Автореферати дисертацій
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Автореферати дисертацій за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 186
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Фольклористична діяльність П. О. Гнідича(2003) П'ятаченко Сергій Васильович; Piatachenko Serhii VasylovychДисертація присвячена дослідженню фольклористичної діяльності Павла Гнідича, зокрема аналізові народних пісень і прози із збірника “Матеріали з народної словесності Полтавської губернії” (Полтава,1914-1915), встановленню фактів наукової біографії вченого, а також особливостям його наукового світогляду і зв'язку з українською фольклористикою початку ХХ століття.Документ Корекція рухових порушень дітей старшого шкільного віку з розладами слуху засобами адаптивного фізичного виховання(ПДПУ імені К.Д. Ушинського, 2004) Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr VolodymyrovychУ дисертаційній роботі досліджено проблему корекції рухової сфери слабочуючих юнаків із застосуванням засобів адаптивного фізичного виховання, формування оптимального рухового режиму юнаків з розладами слуху в умовах спеціальної школи. Розроблено і науково обґрунтовано методику корекції рухових порушень юнаків означеної нозології в позаурочний час засобами адаптивного фізичного виховання, методику мовленнєвого забезпечення занять фізичними вправами адаптаційної спрямованості; конкретизовано сутність поняття “адаптивне фізичне виховання” та визначено його корекційне значення в контексті розвитку дітей з розладами слуху, досліджено рівень адаптаційної поведінки слабочуючих юнаків 15-16 років. Реалізовано педагогічні умови корекції рухових порушень слабочуючих юнаків у процесі застосування засобів адаптивного фізичного виховання.Документ Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.)(Інститут педагогіки АПН України, 2005-08) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina AnatoliivnaУ дисертації досліджено ідеологічні основи, стратегії та результати реформ середньої освіти розвинених англомовних країн 90-х рр. ХХ − початку ХХІ ст. Визначено сутність неоліберальної, неоконсервативної та неолейбористської ідеологічних складових освітньої політики правлячих партій англомовних країн. З метою цілісного аналізу реформаційних процесів сформульовано теоретичні основи розгляду чотирьох вимірів освітніх змін − політичного, структурного, культурного та людського. Розкрито особливості політичних механізмів реформ, а саме централізаційно-децентралізаційних процесів, що включали запровадження освітніх стандартів та програм автономного шкільного менеджменту. Подано характеристику реформ професійно-освітньої сфери як невід'ємної складової сучасних реформ середньої освіти. Проаналізовано теоретичні основи та процесуальні характеристики здійснення ринково-орієнтованих реформ. Зроблено висновки щодо суперечностей, недоліків реформ та умов їх ефективного запровадження. Сформульовано рекомендації щодо особливостей використання уроків дослідженого реформаційного досвіду в Україні.Документ Професійна підготовка майбутнього вчителя історії засобами музейної педагогіки(Київський університет ім. Бориса Грінченка, 2010) Снагощенко Валентина Володимирівна; Snahoshchenko Valentyna VolodymyrivnaДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, 2010. Дисертація присвячена проблемі підготовки майбутніх учителів історії до професійної діяльності засобами музейної педагогіки. Теоретично обґрунтовано систему професійної підготовки студентів засобами музейної педагогіки. Визначено зміст, критерії та рівні підготовки майбутніх фахівців до професійної діяльності засобами музейної педагогіки, обґрунтовано педагогічні умови її формування. Розроблено і охарактеризовано структурно-функціональну модель професійної підготовки майбутнього вчителя історії засобами музейної педагогіки, експериментально доведено її ефективність та доцільність застосування у навчальному процесі педагогічних вищих навчальних закладів.