Освіта. Інноватика. Практика

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 306
  • Документ
    Volleyball as a Means of Professionally Applied Physical Training in Higher Education Institutions for Students Specializing in 141 «Electric Power, Electrical Engineering, and Electromechanics»
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Cherednychenko Inna Anatoliivna; Чередниченко Інна Анатоліївна; Chukhlantseva Nataliia; Чухланцева Наталія; Lutsenko Serhii; Луценко Сергій
    Higher education institutions train qualified and competitive specialists who not only possess a certain level of knowledge, skills, and abilities but can also apply them practically to achieve their professional goals. According to the Standard of Higher Education of Ukraine, a bachelor’s degree requires 240 ECTS credits, of which at least 25% must be elective courses aimed at developing general and specific competencies in the speciality. One of the general competencies for the speciality 141 "Electric Power, Electrical Engineering, And Electromechanics" is the ability to use various types and forms of physical activity for active recreation and a healthy lifestyle. To support this competency, the elective course "Professional and Applied Physical Training (using volleyball)" was offered to senior students. The article theoretically substantiates and presents a program for bachelor's degree students aimed at developing professionally applied physical qualities and psychophysical functions, the levels of which determine the quality of a future specialist's duties. The developed program assumes students possess a foundational mastery of basic volleyball techniques, which served as a prerequisite for enrolling in the course. The content of the program takes into account the specifics of professional activity, which is characterized by a heavy load on visual, auditory, musculoskeletal, and tactile analyzers. The discipline 'Professional and Applied Physical Training (using volleyball)' is designed for 180 hours, including 14 hours of lectures, 60 hours of practical classes, 96 hours of independent work, and 10 hours of individual assignments and consists of five content modules. The main criteria for assessing the quality of mastering the discipline 'Professional and Applied Physical Training (using volleyball)' were recommended to be the dynamics of indicators of the development of physical qualities and abilities by the speciality.
  • Документ
    Підприємницька компетентність в освіті лікаря-стоматолога: систематичний аналіз літератури
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Шинкевич Денис; Shynkevych Denys; Шинкевич Вікторія; Shynkevych Viktoriia
    Стаття розглядає впровадження компетентнісного підходу в освіту, зокрема в медичні та стоматологічні навчальні програми, з акцентом на підприємницьку компетентність. З початку 2000-х років, зокрема після вступу України до Болонського процесу, система освіти зазнала значних змін, орієнтуючись на розвиток практичних навичок та компетенцій, необхідних для успішної кар'єри у різних сферах. В рамках медичної освіти, зокрема в стоматології, важливу роль відіграють не лише технічні знання, а й підприємницькі навички, зокрема фінансовий менеджмент, маркетинг та управління стоматологічною практикою. Зокрема, в Україні, з розвитком "Нової української школи" та нових стандартів освіти, підприємницька компетентність поступово інтегрується в освітні програми медичних закладів. Однак, дослідження показують, що більшість викладачів і практикуючих стоматологів в Україні недостатньо досліджують підприємницьку складову в своїй педагогічній діяльності, зокрема в аспекті економічного аналізу лікування, використання медикаментів та технологій. Стаття також акцентує на важливості розвитку навичок м'якого спілкування (soft skills), які, поряд з підприємницькою компетентністю, допомагають стоматологам ефективно взаємодіяти з пацієнтами та колегами. У міжнародному контексті зростає увага до таких навичок у навчальних програмах, що відповідає вимогам сучасного стоматологічного бізнесу. Дослідження вказують на необхідність інтеграції soft skills і підприємницьких навичок у навчальний процес для підвищення якості медичних послуг та професійного розвитку. У висновках підкреслюється необхідність подальшого розвитку педагогіки в галузі стоматології та підприємницької компетентності, а також вивчення методів оцінювання ефективності цього навчання. Перспективами подальших досліджень є удосконалення освітніх програм та створення міждисциплінарних підходів для підготовки висококваліфікованих стоматологів, здатних успішно інтегрувати підприємницькі стратегії в свою практику.
  • Документ
    Сутність, ознаки та специфіка формування суб'єктної позиції учнів з особливим освітнім запитом в умовах приватних допоміжних занять
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Тонне Олена; Tonne Olena
    Стаття присвячена теоретичному осмисленню, систематизації та узагальненню результатів дослідження феномену приватних допоміжних занять, які сприяють формуванню суб'єктної позиції учнів з особливим освітнім запитом. В сучасній освіті актуальною є проблема формування суб'єктної позиції учнів, що розуміється як умова безпеки життя. Відповідно до теорії поколінь, виділено умови, в яких зростають і розвиваються сучасні діти, які принципово відрізняються від усіх попередніх часових періодів, і впливають на психологічні та емоційні аспекти що визначають особливості учнів в освітньому процесі. Проаналізовано поняття «суб’єкт», «суб’єктна позиція», «особливий освітній запит». Представлено характеристику дітей з особливим освітнім запитом з метою виявити особливості учнів, яким потрібні приватні допоміжні заняття. В результаті вивчення особливостей дітей з особливим освітнім запитом виявлено, що проявом суб'єктної позиції учня є усвідомлення ним власного особливого освітнього запиту та прийняття цілеспрямованих зусиль його задоволення. Аналіз досліджень з означеної проблеми показав, що рівень сформованості, розвиток та прояв суб'єктності дитини залежать від низки факторів, таких як особистісні якості учня; наявність/відсутність соціального досвіду; зміст, складність та новизна діяльності; склад учасників діяльності та їх взаємовідносини; наявність/відсутність дефіцитів розвитку та особливостей стану здоров'я. Приватні допоміжні заняття, орієнтовані на задоволення особливого освітнього запиту учня, сприяють усвідомленню дитиною свого права на самостійні рішення та дії. Специфіка даних занять забезпечує формування суб'єктної позиції через визначення дитиною мети заняття, участі в обговоренні його змісту (плану занять); можливість визначати форми діяльності, спираючись на самоаналіз; участь у цілепокладанні власної діяльності та її осмисленні; надання права учню визначати самому зміст та обсяг своєї діяльності на занятті; можливість оцінювати свою діяльність; аналіз ефективності роботи на занятті.
