Освіта. Інноватика. Практика
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Використання можливостей онлайн-сервісу RawGraphs для візуалізації даних при вивченні курсу «Комп’ютерна обробка даних експериментальних досліджень»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Жерновнікова Яна; Zhernovnikova Yana; Долгополова Наталія; Dolhopolova NataliiaОбробка даних, отриманих під час педагогічних експериментів тренерів-дослідників може бути представлена ефективно, якщо під час навчання майбутніх фахівців фізичної культури та спорту, впроваджувати нові інформаційні технології та доступні онлайн ресурси. Метою роботи є дослідження можливостей візуалізації даних в онлайнсервісі RawGraphs при вивченні курсу «Комп’ютерна обробка даних експериментальних досліджень». Для дослідження використовувались загальні методи: огляд та узагальнення наукової та навчально-методичної літератури, вивчення функціональних можливостей онлайн-сервісу RawGraphs, порівняльний аналіз. Проведений порівняльний аналіз наявних інструментів для обробки даних експериментальних досліджень, які застосовують для обробки даних та побудови діаграм у навчальному процесі, виділив онлайн сервіс RawGraphs, як ефективний інструмент візуалізації складних наборів даних. Цей сервіс є потужним інструментом для візуалізації складних наборів даних, особливо є корисним для наукових досліджень і аналізу даних педагогічного експерименту. Він містить багато нестандартних типів діаграм і легко інтегрується з різними джерелами даних, що робить його привабливим для користування здобувачами вищої освіти, дослідниками та іншими користувачами, які вимагають високий рівень візуалізації даних. Перевагою цього сервісу є те, що цей онлайн-сервіс з відкритим кодом для створення візуалізацій статичних даних, призначених для подальшої модифікації, який можна використовувати без встановлення та завантаження будь-якого програмного забезпечення. В статті наводиться приклад використання сервісу RawGraphs на практичних роботах курсу «Комп’ютерна обробка даних експериментальних досліджень». Детально описано алгоритм побудови матричної діаграми на прикладі аналізу наповнюваності учнями спортивної школи по секціях з урахуванням віку, а також обговорено можливості використання RawGraphs для представлення будь-яких результатів педагогічних експериментів тренерами-дослідниками.Документ Готовність учителів природничо-математичних дисциплін до застосування технологій STEM у професійній діяльності за показниками когнітивного критерію(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Юрченко Катерина Володимирівна; Yurchenko Kateryna VolodymyrivnaРозвиток STEM-освіти вимагає від вчителів не тільки знань у природничо-математичних дисциплінах, але й комплексних міжпредметних знань, здатності інтегрувати різні галузі науки, технологій та інженерії у освітній процес. Це вимагає нових підходів до формування готовності вчителів, які передбачають розвиток когнітивних здібностей, зокрема здатності до аналітичного та критичного мислення, креативності, а також здатності до інноваційної діяльності. У статті ми представили короткий теоретичний аналіз наукових джерел вітчизняних та зарубіжних науковців, який дав змогу уточнити поняття «готовність вчителів природничо-математичних дисциплін до застосування технологій STEM у професійній діяльності». З огляду на основні підходи до визначення критеріїв готовності до певного виду діяльності від відомих науковців, сформульовані критерії, серед яких виділяємо когнітивний критерій, який характеризує сукупність знань та уявлень про характер професійної діяльності, фахових знань, умінь і навичок впровадження STEM у освітній процес. Виділено показники когнітивного критерію: 1) «обізнаність у галузі STEM», що відображає рівень знань майбутнього вчителя про сучасні тенденції розвитку STEM-освіти й технології, які використовуються в STEM-проєктах, 2) «комплексні міжпредметні знання», що відображає знання з різних дисциплін природничо-математичного циклу, а також розуміння міжпредметних зв’язків у рамках STEM та здатність майбутнього вчителя встановлювати зв’язки. Описано методики розрахунку показників для визначення рівнів готовності вчителів природничо-математичних дисциплін до застосування технологій STEM у професійній діяльності. Наведено результати педагогічного експерименту, який опрацьовано за критерієм Стьюдента. Підтверджено, що рівень сформованості знаннєвого компоненту готовності за показниками когнітивного критерію (обізнаність в галузі STEM та наявність комплексних міжпредметних знань) має позитивну динаміку в експериментальній групі.