Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Педагогічна інтерпретація творів авангардистської музики у підготовці вчителя музичного мистецтва (на прикладі фортепіанних п'єс Арнольда Шенберга)(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Хуан Ятін; Khuan YatinМетою статті є оцінка можливостей залучення артефактів музичного авангардизму до процесу підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва. Головні методи дослідження – це герменевтичний підхід до процесу музичновиконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтв і теоретичний аналіз художнього твору. Практичне значення полягає у можливості впровадження методики аналізу авангардистського твору в процес підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва. Головним результатом є встановлення педагогічних можливостей герменевтичного аналізу музичного твору, спрямованого на виявлення його авангардистської специфіки. Перспективою подальшого дослідження проблеми є встановлення засобів експериментальної апробації зазначеної методики.Документ Зміст та результати організаційно-педагогічного експерименту з прискорення розвитку спорту у місті Ніжині Чернігівської області (історична реконструкція)(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Приходько Володимир Васильович; Prykhodko Volodymyr Vasylovych; Томенко Олександр Анатолійович; Tomenko Oleksandr AnatoliiovychВідновлення змісту управлінських дій і вивчення практики вдосконалення управління розвитком сфери спорту в умовах окремого малого міста (міста Ніжина), яке досягло у цьому питанні значних успіхів є ціллю статті. У м. Ніжині в період багаторічного експерименту спочатку традиційно дотримувались управлінської, виконавської і розпорядчої діяльності, в тій чи іншій мірі властивої всім спорткомітетам. На другому етапі експерименту вона була доповнена вже апробованим на той час в інших сферах суспільного життя досвідом застосування положень наукового управління (цільового та програмно-цільового управління). Це дозволило якісно підвищити загальний управлінський потенціал комітету, його вплив в ході керівництва на розвиток фізичної культури і спорту. Ніжинський експеримент заслуговує, щоб в умовах обмежених ресурсів на розвиток спорту, які притаманні нинішньому етапу розвитку спорту в Україні, були використані при розробці сучасної системи підготовки спортсменів ті основні ідеї та напрацювання, які підтвердили свою високу ефективність.Документ Постать мовознавиці в об’єктиві науково-академічного дискурсу(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaУ статті представлено рефлексії щодо світоглядних та лінгвальних характеристик знакової постаті колективного портрета кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка 70-х років ХХ – першого десятиліття ХХІ століття, кандидата філологічних наук, доцента Наталії Павлівни Дейниченко в інституційному, зокрема науково-академічному дискурсі. Наукова та викладацька діяльність мовознавиці, яка 42 роки (1973 - 2015) працювала на кафедрі української мови, підпорядковані розвитку української діалектології, лінгвокраєзнавства, формуванню мовної стійкости, мовного чуття і смаку студентської та учнівської молоді, розвитку мовної культури вчительства Сумщини. Джерельною базою слугують тексти різних жанрів науково-академічного дискурсу мовознавчого (діалектологічного, культуромовного), мовнометодичного спрямування, репрезентовані в писемній (наукові та науковопопулярні статті, тези, автореферат дисертації, методичні вказівки, посібники) та усній формах (наукове спілкування з дослідниками української діалектології, лекції для студентів, виступи в Сумському територіальному відділенні МАН України, Сумському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти, у Всеукраїнському товаристві «Просвіта» імені Тараса Шевченка), досліджені з урахуванням загальнонаукових та конкретно-наукових методів: аналізу наукових джерел, описового, узагальнення, систематизації; біографічного методу, методу портретування. Конкретизовано риси науково-академічного дискурсу як інституційного типу спілкування, функційної бази мовної особистості, основу якого складає як науковолінгвістична, так і викладацька, просвітницька діяльність мовознавиці. Наголошується на багатовимірності особистості з тонким відчуттям, розумінням Українського Слова, його витоків, виховного впливу на особистість молоді і майстерним володінням усім комплексом мовнокомунікативних, моральноетичних норм дослідження. Акцентована увага на становленні дослідниці, її професійному розвиткові та рисах мовної особистості: гідність, професіоналізм, працелюбність, різнобічна освіченість, скромність, філософський оптимізм, тактовність, почуття гумору, відданість справі, готовність прийти на допомогу, що відповідає місії українськоцентричної кафедри педагогічного закладу вищої освіти, який наближається до свого сторічного ювілею.