Документ Становлення фразеологічної системи німецької мови (на матеріалі писемних пам’яток VIII-XVII століть)(2010) Школяренко Віра Іванівна; Shkoliarenko Vira IvanivnaДисертацію присвячено лінгвокультурологічному вивченню становлення фразеологічних одиниць німецької мови протягом VIII-XVII століть. Розроблено новий підхід до вивчення фразеологічного складу з позиції діахронічного аспекту лінгвокультурології, який полягає у виявленні національно-культурних чинників, релевантних для формування фразеологічної картини світу давньоверхньонімецького, середньоверхньонімецького і ранньонововерхньонімецького періодів, визначено критерії встановлення національно-культурної специфіки фразеологізмів, а також описано досвід систематизації фразеологічних одиниць у діахронії, заснований на системі образів і цінностей певного історичного періоду. Проведено історичний і генетичний аналіз фразеологічного складу.Документ Оцінка і прогнозування природно-ресурсного потенціалу регіону(2010) Самодай Валентина Петрівна; Samodai Valentyna PetrivnaУ дисертації був проведений ґрунтовний аналіз і класифікація фундаментальних теоретичних положень оцінки природно-ресурсного потенціалу, які досліджені в працях багатьох вітчизняних і зарубіжних авторів. Високо оцінюючи внесок учених у розробку питань природно-ресурсного потенціалу, слід зазначити, що ця проблема переважно вивчалася без належної оцінки кількісного впливу на розвиток сільського господарства в регіоні. На основі диференційної ренти була обґрунтована оцінка земель сільськогосподарського призначення, представлений інструментарій для аналітиків, який включає закономірність залежності оцінки земель від динаміки рентоутворюючих факторів. Доведено, що диференційна рента являє собою складну систему організаційно-економічних відносин і є важливим фактором збереження природно-ресурсного потенціалу регіону. Удосконалена методика розподілу трансфертів для придбання мінеральних добрив виробниками сільськогосподарської продукції.Документ Інтернаціоналізація університетської освіти в німецькомовних країнах (кінець ХХ – початок ХХІ століття)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011) Солощенко Вікторія Миколаївна; Soloshhenko Viktoriia MykolaivnaУ дисертації здійснено цілісний порівняльний аналіз процесу інтернаціоналізації університетської освіти в німецькомовних країнах. Схарактеризовано поняттєво-термінологічний апарат дослідження та з’ясовано сутність, специфіку й виміри інтернаціоналізації університетської освіти в німецькомовних країнах. Окреслено та визначено провідні детермінанти, стратегічні напрямки й механізми інтернаціоналізації університетської освіти в німецькомовному регіоні. Виокремлено та класифіковано стратегії інтернаціоналізації університетської освіти в Німеччині, Швейцарії, Австрії, Ліхтенштейні та Люксембурзі. Виявлено можливості використання досвіду інтернаціоналізації німецькомовних університетів Європи у процесі модернізації вищої школи в Україні на наднаціональному, національному, регіональному та інституційному рівнях.Документ Структурні реформи в системі загальної середньої освіти сучасної Великої Британії(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011) Гаращук Кирило Володимирович; Harashchuk Kyrylo VolodymyrovychУ дисертації з’ясовано теоретичні засади, змістові й процесуальні особливості та результати реалізації структурних реформ у системі загальної середньої освіти сучасної Великої Британії; окреслено можливості творчого використання британського досвіду структурних реформ у системі загальної середньої освіти України. Виокремлено основні аспекти та етапи вивчення проблеми дослідження в порівняльно-педагогічних студіях радянського та пострадянського часу, схарактеризовано понятійно-термінологічний апарат дослідження. Визначено етапи та тенденції розвитку структурних реформ британської системи загальної середньої освіти у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.; установлено провідні чинники, що зумовили здійснення структурних реформ у сучасних умовах (кінець ХХ – початок ХХІ ст.); висвітлено теоретичні засади досліджуваних реформ (теорія вибору школи, теорія персоналізації навчання, теорія інноваційних шкільних мереж). Виявлено змістові та процесуальні особливості діяльності нових типів загальноосвітньої середньої школи сучасної Великої Британії, створених у процесі диверсифікації освітньої системи. Окреслено можливості творчого використання британського досвіду структурних реформ у процесі розвитку системи загальної середньої освіти України.