Документ Використання цифрових засобів у навчанні фінансово-обліковим дисциплінам(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Руденко Юлія Олександрівна; Rudenko Yuliia Oleksandrivna; Демиденко Оксана; Demydenko Oksana; Руденко Ольга; Rudenko Olha; Бакляк Юлія; Bakliak YuliiaУ статті актуалізується проблема недостатньої якості навчання студентів ЗВО новітнім цифровим засобам ведення фінансового та бухгалтерського обліку . Доводиться, що у сучасних умовах паперова обробка інформації та передача даних є незручними і застарілими, що зумовлює необхідність її автоматизації та навчання цим технологіям студентів. Наведена авторська класифікація цифрових засобів, що стають сталою практикою навчання веденню фінансового і бухгалтерського обліку. До неї входять такі категорії: комп'ютерні симуляції та моделювання; навчальні платформи та онлайнкурси; програмне забезпечення для бухгалтерського обліку; електронні підручники та навчальні матеріали; вебінари та відеолекції; віртуальні та доповнені реальності (VR/AR). Описано кожну з вказаних категорій. Програми-симуляції облікових процесів моделюють реальні бухгалтерські операції, дозволяють студентам практикуватися в умовах, наближених до реальних. Наведено приклад використання програми-симуляції «The Accounting Bissim» від британських бізнес-тренерів і акцентовано увагу на передовому досвіді використання симулятора факультетом обліку та податкового менеджменту КНЕУ. Навчальні платформи та онлайн-курси (Prometheus, Coursera, edX) містять відеолекції, практичні завдання, тести, зворотний зв'язок, дозволяють сформувати фінансовий світогляд, зрозуміти фінансову складову підприємства, його бізнес-процеси, розширити знання з бухгалтерського обліку. Впровадження спеціального програмного забезпечення для ведення обліку дозволяє опанувати практичні навички автоматизації обліку виробництва, складу та управління кадрами тощо. Електронні підручники та навчальні матеріали надають постійний доступ до актуальних ресурсів, дозволяють швидко отримувати новітню інформацію та дослідження в сфері бухгалтерського обліку. Наведено приклад використання сучасного електронного підручника «Жива бухгалтерська книга». Віртуальні та доповнені реальності призначені для вирішення облікових завдань та отримання професійного досвіду в інтерактивному віртуальному фінансово-обліковому середовищі. Описано приклад VR/AR – програму M.E.Doc (My Electronic Document), в якій реалізована ідея просування електронного документообігу через гру в доповненій реальності. Для кожної категорії вказано приклади або позитивний досвід впровадження.Документ Використання відеохостингу Ютуб при вивченні іноземної мови(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Подоляк Михайло; Podoliak MykhailoЮтуб (YouTube) – це популярний відеохостинг, на якому можна розміщувати відео файли та переглядати їх. Сайт пропонує багато різноманітних опцій для користувачів, зокрема серед найпопулярніших виділимо завантаження відео файлів, їх перегляд та коментування, можливість ведення відеоблогів. Завдяки технічним можливостям та популярності, простоті у використанні та безкоштовному доступі, Ютуб використовують багато викладачів у всьому світі. Дослідженням практичного застосування Ютубу в навчанні іноземної мови займалися здебільшого зарубіжні науковці, серед яких варто назвати: Х. Саед, А. Насутіон, А. Кахуан, С. Пратам, В. Альмураші та інші. Мета дослідження полягає в аналізі сучасних розвідок у сфері застосування Ютубу в процесі вивчення іноземної мови та визначення шляхів його ефективного використання. Ютуб можна використовувати як допоміжний навчальний засіб при вивченні іноземної мови. Серед переваг Ютубу виділяємо значний позитивний вплив на вивчення студентами нових іншомовних слів та подолання мовних бар'єрів, які виникають у студентів, сприяє вдосконаленню навичок говоріння, утворенню правильної вимови та розуміння англійської мови, позитивно впливає на підвищує навчальної мотивації у студентів та сприяє вивченню граматичних правил. Відео з Ютубу сприяють вдосконаленню таких мовленнєвих навичок як розуміння та слухання. Особливо це стосується розуміння та аудіювання іноземної мови, з використанням відео файлів носіїв мови. Використовуючи відео з Ютубу в якості навчального засобу підвищило мотивацію та зацікавленість студентів у навчанні. Варто зазначити, що зріс словниковий запас студентів, доповнившись новими термінами та висловами. Додатково ми провели опитування студентів стосовно використання відео з Ютубу в освітній процесі, щоб отримати відгуки студентів. Більшість студентів зазначили, що перегляд відео з Ютубу вдосконалило такий вид мовленнєвої діяльності як аудіювання. Відеохостинг Ютуб може стати доволі ефективним навчальним засобом при вивченні іноземної мови. Його переваги полягають в доступності та великій різноманітності відео матеріалів. Використання відео з Ютубу сприяє розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності, а також зацікавлює студентів та підвищує їхню мотивацію.Документ Особливості розвитку творчого потенціалу майбутніх суднових механіків(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Овчарук Володимир; Ovcharuk VolodymyrУ статті розглядаються особливості розвитку творчого потенціалу студентів, яким у процесі навчання важливі не лише професійні знання та вміння, а й критичне, творче мислення. За підсумками аналізу наукової літератури розкривається суть творчого потенціалу, ознаки, етапи розвитку, також наводяться чинники, що впливають на його розвиток. Досліджено процес розвитку творчого потенціалу майбутніх суднових механіків як процес творчого самотворення, враховано той факт, що в процесі творчої діяльності людина зростає, саморозвивається. Вказано на необхідність застосування системи стимулів, які забезпечують комплексний вплив на всі аспекти цілеспрямованого розвитку творчого потенціалу. Підкреслено, що важливим є не тільки комплексність впливу різних методів, технологій, а й обов'язкова спрямованість на стимулювання самопізнання, саморозвиток, спонукання до активності. Зроблено висновки, що творчий потенціал студента – це системна якість особистості, яка відображає рівень творчого мислення, пізнавальної специфіки, творчої активності та