Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 5263
  • Документ
    Концепції позитивної транскультуральної психотерапії як основа Травмоінформованої педагогіки
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Коваленко Наталія Володимирівна; Kovalenko Nataliia Volodymyrivna
    Стаття є заключною в серії трьох статей, які розкривають процес розробки, особливості змісту і впровадження курсу «Травмоінформована педагогіка». В дослідженні висвітлено положення концепції позитивної транскультуральної психотерапії як основи розробки курсу «Травмоінформована педагогіка». Визначено, що вдосконалення психолого-педагогічної підготовки майбутнього вчителя в період війни потребує поглибленої психологічної підготовки інтегрованої в організацію освітнього процесу закладів вищої освіти. Обґрунтовано важливість інтеграції психотерапевтичних концепцій позитивної транскультуральної психотерапії для формування педагогічних компетентностей майбутнього вчителя. Основними положеннями концепції ППТ стали: концепція первинних і вторинних здібностей особистості, концепція моделі для наслідування, концепція щастя в позитивній психотерапії. Подано результати опитування здобувачів другого курсу педагогічних спеціальностей щодо ефективності включених підходів, принципів, технік позитивної транскультуральної психотерапії, можливостей їх адаптації та інтеграції в зміст вибіркової дисципліни «Травмоінформована педагогіка».
  • Документ
    Peculiarities of 20th-Century Chinese Composers’ Writing in Piano Works
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Yeremenko Olha Volodymyrivna; Єременко Ольга Володимирівна
    The problem of studying the “Chinese style” in the piano works of twentieth- century composers has been actualized as a phenomenon rooted in traditional culture and containing distinctive national elements. The modal and compositional features of Chinese piano works are examined, among which the use of pentatonic structures, the ornamentality of the so-called “flower style,” and the timbral palette of traditional instruments are defined as essential. Emphasis is placed on the significance of mode as the foundation of musical thinking, which is formed within the historical development of culture and embodies the aesthetic concepts of the people. It is generalized that the pentatonic scale, characterized by the diversity of its melodic manifestations, serves as a leading means of expressing the Chinese style and constitutes an important component of China’s academic music. The figure of Jia Daqun is highlighted as a composer and theorist whose creative work exemplifies the cultural synthesis of European achievements and Chinese traditions.
  • Документ
    Нормативно-правове забезпечення позашкільної фізкультурно-спортивної роботи в Україні за часів незалежності
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Болотникова Тетяна; Bolotnykova Tetiana
    У статті проведено аналіз нормативно-правового забезпечення позашкільної фізкультурно-спортивної роботи в України за часів незалежності. Розкриті мета та завдання позашкільної освіти, визначені учасники, обґрунтовані типи позашкільних навчальних закладів фізкультурноспортивного напряму, а також організаційно-правові засади позашкільної освіти. Проаналізовані накази та листи Міністерства освіти і науки України з 1991 року, які розкривають проблеми фізкультурно-спортивного профілю. Зазначено, що на сьогоднішній день серед основних проблем позашкільної освіти в Україні включають низьке фінансування, недостатнє матеріальнотехнічне забезпечення, нестачу педагогічних кадрів, зокрема для дітей з інвалідністю.
  • Документ
    Біографічні дослідження в освіті як засіб збереження нематеріальної культурної спадщини народу
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Тимчук Лариса; Tymchuk Larysa; Мохірєва Юлія Анатоліївна; Mokhirieva Yuliia Anatoliivna; Батієвська Тетяна Вікторівна; Batiievska Tetiana Viktorivna
    «І прийде час, коли один скаже: Слава Україні!, а мільйони відповідатимуть Героям слава!» (Степан Бандера) Стаття присвячена проблемі використання біографічних досліджень у освітньому процесі. У ній охарактеризовано потенціал біографічних досліджень в контексті збереження нематеріальної культурної спадщини народу, розкрито важливість їх використання у підготовці майбутніх фахівців мистецьких дисциплін. У процесі написання статті були застосовані загальнонаукові методи, що окреслюють загальну логіку пізнавального процесу та змістову спрямованість дослідження, джерелознавчі, які використовуються при вивченні наукових джерел та біографічних матеріалів, емпіричні, що були використані для збору фактичних даних. У статті зосереджено увагу на тому, що реалізація біографічних досліджень у процесі підготовки майбутніх фахівців мистецьких дисциплін, потребує в теоретичному аспекті всебічного окреслення, а в практичному – реалізації потенціалу таких досліджень в аспекті збереження культурної спадщини, як важливого наукового, інформаційного та освітнього ресурсу.