Документ Двомовна освіта в університетах США (кінець ХХ − початок ХХІ століття)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011) Товчигречка Леся Вікторівна; Tovchyhrechka Lesia ViktorivnаДисертацію присвячено вивченню теоретико-методичних засад двомовної освіти в університетах США в кінці ХХ − на початку ХХІ століття. Цілісний аналіз розроблення проблеми двомовної освіти в США дозволив схарактеризувати історичні передумови розвитку двомовної освіти в країні (етнічне походження засновників країни; освітні потреби національних громад іммігрантів; заснування двомовних шкіл та відсутність кваліфікованих двомовних вчителів; організація курсів вивчення англійської мови для робітників вихідців з національних меншин як праобразу сучасних двомовних професійних програм в університетах США). На основі історико-ретроспективного аналізу визначено етапи розвитку двомовної освіти в університетах США (Етап започаткування 1963−1967 рр., Етап поширення 1968−1979 рр., Етап заперечення 1981−2009 рр., Етап відновлення 2009 р.−донині). Висвітлено змістові засади двомовної освіти в університетах США, схарактеризовано двомовні програми викладання англійської тим, хто розмовляє іншими мовами (TESOL), двомовної освіти (Bilingual education), професійна двомовна програма для дорослих студентів (AHORA), іспанська для носіїв мови (SNS). Систематизовано та класифіковано форми організації (колективні: групові та кооперовані; індивідуальні: самостійна навчальна робота, електронне навчання) та методи (колективно-групового навчання, ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань, метод проектів, освітньо-етнографічні методи) двомовного навчання в університетах США.Документ Організаційно-педагогічні засади запобігання та подолання насильства в загальноосвітніх школах США(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011) Чернякова Аліна Вікторівна; Cherniakova Alina ViktorivnаДисертацію присвячено визначенню організаційно-педагогічних засад запобігання та подолання насильства в загальноосвітніх школах США, що передбачало три рівні розгляду проблеми: теоретико-педагогічний, організаційно-правовий та методичний. У межах висвітлення теоретично-педагогічних засад здійснено аналіз розробленості проблеми шкільного насильства у порівняльних психолого-педагогічних дослідженнях; визначено сутність та види шкільного насильства; систематизовано основні теорії детермінації насильства серед учнівської молоді в зарубіжній психолого-педагогічній науці. На основі історико-хронологічного аналізу виокремлено етапи розвитку державної політики у напрямі запобігання та подолання насильства в загальноосвітніх школах США. У роботі схарактеризовано адміністративно-правові засади розв’язання досліджуваної проблеми, зокрема документи реформ, законодавчі ініціативи, які регулюють функціонування американської школи як соціально безпечного навчального середовища. Проаналізовано організаційні засади освітньо-профілактичної роботи в загальноосвітніх школах США: принципи, підходи, напрями, форми, методи та цільові групи. Обґрунтовано методичні засади реалізації педагогічних стратегій запобігання та подолання насильства в американських школах, зокрема проективних, реактивних та комплексних стратегій. Окреслено можливості використання прогресивного досвіду американської школи в аспекті досліджуваної проблеми в загальноосвітніх школах України.Документ Ідеї реформаторської педагогіки в дослідженнях українських освітніх діячів 20-х – початку 30-х років ХХ століття(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011) Осьмук Наталія Григорівна; Osmuk Nataliia HryhorivnaДисертацію присвячено з’ясуванню теоретичних і практичних аспектів дослідження ідей реформаторської педагогіки українськими освітніми діячами 20-х – початку 30-х років ХХ ст. У роботі виявлено сутність реформаторської педагогіки як системного феномену; визначено етапи вивчення ідей реформаторської педагогіки у вітчизняній педагогічній науці; виокремлено педагогічні та позапедагогічні чинники, що зумовлювали звернення до зарубіжного досвіду. Встановлено, що ідеї, які стали предметом дослідження українських освітніх діячів, презентували всі провідні течії реформаторської педагогіки, спонукали до створення оригінальних концепцій, принципово нових течій (педагогіка колективу, санітарна педагогіка, національного виховання). З’ясовано, що організаційне забезпечення дослідження теорії й практики реформаторської педагогіки розгорталося за державної підтримки й набувало ознак напряму освітньої політики Народного комісаріату освіти УСРР. Доведено, що ідеї реформаторської педагогіки виступили підґрунтям для оновлення цільової, змістової та організаційно-методичної складових загальнопедагогічної і методичної підготовки українського радянського вчительства.