Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 5135
  • Документ
    Main Methodological Approaches to Forming Artistic‐Performing Values of Teenagers in the Process of Learning Singing
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Kun Linzhan; Кун Лінжань
    The article highlights the problem of forming artistic‐performing values of teenagers in the process of learning singing in extracurricular activities. The concept of “values”, “value orientations”, “artistic values”, “artistic‐performing values” is considered. A number of interrelated scientific approaches are revealed as a methodological basis for the formation of the phenomenon under study, namely: multicultural‐national, activity‐reflexive, axiological, personal. The important place of learning singing in performance activities, as well as in clarifying the issues of formation of students’ values in the direction of awareness of various musical images, was established.
  • Документ
    Managerial Competence of a Doctor: Content and Structure
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Myskiv Maksym; Миськів Максим
    The article highlights the problem of a doctor’s managerial competence structuring. The aim of the article is as follows: to substantiate the content and structure of a doctor's managerial competence based on the study of scientific and pedagogical literature. The role and importance of managerial competence in the professional activity of a modern doctor is substantiated. An analysis of the scientific literature on the research problem, highlighting various aspects of doctor’s professional training (continuous professional development, professional image, professional competence formation, the content and technological aspects of professional training) was carried out. The article presents the results of a doctor’s professional activity analysis which substantiates the content and structure of a doctor’s managerial competence. It is concluded that a doctor’s managerial competence is a component of professional competence, which includes knowledge, abilities and skills, general human and professional values and attitudes, necessary for planning, organizing, motivating, coordinating, and regulating one’s own professional activity, aimed at ensuring high‐ quality medical services in cooperation with colleagues, continuous professional development and development of the profession, which is implemented in a constructive professional environment. Its structure comprises several components among which we distinguish deontological and motivational (interest and motivation, moral and ethical qualities of doctor’s personality and his professional and deontological values), cognitive and informational (knowledge of personnel management and effective use of its potential, monitoring of personnel productivity, promoting its further development, activity management, resources management, etc.), operational and functional (the ability to plan, organize, motivate, monitor, coordinate and regulate one’s own professional activities, the activities of personnel, establish and maintain constructive professional relationships, teamwork, management of resources, people, activities, introduce innovations and contribute to transformations in the field of health care, make informed decisions based on knowledge and evidence, to assess their impact at the individual, organizational, and system levels), personal and reflective (the ability to review, critically analyse and evaluate one’s own professional activity, professional environment, activity of a health care institution, focus on continuous professional development, the ability to self‐ analysis, reflection, self‐control, self‐improvement).
  • Документ
    Аналіз сфери надання логопедичних послуг: національний та регіональний виміри
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Горішна Святослава Романівна; Horishna Sviatoslava Romanivnа; Слозанська Ганна; Slozanska Hanna
    У статті висвітлено результати аналізу сфери логопедичних послуг в Україні та потенціалу закладів вищої освіти у підготовці кадрів для забезпечення доступної та ефективної системи підтримки осіб із порушеннями мовлення. Встановлено, що в Україні доступ до логопедичної допомоги забезпечує мережа державних надавачів, які функціонують у системах освіти, охорони здоров’я та соціального захисту. З’ясовано, що зростання чисельності осіб з порушеннями мовлення та неспроможність повною мірою забезпечити потребу в логопедичній допомозі, яка зростає в умовах впровадження інклюзивної освіти та реабілітації, активізувала розвиток недержавних надавачів логопедичних послуг та професії терапевта мови і мовлення. Досліджено, що розвиток відповідних послуг стримується відсутністю достатньої кількості кваліфікованих кадрів. Аналіз динаміки впровадження освітніх програм з логопедії на рівні бакалаврату та магістратури в Україні вказує на загальну позитивну тенденцію збільшення їх кількості, що створює перспективи для розв’язання проблеми дефіциту фахівців у сфері логопедії.
