Освіта. Інноватика. Практика

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 323
  • Документ
    Розвиток навичок аудіювання з використанням мультимодального підходу на заняттях з іноземної мови як методологічна проблема
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Фельцан Інна; Feltsan Inna; Теличко Наталія; Telychko Nataliia; Попп Діана; Popp Diana
    У статті здійснено ґрунтовний аналіз сутності мультимодального підходу та виокремлено критерії його застосування у методиці формування навичок аудіювання здобувачів освіти. У ході дослідження з’ясовано, що мультимодальний підхід, як інноваційний інструмент сучасної педагогіки, забезпечує інтеграцію різних видів модальностей – вербальної, візуальної, аудіальної у процес навчання. Ретроспективний аналіз теорії мультимодальності в освіті дозволив відстежити основні етапи еволюції практики застосування мультимодального підходу, виявити концептуальні засади та окреслити ключові переваги, що визначають його значущість у сучасній освітній практиці. Встановлено, що аспект аудіювання, як складова розвитку комунікативної компетенції з іноземної мови, набуває особливого значення в умовах глобалізації, цифровізації та різних форм міжкультурної комунікації. Результати дослідження підтверджують, що використання мультимодального підходу зменшує когнітивне навантаження, сприяє підвищенню мотивації до навчання та полегшує опанування складного матеріалу завдяки адаптації до індивідуальних потреб і рівня знань. Використання мультимодального підходу відповідає потребам оптимізації освітнього процесу та підвищення ефективності іншомовної освіти, а також формування соціокультурної компетентності. Автори вивчають особливості використання підходу як методологічної проблеми, що дозволило формувати висновки про відповідність організації процесу психолого‐віковим характеристикам розвитку особистості, розглянути критерії готовності педагога до роботи з засобами мультимодального впливу, його вміння інтегрувати різні методи та інструменти навчання, а також проаналізувати методичне забезпечення інтерактивних платформ, в основі принципу дії яких лежить мультимодальний вплив.
  • Документ
    Арт-освіта у формуванні естетичної культури дітей дошкільного віку
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Шаповалова Ольга Віталіївна; Shapovalova Olha Vitaliivna; Парфілова Світлана Леонідівна; Parfilova Svitlana Leonidivna; Лобова Ольга Володимирівна; Lobova Olha Volodymyrivna; Пушкар Лариса Вікторівна; Pushkar Larysa Viktorivna
    У статті розглянуто арт-освіту як важливий компонент формування естетичної культури дітей дошкільного віку. На основі застосування широкого спектру наукових досліджень виокремлено основні характеристики артосвіти, деталізовано поняття «арт-освіта». Визначено значення естетичної культури для гармонійного розвитку особистості дитини, яка забезпечує емоційно-естетичне збагачення, сприяє розвитку творчих здібностей та формує основи художнього смаку. Сприйняття естетичних цінностей дозволяє розкривати внутрішній потенціал дитини, емоційну чутливість та здатність вирішувати нестандартні завдання. Важливо, що естетична культура формує морально-етичні якості, зумовлює розвиток толерантності, емпатії та вміння співпрацювати з іншими. Проаналізовано основні завдання, методи та засоби арт-освіти, а також її інтеграцію в освітній процес. Акцентовано увагу на перевагах арт-освіти, серед яких розвиток креативності, емоційної гармонії, комунікативних навичок та формування естетичних цінностей. Доведено необхідність створення арт-зон, впровадження майстер-класів, інтерактивних методів, тематичних днів мистецтва у закладах дошкільної освіти для підвищення ефективності арт-освіти. Автори розглядають сутність естетичної культури як складного феномена, що включає здатність до сприйняття, розуміння та створення прекрасного в навколишньому світі. Особлива увага приділяється методам та підходам до організації арт-освіти в умовах закладів дошкільної освіти. Визначено, що ефективне формування естетичної культури дітей можливе через інтеграцію різних видів мистецької діяльності: образотворчого мистецтва, музики, театру, художньої літератури тощо. Окреслено значення гри як провідного методу навчання, що допомагає дітям природно та невимушено засвоювати естетичні норми й цінності. У статті також аналізуються сучасні педагогічні технології, що сприяють розвитку естетичних почуттів у дітей, зокрема метод проектів, інтерактивні форми навчання, використання мультимедійних ресурсів та створення розвивального художнього середовища. Результати дослідження підтверджують, що системне впровадження арт-освіти у процес виховання дітей дошкільного віку сприяє не лише їхньому естетичному розвитку, а й формуванню особистісних якостей, необхідних для подальшої соціалізації та творчої самореалізації.