Документ Організаційно-педагогічні засади функціонування сільської школи у США(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011) Щербань Ірина Юріївна; Shcherban Iryna YuriivnaДисертацію присвячено вивченню організаційно-педагогічних засад функціонування сільської школи у США. Унаслідок історико-ретроспективного аналізу визначено періоди розвитку сільської школи у США (період створення і становлення, період консолідації, період модернізації та період реформування). На основі характеристики реформ та урядових програм, які регулюють діяльність сільської школи у США, виявлено основні організаційно-адміністративні засади, які є визначальними домінантами її функціонування. На прикладі реалізації основних функцій (освітньої, культурної, соціальної, економічної та політичної) окреслено функціональні засади діяльності американської сільської школи. Виокремлено соціально-педагогічні засади функціонування американської сільської школи. Визначено можливості використання американських прогресивних ідей у модернізації та підтримці діяльності сільської школи України.Документ Формування творчих умінь підлітків засобами української етнопедагогіки (історико-педагогічний аспект)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011) Лукановська Аліна Вікентіївна; Lukanovska Alina VikentiivnaУ дисертації виявлено та узагальнено динаміку розвитку вітчизняної етнопедагогічної думки стосовно засобів формування творчих умінь підлітків як складової їх творчого потенціалу. З’ясовано сутність проблеми формування творчих умінь підлітків засобами етнопедагогіки, систематизовано та класифіковано актуальні вітчизняні етнопедагогічні дослідження. Визначено передумови та обґрунтовано етапи розвитку вітчизняної етнопедагогічної думки другої половини ХІХ – ХХ століть щодо використання традицій української народної педагогіки у формуванні творчого потенціалу підлітків. Охарактеризовано психолого-педагогічні та етнопедагогічні аспекти проблеми формування творчих умінь підлітків та виокремлено комплекс традиційних засобів їх формування у народнопедагогічній системі виховання українців. Визначено найбільш продуктивні напрями застосування засобів української етнопедагогіки щодо формування творчих умінь підлітків у сучасній шкільній та позашкільній освіті.Документ Тенденції інтернаціоналізації змісту вищої освіти в університетах Канади(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012) Чирва Андрій Сергійович; Chyrva Andrii SerhiiovychДисертаційну роботу присвячено теоретичному обґрунтуванню тенденцій інтернаціоналізації змісту вищої освіти в університетах Канади й окресленню можливостей використання прогресивного канадського досвіду в аспекті досліджуваної проблеми в Україні. Виявлено стан розроблення проблеми дослідження та схарактеризовано його поняттєво-термінологічний апарат, встановлено етапи розвитку інтернаціоналізації освіти в умовах глобалізації, визначено основні теоретичні підходи до інтернаціоналізації змісту вищої освіти в Канаді. З’ясовано тенденції модернізації нормативно-правових, організаційних та конкретизовано тенденції модернізації процесуальних засад інтернаціоналізації змісту вищої освіти в університетах Канади. Доведено, що процеси інтернаціоналізації вищої освіти Канади розвивались відповідно до глобального контексту розвитку ІВО. Інтернаціоналізація змісту вищої освіти здійснювалась на всіх рівнях функціонування системи вищої освіти (національному, провінційному, інституційному), відбувалося впровадження міжнародного виміру в усі напрями діяльності університетів. Окреслено можливості використання прогресивного канадського досвіду в аспекті досліджуваної проблеми в Україні на національному, регіональному та інституційному рівнях.