  • Документ
    Експериментальна перевірка ефективності методики вдосконалення рівня іншомовної компетентності на основі інтегративного елективного курсу «Історія України англійською мовою»
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Сорочан Лілія; Sorochan Liliia
    У статті представлено опис проведення експерименту, організованого для перевірки ефективності розробленої методики вдосконалення рівня іншомовної компетентності учнів старшої профільної школи на основі інтегративного елективного курсу «Історія України англійською мовою». Зазначено, що тенденція старшої профільної школи до компетентнісної парадигми сприяє процесуальній інтеграції навчання іноземних мов з іншими предметами. CLIL розглядається як ефективна методика для підвищення рівня мотивації учнів до вивчення навчальних дисциплін іноземною мовою, активізації їхніх пізнавальних якостей, удосконалення іншомовної компетентності. Впровадження інтегративних елективних курсів для підвищення рівня іншомовної компетентності у старшій школі є актуальним. Проаналізовано результати анкетування вчителів закладів загальної середньої освіти та опитування учнів старших класів щодо доцільності впровадження елективних курсів англійською мовою у старшій школі. Уточнено іншомовну компетентність як здатність здобувача середньої освіти осмислено використовувати іншомовний матеріал, набуті мовні навички та мовленнєві вміння в ситуаціях іншомовного спілкування на рівні навчальних досягнень, визначених у державних стандартах та освітніх програмах для певного ступеня загальної середньої освіти; здатність здобувача успішно здійснювати подальшу іншомовну підготовку та використовувати власний іншомовний мовленнєвий досвід у різних сферах спілкування для певного віку. Описано етапи експерименту, визначено мету та завдання кожного з них. Описано розроблену підсистему вправ і завдань, яка включає групи вправ відповідно до етапів роботи із текстом історичної спрямованості та передбачає активізацію мисленнєвих операцій за таксономією Б. Блума. Проаналізовано отримані результати експерименту, які підтвердили ефективність розробленої методики.
  • Документ
    Сучасні тренди спеціальної фізичної підготовки в спортивному танці
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Соронович Ігор; Soronovych Ihor; Чернявський Іван; Cherniavskyi Ivan
    Емпіричні засади сталого розвитку фізичної підготовки спортсменів-танцюристів, які ґрунтуються на експертних дослідженнях виявили суттєві відмінності в розумінні сучасних тенденцій розвитку методики фізичної підготовки в якості системного компонента спеціальної підготовки спортсменів-танцюристів. Напрями сучасних досліджень базуються на дослідженні максимального споживання кисню (VO2 max), легеневої вентиляції (VE), видалення вуглекислого газу (VCO2), частоти серцевих скорочень (HR), концентрації лактату крові (La max) виявили потенційні вимоги реакції кардіореспіраторної системи (КРС) і енергозабезпечення спортсменів-танцюристів. Та розрахункових показників реакції VO2, VE/PaCO2, VE/VCO2, VE/VO2, La зареєстрованих в півфіналі і фіналі змагальної програми, які визначають характеристики швидкої кінетики, стійкого стану і компенсації втоми. Важливим чинником реалізації цього процесу є функціональні резерви сформовані на основі функцій, які забезпечують регуляцію і адаптації ні процеси в умовах фізіологічного напруження тренувальних і змагальних навантажень. Мова йде про певний системний розвиток нейродинамічних функцій, реактивних властивостей кардіореспіраторної систем і опорно рухового апарату. 1. Сформовано алгоритм, який визначає ефективність цього процесу складається з умовно визначених пошагових дій: Період розвитку функцій, які формують адаптаційний потенціал спортсменів, а саме – нейродинамічні функції, кардіореспіраторна систему, опорно-руховий апарат. 2. Період розвитку функцій, які формують енергетичний та спеціальний силовий потенціал спортсменів. 3. Реалізація першого і другого періоду розвиває межі функцій формує функціональний потенціал, який виступає в якості функціонального резерву протягом багаторічної професійної кар’єри спортсменів-танцюристів. Його реалізація сприяє формуванню високоспеціалізованої структури функціонального забезпечення змагальної діяльності.