інтересу до різних видів діяльності. Саме під час самовираження та самопізнання відбувається виявлення творчого потенціалу студента та забезпечення продуктивної творчої діяльності. Таким чином, у контексті нашого дослідження особливостями розвитку творчого потенціалу майбутніх суднових механіків у фахових коледжах є забезпечення допомоги студентам в усвідомленні наявності творчого потенціалу; застосування різних методів та прийомів, що стимулюють продуктивність творчого мислення; мотивування студентів на розвиток свого творчого потенціалу; створення креативного середовища, що сприяє творчій активності студентів у навчальній діяльності та надає можливість виявляти себе як суб'єкта творчої діяльності; спонукання до рефлексивної діяльності; педагогічного сприяння студентам у здобутті творчого досвіду. Перспективами подальших наукових досліджень у контексті проблеми є обґрунтування структури творчого потенціалу особистості майбутніх суднових механіків, а також визначення комплексу активних форм і методів його розвитку під час підготовки фахівців у навчальних закладах фахової передвищої освіти морського профілю.Документ Досвід впровадження тьюторингу в інклюзивній освіті у вищих навчальних закладах Європи та США(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Нижник Тетяна; Nyzhnyk TetianaВ статті досліджено практику впровадження тьюторингу в академічному навчанні здобувачів з особливими освітніми потребами в європейських та американських університетах. Автором розглянуто теорії, що складають основу сучасного тьюторингу, а саме: теорію соціального розвитку Л. Виготського, теорію соціальної взаємозалежності Келлі, теорію ситуаційного навчання Ж. Лаве і Е. Венгера. В рамках теоретико-методологічного підґрунтя тьюторингу було окреслено одну із найбільш ефективних методик активного залучення вихованця до освітнього процесу - скаффолдінгу, за допомогою якого відбувається когнітивний, метакогнітивний, емоційний та соціальний розвиток осіб з особливими освітніми потребами. В статті проаналізовано методичні аспекти тьюторингу здобувачів з особливими освітніми потребами у вищих навчальних закладах освіти Європи та США в процесі індивідуальної (private tutoring), групової (peer tutoring) та дистанційної (online tutoring) форми супроводу. Особливу увагу приділено застосуванню спеціальних прийомів та методів педагогічної підтримки на лекційних, практичних, лабораторних заняттях зі студентами з комплексними психофізичними порушеннями, а також з розладами аутистичного спектру (РАС). Це дослідження дозволило зробити висновки щодо подальших перспектив впровадження тьюторингу в умовах інклюзивної освіти на рівні вищих навчальних закладах України, зокрема розробки курсів, програм підготовки майбутніх тьюторів, тренінгів з психологічної підготовки викладачів до роботи в інклюзивному середовищі, а також створення окремих структурних підрозділів в університеті, які будуть керувати процесами залучення та супроводу освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами.Документ Моніторинг електронних наукових фахових видань з використанням інформаційно-цифрових систем відкритого доступу(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Новицька Тетяна; Novytska Tetiana; Іванова Світлана; Ivanova Svitlana; Кільченко Алла; Kilchenko Alla; Шиненко Микола; Shynenko MykolaМета дослідження полягає у проведенні моніторингу електронного наукового фахового видання з використанням інформаційно-цифрових систем відкритого доступу. Процес цифровізації вимагає від засновників наукових фахових журналів застосовувати наукометрію, адже вони зацікавлені в індексації своїх видань в міжнародних наукометричних та реферативних базах даних. Виникає необхідність добору сервісів вебаналітики та бібліометричних систем, методик їх застосування для моніторингу публікацій та вебсайтів електронних наукових фахових журналів для моніторингу результатів науково-педагогічних досліджень. У ході проведеного дослідження проаналізовано застосування сервісів багатофункціональної універсальної системи вебаналітики Google Analytics та Українського індексу наукового цитування (ОUСІ) для здійснення моніторингу електронного наукового фахового видання «Інформаційні технології і засоби навчання». В статті здійснено процес добору інформаційно-цифрових систем і виокремлено їхні орієнтовні наукометричні показники щодо проведення моніторингу електронних наукових фахових журналів. Вебаналітика надає можливість знайти слабкі та сильні сторони сайту, удосконалити його та зробити більш зручним для користувачів, а власнику вебресурсу прийняти стратегічно важливі рішення. За допомогою інструментарію інформаційно-цифрових технологій для проведення моніторингу електронних наукових фахових видань можна відстежити актуальність їх змісту шляхом збору й опрацювання наукометричних та аналітичних значень індикаторів: кількості подій на вебресурсі, користувачів, переглядів, завантажень, цитувань наукових публікацій за роками, індексу цитування статей, а також рейтингового оцінювання: найбільш продуктивний автор найцитованіший автор, найпопулярніші статті та ін. Моніторингові вебсистеми допомагають в процесі оцінювання статистичних показників фахового видання виявити основні цілі та налаштувати їх за необхідними параметрами, наповнити вебресурс відповідно до інтересів користувачів. Створення нових інформаційно-цифрових систем відкритого доступу та їх впровадження в галузь освіти і науки є рушієм, що сприяє подальшим дослідженням щодо їх використання.