Документ Стратегії забезпечення рівних освітніх можливостей молоді у скандинавських країнах(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012) Загоруйко Людмила Олексіївна; Zahoruiko Liudmyla OleksiivnaУ дисертації проаналізовано теоретичні засади забезпечення стратегій рівних освітніх можливостей молоді, систематизовано освітню політику скандинавських країн та ЄС у глобальному та регіональному контекстах для кращого розуміння їхньої позиції із питання рівності в освіті. Визначено практичні засади забезпечення рівних освітніх можливостей молоді у скандинавських країнах у національному контексті. Проаналізовано організаційно-правове забезпечення стратегій рівних освітніх можливостей, з’ясовано причини нерівності освітніх можливостей молоді у скандинавських країнах та встановлено, що на виникнення нерівності в освіті впливають гендерний, економічний, географічний, соціальний, фізичний і віковий чинники. Узагальнено освітньо-соціальні, освітньо-культурні, освітньо-економічні та освітні стратегії забезпечення рівних освітніх можливостей молоді у скандинавських країнах. Охарактеризовано стан проблеми нерівності освітніх можливостей молоді в Україні на початку ХХІ століття; розроблено практичні рекомендації щодо реалізації позитивного досвіду скандинавських країн щодо забезпечення рівних освітніх можливостей молоді на державному та регіональному рівнях.Документ Організаційно-педагогічні засади діяльності інноваційних шкільних мереж Великої Британії(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012) Чистякова Ірина Анатоліївна; Chystiakova Iryna AnatoliivnaДисертацію присвячено з’ясуванню організаційно-педагогічних засад діяльності інноваційних шкільних мереж Великої Британії та окресленню можливостей використання прогресивного досвіду британської системи загальної середньої освіти в аспекті досліджуваної проблеми в Україні. Здійснено аналіз стану розроблення досліджуваної проблеми у вітчизняній педагогічній інноватиці та педагогічній компаративістиці. Визначено й окреслено філософський, освітньо-політичний, управлінський, змістовий, процесуально-технологічний і професійно-педагогічний аспекти розгляду інноваційної діяльності в системі середньої освіти. Схарактеризовано понятійно-термінологічний апарат дослідження («інноваційна шкільна мережа», «організаційно-педагогічні засади діяльності інноваційних шкільних мереж») та виокремлено етапи розвитку інноваційних шкільних мереж у Великій Британії. Обґрунтовано засади діяльності ІШМ: нормативні (законодавчі акти та урядові програми, у яких унормовано провідні аспекти діяльності інноваційних шкільних мереж), змістові (напрями діяльності найбільш відомих сучасних британських ІШМ) та процесуальні (підходи до розвитку мережевої взаємодії та моделі лідерства у розвитку мереж). Вивчeно змістові і процесуальні засади діяльності інноваційних шкільних мереж в Українi та визначено можливості творчого викoриcтання британського прогресивного дocвiду в умoваx модернізації сучасної шкільної освіти України.Документ Інтернаціоналізація освітнього простору старшої школи Великої Британії(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012) Чернякова Жанна Юріївна; Cherniakova Zhanna YuriivnaУ дисертації з’ясовано теоретичні, нормативні, змістово-процесуальні та професійно-педагогічні засади інтернаціоналізації освітнього простору старшої школи Великої Британії; визначено можливості використання прогресивного британського досвіду в аспекті досліджуваної проблеми в Україні. Виявлено стан розроблення проблеми дослідження та схарактеризовано його поняттєво-термінологічний апарат, виокремлено етапи та визначено напрями розвитку інтернаціоналізації європейського освітнього простору. Схарактеризовано нормативні і змістово-процесуальні засади інтернаціоналізації освітнього простору старшої школи Великої Британії, виокремлено сучасні підходи до вдосконалення професійної підготовки британського вчителя в умовах інтернаціоналізації. Визначено нормативну базу інтернаціоналізації освітнього простору старшої школи України, окреслено можливості використання прогресивного досвіду Великої Британії в аспекті досліджуваної проблеми в Україні.