  • Документ
    Педагогічні ідеї Олександра Захаренка у контексті формування сучасної освітньої парадигми
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Вербець Владислав; Verbets Vladyslav
    Розглянуто педагогічну спадщину Олександра Захаренка. З’ясовано, що характерною рисою науковця є гідний рівень педагогічної культури, яка спонукала стати генератором різноманітних новаторських ідей, що стали основою сформованої ним філософсько‐педагогічної парадигми розвитку освіти. Основу цієї парадигми становить виховання, особливо трудове виховання, яке варто перетворити на необхідність. Він довів, що такі інституції, як родина, школа, село, Україна, Всесвіт є тим онтологічним середовищем у якому відбувається становлення особистості. Важливу роль відводив етиці та естетиці, яка розглядається крізь призму творення, взаємовідносин та сприйняття Іншого. З’ясовано, що педагог випереджав час і його ідеї поряд з педагогами‐гуманістами є актуальними сьогодні, адже вони засуджували класичну систему освіти і пропагували ту, що орієнтується на людину, суспільство та час. У процесі дослідження для досягнення поставлених завдань і реалізації мети були використані наступні методи: історичний, аналізу, діалектичний, аксіологічний та антропологічний.
  • Документ
    Роль Гітлерюгенду у вихованні німецької молоді (1933–1945 рр.)
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Гобозашвілі Артур; Hobozashvili Artur; Володимир Мокляк; Mokliak Volodymyr
    Безперечно, виховання та освіта визначаються політичними, соціальними та економічними реаліями того чи іншого суспільства. У тоталітарному суспільстві, як показує практика, виховання відіграє величезну роль, оскільки воно має створювати і постійно зміцнювати основу тоталітарної системи. Ба більше, сама тоталітарна система передбачає через виховання створити «нову людину», не просто віддану або лояльну до режиму, а таку, що є його складовою частиною, яка не мислить свого існування поза рамками тоталітарного ладу. У Радянському Союзі це мала бути «радянська людина», у Третьому рейху – «націонал‐соціалістична людина». Виявлено, що стосовно дітей, які не мають життєвого досвіду і усталених принципів, тоталітарна система Німеччини 1933– 1945 рр. застосовувала витончені виховні технології. Однією з таких технологій було залучення до Гітлерюгенду з усіма відповідними впливами на молодь. Рух Гітлерюгенд мав чотири підрозділи, структуровані за статтю та віком: «Німецька молодь» (Deutsches Jungvolk) для хлопців від 10 до 14 років; Союз молодих дівчат (Jungmädelbund) для дівчат від 10 до 14 років; Союз німецьких дівчат (Bund Deutscher Mädel або BDM) для дівчат від 14 до 18 років; «Гітлерівська молодь» (Hitlerjugend) для хлопців від 14 до 18 років. Пізніше нацисти створили добровільний підрозділ Союзу німецьких дівчат для молодих жінок віком 17–21 рік під назвою «Віра та краса».
  • Документ
    STEM‐підхід до підготовки майбутніх техніків‐електриків у фахових коледжах
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Гуменний Олександр Дмитрович; Humennyi Oleksandr Dmytrovych
    Система освіти України покликана забезпечити підготовку високоосвічених, кваліфікованих фахівців, здатних до професійного зростання та професійної мобільності в умовах інформатизації суспільства та розвитку нових наукомістких технологій. Констатуються суттєві змістовні та технологічні зміни у ключових сферах життя суспільства, що зумовили необхідність постійного самовдосконалення, розширення знань та практичних можливостей сучасної людини.У поданій статті розкривається потенціал STEM‐підходу у контексті актуальних цільових орієнтирів сучасної освіти та завдань підготовки майбутніх техніків‐електриків у фахових коледжах для електроенергетичної галузі країни. STEM‐підхід позначений як методологічний орієнтир та актуальний інструмент, що дає змогу формувати фахову компетентність майбутніх техніків‐електриків у процесі лабораторних та практичних робіт. Спектр стратегічних орієнтирів та завдань професійної освіти пропонується доповнити таким напрямом, як освоєння технологічних інструментів, необхідних для управління продуктивною практичною діяльністю студентів у контексті міждисциплінарності. Подібні технологічні інструменти ґрунтуються на методології STEM‐підходу. STEM‐підхід визначений як стратегічна ланка, що уможливлюєоб’єднання класичної методологічноїлініїпрофесійної освіти, орієнтованої на формування компетентностей студентів, та інноваційну складову, що забезпечує технологічність та практичну спрямованість підготовки кадрів для сучасної ринкової економіки. Мета даної статті полягає в аналізі та демонстрації ефективності STEM‐підходу у підготовці майбутніх техніків‐електриків у фахових коледжах. Основний акцент робиться на використанні STEM як методологічного орієнтиру та інноваційного інструменту для формування професійної компетентності студентів через лабораторні та практичні роботи. Стаття прагне висвітлити, як STEM‐підхід сприяє інтеграції класичної методологічної лінії професійної освіти, орієнтованої на розвиток компетенцій, з інноваційною складовою, що відповідає потребам сучасної ринкової економіки. Також ця стаття визначає стратегічні напрямки та завдання професійної освіти у контексті міждисциплінарності та необхідності освоєння технологічних інструментів, необхідних для ефективної практичної діяльності студентів. В ході досліджень було доведено, що впровадження STEM‐підходу вносить суттєві інновації у традиційну систему освіти, ефективно реалізуючи діяльнісний та компетентнісний підходи. Це сприяє збільшенню практичної та прикладної орієнтації у підготовці майбутніх техніків‐електриків в професійних коледжах. STEM‐освіта спонукає студентів до глибокого вивчення професійно орієнтованих дисциплін, виробляючи в них стійке бажання до навчання та розвитку. Особлива увага у цьому контексті приділяється необхідності всебічної підготовки майбутніх фахівців, включаючи знання у галузях природничих наук, інженерії, електротехніки, електромеханіки та інших відповідних дисциплін. У подальших наукових працях планується детальне дослідження застосування STEM‐підходу у контексті організації навчального процесу в професійних навчальних закладах. Це дозволить не лише глибше зрозуміти ефективність та специфіку цього підходу, але й визначити конкретні шляхи його імплементації для підвищення якості професійної освіти.