  • Документ
    Сутність методу «дебрифінг» в контексті фахового іншомовного спілкування майбутніх ІТ-фахівців
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Синекоп Оксана; Synekop Oksana
    Іншомовне навчання є найбільш ефективним, коли вчасно запускається процес аналізу отриманих результатів, обговорення позитивних і негативних сторін завершеного завдання. Дебрифінг слугує важливим інструментом у цьому відношенні, діючи як структурований механізм рефлексії, що покращує навчальний досвід. У статті висвітлено переваги (слугує універсальним інструментом для іншомовного навчання на власному досвіді; допомагає виробити траєкторію розвитку студента для досягнення короткострокових і довгострокових навчальних цілей; сприяє командній консолідації; є цінним для поглиблення розуміння та розвитку компетентностей в ІТ дисциплінах; розвиває вміння надання конструктивного зворотного зв'язку; створює простір емоційної підтримки) і недоліки дебрифінгу у професійно орієнтованому англомовному спілкуванні. Визначено базові принципи впровадження дебрифінгу у навчання англійської мови професійно орієнтованого спрямування. Перший принцип «відкритого спілкування» полягає в тому, що студенти вільно висловлюють свої думки по завершенню іншомовної комунікативної ситуації. Принцип «рефлексивного практикування» дає відповіді на запитання: що, чому і як відбулося у професійно орієнтованому іншомовному спілкуванні. Принцип «активізації критичного мислення» передбачає ретельний аналіз дій, заохочення учасників критично оцінювати свої дії та рішення, що веде до глибшого розуміння певної проблеми чи ситуації. Принцип «орієнтації на результат та відбору корегувальних стратегій» ґрунтується на важливості визначення конкретних навчальних цілей та виявлення необхідних компетентностей, які студенти повинні розвинути для досягнення короткострокових і довгострокових навчальних цілей. Також цей принцип базується на заохоченні учасників профісійно орієнтованого іншомовного спілкування окреслювати стратегії для посилення ефективності іншомовного спілкування та усунення недоліків у майбутніх комунікативних ситуаціях. Це дозволить створити ефективну навчальну траєкторію, що враховуватиме потреби студентів та сприятиме їхньому професійному розвитку. Інтегруючи ці принципи в освітній процес, викладачі можуть створити сприятливе середовище, яке заохочує діалог, рефлексію та постійне вдосконалення професійно орієнтованої іншомовної компетентності.
  • Документ
    Дієта з нульовою калорійністю: переваги та недоліки
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Міхеєнко Олександр Іванович; Mikheienko Oleksandr Ivanovych; Жамардій Валерій Олександрович; Zhamardii Valerii Oleksandrovych; Літвінов Петро; Litvinov Petro; Неусмехова Ірина Сергіївна; Neusmekhova Iryna Serhiivna
    У свідомості пересічної людини, вихованої згідно із сучасними культурними традиціями, припинення на деякий час вживання їжі асоціюється з голодомором, знесиленням, дискомфортом та іншими неприємними відчуттями суб’єктивного характеру, а відомі факти смерті від голоду сприяють формуванню негативного ставлення до голодування. Водночас значній частині людства здавна відома практика утримання від їжі як ефективний природний засіб оздоровлення і/або лікування. Природа як сміливий діалектик здатна одними й тими самими засобами і вражати, і зцілювати, а отже, парадоксальність її методів іноді складно усвідомлюється. Сучасна наука намагається всебічно дослідити механізми фізіологічних процесів, які активізує голод і виявляє їх значний потенціал для зміцнення здоров’я, активного довголіття та зниження ризику багатьох хронічних захворювань. Одним із загальних механізмів дії голодування є активізація адаптивних реакцій клітин на стрес, які підвищують здатність організму протидіяти хворобливим процесам, захищають клітини від пошкодження ДНК, пригнічують ріст ослаблених клітин, стимулюють їх апоптоз, запобігають виникненню та розвитку раку. Окрім того, механізми, за допомогою яких голодування покращує стан здоров’я і протидіє хворобливим процесам, включають активацію сигнальних шляхів адаптивної клітинної відповіді на стрес, які покращують функції мітохондрій, відновлюють ДНК, активізують аутофагію. Результати багатьох досліджень вказують на те, що різні схеми голодування можуть забезпечити ефективні стратегії уповільнення процесів старіння та оптимізації стану здоров’я. Водночас на сьогодні немає достатньо даних щодо впливу голодування на дитячий організм, людей поважного віку і тих, хто має низьку вагу тіла. Отже, висловлюється припущення, що можливо, для цих груп дієта з нульовою калорійністю може більше завдати шкоди, аніж давати користі. Одним із найбільш безпечних варіантів вважається утримання від їжі та калорійних напоїв протягом 12–24 годин один або кілька днів щотижня чи щомісяця у поєднанні з регулярним виконанням фізичних вправ.