  • Документ
    Роль фізкультурно-спортивної реабілітації у відновленні функціональних можливостей військовослужбовців після бойових поранень
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Ковальчук Роман; Koval'chuk Roman; Шинкарук Віктор; Shynkaruk Viktor; Гриців Марія; Hrytsiv Mariia
    Ще з 2014 року військові дії на сході України спричинили появу великої кількості військовослужбовців, котрі зазнали поранень або серйозних травмувань під час бойових дій., а повномасштабна війна з 24 лютого 2022 року суттєво збільшила цю кількість. Це створює гостру потребу в реабілітації та відновленні, процесах, які сприяють відновленню фізичних сил і соціальній інтеграції військових. Наразі в Україні бракує системної професійної реабілітаційної допомоги. Одним із найбільш перспективних напрямів у цьому процесі є фізкультурно-спортивна реабілітація, яка поєднує активні фізичні вправи та індивідуальні програми адаптації до нових умов життя. Після лікування в госпіталях військові часто стикаються з проблемами відновлення функціональності організму для повернення до нормальної фізичної форми. Бойові травми, як правило, супроводжуються порушенням функціональних можливостей організму, обмеженням рухливості та зниженням фізичної витривалості. Це не лише впливає на здатність військових повернутися до служби чи активного життя, але й може призвести до погіршення психологічного стану та соціальної ізоляції. У цьому контексті фізична активність стає інструментом не лише для відновлення фізичних функцій, а й для зміцнення впевненості у власних силах і підвищення якості життя. Фізкультурноспортивна реабілітація позитивно впливає на психоемоційний стан військовослужбовців, допомагаючи подолати посттравматичний стресовий розлад (ПТСР) та інші психологічні наслідки бойових дій. Вона забезпечує поступове відновлення працездатності та повернення до активного життя через комплекс вправ, які враховують характер травм та індивідуальні потреби кожного військового. Заняття спортом також сприяють соціалізації, оскільки проводяться в колективі, що додає почуття підтримки та належності до спільноти. Розробка та впровадження систем фізкультурно-спортивної реабілітації є важливим завданням для суспільства, оскільки це сприяє поверненню військовослужбовців до повноцінного життя та їх інтеграції в соціальне середовище. У статті розглянуто роль фізичних вправ і спортивних занять у реабілітаційному процесі, проаналізовано їхній вплив на відновлення функціональних можливостей організму, а також запропоновано рекомендації щодо вдосконалення програм реабілітації. Впровадження таких підходів сприятиме не лише фізичному, але й морально-психологічному зміцненню військовослужбовців, забезпечуючи їхню гармонійну інтеграцію в цивільне життя.
  • Документ
    Методи й технології навчання та розвитку персоналу у сша: традиції та сучасні інновації
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Литовченко Ірина Миколаївна; Lytovchenko Iryna Mykolaivna; Лавриш Юліана Едуардівна; Lavrysh Yuliana Eduardivna; Зеліковська Олена; Zelikovska Olena; Яхно Тетяна; Yakhno Tetiana
    Стаття присвячена аналізу сучасних методів і технологій корпоративної освіти у Сполучених Штатах Америки, які відіграють важливу роль у розвитку професійних компетентностей працівників у динамічних умовах розвитку економіки знань. У дослідженні розглянуто ключові традиційні підходи до навчання, такі як лекції, семінари та самостійна робота. Вони залишаються важливими завдяки своїй універсальності, економічності та можливості адаптації до технологічних змін. Зокрема, традиційні лекції, доповнені інтерактивними елементами та онлайн-технологіями, демонструють свою ефективність навіть у сучасних корпоративних умовах. Особлива увага приділяється інноваційним методам навчання, зокрема тренінгам, коучингу, діловим та рольовим іграм, secondment, shadowing, buddying, наставництву й менторству. Ці підходи сприяють розвитку навичок командної роботи, міжособистісного спілкування та творчого мислення, забезпечуючи інтеграцію теорії та практики безпосередньо в робочому середовищі. Розглянуто також інтерактивні методи, такі як кейс-метод, метод аналізу ситуацій, брейнстормінг та імітаційне моделювання, які сприяють розвитку критичних і творчих навичок, а також вирішенню складних управлінських завдань. У статті висвітлено баланс між традиційними та інноваційними підходами, що дозволяє адаптувати корпоративну освіту до сучасних потреб бізнесу. Автори підкреслюють значення впровадження цифрових технологій, розвитку змішаних форм навчання (blended learning) і використання новітніх інтерактивних методів. Отримані результати та рекомендації можуть бути корисними для вдосконалення системи корпоративної освіти не лише у США, а й у міжнародному контексті, сприяючи формуванню конкурентоспроможного людського капіталу.
  • Документ
    Організаційно-методичні основи планування річного макроциклу гравців з софтболу
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Кулик Ніна Анатоліївна; Kulyk Nina Anatoliivna; Сергієнко Володимир Миколайович; Serhiienko Volodymyr Mykolaiovych; Міщенко Олександр Володимирович; Mishchenko Oleksandr Volodymyrovych
    У статті представлено організаційно-методичні основи планування юних софтболістів у річному макроциклі на етапі початкової підготовки. Зазначено, що софтбол виступає різновидом бейсболу, один із яскравіших ігрових видів спорту, який має різноманітний гармонійний вплив на організм гравців. Своєї популярності софтбол здобув в Америці, Західній Європі та Східній Азії і викликав інтерес в інших країнах світу, в том числі з 1989 році в Україні. Сьогодні софтбол став в один ряд із найпопулярніших масових видів спортивних ігор. Підготовка юних гравців у софтболі – складний поетапний процес, який потребує вдосконалення річного планування. Теоретично обґрунтовано зміст і структуру річного плану підготовки гравців софтболістів, що сприятиме стабільності результатів під час змагань і забезпечить прогрес їх фізичного розвитку, здоров’я і довголіття у спортивній діяльності. Доведено, що багатокомпонентність підготовки – успішна гра спортсменів, що потребує комплексного підходу в розвитку рухових якостей, вдосконаленню технічних навичок і тактичного мислення. Розроблено зміст і структуру річного плану підготовки гравців софтболістів, де сформовано завдання, зміст і методи тренувального процесу на етапі початкової підготовки. Річне планування підготовки спортсменів у софтболі обумовлене специфікою цього виду спорту, що вимагає гармонійного поєднання фізичної, технічної, тактичної і психологічної підготовки гравців. Графік річного плану гравців на етапі початкової підготовки містить розподіл тренувальних навантажень, що базуються на принципах періодизації, відповідно навантаження планується так, щоб забезпечити поступове збільшення інтенсивності в підготовчому періоді, потім досягнення «пікової спортивної форми» в змагальному періоді та відновлення у перехідному періоді. В подальших дослідженнях вбачаємо у визначенні рівня фізичної підготовленості гравців софтболістів у змагальному періоді.