  • Документ
    Фахова компетентність сучасних агроінженерів в умовах розвитку вітчизняного сільського господарства
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Дьомін Олександр; Domin Oleksandr
    У цій статті порушується питання, яке тривалий час залишалося поза увагою освітянської спільноти незалежної України. Йдеться про необхідність адаптації формування фахової компетентності інженера‐аграрника до кардинальних змін у вітчизняному сільському господарстві, що відбулися з часу здобуття Україною незалежності. За цей період значні реформи в сільському господарстві призвели до зміни форм власності від колективної та державної до приватної. Як наслідок, сучасні приватні сільськогосподарські компанії функціонують і розвиваються за суворими законами ринкової економіки. Це означає, що основною метою такого управління є, перш за все, максимізація прибутку. В результаті такого не завжди прогресивного розвитку змінюється професійна освіта технічного персоналу в аграрному секторі, яка створювалася десятиліттями. Наприклад, розрив зв'язків між приватними сільськогосподарськими підприємствами та аграрними закладами освіти, порушення умов, необхідних для відтворення родючості ґрунтів сільськогосподарськими підприємствами, економія висококваліфікованих кадрів та частковий перехід до компетенції агроінженерів задач професійної діяльності з агрономії, агрохімічного обслуговування, захисту рослин та інших подібних завдань. Цих змін достатньо, щоб зрозуміти, що існують серйозні проблеми у формуванні фахових компетентностей майбутніх фахівців з аграрної інженерії у закладах аграрної освіти. Була зроблена спроба виявити сучасні обов’язки агроінженера у вітчизняному сільському господарстві та визначити вимоги до його професійної підготовки.
  • Документ
    Формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів сестринської справи у процесі вивчення дисциплін з акушерства та гінекології в коледжах у складі медичних закладів вищої освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Дудікова Лариса Володимирівна; Dudikova Larysa Volodymyrivna
    Стаття розглядає актуальну проблематику оновлення професійної освіти майбутніх бакалаврів сестринської справи, особливо в контексті дисциплін з акушерства та гінекології в медичних коледжах. Висвітлено, що сучасні вимоги до медичних сестер значно зросли, зважаючи на інтеграцію новітніх медичних технологій, розширення спектру хірургічного лікування та потребу високої якості медичного обслуговування. Попит на кваліфікованих медичних сестер зростає у зв’язку зі збільшенням комплексності та відповідальності інвазивних медичних процедур, що вимагає від них не тільки професійної компетентності, але й деонтологічної обізнаності. Таким чином, удосконалення сестринської освіти має стати інтегральною частиною стратегії розвитку системи охорони здоров’я, забезпечуючи підвищення рівня медичної допомоги та відповідність медичних послуг сучасним вимогам. Основна увага приділяється необхідності впровадження інноваційних педагогічних технологій та методик, що сприятимуть підвищенню професійної компетентності та кваліфікації студентів, а також забезпеченню їх здатності до критичного мислення, самостійного прийняття рішень та ефективної взаємодії з пацієнтами та медичним персоналом. Проаналізовано дослідження, які підкреслюють значення інтеграції інноваційних методів навчання, зокрема проблемно‐орієнтованого та модульного навчання, для стимулювання самостійної навчальної активності та розвитку професійних навичок. Також розглянуто вплив інформаційно‐ комунікаційних технологій на процес навчання, що відкриває нові можливості для підвищення якості освіти та підготовки фахівців. В статті наголошується на важливості дебрифінгу та симуляційних методів навчання для ефективної підготовки студентів, спрямованої на реалістичне моделювання клінічних ситуацій та формування практичних навичок. Підкреслено необхідність модернізації освітнього процесу в медичних коледжах з акцентом на компетентнісний підхід у підготовці майбутніх медичних сестер, що включає розвиток професійних компетентностей, здатність до адаптації, відповідальність у прийнятті рішень та неперервний саморозвиток.