  • Документ
    Формування медіаграмотності майбутніх учителів в процесі вивчення української мови за професійним спрямуванням
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Підгурська Валентина; Pidhurska Valentyna; Голубовська Ірина; Holubovska Iryna
    Стаття присвячена дослідженню ролі медіаграмотності у процесі вивчення дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» у закладах вищої освіти. Окреслено важливість формування навичок критичного мислення та аналізу інформації, що є необхідним для сучасного інформаційного середовища. Проведено аналіз змісту поняття «медіаграмотність» на основі наукових джерел і запропоновано авторське визначення цього терміна. Авторки статті пропонують практичні завдання, які спрямовані на формування медіаграмотності в майбутніх педагогів. Представлені завдання охоплюють як теоретичні, так і практичні аспекти, включаючи роботу з різними видами медіа, оцінювання достовірності інформації та створення власного медіаконтенту. Особлива увага приділяється використанню критичного мислення для аналізу інформації щодо мовного законодавства, оцінювання достовірності джерел, а також розпізнавання маніпулятивних технологій у медіапросторі. Запропоновані завдання мають на меті не лише покращити знання студентів із мовного питання, а й розвинути навички свідомого сприйняття медіаконтенту, що є актуальним у сучасному інформаційному суспільстві. Авторки аналізують сучасні підходи до викладання медіаграмотності через призму мовних стилів, пропонують ефективні завдання та підкреслюють значення відповідального ставлення до інформації, поваги до авторських прав та розуміння соціальних наслідків використання медіа. Пропоновані завдання мають практичну спрямованість і орієнтовані на формування навичок ефективного професійного спілкування, критичного осмислення інформації та її відповідності етичним і мовним нормам. Розкривається значення поєднання риторичних прийомів із сучасними медійними інструментами для створення переконливих презентацій та формування культури ділового спілкування. Окремо наголошується на важливості дотримання етичних норм у цифровій комунікації та засвоєння принципів грамотного електронного листування. З’ясовано, що практичні завдання на формування медіаграмотності сприяють розвитку комунікативної компетентності здобувачів, здатності адаптуватися до інформаційних викликів сучасного суспільства, а також підвищенню якості освіти в умовах цифрової трансформації.
  • Документ
    Інклюзивне навчання дітей з порушеннями слуху: зарубіжний та український досвід
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Поліщук Віра; Polishchuk Vira; Цегельник Тетяна; Tsehelnyk Tetiana; Пришляк Володимир; Pryshliak Volodymyr; Станько Ірина; Stanko Iryna
    У статті розглядається зарубіжний та український досвід організації інклюзивного навчання дітей з порушеннями слуху. Показано, що інклюзивне навчання є сучасним підходом до забезпечення рівного доступу до якісної освіти для дітей із особливими освітніми потребами, зокрема з порушеннями слуху. Інклюзивне навчання сприяє соціалізації, адаптації, самореалізації цих дітей та формуванню толерантного суспільства. У статті здійснено аналіз змін в організації навчання дітей із порушеннями слуху в європейських країнах, де значний вплив на реформування мали заходи, спрямовані на розвиток слухового скринінгу, раннього втручання, педагогічної корекції та соціальної реабілітації. Розглянуто три основні моделі організації інклюзивного навчання дітей із порушеннями слуху: модель one-track, орієнтовану на інтеграцію дітей із порушеннями слуху в масові школи за умов створення спеціальних освітніх можливостей і залучення підготовлених педагогів; модель two-track, яка базується на існуванні окремих систем освіти для дітей із порушеннями слуху з акцентом на індивідуальний підхід і спеціалізовану підготовку; модель multi-track, яка передбачає взаємопов’язаність і доповнюваність звичайної та спеціальної систем освіти, що дає можливість батькам обирати навчальний заклад для дитини відповідно до її потреб і можливостей. Охарактеризовано різні підходи до впровадження інклюзивного навчання дітей з порушеннями слуху. Доведено, що інтеграція їх в загальноосвітні заклади за умов адаптованих програм та підтримки фахівців є важливим кроком до створення інклюзивного суспільства. Констатовано, що інклюзивна освіта у провідних європейських країнах є ефективною альтернативою спеціальним класам і закладам освіти, адже для дітей з порушеннями слуху та їх батьків відкриваються нові можливості пізнавального, соціального та особистісного розвитку. З метою удосконалення інклюзивного навчання дітей з порушеннями слуху в Україні на основі зарубіжного досвіду, запропоновано пропозиції та рекомендації для їх реалізації.
  • Документ
    Безперервний професійний розвиток педагога нової української школи: теоретичні аспекти та інноваційні практики
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Куриш Наталія; Kurysh Nataliia
    У статті обґрунтовано актуальність безперервного професійного розвитку педагогів в умовах сучасних викликів та суперечностей, що відбуваються у суспільстві. Здійснено аналіз нормативно-правової бази, педагогічних і наукових праць як українських, так і зарубіжних дослідників, які розкривають проблему безперервного професійного розвитку педагогів та визначено формулу професійного розвитку педагога Нової української школи. Автором презентовано розроблений та апробований у регіоні методичний симулятор «Модель індивідуальної траєкторії професійного розвитку вчителя», що дає можливість педагогам спроєктувати власний професійний розвиток у міжатестаційний період на засадах неперервності й цілісності та відстежувати динаміку кількісних і якісних показників освоєння компетентностей та напрямів фахової майстерності. Обґрунтовано переваги закладів післядипломної педагогічної освіти у проєктуванні індивідуальної траєкторії професійного розвитку поєднуючи формальну, неформальну та інформальну освіту, а також визначено роль центрів професійного розвитку педагогічних працівників у забезпечення супроводу педагогів у плануванні власного фахового зростання. На основі проведеного опитування директорів та консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників, здійснено аналіз практичної цінності методичного симулятора «Модель індивідуальної траєкторії професійного розвитку вчителя», враховано сильні сторони та виявлено проблеми його використання. Думка респондентів спонукає автора до удосконалення і корегування методичного симулятора й організації освітнього процесу на базі Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, що дає можливість скорегувати систему проєктування безперервного навчання педагогів упродовж життя.