  • Документ
    Особливості організації та проведення дистанційних уроків фізичної культури в сучасних умовах
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Кравченко Ігор Миколайович; Kravchenko Ihor Mykolaiovych
    У статті розглянуті особливості організації та проведення дистанційних уроків фізичної культури. Виокремлені основні та обов’язкові структурні елементи дистанційного уроку фізичної культури, визначена орієнтовна структура дистанційного уроку фізичної культури та надані рекомендації щодо оцінювання під час проведення дистанційного уроку фізичної культури.
  • Документ
    Формування управлінської компетентності майбутніх фахівців фізичної культури у закладах вищої освіти до організації масових заходів в умовах змішаного навчання
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Конох Анатолій Петрович; Konokh Anatolii Petrovych; Маковецька Наталія Валеріївна; Makovetska Nataliia Valeriivna; Конох Олена Євгенівна; Konokh Olena Yevhenivna
    Стаття присвячена висвітленню теоретичних засад формування управлінської компетентності майбутніх фахівців фізичної культури у закладах вищої освіти в умовах змішаного навчання. Проведений аналіз наукових праць, присвячених формуванню управлінської компетентності майбутніх фахівців фізичної культури, свідчить про те, що ця проблема як у теоретичному, так і в методологічному аспектах досліджена недостатньо. Зазначено, що науковці розглядали різні аспекти професійної компетентності та культури майбутніх фахівців фізичної культури, проблему формування управлінської компетентності. Досліджуються поняття компетентність, компетенція, професійна компетентність, управлінська компетентність, управлінська компетентність фахівців фізичної культури, а також з’ясовується сучасний стан їх сформованості. Встановлено, що управлінська компетентність майбутнього фахівця фізичної культури – це сукупність компетенцій, які охоплюють систему знань основ теорії управління. Щоб фахівець не тільки мав управлінську компетентність, але й міг би її застосовувати у своїй професійній діяльності, необхідно забезпечити розширення меж професійної підготовки у сфері фахівців фізичної культури, грунтуючись на передових підходах у навчанні та нових освітніх стандартах. Доведено, що майбутня професійна діяльність фахівців фізичної культури, а фактично і управлінська компетентність передбачає, що під час професійної підготовки необхідно її сформувати, що дозволить більш ефективно використовувати творчий та інтелектуальний потенціал в теперішніх ринкових умовах, виконуючи професійні функції на фоні високого рівня ділових і особистісних якостей, в керуванні процесами та людьми. Автор наголошує, що розвиток сфери фізичної культури в сучасних ринкових умовах неможливий без фахово підготовлених, компетентних фахівцівуправлінців фахівців фізичної культури. Встановлено, що формування управлінської компетентності майбутнього фахівця фізичної культури у процесі фахової підготовки має базуватися на загальнолюдських цінностях, комплексному компетентністному підході та професійній компетенції майбутнього фахівця, необхідних під час роботи в умовах змішаного навчання.
  • Документ
    Методологічні підходи до процесу формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Самусь Тетяна Володимирівна; Samus Tetiana Volodymyrivna
    У статті наголошено, що сучасний викладач закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти повинен орієнтуватися в інноваційних методологічних підходах, принципах і функціях щодо організації освітнього процесу, використовувати готові їх варіації і створювати нові, самостійно здійснювати дослідницьку та науково-методичну роботу, критичний аналіз власної професійної діяльності, розробляти й апробувати, удосконалювати й упроваджувати прогресивний педагогічний і виробничий досвід. Зазначено, що це вимагає розроблення нових цілей, завдань, ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів, зміни теоретичних і методологічних засад. Вивчення науково-педагогічних джерел дозволило виокремити ключові поняття дослідження. У результаті такого аналізу встановлено, що на сьогодні відсутнє узгоджене бачення науковців щодо принципів поєднання методологічних підходів до формування професійної компетентності. Обґрунтовано методологічні підходи до процесу формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання. Враховуючи сучасні напрями модернізації вищої педагогічної і професійної освіти, нові пріоритети в підготовці майбутніх педагогів професійного навчання, визначено наступні методологічні підходи дослідження: компетентнісний, системний, аксіологічний, діяльнісний, синергетичний, особистісно орієнтований, рефлексійний, акмеологічний та інтегративний. Авторкою констатовано, що названі підходи відіграють значну роль у цьому процесі Розглянуто сукупність визначених підходів як методологічну основу дослідження проблеми формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання, а також окреслено сутність концептуальних засад організації цього процесу.
