mode as the foundation of musical thinking, which is formed within the historical development of culture and embodies the aesthetic concepts of the people. It is generalized that the pentatonic scale, characterized by the diversity of its melodic manifestations, serves as a leading means of expressing the Chinese style and constitutes an important component of China’s academic music. The figure of Jia Daqun is highlighted as a composer and theorist whose creative work exemplifies the cultural synthesis of European achievements and Chinese traditions.Документ Нормативно-правове забезпечення позашкільної фізкультурно-спортивної роботи в Україні за часів незалежності(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Болотникова Тетяна; Bolotnykova TetianaУ статті проведено аналіз нормативно-правового забезпечення позашкільної фізкультурно-спортивної роботи в України за часів незалежності. Розкриті мета та завдання позашкільної освіти, визначені учасники, обґрунтовані типи позашкільних навчальних закладів фізкультурноспортивного напряму, а також організаційно-правові засади позашкільної освіти. Проаналізовані накази та листи Міністерства освіти і науки України з 1991 року, які розкривають проблеми фізкультурно-спортивного профілю. Зазначено, що на сьогоднішній день серед основних проблем позашкільної освіти в Україні включають низьке фінансування, недостатнє матеріальнотехнічне забезпечення, нестачу педагогічних кадрів, зокрема для дітей з інвалідністю.Документ Біографічні дослідження в освіті як засіб збереження нематеріальної культурної спадщини народу(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Тимчук Лариса; Tymchuk Larysa; Мохірєва Юлія Анатоліївна; Mokhirieva Yuliia Anatoliivna; Батієвська Тетяна Вікторівна; Batiievska Tetiana Viktorivna«І прийде час, коли один скаже: Слава Україні!, а мільйони відповідатимуть Героям слава!» (Степан Бандера) Стаття присвячена проблемі використання біографічних досліджень у освітньому процесі. У ній охарактеризовано потенціал біографічних досліджень в контексті збереження нематеріальної культурної спадщини народу, розкрито важливість їх використання у підготовці майбутніх фахівців мистецьких дисциплін. У процесі написання статті були застосовані загальнонаукові методи, що окреслюють загальну логіку пізнавального процесу та змістову спрямованість дослідження, джерелознавчі, які використовуються при вивченні наукових джерел та біографічних матеріалів, емпіричні, що були використані для збору фактичних даних. У статті зосереджено увагу на тому, що реалізація біографічних досліджень у процесі підготовки майбутніх фахівців мистецьких дисциплін, потребує в теоретичному аспекті всебічного окреслення, а в практичному – реалізації потенціалу таких досліджень в аспекті збереження культурної спадщини, як важливого наукового, інформаційного та освітнього ресурсу.Документ Особливості організації та проведення дистанційних уроків фізичної культури в сучасних умовах(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Кравченко Ігор Миколайович; Kravchenko Ihor MykolaiovychУ статті розглянуті особливості організації та проведення дистанційних уроків фізичної культури. Виокремлені основні та обов’язкові структурні елементи дистанційного уроку фізичної культури, визначена орієнтовна структура дистанційного уроку фізичної культури та надані рекомендації щодо оцінювання під час проведення дистанційного уроку фізичної культури.Документ Формування управлінської компетентності майбутніх фахівців фізичної культури у закладах вищої освіти до організації масових заходів в умовах змішаного навчання(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Конох Анатолій Петрович; Konokh Anatolii Petrovych; Маковецька Наталія Валеріївна; Makovetska Nataliia Valeriivna; Конох Олена Євгенівна; Konokh Olena YevhenivnaСтаття присвячена висвітленню теоретичних засад формування управлінської компетентності майбутніх фахівців фізичної культури у закладах вищої освіти в умовах змішаного навчання. Проведений аналіз наукових праць, присвячених формуванню управлінської компетентності майбутніх фахівців фізичної культури, свідчить про те, що ця проблема як у теоретичному, так і в методологічному аспектах досліджена недостатньо. Зазначено, що науковці розглядали різні аспекти професійної компетентності та культури майбутніх фахівців фізичної культури, проблему формування управлінської компетентності. Досліджуються поняття компетентність, компетенція, професійна компетентність, управлінська компетентність, управлінська компетентність фахівців фізичної культури, а також з’ясовується сучасний стан їх сформованості. Встановлено, що управлінська компетентність майбутнього фахівця фізичної культури – це сукупність компетенцій, які охоплюють систему знань основ теорії управління. Щоб фахівець не тільки мав управлінську компетентність, але й міг би її застосовувати у своїй професійній діяльності, необхідно забезпечити розширення меж професійної підготовки у сфері фахівців фізичної культури, грунтуючись на передових підходах у навчанні та нових освітніх стандартах. Доведено, що майбутня професійна діяльність фахівців фізичної культури, а фактично і управлінська компетентність передбачає, що під час професійної підготовки необхідно її сформувати, що дозволить більш ефективно використовувати творчий та інтелектуальний потенціал в теперішніх ринкових умовах, виконуючи професійні функції на фоні високого рівня ділових і особистісних якостей, в керуванні процесами та людьми. Автор наголошує, що розвиток сфери фізичної культури в сучасних ринкових умовах неможливий без фахово підготовлених, компетентних фахівцівуправлінців фахівців фізичної культури. Встановлено, що формування управлінської компетентності майбутнього фахівця фізичної культури у процесі фахової підготовки має базуватися на загальнолюдських цінностях, комплексному компетентністному підході та професійній компетенції майбутнього фахівця, необхідних під час роботи в умовах змішаного навчання.