  • Документ
    Цифрова компетентність тренерів з виду спорту: шляхи розвитку
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Єфременко Андрій; Yefremenko Andrii; Алексєнко Яна; Aleksienko Yana; Марченков Михайло; Marchenkov Mykhailo; Насонкіна Олена; Nasonkina Olena; Полторацька Ганна; Poltoratska Hanna
    З урахуванням сучасних викликів цифрової трансформації освіти тренерів з виду спорту виключне значення для успішності навчання в вищій школі має розвиток цифрової компетентності здобувачів. Мета дослідження полягала у визначенні підходів до розвитку цифрової компетентності майбутніх тренерів з виду спорту. Для досягнення мети було застосовано методи аналізу наукової літератури, педагогічного моделювання та порівняльного аналізу. У дослідженні використовувалися дані рецензованих джерел, відібраних з наукометричних баз, таких як Google Scholar, Scopus, Web of Science. На основі зібраної інформації здійснено аналіз напрямків розвитку цифрової компетентності. У результаті дослідження було встановлено, що цифрова компетентність є інтегрованою характеристикою особистості, яка дозволяє ефективно використовувати цифрові інструменти для навчальної, професійної та дослідницької діяльності. Проведене дослідження підкреслило важливість розробки мультидисциплінарних підходів розвитку цифрової компетентності майбутніх тренерів з виду спорту. Основними компонентами таких стратегій мають бути: цифрові технології; штучний інтелект; розробка методології навчання. Результати дослідження вказують на необхідність більш активного впровадження інноваційних технологій у навчальний процес майбутніх тренерів з виду спорту, що дозволить ефективніше реалізувати персоналізований підхід і розвивати цифрові навички, необхідні для навчання впродовж життя. Проведений аналіз дозволив виділити освітні вектори розвитку цифрової компетентності: технологічний; інформаційний; комунікативний; безпековий. На основі цих векторів запропоновано освітню модель розвитку цифрової компетентності здобувачів вищої освіти – майбутніх тренерів з виду спорту на основі міждисциплінарного підходу. Визначено, що розвиток цифрової компетентності має враховувати не лише технічні, а й соціально-психологічні аспекти, що сприятиме формуванню у майбутніх тренерів з виду спорту комплексних цифрових навичок для професійної діяльності. Отримані результати поглиблюють розуміння сутності цифрової компетентності та зумовлюють необхідність зосередитися на розробці програм її розвитку як повноцінної складової цілісного навчального процесу в спортивній освіті.
  • Документ
    Обґрунтування педагогічних умов підготовки майбутніх фахівців міжнародних відносин до роботи в системі стратегічних комунікацій
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Діденко Ростислав; Didenko Rostyslav
    У статті представлено обґрунтування педагогічних умов підготовки майбутніх фахівців міжнародних відносин до роботи в системі стратегічних комунікацій. З’ясовано, що різноманітні аспекти проблеми професійної підготовки майбутніх фахівців міжнародних відносин були предметом уваги вітчизняних і зарубіжних вчених. Однак вирішення наукового завдання щодо обґрунтування педагогічних умов підготовки майбутніх фахівців міжнародних відносин до роботи в системі стратегічних комунікацій не було предметом окремого дослідження. У статті зазначено, що формування готовності майбутніх фахівців міжнародних відносин до роботи в системі стратегічних комунікацій потребує комплексного підходу, який поєднує теоретичні знання та практичні навички. Інтеграція міждисциплінарного та практико-орієнтованого підходів дозволяє студентам формувати системне мислення та адаптувати теоретичні знання до реальних професійних ситуацій. Використання сучасних цифрових технологій сприяє розвитку професійної компетентності, забезпечуючи навички аналізу даних, управління інформаційними потоками та медіа-моніторингу. Мовна та міжкультурна компетентність є важливими для ефективної роботи в глобальному середовищі, адже вони дозволяють уникати міжкультурних непорозумінь і створювати успішні комунікаційні стратегії. Розвиток "м’яких навичок" і підготовка до роботи в кризових ситуаціях забезпечують стійкість, адаптивність і здатність фахівців приймати рішення в умовах невизначеності. Формування професійної мотивації, етики та співпраця зі стейкхолдерами підвищують відповідальність фахівців, сприяють довірі до їхньої роботи та ефективності комунікацій. Залучення студентів до проєктної діяльності, стажувань і міжнародних програм мобільності дозволяє їм здобувати практичний досвід, необхідний для роботи у міжнародній сфері. Педагогічні умови мають бути адаптованими до сучасних викликів глобалізації, що дозволяє створити конкурентоспроможних і професійно компетентних фахівців. Для ефективної реалізації цих умов важливим є створення сприятливого освітнього середовища, яке стимулює творчість, критичне мислення та саморозвиток студентів. Загальний комплекс педагогічних умов забезпечує якісну підготовку майбутніх фахівців, що сприяє їх успішній професійній діяльності у сфері стратегічних комунікацій.