Документ Організаційно-педагогічні засади діяльності університетських осередків культури в Польщі(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012) Бондаренко Ольга Олександрівна; Bondarenko Olha OleksandrivnaУ дисертації здійснено комплексне дослідження діяльності університетських осередків культури в Польщі, визначено її організаційно-педагогічні засади та окреслено можливості використання прогресивного досвіду польських університетів у аспекті досліджуваної проблеми в Україні. Схарактеризовано поняттєво-термінологічний апарат дослідження діяльності університетських осередків культури в Польщі, місія яких полягає у створенні культурного середовища навчального закладу; розкрито сутність організаційно-педагогічних засад цієї діяльності, прослідковано їх еволюцію у другій половині ХХ ст. – на початку ХХІ ст. Виокремлено провідні детермінанти й чинники, що визначили періодизацію діяльності університетських осередків культури в Польщі, з’ясовано принципи й напрями цієї діяльності. Сконкретизовано організаційно-педагогічні засади діяльності університетських осередків культури у нормативно-правовому, культурологічному та соціально-педагогічному аспектах на загальноєвропейському, державному та університетському рівнях. Визначено можливості використання інноваційного потенціалу досвіду діяльності польських університетських осередків культури у практиці вітчизняних університетів.Документ Діяльність європейських організацій із забезпечення якості вищої освіти в контексті Болонського процесу(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012) Білокопитов Василь Іванович; Bilokopytov Vasyl IvanovychДисертацію присвячено з’ясуванню теоретичних, організаційних та змістових засад діяльності європейських організацій із забезпечення якості вищої освіти у контексті Болонського процесу. На основі системного вивчення вітчизняних і зарубіжних джерел схарактеризовано термінологічний апарат дослідження. Виявлено рівень розроблення проблеми забезпечення якості вищої освіти у вітчизняних та зарубіжних порівняльно-педагогічних наукових розвідках. Висвітлено етапи, чинники та суб’єкти розвитку європейської політики у сфері вищої освіти та, зокрема, забезпечення якості вищої освіти на доболонському та болонському етапах. Окреслено організаційні та змістові засади діяльності європейських суб’єктів процесу забезпечення якості вищої освіти: Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти, Європейської асоціації університетів, Європейської асоціації вищих навчальних закладів, Європейського студентського союзу. Визначено можливості використання європейського досвіду в аспекті досліджуваної проблеми в Україні.Документ Концепції і технології евристичного навчання всучасній педагогічній науці США(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012) Сірик Людмила Миколаївна; Siryk Liudmyla MykolaivnaЗ’ясовано концептуальні основи, етапи розвитку евристичного навчання в американській педагогіці. Виокремлено сутнісні характеристики технологій евристичного навчання – складної нелінійної системи з пріоритетами пізнавально-творчої самостійної діяльності, стратегічна мета якої – створення особистісно значимого освітнього продукту. Виявлено джерельні першооснови концептуальних ідей і технологій евристичного навчання, серед яких – теоретичні засади гуманістичної і креативної педагогіки, теорія і практика творчої самореалізації особистості, сократівські і сучасні ідеї діалогової взаємодії у навчанні. Обґрунтовано положення, що у процесі розвитку евристичних технологій вони збагачувались такими важливими складовими як спрямованість на самостійну творчість у навчанні, нові принципи, форми, методи і механізми пізнавально-творчої діяльності. Узагальнено американський досвід застосування технологій евристичного навчання у вищій освіті США. Проведено порівняльний аналіз концептуальних основ і технологій евристичного навчання у США, Росії та в Україні. Схарактеризовано організаційно-дидактичні можливості творчого застосування американського досвіду використання евристичних технологій для оптимізації навчального процесу, організаційно-педагогічного вдосконалення інноваційних технологій в сучасних вищих навчальних закладах України.