  • Документ
    Використання рольових ігор в початкових класах у процесі виховної роботи
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Бигар Ганна Павлівна; Byhar Hanna Pavlivna; Романишина Людмила; Romanyshyna Liudmyla; Максимчук Лариса Володимирівна; Maksymchuk Larysa Volodymyrivna
    У статті узагальнено можливості використання рольових ігор у виховній роботі з учнями початкової школи. Підкреслено, що в умовах оновлення змісту початкової освіти та переходу до компетентнісно орієнтованого навчання вагоме місце у виховному процесі відводиться інтерактивним методам, зокрема рольовим іграм, які поєднують емоційне залучення та розвиток соціально-моральних компетентностей. Поза як, сучасний учитель початкової школи має вміти не лише організувати навчальну діяльність, але й створювати виховні ситуації, що сприяють формуванню емпатії, уміння співпрацювати та відповідально виконувати соціальні ролі. Узагальнено, що у закладах освіти актуалізується створення необхідного методичного та ігрового середовища для впровадження рольових ігор у виховну діяльність. Висунуто припущення, що процес організації виховної роботи з використанням рольових ігор стане ефективним, якщо: методика їх застосування передбачатиме поступове ускладнення ігрових сценаріїв та варіативність ролей; буде базуватися на принципах суб’єкт-суб’єктної взаємодії у системі «вчитель–учні–батьки»; у виховному процесі буде створено середовище, що забезпечує єдність емоційноціннісного та соціально-компетентнісного розвитку; творча активність учнів спрямовуватиметься на опанування моделей конструктивної поведінки; у школі проводитимуться тематичні виховні заходи та рольові проєкти, які формують позитивний досвід міжособистісної взаємодії.
  • Документ
    Вплив в ораторській діяльності: від лідерського бачення до освітньо-інтелектуального горизонту аудиторії
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Красницька Ольга; Krasnytska Olha
    Ораторська діяльність постає засобом розкриття автентичної особистості спікера, його картини світу та бачення, освітньоінтелектуального горизонту, засобом вияву яскравої індивідуальності, втілення найкращих освітніх намірів у дійсність, засобом впливу на аудиторію. Вплив виражається ядром ораторської діяльності, що розкриває її єство – дію на свідомість, думки, почуття, мотиви, переконання, емоції, волю, поведінку, особистість слухачів. Досягнення цілей та ефекту в публічних виступах відбувається через вплив оратора на цільову аудиторію. Описано п’ять рівнів впливу спікера: інформаційний, когнітивний, емоційний, психологічний і поведінковий. Побудовано коло впливу оратора, що містить три складові: «ЧОМУ» (лідерське бачення, мотиви спікера), «ЯК» (форма подачі контенту промови, ораторський стиль, спосіб досягнення цілей), «ЩО» (змістовний, актуальний і цікавий аудиторії контент публічного виступу).
  • Документ
    Генезис національно-патріотичного виховання майбутніх офіцерів у військових ЗВО України: ключові етапи (кінець XX- початок XXІ ст.)
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Піддубний Роман; Piddubnyi Roman
    З'ясовано особливості формування та розвитку системи національнопатріотичного виховання військовослужбовців ЗСУ та майбутніх офіцерів у військових ЗВО України. Розкрито удосконалення змісту національнопатріотичного виховання шляхом засвоєння нових національно-орієнтованих цінностей курсантами військових навчальних закладів. Схарактеризовано системність напрацювання нормативно-правової бази для розвитку національнопатріотичного напрямку системи виховання молоді. На основі проведеного аналізу опрацьованої джерельної бази запропоновано авторську періодизацію становлення та розвитку національно-патріотичного виховання майбутніх офіцерів військових 1991–2021 рр. Виокремлено етапи становлення та розвитку національнопатріотичного виховання майбутніх офіцерів. Визначено особливості становлення національно-патріотичного виховання на кожному етапі. Окреслено основні аспекти розвитку національно-патріотичного виховання.