  • Документ
    Підготовка IT-фахівців до створення мобільних додатків: огляд актуальних досліджень
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025) Дємєнтьєв Євгеній; Diemientiev Yevhenii; Шамоня Володимир Григорович; Shamonia Volodymyr Hryhorovych; Семеніхіна Олена Володимирівна; Semenikhina Olena Volodymyrivna
    Екосистема мобільних додатків – це динамічна сфера, що швидко розвивається і керується технологічним прогресом, потребами користувачів і зростаючою інтеграцією мобільних пристроїв у повсякденне життя. Розуміння принципів роботи платформ, підходи до розробки та принципів дизайну, орієнтованого на користувача, має важливе значення для ITфахівців. Метою дослідження є аналіз актуальних досліджень щодо особливостей підготовки ІТ-фахівців до створення мобільних додатків. За результатами аналізу доведено, що створення мобільних додатків вимагає різноманітного набору навичок, який охоплює мови програмування, фреймворки, хмарні сервіси, інтеграцію API та управління базами даних. Обґрунтовано, що створення мобільних додатків вимагає структурованого підходу, що забезпечує якість, ефективність та задоволеність користувачів. Коротко подано ключові методології розробки, їх відношення до створення мобільних додатків та інструменти, що використовуються для полегшення процесу. Охарактеризовано тестування для забезпечення якості в розробленні будь-якого мобільного додатку. Розглянуто кар'єрний розвиток та обґрунтовано важливість безперервного навчання для IT-фахівців, які займаються створенням мобільних додатків. Показано, що підготовка IT-фахівців вимагає особливого підходу для ринку мобільних додатків, який охоплює як формальну освіту, так і постійний розвиток навичок в неформальних умовах.
  • Документ
    Освіта. Інноватика. Практика
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025)
    Метою журналу «Освіта. Інноватика. Практика» є висвітлення результатів досліджень у галузі освіти (за предметними спеціальностями), поширення сучасних науково-педагогічних практик і розробок, актуалізація наукових теоретичних і практичних проблем у галузі освіти. Основні завдання: поширення результатів наукових розвідок за різними спеціальностями галузі освіти (Науки про освіту; Початкова освіта; Середня освіта; Професійна освіта; Спеціальна освіта; Фізична культура і спорт); сприяння у розвитку відкритої науки в Україні через створення відкритого інформаційного середовища, що забезпечує взаємодію між провідними фахівцями та молодими вченими у галузі освіти; створення умов для публікації дискусійних матеріалів через об’єктивне рецензування та надання рекомендацій авторам щодо покращення текстового оформлення ідей та результатів; розвиток співробітництва науковців різних закладів освіти України та світу через фіксацію вихідних даних, у т. ч. цифрових профілів, авторів публікацій.
  • Документ
    Використання мобільних додатків для підвищення мотивації до занять фізкультурно-оздоровчою діяльністю осіб зрілого віку
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Скалій Олександр; Skalii Oleksandr; Мулик Катерина; Mulyk Kateryna
    У статті розглянуто питання мотивації дорослого населення до фізкультурно-оздоровчої діяльності, зокрема через використання мобільних додатків. В умовах низької фізичної активності сучасного суспільства, що супроводжується зростанням захворюваності, викликаної малорухливим способом життя, важливим завданням стає пошук ефективних інструментів для заохочення до активності. Регулярні фізичні вправи є ключовими для зміцнення здоров’я, профілактики хронічних захворювань і підвищення якості життя. Результати дослідження вказують, що мобільні додатки для контролю фізичної активності мають значний вплив на мотивацію користувачів. Зокрема, фітнес-додатки сприяють формуванню та підтримці здорових звичок завдяки функціям моніторингу активності, встановлення персоналізованих цілей і зворотного зв’язку. Встановлено, що чоловіки та жінки мають певні відмінності в перевагах щодо використання додатків. Чоловіки частіше обирають програми, орієнтовані на розвиток витривалості та силових показників, тоді як жінки надають перевагу комплексним додаткам, спрямованим на підтримання загального тонусу, харчування і контроль ваги. Також, згідно з дослідженням, люди, які використовують додатки, демонструють вищий рівень мотивації до фізичної активності, ніж ті, хто не користується ними, зокрема, щодо зміцнення здоров'я, покращення настрою, зняття втоми та підвищення працездатності. Таким чином, мобільні додатки є ефективним інструментом для мотивації дорослого населення до фізкультурно-оздоровчої діяльності. Завдяки можливості контролю за досягненнями, нагадуванням про тренування та інтерактивним функціям, додатки забезпечують додатковий стимул для регулярних занять руховою активністю, сприяють зміцненню здоров’я та покращенню самопочуття користувачів.