Документ Забезпечення готовності майбутніх вихователів до реалізації сучасних форм методичної роботи в умовах закладу дошкільної освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Ніколаєску Інна Олександрівна; Nikolaiesku Inna Oleksandrivna; Степанова Наталія; Stepanova NataliiaУ статті висвітлено актуальність проблеми використання сучасних форм методичної роботи в умовах закладу дошкільної освіти та готовність майбутніх вихователів до впровадження інноваційних форм цієї роботи у власній професійній діяльності. Стаття базується на аналізі сучасних вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень, що присвячені темі методичної роботи в закладах дошкільної освіти та фаховій підготовці майбутніх вихователів у вищій школі. Проаналізовано наукові напрацювання, які підтверджують постійний інтерес та зусилля у вивченні та впровадженні сучасних форм методичної роботи в освітній процес закладу дошкільної освіти. Вчені презентують інноваційні форми методичної роботи та окреслюють їхнє значення для професійного зростання фахівців у сфері дошкільної освіти. Обґрунтовано теоретичне значення методичної роботи у діяльності закладів дошкільної освіти, виокремлено принципи, на яких ґрунтується якісне застосування сучасних форм методичної роботи. Автори розглядають методичну роботу в закладах дошкільної освіти як діяльність, що має системний характер та спрямовану на підвищення науково-теоретичного, діяльнісно-дослідницького та культурного рівнів, а також рівня психолого-педагогічної підготовки й професійної майстерності педагогічної спільноти. З’ясовано, що сучасні форми методичної роботи мають істотні переваги над традиційними, які полягають у інтерактивності, практичності, варіативності та сприяють партнерській взаємодії. Представлено найпоширеніші інноваційні форми методичної роботи, якими здобувачі вищої освіти спеціальності «012 Дошкільна освіта» опановують під час вивчення освітніх компонентів. Наголошено на ефективності використання цифрових ресурсів та засобів ІКТ у оволодінні сучасними формами методичної роботи. Запропоновано шляхи забезпечення готовності майбутніх вихователів до використання сучасних форм методичної роботи.Документ Вплив соціальних мереж на формування сучасної культури та її взаємозв’язок з філософією освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Нанівський Роман; Nanivskyi Roman; Левко Мар’яна; Levko Mar’iana; Жукова Анна; Zhukova AnnaСтаття присвячена розгляду впливу соціальних мереж на формування сучасної культури та становлення її зв’язку з філософією освіти. Актуальність заявленої у статті проблеми зумовлена тим, що на сучасному етапі розвитку суспільства соцмережі є інструментом розвитку культурного простору, засобом комунікації та формування масової культури. Мета статті полягає в дослідженні переходу сучасного суспільства на мережевий рівень та аналізі його культурного розвитку і його впливу на освітній процес. Основу методологічного підходу в даній науковій роботі складає комплексне системне дослідження, яке ґрунтується на якісному поєднанні теоретичних методів дослідження, зокрема аналізу, синтезу, узагальнення, абстрагування та інтерпретації тощо. Основними результатами, які були отримані в межах цього наукового дослідження, варто вважати обґрунтування впливу медіа та соцмереж на сучасну культуру та її зв’язок з філософією освіти. Доведено, що соцмережі на сучасному етапі здійснюють вагомий вплив на суспільне життя, культурний розвиток, освітній процес, комунікацію, вони є значущою віхою для сучасності та розвитку людства, адже стали невіддільною частиною нашого повсякденного життя. Виявлено, що з одного боку, соціальні мережі надають широкі можливості для розвитку культури та культурного простору, освітньої діяльності, а з іншого боку, продукують негативний вплив на поведінку та цінності людей, сприяють поширенню деструктивних культурних продуктів. Результати цього наукового дослідження, а також сформульовані на їхній основі висновки, становлять практичну цінність для педагогів, філософів, культорологів, а також інших фахівців, які займаються вивченням цифровізації суспільства, розвитком освіти та культури й сучасних технологій.Документ Структура професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Карабін Оксана; Karabin OksanaУ статті актуалізовано проблему професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти. Обґрунтовано, що освітня парадигма потребує конструктивне удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти, яке обумовлене інтегруванням в європейський освітній простір, демократичністю та відкритістю науково-інформаційного простору, всезагальною фундаменталізацією освітнього процесу на вибудовування цілісної системи професійної підготовки майбутніх фахівців, наступністю змісту різних рівнів і ступенів освіти та їх координацію, безперервністю освіти для постійного поглиблення загальноосвітньої та фахової підготовки. З’ясовано, що специфіка професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти первинно ураховується філософськими та психолого-педагогічними науковими концепціями закладів освіти за кожним рівнем й відповідними освітніми й науковими програмами, вимогами до змісту і результатів освітньої діяльності із урахуванням структурованого й системного опису за компетентностями кваліфікаційних рівнів Національної рамки