Документ Особливості підготовки до підприємництва майбутніх фахівців з транспортного менеджменту та логістики в Україні(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Жежерун Денис; Zhezherun DenysУ статті проаналізовано процес підготовки майбутніх фахівців з транспортного менеджменту та логістики до підприємницької діяльності в умовах економічної нестабільності та військових дій в Україні. Дослідження підкреслює важливість врахування технологічної орієнтованості, адаптації до ринкових умов, розвитку партнерських відносин, знання місцевого законодавства та постійного підвищення кваліфікації для успішного ведення бізнесу. На основі порівняльного аналізу економічних показників України та Польщі обґрунтовано, що інтеграція сучасних прогресивних методів управління логістичними процесами є критичною для ефективного вирішення завдань бізнесу в умовах постійних змін на ринку та економічних труднощів. Стаття також надає рекомендації для освітніх закладів щодо підготовки фахівців, включаючи організацію робочих практик, стажувань, залучення успішних підприємців для проведення лекцій та розвиток партнерства з бізнесом.Документ Проблеми формування кар’єрної компетентності майбутніх бакалаврів з економіки підприємства в науковій літературі та педагогічній практиці(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Крячек Олександр; Kriachek OleksandrУ статті висвітлюється стан дослідженості проблеми формування і розвитку кар’єрної компетентності майбутніх бакалаврів з економіки підприємства у процесі професійної підготовки в закладах вищої освіти. На основі теоретичного аналізу й логічного узагальнення наукових праць вітчизняних і зарубіжних дослідників сформульовано висновки щодо необхідності формування означеної інтегральної властивості у здобувачів вищої освіти. Основну увагу закцентовано на розвитку особистості майбутніх фахівців, формування їхнього ставлення до власної професійної кар’єри.Документ Музична педагогіка Північної Америки за часів колонізації(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Ількаєв Олександр; Ilkaiev Oleksandr; Куліченко Алла Костянтинівна; Kulichenko Alla KostiantynivnaСтаттю присвячено розвитку музичної педагогіки Північної Америки під час колонізації. Указано, що до прибуття європейців корінні народи Північної Америки мали багаті музичні традиції з вокальними та інструментальними компонентами, що були тісно пов’язані з їхнім повсякденним життям та релігійними ритуалами. З’ясовано, що європейці привезли з собою нові музичні інструменти, нотні системи та педагогічні методи, що спричинило суттєві зміни в музичному житті корінних народів. Констатовано, що взаємодія між двома культурами привела до конфліктів і змішування традицій, де корінні музичні практики були частково асимільовані з європейськими.Документ Методологічні аспекти оцінювання якості професійної підготовки фахівців в економічних коледжах(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Наглий Дмитро; Nahlyi DmytroОбґрунтовано позицію, що впродовж тривалого часу якість підготовки у вищій школі оцінювалася за рівнем знань, умінь і навичок. Наразі глобальна ситуація змінилася. І саме тому потрібні нові підходи до розробки методик та інструментів оцінювання якості підготовки майбутніх фахівців. Мета статті – розглянути методологічні аспекти оцінювання якості професійної підготовки фахівців в економічних коледжах, охарактеризувати наукові підходи до діагностики результатів професійної підготовки фахівців узакладах фахової передвищої освіти економічного профілю.У процесі дослідження використовувалися положення кваліметричного та системного підходів, методи порівняльного аналізу змісту вітчизняних та зарубіжних наукових публікацій, присвячених теорії та практиці оцінювання якості професійної підготовки фахівців.Означено методологічні проблеми вимірювання знань студентів та адекватність їх оцінювання з точки зору впроваджуваних професійних стандартів. Описано різні підходи до оцінювання якості освіти та її результатів;процедуру оцінювання та її основний інструментарій; висвітлено критерії,параметри, показники та норми як орієнтири у виборі еталонів оцінки. Констатовано, що сучасний етап розвитку вітчизняної фахової передви‐щої освіти зумовлений компетентнісною спрямованістю освітньої системи,основним результатом реалізації якої є формування у майбутніх фахових молодших бакалаврів здатностей ефективно здійснювати професійну діяльність.