  • Документ
    Вплив учителів фізики та інформатики на розвиток інформаційно-цифрової компетентності учнів: світові практики
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Сорока Максим; Soroka Maksym; Шамоня Володимир Григорович; Shamonia Volodymyr Hryhorovych
    Розвиток інформаційно-цифрової компетентності (ІЦК) розглядається як важлива складова підготовки молоді у 21 століття. Формування ІЦК учнів є стратегічним завданням національної освіти. Роль учителів у цьому процесі важлива, але сприймається нерівнозначно. Використовуючи ІТ та адаптуючи навчальні практики, вчителі фізики можуть забезпечувати для учнів інтерактивний та ефективний навчальний досвід у використанні спеціалізованого програмного забезпечення. Перед вчителями інформатики стоїть завдання прищепити цифрові навички для розуміння інформаційної картини світу. Порівняльний аналіз впливу вчителів фізики та інформатики на ІЦК учнів є метою цього дослідження. Порівняльний аналіз зосереджений на трьох ключових сферах: методи навчання, залученість учнів та їх результати, а також ефективність різних педагогічних підходів. Виявлено, що вчителі фізики та інформатики відіграють окремі, але взаємно доповнюючі ролі в освітній системі. Вчителі фізики традиційно несуть відповідальність за глибоке розуміння фундаментальних принципів і законів, що керують світом природи. Це передбачає розвиток критичного мислення, навичок вирішення проблем та здатності застосовувати наукові методи до вирішення реальних задач з життя. Вчителі інформатики зосереджуються на формуванні в учнів знань та умінь використання інформаційних систем та програмного забезпечення, що включає навички програмування і цифрової безпеки, уміння аналізувати дані тощо. Порівняльний аналіз наукових результатів підтвердив складний ландшафт розвитку ІЦК учнів і зумовив кілька ключових висновків: (1) дослідження послідовно підкреслюють важливість цифрової грамотності як для вчителів, так і для учнів; (2) дослідження підтверджують значні прогалини в цифрових навичках вчителів та учнів; (3) дослідження демонструють трансформаційний потенціал ІТ для освіти; (4) важливою є розробка стратегій оцінювання ІЦК учнів поза ЗЗСО.
  • Документ
    Оцінювання цифрової компетентності у здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Хомік Оксана; Khomik Oksana; Ліщук-Торчинська Тетяна; Lishchuk-Torchynska Tetiana; Сахарук Ігор; Sakharuk Ihor; Борисюк Степан; Borysiuk Stepan
    У статті проаналізовані стратегічні орієнтири та успішні практики формування цифрової компетентності. Підкреслено важливість диджиталізації в умовах інформатизації системи освіти. Наголошено на необхідності формування у здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти цифрових умінь і навичок. Визначено сутність поняття цифрової компетентності провідними науковцями в галузі педагогічних та суміжних наук. Зосереджено увагу на перевірці рівня цифрової грамотності у процесі національного онлайн тестування на основі онлайн платформи «Дія», де завдання тесту систематизовані за сферами знань європейської рамки цифрових компетентностей DigComp 2.0/2.1 для громадян. Проведено тестування на платформі «Дія» для 143 здобувачів освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти ЗВО «Академія рекреаційних технологій і права» спеціальностей 011 «Освітні, педагогічні науки», 017 «Фізична культура і спорт» та 227 «Терапія та реабілітація». Здобувачі освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти ЗВО «Академія рекреаційних технологій і права» спеціальностей 017 «Фізична культура і спорт» і 227 «Терапія та реабілітація» проходили тестування на онлайн-платформі «Дія» у розділі Цифрограм 2.0 для громадян. Здобувачам освіти спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки» було запропоновано пройти тестування на онлайн платформі «Дія» Цифрограм для вчителів. Здійснено кількісне співвідношення результатів онлайн тестування з основ цифрової грамотності. Представлено середні показники правильності відповідей здобувачів освіти другого «магістерського» рівня вищої освіти спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» і 227 «Терапія та реабілітація» у блоках тестування Цифрограм 2.0 для громадян та середні показники правильності відповідей здобувачів освіти спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки» у блоках тестування Цифрограм для вчителів. Отримані показники вказують на достатньо високий рівень грамотності студентів – більшість результатів представлено рівнями В2/С1.
  • Документ
    Формування елементів педагогічної майстерності фахівців гуманітарної сфери засобами змішаного навчання
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Жданова-Неділько Олена Григорівна; Zhdanova-Nedilko Olena Hryhorivna; Ткаченко Андрій; Tkachenko Andrii; Пивовар Ніна; Pyvovar Nina; Міхеєнко Олександр Іванович; Mikheienko Oleksandr Ivanovych
    У статті розглядається значення формування у майбутніх фахівців гуманітарної сфери елементів педагогічної майстерності як передумови забезпечення їхньої суб’єктності в професійному середовищі, здатності до професійного взаємовпливу та здійснення самовиховання, спрямованого на розвиток відповідних здібностей. Автори обстоюють, зокрема, важливість для фахівця гуманітарної сфери формування таких особистісно-професійних якостей (відповідно до концепції полтавської школи педагогічної майстерності), як гуманістична спрямованість, що знаходить конкретні вияви в позитивному соціальному мисленні, пізнавальної активності як сенсоутворюючого та акмеологічного чинника, низки здібностей соціально-комунікативного плану та технічних навичок взаємодії, що в сукупності створюють комплекс властивостей особистості, необхідних для встановлення конструктивних стосунків у професійному середовищі. Йдеться про стосунки, коли фахівець водночас зберігає здатність бути достатньо впливовою особистістю, вміє продуктивно діяти без порушення особистих кордонів колег та коректно оберігати свої власні. Аналізуються можливості для формування елементів педагогічної майстерності майбутнього фахівця в умовах змішаного навчання, яке сприяло зміні традиційних моделей взаємодії між суб’єктами освітнього процесу та посилило акцент на ділових аспектах їхніх стосунків. Обґрунтовано низку принципів освітньої інтеракції, що сприяють створенню оптимальних для розвитку особистісно-професійних якостей дидактичних умов. Намічено шляхи розширення потенціалу змішаного навчання як чинника варіативної трансформації освітнього процесу в вищій школі, з огляду на його особистісно-розвивальну функцію.