кваліфікацій. Визначено, що підготовка майбутніх учителів інформатики до професійної діяльності у системі неперервної освіти зумовлена тим, що має бути зорієнтованою на формування системного наукового світогляду суб’єктів освіти із привнесенням світоглядного змісту системи освіти та із метою оволодіння професійними теоретичними знаннями і практичними уміннями необхідними для повноцінної компетентнісної діяльності та виконання прикладних професійних завдань. Зроблено висновок, що професійна підготовка майбутніх учителів інформатики у системі неперервної освіти має ураховувати сучасні тенденції трансформації освіти, посилення єдиної освітньої екосистеми, удосконалення системи підготовки майбутніх учителів інформатики, адаптацію освітнього процесу відповідно до сьогоднішніх економічних реалій, розширення навчальних планів та освітніх програм відповідно до стандартів освіти.Документ Особливості підбору та використання інструментів гейміфікації в освітньому процесі(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Горбенко Євген; Horbenko YevhenУ статті розглядаються особливості підбору та використання інструментів гейміфікації в процесі формування інформаційної культури здобувачів освіти. У роботі розглянуто важливість формування інформаційної культури у сучасних здобувачів освіти, акцентується увага на необхідності нових, інноваційних методик для її розвитку. Дослідження розкриває значення гейміфікації як інноваційного підходу в освіті, що сприяє підвищенню мотивації студентів, покращує засвоєння навчального матеріалу та розвиває їхні інформаційні компетенції. Гейміфікаціяв освіті виражається у застосуванні ігрових принципів до різних аспектів навчання, використання її як методу навчання і виховання, а також як інструмент для організації комплексного освітнього процесу. Акцентується увага на принципах вибору гейміфікованих інструментів, з урахуванням індивідуальних особливостей і рівня підготовки студентів, наводяться основні компоненти процесу гейміфікації. Розкриваються підходи до впровадження інструментів гейміфікації в освітній процес. Стаття підкреслює значний потенціал гейміфікації у вдосконаленні освітнього процесу і формуванні інформаційної культури здобувачів освіти. Вона звертає увагу на те, що гейміфікація може стати ефективним інструментом не лише для підвищення мотивації та залученості студентів, але й для глибшого розуміння і засвоєння навчального матеріалу. Окрім того, гейміфіковані підходи сприяють розвитку критичного мислення, творчості та навичок командної роботи.Окремо розглядаються питання адаптації гейміфікації для різних типів здобувачів освіти, залежно від рівня сформованості інформаційної культури та психологічного типу гравців. Наводяться приклади використання гейміфікованих завдань відповідно до рівня розвитку інформаційної культури: низького, середнього та високого. Запропоновано перспективи подальших досліджень, що включають емпіричні дослідження моделей використання гейміфікації.Документ Теоретичний огляд сучасних підходів до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Голод Юрій Михайлович; Holod Yurii Mykhailovych; Пітин Мар’ян Петрович; Pityn Mar’ian Petrovych; Пасічник Вікторія Михайлівна; Pasichnyk Viktoriia Mykhailivna; Ковальчук Лідія; Kovalchuk LidiiaНа сучасному етапі розвитку наукової думки з фізичного виховання школярів надзвичайно велика увага приділяється питанням Нової української школи. Мета: виявити сучасні підходи до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів. Матеріал і методи. Використано методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння. Для дослідження взято актуальну науково-методичну інформацію з проблематики змістового наповнення фізичного виховання у початковій школі. Результати. Реформування фізичного виховання в сучасних умовах покликало фахівців проводити дослідження з вивчення ставлення учителів фізичної культури здебільшого до освітніх змін. Стан здоров’я сучасної молоді викликає суттєве занепокоєння у суспільстві, оскільки простежується постійне погіршення його показників. Така ситуація пов’язана із малорухливим способом життя більшості дітей і підлітків, внаслідок великого навантаження шкільним матеріалом, а також підвищеної зацікавленості сучасними гаджетами, проведенням великої кількості часу сидячи у соціальних мережах та у віртуальних іграх. Формування змісту фізичного виховання повинне враховувати завдання з накопичення різностороннього рухового досвіду. На уроках фізичної культури широко можуть використовуватися засоби волейболу, футболу, баскетболу, гандболу, волейболу, бадмінтону, тенісу та вправи з арсеналу інших ігрових видів спорту. Проведення спортивної гри дає підстави для формування активності самостійності учнів, емоційності та інтенсивності занять. Висновки. Застосування засобів спортивних ігор у фізичному виховання є невід’ємною складовою та потребує широкого науково-методичного обговорення подальших шляхів їхнього застосування в умовах сучасної школи для дітей молодшого шкільного віку. Провідна діяльність для дітей дошкільного віку міститься у застосуванні різноспрямованого змісту ігрової діяльності, яка є основою пізнання, навчання та виховання. Окрім цього відбувається активізація рухового режиму молодших школярів, створюються умови дотримання принципів особистісно-орієнтованого підходу, поліпшення фізичної підготовленості, гармонізації здоров’я, підвищення мотивації тощо.