Навчальні видання
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Навчальні видання за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 28
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Питання загальної методики навчання фізики(2000) Каленик Віктор Іванович; Kalenyk Viktor Ivanovych; Каленик Михайло Вікторович; Kalenyk Mykhailo ViktorovychУ першому українському навчальному посібнику для студентів фізико-математичних факультетів педагогічних університетів та інститутів розглядаються питання загальної методики навчання фізики, що безпосередньо пов’язані з організацією сучасного навчального процесу. Структура і зміст посібника мають суттєві відмінності від тих, що були видані в СРСР. Зміст посібника відображає результати викладацької та дослідницької роботи його авторів і має на меті узагальнення (інтеграцію) позитивних якостей різних підходів до організації навчального процесу з фізики, що відомі з кінця 19-го століття. В основу посібника покладена інтегративна модель процесу навчання, що створена В. І. Калеником.Документ Вплив матеріалу підкладки на магніторезистивні та магніто-оптичні властивості плівкової системи Co/Fe(2012) Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Федченко Олена Вікторівна; Fedchenko Olena Viktorivna; Проценко Сергій Іванович; Protsenko Serhii IvanovychДосліджено вплив матеріалу підкладки на магніторезистивні, магніто-оптичні властивості та ди- фузійні процеси в системі Co(30 нм)/Fe(30 нм)/П. Плівки отримувалися на аморфній підкладці SiO2/Si та кристалі MgO(100), після чого відпалювалися до температур 300, 500 та 800 °С. Контроль кристалі- чної структури та елементного складу зразків проводився за допомогою дифракції повільних електро- нів (LEED) та енерго-дисперсійного рентгенівського аналізу (EDX). Після цього досліджувалися маг- ніторезистивні властивості (МО), магніто-оптичний ефект Керра (МОКЕ), та будувалися дифузійні профілі за допомогою методу вторинно-іонної мас-спектрометрії (ВІМС). Встановлено, що при орієнтованому вирощуванні плівкової системи на кристалі MgO(100) спостері- гається суттєва магнітна анізотропія, що проявляється у збільшенні коерцитивної сили (Bc) у 2 рази та значній зміні магнітоопору при різних кутах повороту зразка. АСМ – дослідження показали, що шорст- кість поверхні для системи Au(2 нм)/Co(30 нм)/Fe(30 нм)/MgO у чотири рази нижча порівняно зі зразком на аморфній підкладці (у невідпаленому стані). Крім того, у системах на підкладці з монокристалу ок- сиду магнію дифузійні процеси протікають менш інтенсивно ніж у випадку підкладки SiO2/Si.Документ Віртуальний лабораторний практикум в системі формування професійних компетентностей майбутнього учителя фізики(2014) Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Шкурдода Юрій Олексійович; Shkurdoda Yurii OleksiiovychУ роботі проаналізовано місце віртуальних лабораторних робіт в системі формування професійних компетентностей майбутнього учителя фізики. Показано, що віртуальний експеримент доцільно використовувати при вивченні явищ і процесів, спостереження яких неможливе в реальному часі.Документ Применение перспективных информационных технологий в учебном процессе педагогических университетов(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Медведовська Оксана Геннадіївна; Medvedovska Oksana Hennadiivna; Чепурних Геннадій Кузьмич; Chepurnykh Hennadii KuzmychДля використання в навчальному процесі педагогічних університетів пропонується викладення основ двох взаємопов'язаних лабораторних робіт, в одній з яких замість загально прийнятих тензодатчиків використовуються більш високоточні з застосуванням магнітопружного ефекту.Документ Нанотехнології: вплив на суспільство, проблеми стандартизації(Чернігів, 2015) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Шевченко Є. С.; Shevchenko Ye. S.This article provides a brief description of the problems and present state of the researches in nanotechnology. The era of nanotechnology came, the transition from working with the substance to operation with individual atoms took place. The development of nanotechnologies linked, first of all, with the fact that they require a small amount of energy, materials, production and warehouse. Nanotechnology is rather old field and as a science it became formed in ancient times. Unfortunately, now the information about nanotechnology is fragmented and incomplete, and despite the fact that this area is at the meeting-point of the different disciplines that have multidisciplinary nature, nevertheless nanotechnology is studied within the limits of the special subjects. For public understanding of the advantages and disadvantages of the nanomaterials it is necessary to develop a strategy, which could help humanity to understand and to distinguish the spheres of its application. There is a threat to humanity in the age of technological civilization. Formation of nanotechnology as a special complex system of knowledge and skills may cause the change scientific paradigm, the core of which will be nanoscience. In order to the integration of Ukraine into the global technical space take place, significant changes at the national level, creation of clear government of nanotechnological applications, State funding of nanotechnological products, establishment of the standardization Ukraine "Nanotechnology" committee are required.