Кафедра теорії та практики романо-германських мов
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра теорії та практики романо-германських мов за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 83
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Activités de compréhension orale(2017) Боряк Надія Олексіївна; Boriak Nadiia OleksiivnaThe article is devoted to the problems of oral comprehension by university students. The author dwells upon the problems of audition before the actual listening, during listening and after it. Recommendations are given as for the choice of the texts and dialogues for oral comprehension.Документ Apprendre et enseigner avec TV5(2018) Боряк Надія Олексіївна; Boriak Nadiia OleksiivnaСтаттю присвячено можливостям вивчення французької мови з використанням онлайн сервісів французького телебачення. У дослідженні йдеться про те, як можна використовувати автентичні документи для розвитку навичок аудіювання та стимулювання говоріння. Ми стверджуємо, що використання автентичних документів допомагає розвивати фонетичні, лексичні та граматичні вміння.Документ Brexit and Other Exits: Onym Play in Contemporary Political Naming(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Havryliuk Iryna Serhiivna; Гаврилюк Ірина СергіївнаThis article is devoted to the problem of onym play as a means of political and economic process naming. We analyse word formation and semantics of proper names within texts of a journalistic genre. The processes of Brexit prompted the expansion of two groups of words: a) nonce-words formed according to the Brexit model: from the point of view of origin ‒ formed by means of blending; from the point of view of semantics ‒ those, which mean the departure of some country from an international organization. Other ways, in which these occasionalisms are formed, include phonetic mimicry and graphic means; b) occasionalisms formed only by means of blending, and used to designate diverse notions: from feelings connected to the process of Brexit to people having various attitudes to this process. Numerous Brexit-type onyms are observed in the headlines, where onym play facilitates the creation of catchy headlines due to the use of expressive means and stylistic devices. The purpose of this article is to study onym play as a means of political and economic process naming. The object of research is contemporary political and economic lexis. The subject is neologisms brought to life due to the processes of Brexit. We use general scientific method of induction, which permits us to draw conclusions about the nature of onym play. The combination of morphological and contextual analyses allows us to better understand the origins of portmanteaus and their role in forming expressive texts. The practical value of the article is the fact that it addresses beginner journalists, who seek to master the art of creating stylistically graceful headlines. As a result of the investigation, the peculiarities of onym play in contemporary political naming were determined. Onym play was examined on the phonological, morphological, and syntactic levels.Документ Civilización española(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Павленко Тетяна Геннадіївна; Гаврилюк Ірина Сергіївна; Pavlenko Tetiana Hennadiivna; Havryliuk Iryna SerhiivnaThe manual provides information about realia of life in contemporary Spain. In particular, attention is paid to national mentality, geography, and history of Spain. These aspects are covered in the context of cultural peculiarities of regions of Spain.Документ Des chansons pour des situations de communication(2019) Боряк Надія Олексіївна; Boriak Nadiia OleksiivnaThe article is devoted to the possibilities of use of songs during the class of French. Different activities to stimulate communicative skills are analysed. Specific examples are given to facilitate the teacher's creativity.Документ Deutschlernen in den digital wilds im universitären Bereich am Beispiel der Aktivität "Ökologischer Fußabdruck"(Paris-Lodron-Universität Salzburg, 2022) Shevtsova Nataliia Oleksandrivna; Шевцова Наталія ОлександрівнаIn ihrem Beitrag setzt sich die Autorin mit der Frage, wie die Aktivität "Ökologischer Fußabdruck" das Lehren und Lernen von der deutschen Sprache im universitären Bereich mit den "digital wilds" fördern kann.Документ Exercices d’entrainement de la lexicologie du français(СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2009) Гранько Наталія Костянтинівна; Hranko Nataliia KostiantynivnaМетодичний посібник з лексикології французької мови складений відповідно до програми курсу «Лексикологія французької мови». Вправи охоплюють різні аспекти лексичної системи французької мови. Посібник призначено для студентів четвертого курсу спеціальності «Французька та англійська мови» факультету іноземних мов.