  • Документ
    Understanding and Addressing Students’ Fears in esl Speaking Classes: Insights from Students.
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Pysarchyk Olena; Писарчик Олена; Yamshynska Nataliia; Ямшинська Наталія; Kutsenok Neonila; Куценок Неоніла
    There has been significant progress in understanding and addressing students' speaking fears in language teaching and learning. Nevertheless, there are still several issues that need to be addressed. The article explores students’ fears in ESL classrooms and suggests strategies to manage those fears as impediments to learning progress. A survey was conducted with the aim of getting a comprehensive understanding of the most common fears of students, namely fear of making mistakes and being corrected, fear of speaking in class, and fear of falling behind in studies. The survey consisted of questions focused on gathering insights from the students regarding their learning experience and fears related to speaking. The survey findings showed that students have different fears and stressed the importance and need to explore effective strategies to address those issues. Overall, the results suggest that the students struggle emotionally in ESL speaking lessons, as well as recognize the significance of feelings and emotions for their academic and personal growth. The study results provided useful insights into students’ prevalence of fears in ESL classrooms, which included fear of making mistakes, fear of speaking in front of a teacher and peers, fear of negative evaluation, and fear of falling behind. Considering that students’ fears have a negative effect on learning outcomes and impede advancement in language learning, it is extremely important to examine effective teaching strategies to alleviate students’ fears and help them build confidence in their speaking skills. The article reviews several strategies for teachers to support their students and develop their confidence in ESL speaking lessons. Among the suggested strategies are implementing delayed correction to deal with the fear of speaking and making mistakes, peer interaction, and feedback to help students gain confidence and promote a supportive learning atmosphere.
  • Документ
    Негативні психічні стани спортсменів та методики їх діагностування у передстартовому періоді.
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Коляда Наталія Вікторівна; Koliada Nataliia Viktorivna; Діденко Ірина; Didenko Iryna; Скачедуб Наталія Миколаївна; Skachedub Nataliia Mykolaivna
    У даній науковій публікації надається інформація щодо особливостей та класифікації психічних станів спортсменів у передстартовому періоді безпосередньої участі у змаганнях різного організаційного статусу. На основі аналізу науково-методичної літератури, авторський колектив визначив ефективні методики діагностування психічного стану атлетів з урахуванням їх інформативності та ефективності застосування в умовах змагальної діяльності. Логіка дослідження побудована на аналізі сучасної науково-методичної літератури з психології спорту, який дозволив визначити критерії систематизації негативних психічних станів, що впливають на змагальну ефективність атлетів. На першому етапі автори окреслили поняття «психодіагностика спортивна», «психічний стан» та «психорегуляція». Зокрема, психодіагностика спортивна визначається як наука, що досліджує психологічні особливості спортсменів, оцінює їхній психічний стан і готовність до змагань. Психічний стан трактується як поточна активність психіки, зумовлена як зовнішніми обставинами, так і індивідуальними особливостями особистості. Психорегуляція – це вплив на психіку атлета з метою оптимізації його стану, що здійснюється або самостійно (саморегуляція), або з допомогою тренерів (наставників) та фахівців у разі їх наявності (гетерорегуляція). Представлена характеристика найбільш розповсюджених негативних станів, які практично систематично зустрічаються у більшості спортсменів, особливо школярів і атлетів кадетського віку перед змагальною активністю. До них належать: тривожність, страх, монотонія, фрустрація, стрес, надмірна впевненість, тощо. На другому етапі дослідження визначено валідні методики діагностування психічних станів. Описано прості, але ефективні тести діагностування, що можуть застосовуватися безпосередньо перед змаганнями. Серед них: динамометрія, вимірювання дозованого м’язового зусилля, оцінка коротких проміжків часу. Методики характеризуються простотою використання, швидкістю отримання результатів і практичністю в умовах стадіону чи спортивного залу. У статті подано рекомендації для тренерів, які допоможуть ефективно оцінювати і корегувати психічний стан атлетів.