  • Документ
    Підготовка майбутніх педагогів до превентивної діяльності з молодшими школярами в закладах загальної середньої освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Зорочкіна Тетяна Сергіївна; Zorochkina Tetiana Serhiivna; Зобенько Наталія; Zobenko Nataliia
    У статті обґрунтовано доцільність проведення своєчасної превентивної роботи в закладах освіти з метою попередження відхилень у поведінці учнів молодшого шкільного віку. Особлива увага звертається на підготовку майбутніх педагогів до превентивної діяльності з молодшими школярами в закладах загальної середньої освіти. Зокрема, аналізується структура підготовки здобувачів вищої освіти до превентивної педагогічної діяльності, яка об’єднує такі складники: освітній; організаційний; дидактичний; особистісний; технологічний. Схарактеризовано зміст, продуктивність підготовки майбутніх педагогів до превентивної професійної діяльності з молодшими школярами. В основі превентивної діяльності лежить особистісний підхід до її організації. При цьому цілісність і позитивна тенденція розвитку особистості забезпечується превентивним характером педагогічної діяльності, створенням умов для самовираження кожного учня. Зазначено, що особливістю превентивної діяльності є гуманізація освітнього процесу.
  • Документ
    Роль запитальних умінь молодших школярів для організації діалогової взаємодії в освітньому процесі
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Крівшенко Ліна Миколаївна; Krivshenko Lina Mykolaivna; Боженко Людмила; Bozhenko Liudmyla
    Стаття присвячена розкриттю значущості запитальних умінь здобувачів початкової освіти для організації діалогової взаємодії в освітньому процесі. Констатовано, що запитальні вміння є важливою життєвою навичкою ХХІ сторіччя. Окреслено основні функції питання та учнівського запитання. Представлено класифікацію запитань молодших школярів із позицій дидактики. Розкрито взаємозв’язок запитання й відповіді, їх вплив на стимулювання різних видів мислення – системного, раціонального, об’єктивного, критичного, творчого. Конкретизовано сутність понять «запитальні вміння», «розвиток запитальних умінь», виокремлено основні елементи цих умінь. Констатовано, що запитання, надто учнівське, є відправною точкою для діалогової взаємодії між учителем та учнем, між учнями у процесі освоєння нових знань і вмінь.
  • Документ
    Гендерний підхід у початковій освіті як методологічний інструмент характеристики фактору соціалізації дітей обох статей
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Павлущенко Наталія Миколаївна; Pavlushchenko Nataliia Mykolaivna
    Метою статті є теоретичне обґрунтування проблеми гендерного підходу в початковій освіті як методологічного інструменту характеристики фактору соціалізації статей. Методи дослідження: теоретичний аналіз, синтез, узагальнення психолого‐педагогічної та методологічної літератури. Результати дослідження можуть зацікавити досвідчених і молодих науковців у царині початкової освіти. Практичне значення дослідження: гендерний підхід у початковій освіті є альтернативним методологічним інструментом характеристики фактору соціалізації статей. Висновки та перспективи подальших наукових розвідок: гендерний підхід у початковій освіті є суб’єктивістським підходом, що характеризує фактор соціалізації статей.