Документ Game of Names in Baroque Poetry(Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü, 2018) Гаврилюк Ірина Сергіївна; Havryliuk Iryna SerhiivnaThe article is devoted to the problem of proper names use in baroque poetry. Using the examples drawn from the poetry written in two Indo-European languages belonging to different groups we come to conclusions about functioning of names in the poetry of baroque epoch. Proper names, or poetonyms, which is a term designating proper names of a literary text, either form poetonym oppositions being a part of antithesis characteristic to the literature of this literary movement, or they become a means of onymic play, i. e. names are used as an element of decoration, a part of a game with the reader, a stylistic device to make high genres more accessible to a wide public. Proper names in baroque poetry used in the second function make the baroque movement closer to the postmodernism, which is similarly characterized by domination of game. Keywords: proper name, poetonym, baroque, postmodernism, game, poetry.Документ L'Etat, c'est nous!(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Божко Ірина Сергіївна; Bozhko Iryna SerhiivnaМетодичні рекомендації до практичного курсу французької мови охоплюють теми «Політика», «Національні символи», «Демократія», «Вибори», «Управління громадами». Методичні рекомендації містять завдання для формування навичок читання, аудіювання, розвитку граматичної та лексичної компетенцій. Методичні рекомендації можуть бути використані на практичних заняттях з французької мови для спеціальностей 014 Середня освіта (Мова і література (французька)), 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)), 291 Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії.Документ La presse au cours de français(СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2005) Боряк Надія Олексіївна; Boriak Nadiia OleksiivnaМетодичні рекомендації складено відповідно до програми практичного курсу французької мови для студентів І курсу. Вони містять підбірку статей з сучасних французьких періодичних видань і ряд відповідних завдань і вправ.Документ Le monde du travail(СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2008) Боряк Надія Олексіївна; Boriak Nadiia OleksiivnaМетодичні рекомендації складені відповідно до програми практичного курсу французької мови для студентів IV курсу. Вони містять підбiрку статей з сучасних періодичних видань і ряд відповідних завдань та вправ. Відповідають рівню С1 Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти.Документ Le petit Nicolas(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Божко Ірина Сергіївна; Bozhko Iryna SerhiivnaМетодичні рекомендації ґрунтуються на текстах французьких авторів Жана-Жака Сампе та Рене Госсіні, об’єднаних спільною назвою «Малий Ніколя». Робота над текстами покликана стимулювати інтерес студентів до літератури, розвивати навички роботи з текстом та розширювати словниковий запас. Навчально-методичне видання призначене для роботи студентів спеціальності 014 Середня освіта (Мова і література (французька)), однак може використовуватися під час занять зі студентами, які вивчають французьку мову як другу іноземну на спеціальності 014 Середня освіта (мова і література (англійська))Документ Le Petit Prince(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Bozhko Iryna Serhiivna; Божко Ірина СергіївнаМетодичні рекомендації ґрунтуються на тексті алегоричної повісті-казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Робота над текстом покликана стимулювати інтерес студентів до літератури, розвивати навички роботи з текстом та розширювати словниковий запас.Документ Le système éducatif français. Pour en savoir plus(СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2006) Боряк Надія Олексіївна; Boriak Nadiia OleksiivnaМетодичні рекомендації складено відповідно до програми практичного курсу французької мови та країнознавства Франції для студентів ІІІ курсу. вони містять підбірку статей з сучасних французьких періодичних видань і ряд відповідних завдань і вправ.Документ Légendes françaises(СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Божко Ірина Сергіївна; Bozhko Iryna Serhiivna; Кінжегулова Наталія Володимирівна; Kinzhehulova Nataliia VolodymyrivnaМетодичні рекомендації до читання французькою мовою включають легенди різних регіонів Франції, які супроводжуються завданнями переважно дискусійного та пошукового характеру. До більшості легенд подано гейміфіковані лексичні вправи. Методичні рекомендації призначені для студентів-філологів ІІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта, щоб супроводжувати такі вибіркові курси, як «Аналітичне читання французькою мовою», «Країнознавство Франції» та подібні.Документ Lexicologie française(СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2021) Божко Ірина Сергіївна; Баранцев Ярослав; Bozhko Iryna Serhiivna; Barantsev YaroslavНавчально-методичний посібник призначений для вивчення лексикології студентами IІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Мова і література (французька)). Видання має практичне спрямування, адже пропонує широкий спектр вправ з лексикології різного спрямування. Посібник містить елементи теоретичних знань, подані у вигляді схем і таблиць. Це видання призначене і для самостійної роботи студентів, і для роботи в аудиторії під наглядом викладача.