  • Документ
    Методичні основи розвитку витривалості та її вплив на функціональні можливості бігунів на середні дистанції
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Скачедуб Наталія Миколаївна; Skachedub Nataliia Mykolaivna; Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Сергієнко Володимир; Serhiienko Volodymyr
    Легка атлетика – найстарший вид спорту на нашій планеті. Біг – вид рухової активності, який зародився в надрах людської цивілізації тисячі років тому та допоміг зберегти біологічну ідентифікацію виду вищих приматів Homo sapiens. На думку відомих філософів, таких як Йохан Гейзинга, Йоган-Кристоф-Фрідріх фон Шиллер, Жана Бодріяра, Валерій Косяк біг був ключовим фактором трансформації Homo sapiens до статусу Homo sроrticus. Тому сучасні спортивні науковці досліджують проблематичні питання діалектики легкої атлетики у тісній інтеграції з еволюцією сучасної людини. Найбільшого піднесення у добу античності легка атлетика набула у системі змагальної практики древніх греків, яка носила назву агоністика. Усі найвідоміші змагання тієї пори – Олімпійські, Істмійські, Піфійські та Немейські агони розпочиналися протистояннями майстрів бігу. Біг входив і до програми мультиспортивний випробовувань таких як пентатлон. Грекині, правда окремо від чоловіків, теж змагалися у майстерності бігу на іграх присвячених богиням Гері, Деметрі та Афіні. Сучасна історія олімпійської легкої атлетики розпочинається від моменту відродження інтернаціонального проєкту 1896 року. Результати виступів легкоатлетів на міжнародних спортивних аренах сьогодення демонструють досить прогресивні тенденції, що указує на оптимальну організацію навчально-тренувального вишколу спортсменів, який включає в себе багатофакторність елементів вишколу. Саме останній аспект, покликана забезпечити спортивна наука, яка досить скрупульозно і раціонально повинна формувати рекомендації для тренерів у легкій атлетиці через високу конкуренцію у цьому виді спорту. Тому у даній науковій публікації, авторський колектив презентує інформацію перевірки ефективності моделі тренувальної системи щодо розвитку витривалості та її впливу на функціональні можливості легкоатлетів-бігунів на, які спеціалізуються у бігові на середні дистанції, розробленої на основі аналізу науково-методичної літератури. Для вирішення прогностичних завдань автори використали адекватні методи дослідження та довели перспективність власних наукових поглядів.
  • Документ
    Міжнародні стипендійні програми як інструмент мотивації до навчання здобувачів вищої освіти України
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Паска Тарас; Paska Taras
    У статті досліджено роль міжнародних стипендійних програм як ефективного інструмента мотивації здобувачів вищої освіти до навчання. Зазначено, що роль мотивації в освітньому процесі є вирішальною для досягнення студентами високих результатів та формування стійкої зацікавленості у здобутті знань. Стипендійне забезпечення виступає потужним інструментом мотивації, стимулюючи прагнення до академічної досконалості та активної участі у науководослідницькій діяльності. Для кращого розуміння механізму впливу студентських стипендій на мотивацію до навчання в статті виділено ключові фактори, які визначають ефективність цього процесу. Підкреслено, що система стипендійного забезпечення є важливим елементом підтримки студентів у здобутті вищої освіти. В Україні вона включає державні (академічні, соціальні, іменні) та недержавні стипендії, які надаються українськими і закордонними науковими установами, фондами та благодійними організаціями. Система стимулювання, що передбачає диференційований підхід до розміру стипендій залежно від успішності студентів, сприяє їхньому більш серйозному ставленню до навчання, підвищенню конкуренції та загального рівня освіти в університетах. Розглянуто практику впровадження недержавних стипендій у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ), зокрема співпрацю з Фондом Інституту Східноєвропейських досліджень (Республіка Польща), Фундацією Лозинських (США) та благодійним фондом «Повір у себе» (Україна). Проаналізовано результати цих програм, які передбачають надання стипендій студентам за високі академічні досягнення, а також відзначення найкращих магістерських робіт. Висвітлено основні вимоги до кандидатів на стипендії, процедури подачі заявок, розміри стипендій та додаткові можливості, які надаються стипендіатам. Зроблено порівняльний аналіз недержавних стипендій у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника. Визначено, що такі програми сприяють підвищенню зацікавленості студентів у навчанні, розвитку їхнього наукового потенціалу та формуванню позитивного іміджу університету.
  • Документ
    Освіта. Інноватика. Практика
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025)
    Метою журналу «Освіта. Інноватика. Практика» є висвітлення результатів досліджень у галузі освіти (за предметними спеціальностями), поширення сучасних науково-педагогічних практик і розробок, актуалізація наукових теоретичних і практичних проблем у галузі освіти. Основні завдання: поширення результатів наукових розвідок за різними спеціальностями галузі освіти (Науки про освіту; Початкова освіта; Середня освіта; Професійна освіта; Спеціальна освіта; Фізична культура і спорт); сприяння у розвитку відкритої науки в Україні через створення відкритого інформаційного середовища, що забезпечує взаємодію між провідними фахівцями та молодими вченими у галузі освіти; створення умов для публікації дискусійних матеріалів через об’єктивне рецензування та надання рекомендацій авторам щодо покращення текстового оформлення ідей та результатів; розвиток співробітництва науковців різних закладів освіти України та світу через фіксацію вихідних даних, у т. ч. цифрових профілів, авторів публікацій.
  • Документ
    Підготовка нового вчителя для об'єднаної Європи: інноваційні форми педагогічної освіти
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Дінжос Р. В.; Dinzhos R. V.; Манькусь І. В.; Mankus I. V.; Недбаєвська Л. С.; Nedbaievska L. S.; Дармосюк В. М.; Darmosiuk V. M.