  • Документ
    Особливості психологічної підтримки учнів початкової школи в умовах війни
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Яременко Наталія; Yaremenko Nataliia
    У статті з’ясовано особливості надання психологічної підтримки учням початкової школи в умовах війни. Запропоновано види роботи з молодшими школярами щодо надання їм психологічної підтримки (психологічний захист, копінг‐стратегії). Представлено види механізмів психологічного захисту. Охарак‐ теризовано й надано приклади ефективних копінг‐стратегій для дітей молод‐ шого шкільного віку у процесі надання їм психологічної підтримки. Запропоновано інструменти та рекомендації для батьків щодо психологічної підтримки молодших школярів в умовах війни щодо взаємодії та спілкування з ними
  • Документ
    Професійна підготовка майбутніх психологів у контексті застосування інноваційних технологій
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Козак Наталія; Kozak Nataliia
    У статті розглядається використання інтерактивних технологій навчання, які залучають здобувачів освіти до активного навчального процесу через різноманітні інтерактивні форми, методи та засоби. Підкреслюється, що такі технології забезпечують досягнення запланованих результатів, зворотний зв'язок та двоспрямованість спілкування, враховуючи життєвий і професійний досвід учасників. Інтерактивне навчання формує середовище співнавчання, де студенти та викладачі є рівноправними партнерами. Автор аналізує переваги, такі як розширення пізнавальних можливостей, високий рівень засвоєння матеріалу, активна роль студентів і розвиток комунікативних навичок, а також труднощі, з якими можуть стикатися викладачі та студенти, зокрема необхідність значних витрат часу на освоєння нових методів. У статті пропонуються шляхи подолання цих труднощів, такі як поступова активізація студентів та якісна підготовка до занять. Окремо виділяються інтерактивні технології (симуляційні ігри, групові дискусії, кейси та практичні ситуації, віртуальні платформи, техніки зворотного зв’язку, інтерактивні тренінги, онлайн‐курси та вебінари, мобільні додатки, ігрові елементи (гейміфікація), психологічні тестування зворотного зв'язку), які сприяють розвитку соціально‐психологічної компетентності майбутніх психологів, підкреслюючи їх важливість у сучасному навчальному процесі. Використання інтерактивних технологій навчання в підготовці майбутніх психологів має переваги, такі як розширення пізнавальних можливостей, високий рівень засвоєння матеріалу, активна участь студентів і розвиток комунікативних навичок. Для успішного їх впровадження важливо поступово активізувати студентів, використовувати якісні заняття, мотивувати цікавими темами та ретельно планувати уроки. Різноманітні інтерактивні технології ефективно сприяють розвитку соціально‐ психологічної компетентності майбутніх психологів, формуючи критичне мислення і навички спілкування, що є важливими для їх професійної підготовки.
  • Документ
    Академічна та мовна підготовка в закладах вищої освіти США: підходи, програми та перспективи для іноземних студентів
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Курчатова Анжеліка Віталіївна; Kurchatova Anzhelika Vitaliivna
    Академічна та мовна підготовка в закладах вищої освіти США: підходи, програми та перспективи для іноземних студентів Academic and Language Training in US Higher Education Institutions: Approaches, Programs and Prospects for Foreign Students Особливості американської системи вищої освіти поєднують досвід європейських університетів та власні розробки, зокрема через різноманітність типів ЗВО, ком’юніті коледжі, наявність MBA та інтернаціоналізацію освіти, яка ґрунтується на принципах самостійності, саморозвитку і вірі в ринкові можливості. Проблемами американської освіти є створення критеріїв успіху студентів, регулювання вартості навчання та підтримка студентів через програми допомоги та вдосконалення кредитної системи. Термін «успіх» має глибоке значення, яке відображає позитивну оцінку діяльності та нові часові характеристики, пов’язані з лінеарним сприйняттям часу. У сучасному українському суспільстві успіх часто асоціюється з фінансовим достатком та професійними досягненнями, в той час як у західній культурі він визначається матеріальними благами та стабільністю. У культурологічному контексті успіх є універсальною символічною ознакою розвитку суспільства, що проявляється в різних сферах діяльності та сприяє зміні особистості. Успіх студентів має розглядатися як не лише досягнення академічного ступеня, а й як позитивний досвід навчання та особистісного розвитку. Випускники повинні бути не лише працевлаштованими, але й освіченими та відповідальними громадянами, здатними вносити позитивний внесок у суспільство. Підготовка успішної особистості включає поєднання зусиль ЗВО та студентів у досягненні освітніх і особистих цілей. Академічна та мовна підготовка іноземних студентів у США є важливим етапом навчання. Для студентів, які не є носіями англійської мови, існують програми ESL, що включають курси англійської мови, підготовку до тестів, таких як TOEFL та IELTS, а також академічні курси з письма, лекцій та математичних дисциплін. Підготовка успішної особистості в університетах США включає створення умов для розвитку компетентностей, життєвих навичок, формування духовних та моральних цінностей, що сприяють кар'єрному та особистісному успіху.