Документ Lists of Names in Raymond Queneau’s «Les œuvres completes de Sally Mara»: Stylistic Functions(2020) Божко Ірина Сергіївна; Bozhko Iryna SerhiivnaThe article deals with stylistic functions of lists of names in « Les œuvres complètes de Sally Mara » by Raymond Queneau. We analysed several lists formed by different types of names and arrived at the conclusion that Raymond Queneau’s lists serve the purpose of creating metafiction, underlying fictitiousness and artificiality of the story. They are examples of fine humour of the real author, Raymond Queneau, and fictional author of the collection, Sally Mara. They are parodic; they contain puns, irony, and absurd. Proper names within a list, as compared to appellatives, dispose of higher potential to produce nets of allusions because they carry a huge load of connotative meaning linking a proper name to a certain epoch, sphere of human activity, etc. without naming them explicitly. And last but not least, lists of proper names are a powerful means of text melody.Документ Noms propres de «Doce cuentos peregrinos» de Gabriel García Márquez dans le contexte du réalisme magique(КП ОМД, 2020) Божко Ірина Сергіївна; Bozhko Iryna SerhiivnaCet article étudie les traits caractéristiques des noms propres littéraires dans le recueil des nouvelles du réalisme magique « Doce cuentos peregrinos » de Gabriel Garcia Marquez. La recherche montre que les noms propres de chaque nouvelle forment un amalgame des noms propres réels et imaginaires. Les noms propres réels créent le contexte réaliste de l’histoire magique, alors que les noms imaginaires ajoutent de l’expressivité et contiennent des sens implicites. La recherche se penche aussi sur le problème des noms propres littéraires dits « réels » en comparaison avec des noms inventés par l’auteur. Nous affirmons la nature pareille des deux. L’amalgame des anthroponymes « étranges » et toponymes réalistes est vu comme l’élément de l’étrangisation (ostranenie), qui, dans le réalisme magique, signifie l’équilibre entre la supernaturalisation (le fait de transformer le monde connu en fantastique) et naturalisation (la « banalisation » du fantastique). Ce qui concerne la structure et la sémantique des noms, nous observons des noms hybrides, des noms parodiques, des noms-allusions, et des noms-éléments de métafiction. Les noms hybrides, typiques du postmodernisme, se composent des éléments de la nature hétérogène, ils unissent les éléments espagnols et, parmi d’autres, les éléments de la culture anglophone. Les noms-allusions, comme et les noms parodiques, servent à lier le récit à d’autres récits qui appartiennent aux époques différentes ainsi créant le jeu de l’auteur avec les lecteurs. Les noms-éléments de métafiction impliquent la facticité des personnages et des événements décrits, ainsi faisant partie de ce qu’on appelle la poéticité jakobsonienne, « quand le mot est ressenti comme un mot et pas comme une représentation pure de l’objet nommé ». Ces observations se conforment aux particularités du réalisme magique comme sous-mouvement du postmodernisme.Документ (Not) Lost in Translation: Proper Names in "Don Quixote" Translated Into Ukrainian by M. Lukash(2019) Havryliuk Iryna Serhiivna; Гаврилюк Ірина СергіївнаThe article is devoted to the strategies of proper names translation. Attention is paid to the translation of different types of onyms, as well as to proper names serving as a base for word plays and set phrases.Документ Obscene Riddles: Mechanisms of Ambiguity(Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, 2019) Havryliuk Iryna Serhiivna; Гаврилюк Ірина СергіївнаThe article is devoted to the problem of ambiguous meaning encoded in obscene riddles. The means of ambiguity formation are analyzed on examples of French, Spanish, and Ukrainian obscene riddles. The methods of the research include controlled elicitations, semantic and contextual analysis, and contrastive analysis. We single out logical and stylistic means of ambiguity, as well as linguistic means, in particular specific lexis in obscene riddles. Logical means act together with stylistic ones and presuppose substitution of the whole by its part and vast use of personifications. We analyze parts of speech, which facilitate the ambiguity in obscene riddles. Special attention is paid to nouns, which designate people, animals, body parts and bodily liquids as well as elements of clothing. Specific verbs, adjectives, and deictic words are of no less importance. The research of obscene riddles conducted in the three languages shows that despite some slight differences, ambiguous meaning of obscene riddles is formed due to the simultaneous influence of several means: 1) specific lexis, which can be interpreted in different ways, or polysemantic words; 2) national symbols, which add new layers of meaning to the semantics of a word; 3) the coincidence of grammatical gender of objects and people represented by these objects; 4) wide use of personifications; 5) substitution of a wide notion by its part. Obscene riddles are an excellent example of language play, in which an answer is not less important than a question. The article also investigates genres similar to sexual riddles, thus outlining a field for further research.