    Фундаментальна проблема, на вирішення якої спрямовано дослідження: дисбаланс між запитами українського суспільства на висококваліфікованих педагогічних працівників, перспективами його розвитку, глобальними технологічними змінами та існуючою системою освіти, а також готовністю педагогічних працівників до дизайну освітніх середовищ та реалізації освітніх реформ в Україні. Саме ця проблема сучасної системи освіти потребує розв’язання і визначена в Концепції сталого розвитку (2023 р.), Концепції розвитку педагогічної освіти (2018 р.), Концепції розвитку STEM-освіти в Україні (2020 р.) та Стандарті базової загальної середньої освіти (2020 р.). Одним з можливих шляхів розв’язання цієї проблеми є підготовка вчителя природничо-математичних дисциплін до дизайну освітнього середовища на основі технологій STEM-освіти. В статті запропоновано нестандартні форми педагогічної освіти, які спрямовані на формування та розвиток професійних компетентностей нового вчителя об’єднаної Європи. Дослідження проведено на базі Чорноморського національного університету ім. Петра Могили в рамках роботи студентоцентрованого навчально-практичного центру при кафедрі фізики та математики. В процесі дослідження використовувалась наступні методи: педагогічний експеримент, абстрактно-логічний; графічний; методи аналізу та синтезу, аналогії, порівняння; математичне моделювання, педагогічне прогнозування. Практичне значення дослідження полягає у створенні елементів інноваційної наукової інфраструктури на кафедрі фізики та математики з метою підготовки конкурентно спроможних фахівців для ринку освітніх послуг об’єднаної Європи. Модернізація підготовки майбутнього вчителя природничоматематичних дисциплін здійснювалася кафедрою шляхом введення нових навчальних курсів для майбутніх вчителів фізики та математики, а також через активне залучення їх до реалізації освітніх проектів STEM-центру створеного при кафедрі. Результати виконання наукового дослідження представлені викладачами кафедри у навчальних посібниках «Фізичний експеримент в контексті STEM освіти :перший концентр навчання», «Фізичний експеримент в контексті STEM освіти: другий концентр навчання», «Комбінаторика: практикум з розв’язування задач», «Методика викладання математики: показникова та логарифмічна функції», «Дизайн освітнього середовища», «STEM-освіта- трансдисциплінарний підхід». Запровадження університетських студій як нестандартної форми педагогічної освіти дає можливість забезпечити максимальне наближення психолого-педагогічної та методичної підготовки здобувачів до умов практичної фахової діяльності, а також розвивати їх креативні якості, шляхом формування здібностей: будувати умозаключення у вигляді гіпотез, встановлювати причиннонаслідкові зв’язки, завдяки яким стає можливим з’ясування ланцюга «минуле – сучасне – майбутнє», передбачати свій педагогічний вплив на діяльність здобувачів освіти, планувати і проводити експеримент.
  • Документ
    Психологічні особливості навчальної діяльності учнів з інтелектуальними порушеннями
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Докучина Тетяна Олександрівна; Dokuchyna Tetiana Oleksandrivna
    У статті теоретично обґрунтовані психологічні особливості навчальної діяльності учнів з інтелектуальними порушеннями. У відповідності до етапів навчальної діяльності визначено особливості пізнавальних процесів учнів з інтелектуальними порушеннями. Обґрунтовано, що на етапі сприймання навчального матеріалу найбільш задіяними є процеси сприймання та уваги, які нерозривно пов’язані з мисленням як взаємодоповнюючим процесом. Визначено, що сприймання у дітей з інтелектуальними порушеннями характеризується малим обсягом, сповільненістю, хаотичністю, не диференційованістю. Увага у цих дітей є нестійкою, малою за обсягом, наявні труднощі розподілу та переключення. На етапі осмислення навчального матеріалу активізується мислення, що у дітей з інтелектуальними порушеннями характеризується конкретністю та ситуативністю, застиглістю, несамостійністю, некритичністю, а також недорозвитком усіх операції та видів мислення. На етапі закріплення навчального матеріалу активізуються процеси пам’яті, для яких при інтелектуальних порушеннях характерним є сповільненість запам’ятовування, малий обсяг, домінування механічного запам’ятовування, переважання процесу забування над зберіганням, непослідовність та неточність відтворення. Застосування учнями на практиці набутих знань, вмінь і навичок як заключний етап навчальної діяльності характеризується невмінням переносити знання у нові умови, знаходити раціональні шляхи вирішення завдань, виконанням завдання без належного аналізу та осмислення його умови та ін. Труднощі засвоєння знань в учнів з інтелектуальними порушеннями, як результат порушення пізнавальної діяльності, ускладнюють опанування ними навичками читання, письма, виконання арифметичних дій та ін. Визначені особливості розвитку пізнавальних процесів у дітей з інтелектуальними порушеннями засвідчили значні труднощі навчальної діяльності на кожному з етапів її здійснення.