Документ Методологічні підходи до процесу формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Самусь Тетяна Володимирівна; Samus Tetiana VolodymyrivnaУ статті наголошено, що сучасний викладач закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти повинен орієнтуватися в інноваційних методологічних підходах, принципах і функціях щодо організації освітнього процесу, використовувати готові їх варіації і створювати нові, самостійно здійснювати дослідницьку та науково-методичну роботу, критичний аналіз власної професійної діяльності, розробляти й апробувати, удосконалювати й упроваджувати прогресивний педагогічний і виробничий досвід. Зазначено, що це вимагає розроблення нових цілей, завдань, ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів, зміни теоретичних і методологічних засад. Вивчення науково-педагогічних джерел дозволило виокремити ключові поняття дослідження. У результаті такого аналізу встановлено, що на сьогодні відсутнє узгоджене бачення науковців щодо принципів поєднання методологічних підходів до формування професійної компетентності. Обґрунтовано методологічні підходи до процесу формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання. Враховуючи сучасні напрями модернізації вищої педагогічної і професійної освіти, нові пріоритети в підготовці майбутніх педагогів професійного навчання, визначено наступні методологічні підходи дослідження: компетентнісний, системний, аксіологічний, діяльнісний, синергетичний, особистісно орієнтований, рефлексійний, акмеологічний та інтегративний. Авторкою констатовано, що названі підходи відіграють значну роль у цьому процесі Розглянуто сукупність визначених підходів як методологічну основу дослідження проблеми формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання, а також окреслено сутність концептуальних засад організації цього процесу.Документ Використання рольових ігор в початкових класах у процесі виховної роботи(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Бигар Ганна Павлівна; Byhar Hanna Pavlivna; Романишина Людмила; Romanyshyna Liudmyla; Максимчук Лариса Володимирівна; Maksymchuk Larysa VolodymyrivnaУ статті узагальнено можливості використання рольових ігор у виховній роботі з учнями початкової школи. Підкреслено, що в умовах оновлення змісту початкової освіти та переходу до компетентнісно орієнтованого навчання вагоме місце у виховному процесі відводиться інтерактивним методам, зокрема рольовим іграм, які поєднують емоційне залучення та розвиток соціально-моральних компетентностей. Поза як, сучасний учитель початкової школи має вміти не лише організувати навчальну діяльність, але й створювати виховні ситуації, що сприяють формуванню емпатії, уміння співпрацювати та відповідально виконувати соціальні ролі. Узагальнено, що у закладах освіти актуалізується створення необхідного методичного та ігрового середовища для впровадження рольових ігор у виховну діяльність. Висунуто припущення, що процес організації виховної роботи з використанням рольових ігор стане ефективним, якщо: методика їх застосування передбачатиме поступове ускладнення ігрових сценаріїв та варіативність ролей; буде базуватися на принципах суб’єкт-суб’єктної взаємодії у системі «вчитель–учні–батьки»; у виховному процесі буде створено середовище, що забезпечує єдність емоційноціннісного та соціально-компетентнісного розвитку; творча активність учнів спрямовуватиметься на опанування моделей конструктивної поведінки; у школі проводитимуться тематичні виховні заходи та рольові проєкти, які формують позитивний досвід міжособистісної взаємодії.Документ Вплив в ораторській діяльності: від лідерського бачення до освітньо-інтелектуального горизонту аудиторії(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Красницька Ольга; Krasnytska OlhaОраторська діяльність постає засобом розкриття автентичної особистості спікера, його картини світу та бачення, освітньоінтелектуального горизонту, засобом вияву яскравої індивідуальності, втілення найкращих освітніх намірів у дійсність, засобом впливу на аудиторію. Вплив виражається ядром ораторської діяльності, що розкриває її єство – дію на свідомість, думки, почуття, мотиви, переконання, емоції, волю, поведінку, особистість слухачів. Досягнення цілей та ефекту в публічних виступах відбувається через вплив оратора на цільову аудиторію. Описано п’ять рівнів впливу спікера: інформаційний, когнітивний, емоційний, психологічний і поведінковий. Побудовано коло впливу оратора, що містить три складові: «ЧОМУ» (лідерське бачення, мотиви спікера), «ЯК» (форма подачі контенту промови, ораторський стиль, спосіб досягнення цілей), «ЩО» (змістовний, актуальний і цікавий аудиторії контент публічного виступу).Документ Генезис національно-патріотичного виховання майбутніх офіцерів у військових ЗВО України: ключові етапи (кінець XX- початок XXІ ст.)(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Піддубний Роман; Piddubnyi RomanЗ'ясовано особливості формування та розвитку системи національнопатріотичного виховання військовослужбовців ЗСУ та майбутніх офіцерів у військових ЗВО України. Розкрито удосконалення змісту національнопатріотичного виховання шляхом засвоєння нових національно-орієнтованих цінностей курсантами військових навчальних закладів. Схарактеризовано системність напрацювання нормативно-правової бази для розвитку національнопатріотичного напрямку системи виховання молоді. На основі проведеного аналізу опрацьованої джерельної бази запропоновано авторську періодизацію становлення та розвитку національно-патріотичного виховання майбутніх офіцерів військових 1991–2021 рр. Виокремлено етапи становлення та розвитку національнопатріотичного виховання майбутніх офіцерів. Визначено особливості становлення національно-патріотичного виховання на кожному етапі. Окреслено основні аспекти розвитку національно-патріотичного виховання.