Узагальнено, що якість професійної підготовки фахівців в економічних коледжах визначається шляхом встановлення відповідності результатів навчання здобувачів освіти вимогам кваліфікаційних стандартів чи освітньо‐професійних програм. Визначення та застосування принципів, формулювання цілей, добір та структурування змісту, визначення об'єктів, предметів,проєктування засобів, методів та форм оцінювання дасть можливість створити ефективну систему діагностики якості підготовки фахових молодших бакалаврів у економічних коледжах.Документ Стратегії розвитку артистичних здібностей молодших школярів через вокальні заняття в дитячих музичних школах: наукові підходи та методи(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Пань Кехань; Pan KekhanСтаття розкриває проблему артистичних здібностей молодших школярів на заняттях з вокалу в дитячих музичних школах. Метою наукової праці стало висвітлення наукових підходів та методів розвитку артистичних здібностей молодших школярів на заняттях з вокалу в дитячих музичних школах. Сфокусовано увагу на класичні методологічні підходи (системний, особистісно-орієнтований, діяльнісний, культурологічний). Деталізовано значення кожного в розвитку артистичних здібностей молодших школярів на заняттях з вокалу в дитячих музичних школах. Акцентовано увагу на комп’ютеризованому підході в межах занять з вокалу, що передбачає інтерактивні вокальні тренажери, віртуальні вокальні уроки, аудіо- та відеоматеріали для аналізу імпровізації та інтерпретації, візуалізація музичних концепцій.Документ Моніторинг стану сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів англійської мови (констатувальний етап педагогічного експерименту)(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Романюк Вікторія; Romaniuk ViktoriiaУ статті описано моніторинг стану сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів іноземної мови ЗВО України. Теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено ефективність діагностичних методик визначення стану сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів іноземних мов. Здійснено поділ соціокультурної компетентності вчителів іноземної мови за 12 показниками, які об’єднаємо в 3 групи: 1) мотиваційно-ціннісний критерій: рівень мотивації до здійснення соціокультурної діяльності; рівень внутрішньо особистісної потреби у формуванні соціокультурної компетентності; рівень ставлення до культурних реалій рідної й іншомовної країн; 2) інформаційно-когнітивний критерій: рівень знань майбутніх учителів іноземної мови про національно-культурні особливості іншомовної країни; рівень обізнаності щодо соціокультурної компетентності; рівень ознайомленості з нормами поведінки в іншомовному середовищі; рівень комунікабельності; рівень комунікативного контролю; 3) діяльнісно-поведінковий критерій: рівень міжособистісної взаємодії з представниками різних культур; рівень здібностей до рефлексії; рівень рефлексивності особистості; рівень розвитку соціальних навичок. Продемонстровано результати констатувального етапу діагностики сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів англійської мови на початку експерименту. Визначено ступені прояву рівня показників сформованості соціокультурної компетентності: високий, достатній, базовий та початковий.Документ Упровадження інклюзивного підходу до навчання в закладах вищої освіти України: виклики та перспективи(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Соколова Ірина Валентинівна; Sokolova Iryna Valentynivna; Бондаренко Віктор Олександрович; Bondarenko Viktor OleksandrovychУ статті робиться аналіз наявних законів та законодавчих актів, які спрямовані на урегулювання засад інклюзивної освіти. Робиться акцент на застосування термінології «людина з особливими потребами», «особа з обмеженими можливостями», а також вводиться поняття «інклюзивний студент». Надається типологія осіб з обмеженими можливостями, доречна для застосування у рамках системи вищої освіти в Україні. Робиться висновок про те, що методи та засоби інклюзивної освіти також доречні для застосування у закладах вищої освіти в Україні.