  • Документ
    Навчання фізики через практику: Stem-інтеграція на прикладі проєктування систем для вирощування рослин
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Гольський Віталій; Holskyi Vitalii; Столярчук Ігор; Stoliarchuk Ihor; Лешко Роман; Leshko Roman; Даньків Олеся; Dankiv Olesia; Паньків Людмила; Pankiv Liudmyla; Угрин Ю. О.; Uhryn Yu. O.; Британ В. Б.; Brytan V. B.; Кузик Олег; Kuzyk Oleh
    У статті розглядається інтеграція STEM-освіти в освітній процес фізики через реалізацію практичних проєктів, таких як проєктування систем для вирощування рослин. Автори акцентують увагу на тому, що традиційні методи викладання фізики часто обмежуються теоретичним підходом, який не сприяє розвитку практичних навичок і міждисциплінарного мислення. Відсутність зв’язку між теорією та реальним життям знижує інтерес учнів до фізики, що обмежує їхню здатність адаптуватися до викликів сучасного світу. У цьому контексті впровадження STEM-підходу допомагає поєднати фізику з іншими науками, такими як біологія, хімія та інженерія, і забезпечує практичне застосування фізичних знань. На прикладі проєкту створення боксу для розсади демонструється, як вивчення фізичних явищ (теплових, світлових, газових, механічних) сприяє розумінню учнями основних фізичних законів і формуванню навичок аналізу, моделювання та конструювання. Учні основної школи зосереджуються на базових поняттях і простих експериментах, тоді як у старшій школі акцент робиться на складніших аспектах, таких як хвильова природа світла, теплообмін, електрика та програмування. Використання цифрових технологій, зокрема датчиків і мікроконтролерів, дозволяє учням збирати, аналізувати та систематизувати дані. Проєктне навчання стимулює розвиток критичного мислення, творчості, командної роботи та екологічної грамотності. Завдяки інтеграції STEM-методів учні здобувають навички, необхідні для розв'язання глобальних проблем, таких як енергоефективність і сталий розвиток. Автори підкреслюють, що такі проєкти дозволяють гармонійно поєднувати теоретичні знання з практичними завданнями, мотивуючи учнів до навчання та готуючи їх до інноваційної діяльності. Стаття є важливим внеском у розвиток STEM-освіти, демонструючи її потенціал для модернізації освітнього процесу з фізики та формування ключових компетенцій учнів.
  • Документ
    Історичні передумови та розвиток військового перекладу: від витоків до сучасних підходів.
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Жукова Анна; Zhukova Anna; Сергієнко Тетяна; Serhiienko Tetiana; Шоптенко Вікторія; Shoptenko Viktoriia
    Стаття присвячена розгляду історичних передумов, витоків та розвитку військового перекладу. Актуальність заявленої у статті проблеми зумовлена тим, що військовий переклад являє собою значущу частину діяльності збройних сил будь-якої держави, дипломатичних і міжнародних відносин, адже він забезпечує комунікацію між представниками різних держав, а також є невід’ємним компонентом інформаційної безпеки та координації у міжнародних військових операціях. А в умовах глобалізації та продовження повномасштабної війни на території України військовий переклад є надзвичайно потрібним і потреба у кваліфікованих військових перекладачах безперервно зростає. Мета статті полягає у вивченні особливостей розвитку військового перекладу. Основу методологічного підходу в цій роботі складає комплексне системне дослідження, що ґрунтується на ефективному поєднанні теоретичних методів дослідження. Зокрема аналіз, синтез, узагальнення, абстрагування, інтерпретація, а також описовий і порівняльно-історичний методи та метод зіставлення були використані з метою вивчення специфіки розвитку військового перекладу та представлення одержаних результатів дослідження. Головними результатами, що були одержані в межах цього наукового дослідження, слід вважати узагальнення поняття «військовий переклад», опис процесу розвитку військового перекладу в Україні та обґрунтування сучасних підходів до розвитку військового перекладу. Виявлено, що військовий переклад розпочав свій розвиток з часів незалежності нашої держави, проте з 2014 року його розвиток набув нових обертів з огляду на військові дії, які тривають на території України. Результати цього наукового дослідження, а також сформульовані на їхній основі висновки, становлять практичну цінність для військових та цивільних перекладачів, філологів, викладачів, а також інших фахівців, які займаються вивченням проблем розвитку та функціонування військового перекладу в умовах воєнного стану.
  • Документ
    ChatGPT як інструмент оптимізації самостійної роботи та розвитку цифрової компетентності здобувачів освіти
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Єфременко Андрій; Yefremenko Andrii; Полторацька Ганна; Poltoratska Hanna; Насонкіна Олена; Nasonkina Olena; Марченков Михайло; Marchenkov Mykhailo; Алексєнко Яна; Aleksienko Yana
    Поява потужних цифрових засобів масового вжитку сприяє переосмисленню форм організації навчального процесу майбутніх спеціалістів. Існують побоювання щодо фальсифікації навчання через широке застосування студентами великих мовних моделей. Мета – дослідити потенційні можливості застосування Генеративного попередньо навченого перетворювача (ChatGPT) у освітньому процесі вищої школи. Методологія. Для вирішення дослідницького питання було застосовано релевантні методи педагогічного дослідження теоретичної спрямованості. Результати. Встановлено, що ChatGPT є новітньою великою мовою моделлю, яка дозволяє вести багатораундовий діалог людською мовою. Функції даного інструмента передбачають його використання у освітньому процесі в якості підкажчика або консультанта, включаючи креативне оброблення та переклад текстів, а також перевірку правопису. ChatGPT дозволяє: оптимізувати процес підготовки та презентації навчальних матеріалів; проводити підготовку до тестування; здійснювати контроль виконаних робіт студентами. Обговорення. Проведене дослідження продовжує поточну дискусію щодо доцільності впровадження ChatGPT у освітній процес як інноваційної технології роботи з текстом. Встановлено, що існують перестороги щодо застосування цього інструменту студентами, через можливі порушення доброчесності; зниження ініціативності та мотивації у навчанні. Зазначено, що сучасна версія ChatGPT, зважаючи на встановлені переваги, може з успіхом керовано використовуватися педагогами та студентами для оптимізації роботи з текстами та дослідницькими даними, особливо для їх узагальнення, критичного осмислення та презентації. В цілому, застосування ChatGPT в освіті може стати передумовою модифікації цифрової та комунікативної компетентності, які формуються та розвиваються у процесі навчання та професійної діяльності. Висновки. Проведене дослідження узагальнює можливі переваги, які ChatGPT здатен привнести у освітній процес. Даний інструмент активно використовується як студентами, так і педагогами. Означені переваги ChatGPT можна розглядати в контексті застосування інших великих мовних моделей. Подальше їх використання в освіті на різних рівнях буде посилюватися, а алгоритми їх роботи змінюватися. Отримані результати надають можливість їх використання у практичній діяльності та подальших теоретико-практичних дослідженнях можливостей ChatGPT для освіти. Подальші дослідження будуть спрямовані на розробку рекомендацій щодо використання ChatGPT у організації самостійної роботи здобувачів освіти.