Документ Подолання труднощів використання мовних корпусів для навчання англійської мови майбутніх учителів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Чухно Олена; Chukhno Olena; Тучина Наталія; Tuchyna NataliiaШвидкий темп технологічного розвитку обумовлює необхідність володіння українськими випускниками високим рівнем цифрової грамотності, критичного мислення й здатності до навчання протягом життя. У цьому контексті використання мовних корпусів можна вважати ефективним підходом, що сприяє розвитку професійної комунікативної компетентності шляхом залучення студентів до роботи з автентичними лінгвістичними даними, а також заохочення до критичного аналізу й самостійного навчання. У статті розглянуто проблеми інтеграції прямого корпусного підходу у процес підготовки майбутніх учителів англійської мови. До них відносяться деякі труднощі, пов’язані з технічною сферою (наприклад, обмежений доступ до програмно-апаратного забезпечення, нестача цифрових навичок, труднощі навігації), а також проблеми, що стосуються педагогічної інтеграції корпусного підходу (наприклад, опір змінам, низький рівень зацікавленості студентів, перевантаження даними). Автори наголошують на важливості розуміння означених викликів для ефективної інтеграції прямого корпусного підходу у навчання англійської мови. Для подолання технологічних бар’єрів запропоновано модернізовувати інфраструктуру, використовувати офлайн-корпуси, заохочувати майбутніх учителів до взаємного наставництва, розробляти спеціальні міні-корпуси, розвивати цифрову грамотність шляхом цілеспрямованої підготовки викладачів і здобувачів вищої освіти тощо. Труднощі педагогічної інтеграції рекомендується долати шляхом підвищення обізнаності про переваги використання корпусів, інтеграції вправ на основі корпусів у навчальні програми, розробки інтерактивних завдань, які відповідають інтересам і цілям навчання здобувачів, диференційованого навчання та ін. Перспективою подальших розвідок у цьому напрямку є укладання системи вправ для формування професійної комунікативної компетентності майбутніх учителів англійської мови з використанням мовних корпусів.Документ Дошка Padlet в навчанні англійської мови: аналіз світового досвіду(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Бойко Оксана; Boiko OksanaОбґрунтовано необхідність імплементації онлайн-дошок в начальний процес. Розглянуто функціонал онлайн-дошки Padlet. Вказано переваги та недоліки онлайн-дошки Padlet. Згадано, що Padlet сприяє створенню доброзичливого навчального середовища та взаємонавчання. Перераховано види навчальної діяльності у поєднанні з Padlet. Досліджено функцію «стіни» Padlet у вивченні нових слів на уроках англійської мови. Оглянуто потенціал Padlet у навчанні граматики англійської мови. Вказано, що Padlet сприяє розвитку навичок читання текстів-розповідей за рахунок функції «поширення текстів», безкоштовності та різнобарвності онлайн-дошки. Показано, що Padlet підвищує швидкість читання. Зазначено, що вчитель може надавати прямий зворотний зв’язок учням у режимі реального часу. Зроблено висновок про те, що інфографічні завдання з застосуванням Padlet роблять читання цікавішим. Доведено можливість реалізації продуктового та процесного підходів до навчання традиційного та віртуального англомовного письмового спілкування з використанням Padlet. Встановлено, що використання Padlet для покращення навичок письма ґрунтується на багатьох теоріях вивчення мови. Виявлено, що письмо у Padlet заохочує учнів більше висловлювати свої ідеї завдяки анонімному режиму. Констатовано, що Padlet може відповідати чотирьом етапам моделі SAMR – заміщенню, доповненню, модифікації та переосмисленню. З’ясовано, що із застосування Padlet можна покращити зміст, організацію та механіку написаного. Зафіксовано, що зворотний зв’язок за допомогою Padlet покращує сприйняття студентами зауважень та побажань вчителя. Відтворено сім принципів практики зворотного зв’язку та продемонстровано, що зворотний зв’язок через чат Padlet відповідає п’ятьом з цих принципів. Припущено, що синхронний зворотний зв’язок через Padlet має пріоритет перед асинхронним із-за регламентованості у часі. Зроблено загальний висновок, що онлайн-дошка Padlet підвищую мотивацію до вивчення лексики та граматики, сприяє розвитку критичного та творчого мислення, а також навичок письма, читання і говоріння.Документ Основні напрями у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Блавт Оксана; Blavt Oksana; Герасименко Олександр; Herasymenko Oleksandr; Гуртова Тетяна; Hurtova TetianaУ статті розглянуто питання реорганізації змісту фізичного виховання здобувачів вищої освіти у ході навчання у закладі вищої освіти в умовах воєнного стану. З’ясовано, що зміна акцентів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти є вкрай актуальним питанням, скерованим на їхнє здоров'язбереження. Виявлено, що засобами фізичної культури забезпечується усунення значної кількості негативних процесів, що спричиняють відхилення від тієї норми, якою фахівці сьогодні характеризують здоров’я. Метою дослідження є окреслення основних напрямів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Досліджено, що результатом фізичного виховання у нових освітніх реаліях повинно стати таке: усвідомлення у необхідності в самостійних систематичних заняттях, вироблення методики таких занять й розробки необхідних програм. З’ясовано, що заняття із фізичного виховання мають бути розширені за