  • Документ
    Професійна адаптація молодих викладачів у вищій військовій освіті: виклики та напрями оптимізації
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Самокиш Іван Іванович; Samokysh Ivan Ivanovych; Августович Святослав; Avhustovych Sviatoslav
    У статті здійснено розширений міждисциплінарний аналіз проблеми професійної адаптації молодих викладачів у системі вищої військової освіти України. Висвітлено глибинні труднощів, що виникають у процесі переходу офіцерів із бойових підрозділів до викладацької діяльності, з урахуванням змін сучасної військової стратегії та освітніх викликів. Детально розглянуто психологічні організаційні, педагогічні та соціальні аспекти цього процесу. Обґрунтовано актуальність застосування андрагогічного підходу, систем менторства й цифрових освітніх платформ для підтримки адаптації. Запропоновано цілісну модель професійного становлення, що інтегрує бойовий досвід у викладацьку практику. Окреслено перспективи емпіричної перевірки запропонованих рішень та створення адаптаційної інфраструктури в межах військових ВНЗ.
  • Документ
    Методичні та дидактичні засади викладання релігії в сучасній освіті Європи: «Керівні принципи Толедо»
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Тарабан Юрій Валентинович; Taraban Yurii Valentynovych
    Виявлення нових сенсів, нових концепцій, які стають предметом наукового дослідження та суспільного обговорення, спричинило формулювання системоутворюючих складових державної політики у сфері вивчення релігії. Наукові дискусії з приводу місця та ролі релігійної освіти, віри, морально-етичних проблематик для сучасної людини сформували потребу створення концептуальної бази та шляхів і методів практичної діяльності. Актуальні методичні та дидактичні основи релігійної освіти дозволяють розкрити сенс концептуальних підходів, сформульованих у «Керівних принципах Толедо». Стаття присвячена характеристиці методичних та дидактичних засад викладання релігії в сучасній освіті Європи у контексті «Керівних принципів Толедо» як базового документу, що регулює вивчення релігії та світогляду в закладах освіти країн Європейського Союзу. Практичне втілення викладання релігій та віри, світоглядних навчальних дисциплін створює умови для формулювання дидактичних підходів, стратегій професійної діяльності педагогів, спрямованих на формування світоглядних компетентностей учнів та одночасно збереження поваги та толерантності стосовно відмінних світоглядних позицій.
  • Документ
    М. Ф. Сумцов – першопроходець викладання українською мовою в Харківському імператорському університеті
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Хіріна Ганна Олександрівна; Khirina Hanna Oleksandrivna; Калашник Марія Павлівна; Kalashnyk Mariia Pavlivna
    У статті розглядається історія підготовки і перша спроба впровадження української мови в навчальний процес в Харківському Імператорському університеті, яку здійснив професор історико-філологічного факультету Харківського університету Микола Федорович Сумцов у 1907 р. Проаналізовано творчий доробок і ініціативну діяльність М. Ф. Сумцова, Д. І. Багалія, М. Г. Халанського, М. С. Грушевського, О. С. Грушевського на початку ХХ ст. в справу переводу університетської освіти на теренах сучасної України на українську мову. Досліджені і вперше введені у науковий обіг нові історичні джерела – публікації газети «Рада» за 1906-1908 рр. Вперше відтворена історія підготовки М. Ф. Сумцовим викладання українською мовою курсу української народної словесності і проведення перших двох лекцій, їх змісту і реакції аудиторії. Наведені приклади схвальних відгуків на цю визначну подію широких кіл української громадськості і різко негативну реакцію міністерства освіти. Визначено непересічне значення самої події переходу у викладанні в університеті на українську мову і величезний внесок М. Ф. Сумцова у цю справу, яка сприяла подальшому формуванню національної самосвідомості українського народу і не втратила свого значення до сьогодення.
  • Документ
    Особливості унаочнення інформації для дітей дошкільного віку із порушенням мовленнєвого розвитку у процесі ознайомлення з природним довкіллям
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Мороз Людмила Василівна; Moroz Liudmyla Vasylivna
    У статті розкрито ключові аспекти та значення усіх видів унаочнення при ознайомленні дошкільників із порушенням мовленнєвого розвитку з природним оточенням. Наголошується, що для таких дітей безпосередній, чуттєвий досвід через взаємодію з реальними об’єктами природи є фундаментом для формування адекватних уявлень та понять, компенсації мовленнєвих недоліків і стимулювання пізнавальної активності. У роботі обґрунтовується, що використання натуральної наочності є пріоритетним, оскільки забезпечує конкретність, мультисенсорне сприйняття та сприяє емоційному відгуку. Зауважується важливість предметної та графічної наочності як додаткових засобів, що допомагають систематизувати та закріпити отримані знання, розвивати зв’язне мовлення та розуміння зверненого мовлення. Автори розглядають специфічні підходи до організації дослідницької діяльності та спостережень у природі, адаптовані до потреб дітей з порушеннями мовлення. Зазначається, що комплексне та диференційоване застосування різних видів унаочнення забезпечує не лише засвоєння знань про природу, а й інтенсивний розвиток мовлення, мислення, пам’яті та емоційновольової сфери у дітей із порушенням мовленнєвого розвитку в дошкільному віці.