  • Документ
    Експертне оцінювання системи проєктування консалтингової діяльності в закладі вищої освіти в умовах невизначеності
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Драгунова Віра; Drahunova Vira
    Застосування експертного оцінювання системи проєктування консалтингової діяльності в закладі вищої освіти є потужним допоміжним інструментом у проведенні науково-педагогічних досліджень. У цьому контексті вивчалася думка експертів щодо оцінювання системи проєктування консалтингової діяльності в закладі вищої освіти. Експертами оцінювання є: групи дослідників, кожен з яких відповідає індивідуально в письмовій формі; організаційна група, яка узагальнює думки експертів. Мета дослідження полягала в описі методики та результатів експертного оцінювання системи проєктування консалтингової діяльності в закладі вищої освіти в умовах невизначеності. Підбір методів дослідження був зумовлений його теоретичною сутністю. З метою з’ясування ефективності системи проєктування консалтингової діяльності використано процедури експертного оцінювання, що включали певні методи, а саме: метод сценаріїв, метод мозкового штурму, метод анкетування, метод комісій, метод Дельфі тощо. У статті наведено розрахунки професійної компетентності експертів та отриманні показники, розкрито значимість застосованих методів та опрацьовано недоліки проведення процедури експертного оцінювання системи проєктування консалтингової діяльності в ЗВО в умовах невизначеності. Обробка процесу отриманих в ході дослідження даних забезпечувалась використанням технології кваліметричного підходу та індексної оцінки. Вагомість факторів кваліметричної субмоделі управління консалтинговою діяльністю в ЗВО на основі різнорівневої підтримки суб’єктів освітньої діяльності засвідчили еквівалентність встановлених експертними групами пріоритетів авторської системи проєктування консалтингової діяльності в закладі вищої освіти в умовах невизначеності. У дослідженні визначено перспективи подальших наукових пошуків, які полягають у практичному впровадженню результатів експертного оцінювання шляхом розроблення науково-методичних рекомендацій щодо проєктування консалтингової діяльності в закладі освіти в умовах невизначеності.
  • Документ
    Ефективне управління підвищенням кваліфікації викладачів: виклики, стратегії, перспективи
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Бабакіна Оксана; Babakina Oksana
    У статті розглянуто сучасні підходи до управління підвищенням кваліфікації викладачів (педагогічних і науково-педагогічних працівників) у закладах вищої педагогічної освіти. Виокремлено ключові принципи організації та розвитку професійної підготовки викладачів. Провідне місце посідають принципи неперервності, гнучкості, персоналізації та інтеграції сучасних технологій. Висвітлено основні організаційні моделі підвищення кваліфікації на сучасному етапі розвитку освіти: традиційна, цифрова, гібридна. Надано стислу характеристику окресленим моделям. Висвітлено виклики, що постають перед системою професійного розвитку, та запропоновано стратегічні шляхи їх подолання. До основних викликів віднесено такі: відсутність мотивації у викладачів до підвищення кваліфікації; недостатню технологічну компетентність викладацького складу; обмеженість фінансових ресурсів на професійний розвиток; необхідність швидкої адаптації до цифрових технологій та методик дистанційного навчання. Запропоновано стратегічні шляхи подолання окреслених викликів: мотиваційні механізми, інституційна підтримка, упровадження менторських програм; фінансування та партнерство. З’ясовано, що в умовах сучасного технічного прогресу процес підвищення кваліфікації викладачів потребує підвищення ролі цифрових технологій, але у єдності із традиційною моделлю, що забезпечить високу результативність професійного зростання фахівців. Досліджено роль інноваційних освітніх технологій у підвищенні кваліфікації та окреслено перспективи розвитку системи професійного вдосконалення педагогічних і науково-педагогічних працівників. Результати дослідження можуть бути використані під час планування та організації підвищення кваліфікації викладачів задля ефективного управління професійним зростання фахівців, для оптимізації процесу управління персоналом у закладі вищої освіти загалом.