Документ Досягнення в області нанотехнологій як шлях мотивації учнів до отримання нового фізичного знання(Суми, 2016) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Бирченко О. В.; Byrchenko O. V.Таким чином, в світлі тотального розвитку наноіндустрії, необхідне коригування шкільної фізичної освіти, що призведе до підвищення ключових компетенцій учнів та формуванню інтересу до вивчення предметів природничого циклу в цілому.Документ Компетентнісна спрямованість методичної системи підготовки з фізики студентів-аграріїв(2016) Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Хурсенко Світлана Миколаївна; Khursenko Svitlana MykolaivnaСтаття присвячена висвітленню загальних теоретичних та часткових практичних аспектів компете-нтнісного підходу при підготовці з фізики студентів-аграріїв. Занотована нагальна потреба суспільст-ва в одержанні спеціалістів, здатних розбудовувати державу та покращувати її економічний рівень. Показано, що весь зміст навчання у вищих навчальних закладах повинен забезпечити формування відпо-відних компетентностей.Документ Проектування знань з основ нанотехнологій в професійну діяльність майбутнього вчителя фізики(Кіровоград, 2016) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaДослідження стану викладання фізичних дисциплін у загальноосвітніх та вищих педагогічних навчальних закладах, аналіз освітніх стандартів та програм у контексті світового розвитку наноіндустрії дає підстави стверджувати, що є необхідним включення понять нанотехнологій у загальний перелік фундаментальних фізичних термінів і уявлень. Основним джерелом отримання інформації з галузі нанотехнологій повинні бути курси фізики, де уявлення і поняття наносвіту можна поступово системно вводити спочатку як окремі питання загального курсу фізики, а потім більш поглиблено - на спеціальних курсах. Завдяки комплексному підходу та системності під час навчання основам нанотехнологій студент не тільки набуває знання, уміння та навички, а й розвиває здібності проектування їх у свою майбутню професійну діяльність. Такий підхід сприяє формуванню професійних компетентностей та розширює світогляд майбутнього учителя фізики. Крім цього, це надасть реальної можливості подолати суттєве відставання в наноосвіті від провідних країн і незабаром увійти до міжнародної освітньої наномережі.Документ Заняття з основ нанотехнологій як чинник мотивації учнів до навчання(Суми, 2016) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaАктуальність знань в області нанотехнологій, в тому числі і для школярів, диктується часом. Найважливішим завданням є популяризація знань серед школярів і як результат мотивація зацікавленості в розвитку нанотехнологій в Україні, тобто необхідна рання орієнтація дітей на подальше професійне навчання в цій галузі.Документ Нанотехнології як один з чинників формування мотивації учнів до отримання нових знань з фізики(Суми, 2016) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaВивчення сучасних напрямків у виробничій сфері і нанотехнологій не знайшло відображення в шкільних стандартах і програмах з фізики. Отже, в світлі тотального розвитку наноіндустрії, необхідне коригування шкільної фізичної освіти, що призведе до підвищення ключових компетенцій учнів та формуванню інтересу до вивчення предметів природничого циклу в цілому.Документ Основи нанотехнологій(СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Пасько Ольга Олександрівна; Pasko Olha Oleksandrivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaНавчальний посібник укладено відповідно до технічного завдання держбюджетної науково-дослідної роботи «Методика навчання нанотехнологій у циклі природничо-математичних дисциплін загальноосвітніх та вищих педагогічних навчальних закладів», що виконується на замовлення МОН України. Навчальний посібник орієнтований на вчителів загальноосвітніх навчальних закладів, які викладають дисципліни природничо-математичного циклу та студентів педагогічних університетів. У посібнику розглянуті основні поняття та визначення нанотехнології, методи аналізу та принципи конструювання об’єктів на нанорівні. Наведено відомості про методи дослідження наноструктурних матеріалів. Розглянуто основні напрямки практичного використання нанотехнологій та наноматеріалів у різних сферах.