  • Документ
    Педагогічні засади хореографічного перформансу
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Максименко Анатолій Іванович; Maksymenko Anatolii Ivanovych
    У статті висвітлено педагогічні засади хореографічного перформансу як інноваційного напряму в системі мистецької освіти. Здійснено теоретичний аналіз феномена перформансу в контексті сучасної хореографії та окреслено його дидактичний потенціал у професійній підготовці майбутніх хореографів. Обґрунтовано, що перформанс є ефективною формою реалізації художньотворчого досвіду, яка поєднує пластичне мислення, елементи імпровізації, акторської майстерності, композиції та сценічної взаємодії. Розглянуто основні методичні підходи до викладання перформативних практик, зокрема інтеграцію міждисциплінарних засобів навчання, розвиток креативного мислення, рефлексивних умінь і здатності до самовираження. Визначено, що застосування перформансу в освітньому процесі сприяє формуванню ключових професійних компетентностей: художньої самореалізації, комунікативної відкритості, адаптивності та здатності до інновацій. Перформанс охарактеризовано не лише як сценічну форму, а й як педагогічну стратегію, що розширює зміст хореографічної освіти та надає нові вектори для її розвитку в умовах сучасних мистецьких трансформацій.
  • Документ
    Сучасні тенденції в педіатричній стоматологічній практиці та інновації в підготовці майбутніх стоматологів до професійної взаємодії в дитячій стоматології як відповідь на них
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Дудікова Лариса Володимирівна; Dudikova Larysa Volodymyrivna
    У статті визначено сучасні тенденції в дитячій стоматології та окреслено необхідні вектори в підготовці майбутніх стоматологів як відповідь на ці виклики. Обґрунтовано, що поява технологічних досягнень, докази передових можливостей лікування та вищі очікування пацієнтів щодо стандартів стоматологічної допомоги та економічних чинників ставлять нові виклики перед майбутніми стоматологами, що вимагає вдосконалення підготовки майбутніх стоматологів до професійної взаємодії в дитячій стоматології. Узагальнено основні тенденції у дитячій стоматології: технологічні інновації в дитячій стоматології (лазерна стоматологія: безболісна альтернатива; 3D-візуалізація та цифровий рентген; телестоматологія: дистанційні консультації);розвиток технологій, матеріалів та знань про хвороби; революція в управлінні поведінкою: штучний інтелект; революція в управлінні болем: седація за допомогою інгаляції закису азоту; зміщення дитячої стоматології в бік пріоритетів профілактики, навчання та комфорту в педіатричній допомозі; стоматологічні послуги, зручні для дітей; використання інноваційного програмного забезпечення; посилення значення комунікативної складової під час педіатричних стоматологічних консультацій; активне використання методів управління поведінкою під час педіатричного стоматологічного прийому. На основі аналізу тенденцій у дитячій стоматології виокремлено відповідні вміння, необхідні майбутнім стоматологам для ефективної професійної взаємодії в дитячій стоматології: ґрунтовні клінічні знання та технічна компетентність; відмінна комунікація з дітьми та батьками; методи управління поведінкою; терпіння та емоційний інтелект; гнучкість та схильність до навчання; управління часом та ефективність. Підсумовано, що щоб досягти успіху в дитячій стоматології, майбутнім стоматологам необхідно вийти за межі клінічних навичок і зробити акцент на комунікації, емоційному інтелекті, гнучкості та креативності.