  • Документ
    Інтерактивні методи навчання як інструмент розвитку культурологічної компетентності в майбутніх офіцерів
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Стозуб Василь; Stozub Vasyl
    У статті досліджується використання інтерактивних методів навчання як ефективного інструменту розвитку культурологічної компетентності у майбутніх офіцерів. Розглядаються основні принципи та види інтерактивних методів, які сприяють формуванню навичок критичного мислення, міжособистісної взаємодії та командної роботи. Автори підкреслюють важливість інтерактивного навчання для розвитку особистісних якостей, таких як відповідальність, моральні та етичні цінності, готовність до прийняття виважених рішень у складних ситуаціях. Окрема увага приділяється ролі культурологічної компетентності в підготовці офіцерів, яка дозволяє успішно працювати в багатокультурному середовищі та сприяє взаєморозумінню і повазі в колективі. Метою статті є обґрунтування інтерактивних методів навчання як інструменту розвитку культурологічної компетентності в майбутніх офіцерів. Стаття аналізує роль культурно-просвітницької діяльності в підготовці майбутніх офіцерів Національної гвардії України, акцентуючи увагу на важливості розвитку культурологічної компетентності для ефективної взаємодії з громадськістю в умовах глобалізації та інтеграції України в європейський і світовий простір. Окремо розглядаються інноваційні підходи до навчання, зокрема інтерактивні методи, що сприяють розвитку комунікаційних навичок, критичного мислення та здатності до культурного діалогу. Автор наголошує на необхідності поєднання традиційних та інтерактивних форм навчання для підготовки офіцерів, здатних до взаємодії з різними соціальними групами та культурними середовищами. Вивчено основні принципи інтерактивного навчання, які є ключовими для розвитку культурологічної компетентності в майбутніх військових лідерах. В статті також окреслено перспективи подальших досліджень у цій сфері, зокрема в контексті удосконалення освітнього процесу в військових навчальних закладах. The article explores the use of interactive teaching methods as an effective tool for developing cultural competence in future officers. The main principles and types of interactive methods that contribute to the formation of critical thinking skills, interpersonal interaction and teamwork are considered. The authors emphasize the importance of interactive teaching for the development of personal qualities, such as responsibility, moral and ethical values, readiness to make informed decisions in difficult situations. Special attention is paid to the role of cultural competence in the training of officers, which allows them to work successfully in a multicultural environment and promotes mutual understanding and respect in the team. The purpose of the article is to substantiate interactive teaching methods as a tool for developing cultural competence in future officers. The article analyzes the role of cultural and educational activities in the training of future officers of the National Guard of Ukraine, focusing on the importance of developing cultural competence for effective interaction with the public in the context of globalization and integration of Ukraine into the European and world space. Innovative approaches to training are separately considered, in particular interactive methods that contribute to the development of communication skills, critical thinking and the ability to cultural dialogue. The author emphasizes the need to combine traditional and interactive forms of training to train officers capable of interacting with different social groups and cultural environments. The basic principles of interactive training are studied, which are key to the development of cultural competence in future military leaders. The article also outlines the prospects for further research in this area, in particular in the context of improving the educational process in military educational institutions.
  • Документ
    Роль педагогічного самовдосконалення у формуванні творчого потенціалу майбутніх учителів початкових класів
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Якименко Поліна В'ячеславівна; Yakymenko Polina Viacheslavivna
    У статті розглядається питання педагогічного самовдосконалення у формуванні творчого потенціалу майбутніх учителів початкових класів. Актуальність теми зумовлена необхідністю підготовки педагогів, здатних ефективно адаптуватися до змін у освітньому середовищі та забезпечити високий рівень навчання дітей на основі інноваційних підходів і методів. Визначено основні компоненти педагогічного самовдосконалення, які включають інтелектуальний, психологічний, професійно‐практичний, соціально‐комунікативний, особистісно‐ціннісний, методичний та самоосвітній аспекти. Акцент зроблено на важливості розвитку творчого потенціалу вчителів початкових класів, оскільки саме творчий підхід до навчання сприяє розвитку критичного мислення, ініціативності та інноваційності у учнів. В висновках підкреслено, що педагогічне самовдосконалення є необхідною умовою для формування професіоналізму вчителя, здатного успішно працювати в умовах сучасних освітніх викликів. Стаття сприяє глибшому розумінню ролі творчості в педагогічній діяльності та необхідності розвитку педагогічних компетентностей у майбутніх учителів початкових класів. Тема педагогічного самовдосконалення у формуванні творчого потенціалу майбутніх учителів початкових класів є актуальною в умовах сучасних освітніх реформ. Самовдосконалення педагогів є ключовим для їх професійного розвитку, оскільки допомагає реагувати на нові вимоги та підвищувати якість освіти. Формування творчого потенціалу у майбутніх учителів сприяє розвитку критичного мислення, інноваційності та креативності в роботі з учнями. Педагогічне самовдосконалення охоплює розвиток інтелектуальних і особистісних якостей, емоційної стійкості та комунікативних навичок, що необхідні для ефективної взаємодії з учнями. Вчителі з високим рівнем творчого потенціалу здатні створювати сприятливе середовище для розвитку учнів. Таким чином, педагогічне самовдосконалення є важливою умовою для підготовки кваліфікованих педагогів, здатних ефективно працювати в сучасних умовах освіти.