Документ Педагогічна інтерпретація творів авангардистської музики у підготовці вчителя музичного мистецтва (на прикладі фортепіанних п'єс Арнольда Шенберга)(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Хуан Ятін; Khuan YatinМетою статті є оцінка можливостей залучення артефактів музичного авангардизму до процесу підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва. Головні методи дослідження – це герменевтичний підхід до процесу музичновиконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтв і теоретичний аналіз художнього твору. Практичне значення полягає у можливості впровадження методики аналізу авангардистського твору в процес підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва. Головним результатом є встановлення педагогічних можливостей герменевтичного аналізу музичного твору, спрямованого на виявлення його авангардистської специфіки. Перспективою подальшого дослідження проблеми є встановлення засобів експериментальної апробації зазначеної методики.Документ Формування розумних потреб здобувачів початкової освіти(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Крівшенко Ліна Миколаївна; Krivshenko Lina Mykolaivna; Павліченко Вікторія; Pavlichenko ViktoriiaМета статті – розкрити досвід роботи школи І ступеня КУ Сумська спеціалізована школа І‐ІІІ ступенів № 25, м. Суми Сумської області щодо формування розумних потреб здобувачів початкової освіти. Констатовано, що розумні потреби є важливим складником соціальної та громадянської компетентностей. Сформовані розумні потреби школярів можуть стати підгрунтям розвитку особистості, що у майбутньому матиме позитивний вплив на їх успішність у щоденному житті, дозволить здійснювати вплив на події буденного життя, змінювати на краще внутрішнє «Я» та навколишню реальність. Конкретизовано сутність поняття «розумні потреби». Розкрито сутність основних форм роботи з молодшими школярами щодо формування розумних потреб.Документ Формування навичок інформаційної гігієни студентської молоді в умовах неформальної освіти (досвід партнерських проєктів закладів фахової передвищої та вищої педагогічної освіти)(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Грона Наталія Вікторівна; Hrona Nataliia Viktorivna; Пономаренко Наталія Петрівна; Ponomarenko Nataliia Petrivna; Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaУ статті розглядається формування навичок інформаційної гігієни у студентської молоді в умовах неформальної освіти, зокрема через досвід партнерських проєктів закладів фахової передвищої та вищої педагогічної освіти. На основі аналізу й узагальнення наукових джерел, практичного досвіду окреслено поняття «інформаційна гігієна» як систему знань, що досліджує закономірності впливу інформаційного простору та інформаційних потоків на соціальне благополуччя, психічне та фізіологічне здоров'я людини й суспільства загалом. Метою формування інформаційної гігієни у студентської молоді єзапобігання негативному впливу інформації та формування комплексу умінь для профілактики таких негативних впливів під час превентивних заходів.Серед складників інформаційної гігієни означено навички медіаграмотності,інформаційні звички та інформаційну поведінку; безпеку і захист інформаційного простору; інформаційно‐психологічну стійкість і протидію негативним впливам; стійкі ціннісні орієнтації; психологічне і фізичне здоров’я.Формування інформаційної гігієни студентської молоді в умовах неформальної освіти представлено з урахуванням положень, зокрема проєктного, діяльнісного підходів. До неформальної освіти віднесено організовану й безперервну освітню діяльність, що здійснюється у спільних проєктах, які виконуються у партнерстві ресурсного центру професійного розвитку вчителя СумДПУ імені А. С. Макаренка, циклової комісії КЗ «Прилуцький гуманітарно‐педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка»Чернігівської обласної ради, відділення 061 Журналістика ВСП «Машинобудівний фаховий коледж Сумського державного університету».Зосереджено увагу на практичних підходах до навчання, що реалізуються через партнерські проєкти з медіаграмотності, які включають інтерактивні методики, практичні завдання та діяльність, спрямовану на розвиток критичного мислення та навичок аналізу інформації.Проаналізовано результати реалізації таких проєктів і їх вплив на підвищення рівня інформаційної грамотності студентів.