рахунок використання комплексів вправ м'язової релаксації, дихальних вправ, танцювальної гімнастики, Йоги та самостійної рухової активності. За результатами дослідження розширено наукові дані щодо напрямів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану так, щоб за допомогою арсеналу фізичної активності вирішити низку нагальних питань їхнього здоров’язбереження. Вважаємо, що таке може включати адаптацію уже існуючих засобів фізичного виховання до викликів сучасності й аж до створення окремих видів фізкультурної діяльності. Загалом, зважаючи на непересічне значення в період воєнного стану фізичного виховання здобувачів вищої освіти, яке забезпечує формування здатності особистості до саморегуляції, забезпечуючи підтримку балансу у відновлені особистісних ресурсів в умовах частих тривог, постійної психологічної напруги, небезпеки, пов’язаної з діями держави-агресора, основні напрямів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану, полягають у модифікації цього процесу задля задоволення вимог сьогодення.Документ Освіта. Інноватика. Практика(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024)Метою журналу «Освіта. Інноватика. Практика» є висвітлення результатів досліджень у галузі освіти (за предметними спеціальностями), поширення сучасних науково-педагогічних практик і розробок, актуалізація наукових теоретичних і практичних проблем у галузі освіти. Основні завдання: поширення результатів наукових розвідок за різними спеціальностями галузі освіти (Науки про освіту; Початкова освіта; Середня освіта; Професійна освіта; Спеціальна освіта; Фізична культура і спорт); сприяння у розвитку відкритої науки в Україні через створення відкритого інформаційного середовища, що забезпечує взаємодію між провідними фахівцями та молодими вченими у галузі освіти; створення умов для публікації дискусійних матеріалів через об’єктивне рецензування та надання рекомендацій авторам щодо покращення текстового оформлення ідей та результатів; розвиток співробітництва науковців різних закладів освіти України та світу через фіксацію вихідних даних, у т. ч. цифрових профілів, авторів публікацій.Документ Критичне мислення як важлива складова математичної компетентності майбутніх учителів математики(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Чкана Ярослав Олегович; Chkana Yaroslav OlehovychВеликий обсяг інформації, яка постійно змінюється, необхідність пошуку нових ідей та розробки ефективних рішень складних задач у високотехнологічному суспільстві зумовлюють підвищення рівня розумової діяльності кожної особистості, зокрема, критичного мислення. Це стає найактуальнішим завданням сучасної освіти. Значний потенціал для розвитку критичного мислення має навчання математики, оскільки створення, дослідження та обґрунтування математичних моделей різних процесів вимагає використання відповідного математичного апарату. У статті обґрунтовано, що критичне мислення є однією із визначальних компонент складових математичної компетентності майбутніх вчителів математики. На основі порівняльного аналізу різних трактувань поняття критичного мислення в психології та педагогіці його інтерпретовано як окремий тип мислення, який визначає цілеспрямовану продуктивну розумову діяльність, що характеризується здатністю людини окреслювати проблему, самостійно знаходити та аналізувати необхідну інформацію, обґрунтовувати свої думки, прагнути до пошуку оптимальних рішень, бути відкритим до сприймання інших поглядів. Виокремлено теоретичні засади розвитку критичного мислення на рівні показників, принципів, властивостей, прийомів та етапів. З’ясовано педагогічні умови та сформульовано завдання, реалізація яких в освітньому процесі закладів вищої педагогічної освіти забезпечує формування цього типу мислення при вивченні математичних дисциплін. Виявлено, що математичні задачі, розв’язування яких вимагає комплексного дослідження та вибору найефективнішого шляху отримання правильного результату, є ефективним інструментом розвитку критичного мислення студентів. У цьому контексті описано технологію дослідження задачі з навчальної дисципліни «Математичний аналіз» на існування границі в точці для функції двох змінних.Документ Технологія використання відкритого українського індексу цитувань для оцінювання результативності педагогічних досліджень(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Франчук Наталія; Franchuk NataliiaДля виявлення зв’язків між цитатами в наукових документах та для пошуку наукової літератури створено систему Open Ukrainian Citation Index (OUCI). За допомогою даної системи можна переглядати кількість цитувань українських видавців наукових журналів, H-індекс та i10-індекс українських наукових журналів. Також її доцільно використовувати для оцінювання результативності педагогічних досліджень на основі певних критеріїв та показників. Об’єктом дослідження є технології навчання й використання наукометричних баз цитувань та співпраця між науковими видавництвами, науковцями та іншими зацікавленими сторонами з метою сприяння необмеженій доступності даних про цитування в науковій літературі. Предметом дослідження є пошукова система і база даних наукових цитувань Open Ukrainian Citation Index (OUCI). В системі враховуються цитування між публікаціями. Також відкритий український покажчик цитування містить метадані усіх видань, через використання сервісу Cited-by від Crossref. В роботі описано методичну систему навчання