  • Документ
    Інтерактивні технології соціально‐психологічної компетентності професійної підготовки майбутніх психологів
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Козак Наталія; Kozak Nataliia
    У статті розглядається роль інтерактивних технологій у професійній підготовці майбутніх психологів, які сприяють не лише здобуттю знань, а й формуванню соціально‐психологічної компетентності – інтегральної особистісної якості, що є необхідною для успішної професійної діяльності та характеризує рівень соціальної зрілості студента. На основі сучасних досліджень визначаються складові соціально‐психологічної компетентності, такі як соціальний інтелект, адаптивність та ініціатива у контактах. Виокреслено характеристики компетентності через мотиваційний, когнітивний, поведінковий, ціннісно‐смисловий та емоційний аспекти. Особлива увага приділяється соціально‐перцептивним здібностям, які включають здатність до адекватного розуміння партнера, емпатії та психологічної проникливості. Автори підкреслюють, що соціально‐психологічна компетентність поєднує особистісні, комунікативні, інтелектуальні та емоційні аспекти, вказуючи на необхідність підбору інтерактивних технологій і розробки методик для ефективного дослідження цього феномену в майбутніх психологів.Соціально‐психологічна компетентність майбутніх психологів є комплексом знань, умінь і навичок, необхідних для ефективної взаємодії з людьми, розуміння соціальних процесів та управління міжособистісними стосунками. Вона включає комунікаційні навички, емоційну інтелігенцію, соціальну чутливість, конфліктологічну компетентність, критичне мислення, а також знання етики та професійних стандартів. Формування цих навичок відбувається через навчання, практичний досвід та взаємодію, що є ключовими у професії психолога. Науковці підкреслюють, що соціально‐психологічна компетентність регулює поведінкові прояви особистості та розвивається в єдності внутрішньої психічної й зовнішньої практичної діяльності. Вони визначають цю компетентність як цілісну характеристику індивіда, що впливає на ефективність його взаємодії з соціумом, включаючи знання про суспільство та механізми міжособистісних взаємодій.
  • Документ
    Ukrainian Ornament as a Component of Decorative Art Teaching Methods in the 19th ‐ Early 20th Centuries: Historiographical Aspect
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Никифоров Андрій Михайлович; Nykyforov Andrii Mykhailovych
    The aim of the article is: to analyze the main aspects of historiographical sources of the pre‐Soviet period of Ukrainian traditional ornamentation study in the content of the theory and methods of artistic profile craftsmen training in Ukraine in the 19th ‐ early 20th centuries. The main methods of this study were theoretical analysis and generalization of information on the usage of artistic creativity in the educational process of the studied period. According to the results of historiographical analysis, it was found out that: • firstly, the study of folk ornamentation became a theoretical and methodological component of the content of decorative art teaching in the 19th ‐ at the beginning of the 20th century; • secondly, the main results and materials of scientific research of the pre‐ revolutionary period are used in the theory and practice of teaching decorative art even nowadays. Український орнамент як складова методики навчання декоративного мистецтва ХІХ – початку ХХ століття: історіографічний аспект Статтю присвячено історіографії дослідження українського традиційного орнаменту у змісті теоретичної складової навчання ремісників художньої сфери виробництва на території України ХІХ – початку ХХ століття. Мета статті: проаналізувати основні аспекти історіографічних джерел дорадянського періоду дослідження української традиційної орнаментики у змісті теорії та методики навчання ремісників художнього профілю на території України ХІХ – початку ХХ століття. Пріоритетними методами даного дослідження було обрано теоретичний аналіз та узагальнення відомостей щодо використання засобів художньої творчості в освітньому процесі досліджуваного періоду. З’ясовано внесок Харківської приватної художньої школи та активну діяльність засновниці закладу, художника‐педагога М. Раєвської‐Іванової, у формування системи підготовки майбутніх фахівців декоративного мистецтва. Доведено використання української орнаментики у методиці навчання ремісників художнього профілю. Показано, що у новітніх для досліджуваного періоду педагогічних