  • Документ
    Роль та інтеграція велотренажерних тренувань як стартової ланки у комплексному підході до реабілітації пацієнтів з патологією периферичних артерій нижніх кінцівок Role and Integration of Exercise Bike Training as an
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Баляба Михайло Юрійович; Baliaba Mykhailo Yuriiovych
    Стаття репрезентує авторське бачення забезпечення необхідності впровадження велотренажеру як альтернативного стартового методу в комплексному підході до реабілітації та лікування хворих на ОАСНК. Окреслено деякі специфічні, деонтологічні та соціальні моменти взаємодії спеціалістів з лікування та реабілітологів, а також та детально описано методику проведення і впровадження її в даної когорти пацієнтів в контексті сьогодення. Метою визначено обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності альтернативної стартової методики реабілітації, зокрема фізкультурно-оздоровчої спрямованості, що дозволить покращити ефективність реабілітаційного відновлення та підвищити якість життя хворих на облітеруючий атеросклероз артерії нижніх кінцівок. Виокремлено низку ключових векторів для визначення унікальності програми, а саме: регіональні особливості; кількісні та якісні параметри; наявна матеріально-технічна база та ресурсне забезпечення; співпраця з соціальними інституціями, різними закладами охорони здоров'я на регіональному та українському рівнях; змінні фактори. До кожного напряму автором зазначено загальний контент, специфіку даного захворювання та пацієнтів. Окреслено певні особливості взаємодії та проблем даного захворювання, суміжних захворювань, а також ймовірні шляхи подолання цих проблем через залучення суміжних спеціалістів та тісної взаємодії на рівні лікар-реабілітолог-родичі-пацієнт.
  • Документ
    Актуалізація педагогічних ідей та досвіду організаційно управлінської діяльності А. Каришина в практику сучасної системи освіти України
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Брах Юлія; Brakh Yuliia
    У статті обґрунтовано важливість вивчення організаційно-управлінської діяльності видатного вченого, педагога А. Каришина стосовно підготовки вчительських кадрів. Підкреслено вагомість внеску вченого у розвиток хімії аценафтина. Показано роль вченого у залученні молоді до наукових досліджень. Розкрито особливості авторських форм і методів роботи у навчальному процесі системи вищої освіти України. Вказано на вагомість впливів педагога у формуванні особливості шляхом патріотичного, екологічного, морального виховання. Підкреслено значення особистого прикладу у вихованні молоді. Проаналізовано сучасні ознаки професійно-особистісної складової готовності студентів природничого факультету як майбутніх учителів до процесу творення масштабних змін в житті суспільства.
  • Документ
    Міждисциплінарні магістерські програми університетів США З комп’ютерних наук і медицини
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Рудницький Євген; Rudnytskyi Yevhen; Пєвнєв Ярослав; Pievniev Yaroslav; Куліченко Алла Костянтинівна; Kulichenko Alla Kostiantynivna; Чугін Сергій; Chuhin Serhii
    У статті розглянуто сучасні тенденції розвитку магістерських програм з комп’ютерних наук та медицини у міждисциплінарному контексті. Увагу зосереджено на трансформації освітніх підходів до викликів ХХІ ст., зокрема потреби в інтеграції знань з різних галузей. Показано, як міждисциплінарність сприяє підготовці фахівців нового покоління, здатних працювати в мультидисциплінарних командах і виконувати інноваційні проєкти. Проаналізовано успішні приклади реалізації міждисциплінарних магістерських програм університетів США з комп’ютерних наук та медицини. Підкреслено важливість інклюзивності, гнучкості освітніх траєкторій і дотримання академічних стандартів.
  • Документ
    Європейський простір досліджень: актуальні проблеми, стратегічні цілі, здобутки та перспективи розвитку
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna; Клочкова Тетяна Іванівна; Klochkova Tetiana Ivanivna; Осьмук Наталія Григорівна; Osmuk Nataliia Hryhorivna
    У статті розглянуто стратегічні цілі, завдання, здобутки, проблеми та перспективи розвитку Європейського простору досліджень (2020-2024 рр.). Показано, що чотирма стратегічними цілями розвитку ERA у досліджуваний період стали: надання пріоритетну інвестиціям та реформам; розширення доступу до досліджень високої якості; запровадження результатів R&I в економіку; поглиблення ERA. Схарактеризовано такі аспекти поглиблення ERA, як залучення та збереження талантів, захист європейських цінностей та принципів R&I, відкрита наука, наукова етика та доброчесність, доступність інфраструктури та технологій світового класу, запровадження Європейської рамки компетентностей для дослідників. Визначено пріоритетні кроки, що сприятимуть подальшій інтеграції української науки та вищої освіти в ERA.