  • Документ
    Формування готовності студентів молодших курсів Спеціальності «016. Спеціальна освіта» до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами у сучасних умовах закладу вищої освіти
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Пакушина Людмила; Pakushyna Liudmyla; Свєтлова Олена; Svietlova Olena; Завгородня Вікторія; Zavhorodnia Viktoriia
    У статті розглянуто сутність та складові процесу формування професійної готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Наголошено, що за нинішніх умов процес професійної підготовки в Україні ускладнений викликами військового стану, а тому готовність майбутніх фахівців спеціальної освіти до роботи із дітьми з особливими освітніми потребами варто формувати вже з моменту їх вступу до закладу вищої освіти усіма прийнятними для цього засобами, враховуючи можливості освітнього середовища. За допомогою соціологічного опитування виявлено, що студенти молодших курсів спеціальності 016 «Спеціальна освіта» Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького хоч і знають загальні особливості своєї майбутньої професійної діяльності, але зовсім не уявляють, якими можуть бути їх майбутні учні. Зважаючи на це, розроблено і впроваджено до освітнього процесу навчального закладу викладання інтегративного курсу «Вступ до спеціальності «Спеціальна освіта» та педагогічна деонтологія». Його зміст розроблено на основі інтеграції інформації традиційних курсів (загальна педагогіка, спеціальна педагогіка, вступ до спеціальності «Логопедія», педагогічна деонтологія) із доповненням і розширенням інформацією щодо специфіки діяльності сучасного вчителя-логопеда. Позитивний вплив на процес формування готовності студентів до роботи спричинила така педагогічна умова, як паралельне вивчення студентами курсу «Анатомофізіологічні та клінічні основи корекційної роботи», який доповнив знання студентів медико-біологічною інформацію. Використання комп’ютерних технологій при викладанні цих курсів допомогли проілюструвати навчальну інформацію й сприяли її більш глибшому розумінню студентами, що підтвердилося їх успішністю при здійсненні підсумкових атестацій із курсів. Такі педагогічні умови освітнього середовища майбутніх спеціальних педагогів вважаємо дієвими для формування їх готовності до майбутньої професійної діяльності.
  • Документ
    Система Google Analytics 4 – сучасний засіб відкритого доступу для моніторингу використання вебресурсу наукової електронної бібліотеки
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Іванова Світлана; Ivanova Svitlana; Кільченко Алла; Kilchenko Alla; Новицька Тетяна; Novytska Tetiana
    Застосування відкритих інформаційно-цифрових систем є потужним допоміжним інструментом у проведенні науково-педагогічних досліджень. Актуальною є проблема моніторингу сучасними засобами використання електронних бібліотек освітніх закладів і наукових установ, які є єдиним сховищем для зберігання наукового надбання. Мета публікації – здійснити моніторинг використання вебресурсу наукової електронної бібліотеки за допомогою сучасного засобу відкритого доступу – інформаційно-аналітичної системи Google Analytics 4. У статті проведено аналітику вебресурсу Інституту цифровізації освіти НАПН України – Електронної бібліотеки НАПН України з використанням сервісу Google Analytics 4 за період 01.09.2023-2024. Відстежено процеси залучення, відвідування та утримування відвідувачів сайту бібліотеки за основними показниками вебаналітики: кількість користувачів усього; кількість нових користувачів; кількість користувачів, що повернулися; середній час взаємодії на активного користувача; кількість сеансів із взаємодією на активного користувача; кількість подій; середній час взаємодії; кількість переглядів; дії користувачів за певний період часу; лояльність користувачів та ін. У дослідженні використано аналітичні та статистичні методи дослідження. Для того, щоб отримати відомості про поведінку відвідувачів на вебресурсі й зрозуміти основні напрями їхніх запитів, необхідно ці показники вебаналітики постійно відслідковувати та аналізувати. Ці дані допомагають в коригуванні контенту сайту та виявленні основних проблем для вирішення, яким чином вдосконалити вебресурс, знайти нові інструменти для його онлайн-просування, наповнення, інтерфейсу, тестування новітніх функціональних можливостей. Виявлено, що за допомогою безоплатного аналітичного сервісу Google Analytics 4 можна провести моніторинг та аналіз показників ефективності використання науково-освітніх вебресурсів за певним періодом, а також оцінити кількісні і якісні характерні особливості трафіку.