методиках викладання образотворчого й декоративного мистецтва висвітлювалися головні засади організації освітнього процесу. Зазначені відомості і матеріали щодо запровадження методики вивчення традиційних українських орнаментів у подальшому мали вплив на розвиток національної художньої освіти. У результаті проведення історіографічного аналізу українського традиційного орнаменту в дослідженнях дорадянського періоду з’ясовано, що: • орнамент як феномен декоративного мистецтва і як теоретико‐ методична основа навчання ремісників, фахівців декоративно‐ прикладного мистецтва, від другої половини ХІХ ст. став предметом наукового дослідження багатьох етнографів, археологів, мистецтвознавців, художників, педагогів, діячів культури і освіти означеного періоду; • дослідження народної орнаментики дорадянського періоду стали теоретичною й методичною складовою навчання декоративного мистецтва у ХІХ – на початку ХХ століття; • основні результати й матеріали зазначених вище перших наукових досліджень українських традиційних орнаментів використовуються в теорії і практиці навчання декоративного мистецтва до сьогодні.
  • Документ
    Методичні підходи до формування педагогічної творчості в умовах сучасної освітньої реформи
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Якименко Поліна В'ячеславівна; Yakymenko Polina Viacheslavivna
    Тема методичних підходів до формування педагогічної творчості в умовах сучасної освітньої реформи охоплює важливі аспекти розвитку творчого потенціалу педагогів і учнів. Вона розглядає основні принципи, що сприяють формуванню творчої особистості вчителя початкових класів, зокрема інноваційні методи навчання, педагогіку партнерства та індивідуалізацію освітнього процесу. У статті аналізуються різноманітні підходи до активізації творчості в навчальному процесі, зокрема роль співтворчості між учителем і учнем, а також важливість постійного професійного розвитку педагогів. Зокрема, акцентується увага на важливості інтеграції новітніх технологій та методик у навчання, що сприяють розвитку критичного мислення, креативності та ініціативності учнів. Окрім того, підкреслюється необхідність партнерської взаємодії між вчителями, учнями та батьками для досягнення максимального результату в освіті. Висвітлені підходи мають на меті забезпечити більш високий рівень педагогічної майстерності та відповідність вимогам сучасної освітньої реформи, сприяючи розвитку творчого потенціалу всіх учасників навчального процесу. Освітній простір Нової української школи сприяє формуванню компетентних і творчих особистостей, де учень розвивається як свідомий громадянин через партнерство між учителем, учнем і батьками. Творчість у педагогіці включає поняття «творчі здібності», «творче мислення» та «творча особистість». Творчі здібності характеризуються відповідністю особистості вимогам творчої діяльності, а креативність є ключовою складовою творчого потенціалу. Серед особистісних рис, що сприяють творчості, виділяють упевненість, оптимізм, критичний аналіз та здатність до ризику. Ефективне формування творчої особистості учня передбачає особистісно‐зорієнтований підхід, індивідуалізацію навчання, співпрацю учасників освітнього процесу та педагогічний патронаж саморозвитку. Важливою умовою є створення середовища співтворчості між учителем і учнем, що реалізується через педагогіку партнерства, яка сприяє взаємній довірі і підтримці.
  • Документ
    Leadership Theories in Modern Scientific Discourse
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Porada Oksana Volodymyrivna; Порада Оксана Володимирівна; Kulichenko Alla Kostiantynivna; Куліченко Алла Костянтинівна
    The article summarizes the scientific works by researchers who have studied the theories of leadership. The aim of the article is to cover the main theories of leadership. The authors of the article have used a variety of research methods to provide a comprehensive overview of leadership theories, including analysis, synthesis, generalization, and systematization. The authors argue that leadership theories have evolved over time, which is a widely accepted view among scholars. The article provides a useful classification of leadership theories into six main approaches, including great man theory, trait theory, behavioural theory, contingency theory, influence theory, and relational theory. Further research is needed in specific areas, such as educational leadership, higher education leadership, and teacher leadership, which is a valuable contribution to the field.