Документ Проектування знань з основ нанотехнологій в професійну діяльність майбутнього вчителя фізики(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016) Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaАналіз наукової, методичної та навчальної літератури свідчить, що є певні проблеми у формуванні світогляду майбутнього учителя фізики. Вони пов‘язані з недостатнім науково- методичним потенціалом змісту навчання фізики. Підсилити його можливо при вивченні основ нанотехнологій. Отже, є необхідним включення понять нанотехнологій в загальний перелік фундаментальних фізичних термінів і уявлень. Особливу увагу слід приділити відбору матеріалу з нанотехнологій при навчанні студентів – майбутніх учителів. Основним джерелом отримання інформації з галузі нанотехнологій повинні бути курси фізики, де уявлення і поняття наносвіту можна поступово системно вводити спочатку як окремі питання загального курсу фізики, а потім більш поглиблено - на спеціальних курсах. Завдяки комплексному підходу та системності під час навчання основам нанотехнологій студент не тільки набуває знання, уміння та навички, а й розвиває здібності проектування їх у свою майбутню професійну діяльність.Документ Використання проектних технологій навчання на спеціальному фізичному практикумі(СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017) Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Стома Валентина Миколаївна; Stoma Valentyna MykolaivnaПроектна технологія навчання забезпечує процес взаємодії між студентом і викладачем на основі співпраці і педагогічної підтримки розвитку. Студент в ході проектної роботи з носія готових знань перетворюється в організатора пізнавальної діяльності, що стимулює інтерес до певних проблем, самостійне оволодіння новими знаннями і на їх основі набуття практичних навичок розв'язання однієї або цілої низки творчих задач. Проектна діяльність на спеціальному фізичному практикумі дає можливість гармонійно поєднати теоретичні знання з практичними навичками, сприяє розвитку творчих здібностей студентів.Документ Екологічний аспект професійної компетентності майбутніх учителів фізики(2017) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaСаме з фізики студенти мають можливість дізнатися про наслідки порушення природної рівноваги та зрозуміти дію природних і техногенних факторів, які їх викликали . Це дозволяє домогтися того, що студенти більш глибоко і правильно починають розуміти все більш складні взаємодії між суспільством і природою, усвідомлюють небезпеку неконтрольованого втручання людини в природне середовище, вміють орієнтуватися в інформації про охорону і використання природних ресурсів, яку вони отримують з наукових та популярних джерел, критично оцінюють екологічні наслідки окремих антропогенних рішень та можуть використовувати свої знання з фізики для активного захисту навколишнього середовища та екологічної просвіти.Документ Вивчення елементів нанотехнологій в курсі «Квантова механіка»(2017) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaЯкщо електрон, помістити в обмежену область простору,то він може займати лише дискретні енергетичні рівні.Відмітимо, що в класичній системі енергія частинки, що знаходиться на дні потенціальної ями, дорівнює нулю, а для квантово-механічної системи мінімальна енергія частинки відмінна від нуля. Можна також показати, що й принцип невизначеності також приводить до висновку про відмінне від нуля значення мінімальної енергії електрона в потенціальній ямі. Перешкоджання руху заряджених частинок в наноструктурі, що приводить до ненульового мінімального значення їх енергії і до дискретності енергій дозволених рівнів, називають квантовим обмеженням. У твердих тілах квантове обмеження може бути реалізовано в трьох просторових напрямах. Далі можна показати, що число напрямків, в яких ефект квантового обмеження відсутній, використовується в якості критерію для класифікації елементарних нанорозмірних структур за трьома групами: квантові плівки, квантові шнури і квантові точки. Для студентів – майбутніх вчителів слід наголосити,що наноструктурні матеріали, що застосовуються в практичних цілях, складаються з декількох елементарних структур.Документ Methodological Bases for Study Nanotechnology in the General Physics Course of Higher Educational Institutions(2017) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Пасько Ольга Олександрівна; Pasko Olha Oleksandrivna; Однодворець Лариса Валентинівна; Odnodvorets Larysa ValentynivnaThe paper describes methodological aspects of students' knowledge formation about the basic concepts of nanoscience and nanotechnology in General Physics course of higher education. The inclusion of the concepts of nanophysics and nanotechnology in the fundamental physical terms and concepts general list were proposed. Physics aptitude provide formation the graduate competences in the context of nanoscience through progressive systemic administration of certain issues in the General Physics content were shown. Particular attention is paid to the selection of material for nanotechnology in teaching students of different specialties. Proved that the inclusion in the subject material the specific issues associated with nanotechnology allows you to create a culture in the use of terminology; shown the relationship of knowledge gained in the course of physics with the requirements of time; improved targeted training for current production lines universities.