Документ Формування психологічної компетентності майбутнього вчителя початкових класів(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Зобенько Наталія; Zobenko Nataliia; Зорочкіна Тетяна Сергіївна; Zorochkina Tetiana Serhiivna; Литвин Інна Lytvyn InnaУ статті обґрунтовано особливості формування психологічної компетентності майбутнього вчителя початкових класів у закладах вищої освіти. Проаналізовано, що психологічна компетентність є необхідною умовою для створення ефективної та адаптивної освітньої системи, яка здатна відповідати на виклики сучасності. Окреслені основні напрями роботи щодо формування психологічної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. Акцентовано, що ґрунтовна психологічна підготовка вчителя початкових класів є запорукою успішного втілення в життя педагогіки співробітництва, ідей варіативності змісту навчання, його індивідуалізації й диференціації, реалізації особистісно‐діяльнісного підходу в освітньому процесі, упровадження активних методів і відповідних їм форм організації навчальної діяльності учнів на основі систематичної діагностики, прогнозування і корекції.Документ Дуальна освіта студентів у закладах вищої освіти Німеччини(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Філоненко Оксана Володимирівна; Filonenko Oksana VolodymyrivnaУ статті розкрито особливості дуальної освіти студентів у закладах вищої освіти Німеччини. Для вирішення поставленої мети було використано такі методи дослідження: теоретичні: аналіз педагогічної літератури, нормативних документів, матеріали періодичних видань із теми дослідження; структурно‐ логічний аналіз та систематизація; зіставлення різних поглядів на проблему; узагальнення. Встановлено, що дуальну форму навчання в Німечинні мають право обирати здобувачі освіти, які навчаються за денною або іншими формами здобуття освіти й виявили особисте бажання та пройшли відбір у роботодавця. У Німечинні представлені такі моделі дуальної вищої освіти: вища освіта з інтегрованою професійною (професійно‐технічною) освітою (Ausbildungsintegrierendes Duales Studium). Це вища освіта поєднана з професійно‐ технічною (професійною) освітою. Саме тому ця модель підпадає під дію Закону про професійне навчання. Особливістю є поєднання навчання в закладі вищої освіти та в закладі професійно‐технічної освіти, а також в компанії, де здобувачі перебувають у статусі «учня», а не стажера чи працівника підприємства; вища освіта з інтегрованою практичною підготовкою (Praxisintegrierendes bzw. kooperatives Duales Studium). Це найбільш розповсюджена модель у Німеччині, що передбачає проходження тривалої практики на підприємстві як практиканта/стажера. Чергування періодів перебування в закладі освіти та в компанії залежить від багатьох факторів, зокрема й виду ЗВО; вища освіта з інтегрованою професійною діяльністю (Berufsintegrierendes Duales Studium). Це поєднання навчання із професійною діяльністю. Завдяки моделі дуальної освіти Німеччина забезпечує сталу підготовку кваліфікованих молодих фахівців, які навчаються з орієнтацією на наявні потреби підприємств, тобто після отримання дуальної освіти молоді люди мають добрі перспективи працевлаштування. Тому дуальній освіті відводиться важлива роль у ефективному подоланні безробіття серед молоді. Водночас поєднання зусиль держави, освітніх установ і економіки відповідає основним принципам соціальної ринкової економіки, де держава створює необхідні для вільного розвитку економіки. Перспективи подальших розвідок напряму вбачаємо у вивченні можливостей застосування досвіду дуального навчання Німеччини у системі вищої освіти Україні.Документ Напрями розвитку підприємливості майбутніх фахівців з графічного дизайну у професійній підготовці(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Великожон Владислав; Velykozhon VladyslavУ статті на основі аналізу наукових праць і вітчизняного досвіду підготовки здобувачів різних рівнів освіти до підприємницької діяльності логічно узагальнено актуальні ідеї формування підприємницьких якостей майбутніх фахівців. Обґрунтовано доцільність актуалізації й розвитку підприємливості майбутніх фахівців з графічного дизайну у професійній підготовці в закладах вищої освіти за сімома концептуально‐методологічними напрямами, що охоплюють розвиток індивідуально‐особистісних характеристик здобувачів вищої дизайн‐освіти, комунікативних здатностей, лідерських якостей і стосуються пошуку і визнання можливостей, механізмів організації й упровадження інноваційних рішень.Документ Соціально‐педагогічні умови модернізації початкової освіти: виклики та перспективи(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Жовнич Олеся Володимирівна; Zhovnych Olesia Volodymyrivna; Мотрук Валентина; Motruk ValentynaУ статті розглядаються педагогічні умови, необхідні для сприйняття європейських цінностей в освітньому процесі. Автор аналізує вплив науково вивірених гуманістичних інтерактивних технологій, які тренують вміння та якості "сучасного європейця". Особлива увага приділяється змінам у професійній діяльності та стилі мислення освітян. В статті розглядаються компоненти готовності педагогів до сприйняття європейських цінностей:ціле‐мотиваційний, змістовий, операційний та інтеграційний. Автор підкреслює важливість дослідження динаміки змін у готовності освітян та вплив педагогічних заходів на їх особистісно‐професійне зростання.