щодо використання відкритої української пошукової системи наукометричних цитувань та її наукометричні показники. Розглянуто сервіси, які доцільно використовувати для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень окремих науково-педагогічних чи наукових працівників, окремих підрозділів, окремих наукових установ і закладів вищої освіти. Описано 13 фільтрів, за допомогою яких можна пришвидшити пошук документів серед видань, що подані в базах: Scopus, Web of Science, Nature Index journals, Flemish Academic Bibliographic Database for the Social Sciences and Humanities, Directory of Open Access Journals. Зроблено висновок про те, що слухачі, які опанують цей курс зможуть правильно подавати свої творчі досягнення та здобутки для опублікування та оцінювання власних напрацювань. А також вправно та швидко знаходити потрібні матеріали на сайті української пошукової системи і база даних наукових цитувань OUCI.Документ Теоретичний аналіз поняття педагогічна взаємодія учасників освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Тонне Олена; Tonne OlenaСвітовий досвід запровадження моделі інклюзивної освіти демонструє її ефективність в напрямку соціокультурної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами, розвитку толерантності стосовно них у здорових однолітків і дорослих. У той же час це довготривалий процес, пов'язаний з низкою проблем, вирішення яких потрібно для повноцінної реалізації інклюзивної моделі освіти. Інклюзивна освіта передбачає створення системи умов, які забезпечують спеціальний психолого-педагогічний супровід навчання дітей з особливими освітніми потребами. Психологічна та педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі – це комплексна взаємодія команди фахівців та батьків дитини, яка спрямована на створення комфортних умов, що сприяють розвитку особистості дитини, оволодіння нею знаннями, уміннями та навичками, успішній адаптації та самореалізації, тобто інтеграції в соціум. Взаємодія - одна з основних філософських категорій, що відображає процеси впливу різних об'єктів один на одного, їх взаємну обумовленість і зміну стану або взаємоперехід, а також породження одним об'єктом іншого. Взаємодія являє собою вид прямих чи опосередкованих, зовнішніх або внутрішніх стосунків або зв'язків. Це процес безпосереднього або опосередкованого взаємовпливу людей один на одного, що передбачає їх взаємну обумовленість загальними завданнями, інтересами, спільною діяльністю і взаємно орієнтованими реакціями. Основними характеристиками взаємодії вважаються такі як: взаємопізнання, взаєморозуміння, взаємовідношення, взаємні дії, взаємовплив. У процесі теоретичного аналізу основних понять ми прийшли висновку що взаємодія - це узгоджена діяльність щодо досягнення спільних цілей і результатів, для вирішення проблеми або завдання, які є значущими для учасників. Саме діяльність лежить в основі розуміння педагогічної значущості взаємодії, в якій і через яку розкриваються здібності учасників освітнього процесу - предметно-практичні та психологічні. Крім того, у взаємодії відбувається міжособистісний вплив, що базується на взаєморозумінні і самооцінці основних учасників освітнього процесу. .Документ Грамотність у фізичній культурі здобувачів вищої освіти як чинник їхнього здоров’язбереження(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Тимкович Ірина; Tymkovych Iryna; Цьовх Лариса; Tsovkh Larysa; Пономарьов Сергій; Ponomarov SerhiiСтаття присвячена питанню формуванню знань у фізичній культурі здобувачів вищої освіти у ході навчання у закладі вищої освіти. Визначено, що нині провідним завданням вищої освіти в Україні є забезпечення здобувачів вищої освіти знаннями, уміннями та навичками фізичної культури, як основи їхнього здоров'язбереження. Метою дослідження є обґрунтуванні теоретичних основ формування грамотності із фізичної культури здобувачів вищої освіти у закладах вищої освіти. Визначено, що поняття грамотності із фізичної культури здобувачів вищої освіти є сукупністю фізичного розвитку, стану здоров’я і психіки і власне фізичної культури як складової культурного розвитку особистості. З’ясовано, що особистий рівень грамотності у фізичній культурі визначається сформованістю потребово-мотиваційної сфери здобувачів вищої освіти. Остання зорієнтована на систематичні заняття із фізичного виховання, необхідність оволодіння знаннями та вміннями здобувачів вищої освіти у цій галузі знань, фізичною досконалістю й рівнем фізкультурної активності у вільний від навчання час. Установлено, що процес набуття здобувачами вищої освіти грамотності із фізичної культури буде дієвим, якщо: систематизувати наявний позитивний досвід і обґрунтувати можливість його використання; виокремити тенденції розвитку фізичного виховання в сучасних умовах, з урахуванням наслідків періоду пандемії та війни; передбачити шляхи подальшого вдосконалення з урахуванням перманентності ситуації та впливу негативних чинників об’єктивної реальності. Визначено, що основне завдання набуття здобувачами вищої освіти грамотності із фізичної культури полягає у перебудові їхньої свідомості щодо використання потенціалу фізичного виховання задля їхнього здоров’язбереження. Досліджено, що формування комплексу необхідних теоретичних знань, які забезпечують грамотність у фізичній культурі, полягає у реалізації визначених цілей й досягнення результатів занять фізичним вихованням в процесі навчання у закладі вищої освіти.