Документ Проектні технології навчання фізики в школі(2017-04) Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Абакарова Ганна Олександрівна; Abakarova Hanna OleksandrivnaСуспільство ставить нові вимоги до освіти і примушує фахівців багатьох країн світу проводити її реформування для підвищення якості. Змінюються пріоритети, цілі та завдання, що постають перед сучасною освітою. На зміну традиційній системі навчання приходить особистісно-орієнтована. Традиційні методи навчання доповнюються інноваційними, які передбачають кардинальні зміни у навчальному процесі, його спрямування на інтелектуальний розвиток учнів за рахунок збільшення ролі творчого компоненту. Навчальний процес сьогодні повинен бути зорієнтований на особистість учня та враховувати його здібності та індивідуальні особливості. У ході навчально- виховного процесу важливим є формування у учнів власної активності та стимулювання її розвитку. І, саме, проектні технології навчання є одним із шляхів досягнення цієї мети.Документ Про необхідність впровадження елементів мікро- та наноелектроніки в курс фізики профільних класів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaПоняття «мікроелектроніка» та «наноелектроніка» включають в себе дуже широкий спектр питань, серед яких можна реально розглядати в шкільному курсі фізики лише ту частину, яка не вимагає спеціальної теоретичної підготовки. Тому необхідно уважно підбирати зміст цих понять, з урахуванням їх доступності, науковості та методичності.Документ З досвіду проведення перших занять з фізики для іноземних громадян на підготовчому відділенні ЗВО(СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2018) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Хурсенко Світлана Миколаївна; Khursenko Svitlana MykolaivnaНавчання на підготовчому відділенні для іноземних громадян пов’язане з організаційними, педагогічними та психологічними труднощами. Це період адаптації майбутнього абітурієнта до нових реалій, до життя в незвичних умовах та іншому мовному середовищі. Слухачі підготовчого відділення за один навчальний рік повинні пристосуватися до нових вимог та організації навчального процесу і опанувати важливі для подальшого навчання у закладі вищої освіти (ЗВО) дисципліни. Для інженерно-технічної чи природничої спрямованості майбутньої професії, серед курсів, що вивчають студенти-іноземці обов’язково є мова, математика, фізика, хімія, інформатика та інші. Заклад вищої освіти повинен забезпечити іноземним громадянам якісні навчальні послуги. У зв’язку з цим набуває актуальності розробка нових підходів та методик навчання іноземних громадян спеціальним дисциплінам на підготовчому відділенні ЗВО. У роботі узагальнено досвід проведення перших занять з фізики для таких студентів. Звернено увагу, що для оптимальної організації процесу навчання і досягнення високих результатів викладач повинен раціонально розподіляти і використовувати свій робочий час, повинен уміти планувати свою діяльність і точно передбачати дії студентів. Приведено методику, яка ґрунтується на системному підході до навчання та враховує особливості організації навчального процесу на підготовчому відділенні. Показано, що зміст навчального матеріалу повинен бути тісно пов’язаний та адаптований з програмою навчання мови з урахуванням поступового нею оволодіння. В методиці враховано рівень підготовки з фізики і майбутню спеціалізацію. Запропоновано завдання для організації самостійної роботи над матеріалом, що вивчається. Зосереджена увага на досвіді використанні ігрових та ІК технологій в процесі навчання фізики. Доведена ефективність використання інноваційних технологій під час навчання фізики іноземних громадян на підготовчому відділенні ЗВО.Документ Про вибір форм організації самостійної роботи з профільних дисциплін майбутніх вчителів фізики(ФОП Цьома С. П., 2018) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaУ статті проаналізовано різні форми організації самостійної роботи студентів в процесі навчання фізики. Подано таблицю, в якій показано, що деякі форми організації самостійної роботи використовуються на всіх курсах навчання в бакалавратурі, а деякі на певних етапах навчання. Розглянуто ефективні форми контролю за самостійною роботою майбутніх вчителів фізики.