Висвітлюються основні умови підготовки освітян з євроінтеграції в системі ППО, що сприяють формуванню їх готовності до сприйняття європейських цінностей та покращенню якості освіти.У статті аналізується комплекс компонентів готовності педагогів до сприйняття європейських цінностей, зокрема ціле‐мотиваційного, змістового,операційного та інтеграційного. Стаття обговорює роль системи ППО в розширенні та удосконаленні знань і умінь освітян, отриманих у попередньому навчанні та практиці, з фокусом на формування та розвиток особистісно‐професійних підходів до питань євроінтеграції. Зазначається, що когнітивний компонент цього процесу включає глибокі знання про європейську культуру,освіту, економіку та історію взаємин України та Європи. Особливий акцент робиться на інноваційних підходах та методологіях, які допомагають формувати в освітян такі якості, як саморозвиток, професійна самоактуалізація, пізнання та творчий розвиток. Висвітлюється важливість створення сприятливих умов у навчальних закладах іметодичних центрах для забезпечення ефективного саморозвитку особистості, спрямованого на інтеграцію з європейським освітнім простором та формування готовності до сприйняття європейських цінностей.Документ Деякі аспекти підготовки майбутніх учителів технології до професійної діяльності: вітчизняний досвід(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Ланова Лариса Миколаївна; Lanova Larysa MykolaivnaУ статті висвітлено деякі спекти підготовки майбутніх учителів технологій до професійної діяльності. Здійснено аналіз теоретичних досліджень вітчизняних науковців з даної проблеми, а також практичного досвіду вітчизняних науковців‐практиків. Авторкою розкрито сучасні вимоги щодо підготовки майбутніх учителів (мотивоване навчання, формування інтересу до обраної професії, наявність інфораційно‐освітнього середовища тощо). Встановлено, що професійна компетентність підготовки майбутнього вчителя технологій має здійснюватися на основі системного та компетентнісного підходів із забезпеченням акмеологічного і особистісно‐ орієнтованого типу побудови освітнього процесу. Визначено перспективи подальших наукових досліджень, що полягають у виокремлені та обґрунтуванні етапів підготовки майбутніх учителів технологій до інноваційної професійної діяльності, а також в окреслені шляхів їх реалізації.Документ Застосування стандартів НАТО в практичній підготовці офіцерів Військово‐морських сил України: організаційно педагогічні аспекти(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Ляшкевич Антоніна; Liashkevych AntoninaМетою статті було дослідити процес застосування стандартів НАТО у практичній підготовці офіцерів Військово‐морських сил України, зосереджуючись на організаційно‐педагогічних аспектах. У процесі дослідження використано такі методи, як аналіз теоретичних джерел, емпіричні спостереження, інтерв’ю, а також опитування з метою вивчення думки та досвіду військовослужбовців. У роботі описуються досягнуті успіхи та прогалини у впровадженні стандартів НАТО, а також надається аналіз ефективності використання стандартів у навчальному процесі. Результати дослідження можуть бути корисні для військових командирів, педагогів та адміністраторів у сфері військової освіти. Стаття вказує на важливість подальшого дослідження в галузі застосування стандартів НАТО в українській військовій освіті та формуванні відповідної методики та підходів.Документ Артистичні здібності молодших школярів: як науково‐педагогічна проблема(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Пань Кехань; Pan KekhanУ статті висвітлено чинники та надано методичні рекомендації щодо формування та розвитку артистичних здібностей молодших школярів. На основі застосування широкого спектру методів наукового дослідження виокремлено основні характеристики артистизму. Конкретизовано поняття «артистичні здібності». Виокремлено чинники, які впливають на артистичні здібності дітей молодшого шкільного віку (уява та творчість, візуальна обізнаність і спостережливість, моторика та координація, виразне спілкування, навички розповіді та оповіді, грайливість та експериментування, чутливість до естетики, співпраця та соціальні навички, допитливість і дослідження). Надано методичні рекомендації щодо формування та розвитку артистичних здібностей у молодших школярів.