  • Документ
    Volleyball as a Means of Professionally Applied Physical Training in Higher Education Institutions for Students Specializing in 141 «Electric Power, Electrical Engineering, and Electromechanics»
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Cherednychenko Inna Anatoliivna; Чередниченко Інна Анатоліївна; Chukhlantseva Nataliia; Чухланцева Наталія; Lutsenko Serhii; Луценко Сергій
    Higher education institutions train qualified and competitive specialists who not only possess a certain level of knowledge, skills, and abilities but can also apply them practically to achieve their professional goals. According to the Standard of Higher Education of Ukraine, a bachelor’s degree requires 240 ECTS credits, of which at least 25% must be elective courses aimed at developing general and specific competencies in the speciality. One of the general competencies for the speciality 141 "Electric Power, Electrical Engineering, And Electromechanics" is the ability to use various types and forms of physical activity for active recreation and a healthy lifestyle. To support this competency, the elective course "Professional and Applied Physical Training (using volleyball)" was offered to senior students. The article theoretically substantiates and presents a program for bachelor's degree students aimed at developing professionally applied physical qualities and psychophysical functions, the levels of which determine the quality of a future specialist's duties. The developed program assumes students possess a foundational mastery of basic volleyball techniques, which served as a prerequisite for enrolling in the course. The content of the program takes into account the specifics of professional activity, which is characterized by a heavy load on visual, auditory, musculoskeletal, and tactile analyzers. The discipline 'Professional and Applied Physical Training (using volleyball)' is designed for 180 hours, including 14 hours of lectures, 60 hours of practical classes, 96 hours of independent work, and 10 hours of individual assignments and consists of five content modules. The main criteria for assessing the quality of mastering the discipline 'Professional and Applied Physical Training (using volleyball)' were recommended to be the dynamics of indicators of the development of physical qualities and abilities by the speciality.
  • Документ
    Підприємницька компетентність в освіті лікаря-стоматолога: систематичний аналіз літератури
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Шинкевич Денис; Shynkevych Denys; Шинкевич Вікторія; Shynkevych Viktoriia
    Стаття розглядає впровадження компетентнісного підходу в освіту, зокрема в медичні та стоматологічні навчальні програми, з акцентом на підприємницьку компетентність. З початку 2000-х років, зокрема після вступу України до Болонського процесу, система освіти зазнала значних змін, орієнтуючись на розвиток практичних навичок та компетенцій, необхідних для успішної кар'єри у різних сферах. В рамках медичної освіти, зокрема в стоматології, важливу роль відіграють не лише технічні знання, а й підприємницькі навички, зокрема фінансовий менеджмент, маркетинг та управління стоматологічною практикою. Зокрема, в Україні, з розвитком "Нової української школи" та нових стандартів освіти, підприємницька компетентність поступово інтегрується в освітні програми медичних закладів. Однак, дослідження показують, що більшість викладачів і практикуючих стоматологів в Україні недостатньо досліджують підприємницьку складову в своїй педагогічній діяльності, зокрема в аспекті економічного аналізу лікування, використання медикаментів та технологій. Стаття також акцентує на важливості розвитку навичок м'якого спілкування (soft skills), які, поряд з підприємницькою компетентністю, допомагають стоматологам ефективно взаємодіяти з пацієнтами та колегами. У міжнародному контексті зростає увага до таких навичок у навчальних програмах, що відповідає вимогам сучасного стоматологічного бізнесу. Дослідження вказують на необхідність інтеграції soft skills і підприємницьких навичок у навчальний процес для підвищення якості медичних послуг та професійного розвитку. У висновках підкреслюється необхідність подальшого розвитку педагогіки в галузі стоматології та підприємницької компетентності, а також вивчення методів оцінювання ефективності цього навчання. Перспективами подальших досліджень є удосконалення освітніх програм та створення міждисциплінарних підходів для підготовки висококваліфікованих стоматологів, здатних успішно інтегрувати підприємницькі стратегії в свою практику.
  • Документ
    Сутність, ознаки та специфіка формування суб'єктної позиції учнів з особливим освітнім запитом в умовах приватних допоміжних занять
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Тонне Олена; Tonne Olena
    Стаття присвячена теоретичному осмисленню, систематизації та узагальненню результатів дослідження феномену приватних допоміжних занять, які сприяють формуванню суб'єктної позиції учнів з особливим освітнім запитом. В сучасній освіті актуальною є проблема формування суб'єктної позиції учнів, що розуміється як умова безпеки життя. Відповідно до теорії поколінь, виділено умови, в яких зростають і розвиваються сучасні діти, які принципово відрізняються від усіх попередніх часових періодів, і впливають на психологічні та емоційні аспекти що визначають особливості учнів в освітньому процесі. Проаналізовано поняття «суб’єкт», «суб’єктна позиція», «особливий освітній запит». Представлено характеристику дітей з особливим освітнім запитом з метою виявити особливості учнів, яким потрібні приватні допоміжні заняття. В результаті вивчення особливостей дітей з особливим освітнім запитом виявлено, що проявом суб'єктної позиції учня є усвідомлення ним власного особливого освітнього запиту та прийняття цілеспрямованих зусиль його задоволення. Аналіз досліджень з означеної проблеми показав, що рівень сформованості, розвиток та прояв суб'єктності дитини залежать від низки факторів, таких як особистісні якості учня; наявність/відсутність соціального досвіду; зміст, складність та новизна діяльності; склад учасників діяльності та їх взаємовідносини; наявність/відсутність дефіцитів розвитку та особливостей стану здоров'я. Приватні допоміжні заняття, орієнтовані на задоволення особливого освітнього запиту учня, сприяють усвідомленню дитиною свого права на самостійні рішення та дії. Специфіка даних занять забезпечує формування суб'єктної позиції через визначення дитиною мети заняття, участі в обговоренні його змісту (плану занять); можливість визначати форми діяльності, спираючись на самоаналіз; участь у цілепокладанні власної діяльності та її осмисленні; надання права учню визначати самому зміст та обсяг своєї діяльності на занятті; можливість оцінювати свою діяльність; аналіз ефективності роботи на занятті.