Кафедра історії України
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра історії України за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 66
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ 3-тя Залізна дивізія Армії Української Народної Республіки(2021) Лаврик Володимир Вікторович; Lavryk Volodymyr Viktorovych; Вовк Олександр Володимирович; Vovk Oleksandr Volodymyrovych3-я Залізна дивізія Армії УНР — військове формування, яке 26-27 червня 1919 року витримало оборону залізничної станції Вапнярка, що забезпечувало наступ головних військ УНР на місто Київ. 14-17 вересня 1920 року інженери дивізії разом із польськими інженерами побудували 330-метровий міст через річку Дністер біля села Городниця сучасної Івано-Франківської області.Документ Блаженні гнані за правду (репресії проти Православної церкви на Сумщині у 1920–1930-ті роки)(2018) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychУ монографії на основі ґрунтовного аналізу широкого кола архівних та опублікованих джерел, а також історіографічної бази комплексно розглянуто репресії проти Православної церкви на Сумщині у 1920–1930-ті роки. Охарактеризовано комплекс антицерковної політики на теренах краю. Визначено роль місцевої влада та партійної номенклатури в її запроважденні. Проаналізовано механізми репресій проти Православної церкви, шляхи їх реалізації, форми утисків та переслідувань православного духовенства Сумщини. Встановлено регіональну специфіку, масштаби та наслідки репресій. Висвітлено спротив православного населення регіону антицерковній політиці більшовиків. Показано методи використання та фальсифікації тоталітарним режимом елементів демократичного суспільства для легітимізації та нав’язування незаконних рішень. Для науковців, викладачів, краєзнавців, студентів та всіх, хто цікавиться історичним минулим України.Документ «Великий терор» проти православного духовенства Сумщини: катування та виконавці(2019) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychСтаття присвячена одному із важливих питань «великого терору» – переслідуванню православного духовенства. Проаналізовано умови в яких відбувалося кримінальне переслідування на Сумщині. Встановлено, що в період «великого терору» з метою фальсифікації кримінальних справ та отримання необхідних для органів НКВС даних проти підозрюваних та інших осіб, широко використовувалися позазаконні методи ведення слідства. Серед них переважали побиття ув’язнених, повсякденним явищем стали катування. Поряд із цим використовувалися методи спрямовані на психологічне подавлення особистості, що також можна розцінювати як тортури. Охарактеризовано методи катувань, які використовували слідчі на Сумщині. З’ясовано, що катування, у тому числі психологічний тиск та побиття використовували фактично всі слідчі. Окремі із них відзначалися надзвичайною жорстокістю. Владою, як керівництвом НКВС різного рівня заохочувалися такі методи ведення слідства. Заохочення полягали як в усній похвалі, так і в представленні до державних нагород за високі показники у розкритті злочинів. Масовий терор стосувався не лише діючих священнослужителів, а й тих, хто офіційно змінив сферу діяльності. Отримані таким чином покази, часто були єдиним доказом вини обвинуваченого духовенства. Трійки на основі таких даних виносили вироки про розстріли, а слідчі відкривали нові кримінальні справи. Основою для їх відкриття служили також покази отримані із застосуванням катувань. Особливо необхідними вони стали при розкритті так званих «контрреволюційних релігійних організацій», до числа яких інколи включали духовенство кількох районів.Документ Визвольний рух на радянській Україні в 20–30-ті роки ХХ ст.(2020) Годонюк Юлія Сергіївна; Hodoniuk Yuliia Serhiivna; Вовк Олександр Володимирович; Vovk Oleksandr VolodymyrovychВизвольний рух 20-30-х років ХХ ст. в Україні є важливою складовою історії України. Сучасний стан історичної науки дозволяє провести ґрунтовніший аналіз подій, які вели Україну до здобуття її державної незалежності. На сьогоднішній день є можливим відійти від однобічного висвітлення подій міжвоєнних десятиліть, що було властиве радянській історичній науці. Дане дослідження розкриває політичні та соціальні аспекти селянського повстанського руху у підрадянській Україні, його результати та наслідки. З’ясовує зміст та масштаби національно-визвольного руху у середовищі партійних кадрів та інтелігенції УСРР. Виявляє причини та форми протидії духовенства та віруючих політиці більшовиків у сфері релігії.Документ Висвітлення соціокульурних процесів на українських землях на сторінках часопису «Літературно-науковий вістник» (1922–1932 рр.)(2019) Вовк Олександр Володимирович; Vovk Oleksandr VolodymyrovychУ статті розглянуто питання висвітлення соціокультурних процесів на українських землях на сторінках часопису «Літературно-Науковий Вістник». З’ясовано, що протягом 1922–1932 років на сторінках цього журналу публікувалася велика кількість статей, присвячених зазначеній проблемі. Йдеться про відносини в українському середовищі, поневоленому різними політичними режимами, про ідейне неприйняття і протистояння між офіційною ідеологією та народними консервативними поглядами. Багато уваги на шпальтах видання присвячено проблемі української шкільної освіти, розвитку українського мистецтва, діяльності українських просвітніх закладів.Документ Висвітлення становлення початкової освіти на Роменщині у матеріалах газети «Відродження» (1942–1943 рр.)(2020) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychУ статті розглядається висвітлення початкової освіти в Роменській окрузі у другій половині 1941 – на початку 1942 рр. у матеріалах газети «Відродження». Проаналізовано процес підготовки шкільних приміщень до навчання. Висвітлено особливості освітнього та виховного процесів в початкових школах. Визначено місце пропаганди у статтях присвячених освіті.Документ Внесок жінок у розвиток української культури другої половини ХІХ – початку ХХ ст.(2020) Вілях Інна Сергіївна; Viliakh Inna Serhiivna; Бугрій Володимир Станіславович; Buhrii Volodymyr StanislavovychДипломна робота присвячена дослідженню жінки у системі українських культурних цінностей другої половини ХІХ – початку ХХ ст.Документ Внутрішня політика Центральної Ради по відновленню державності в Україні(2021) Черкес Ігор Володимирович; Cherkes. Ihor Volodymyrovych; Турков Володимир Вікторович; Turkov Volodymyr ViktorovychВ магістерській роботі досліджуються особливості внутрішньої політики Української Центральної Ради з відновлення державності в Україні в 1917 -1918 рр. В науковому дослідженні комплексно вивчається внутрішня політики УЦР в сферах сільського господарства, освіти і культури, економіки і фінансів, військового будівництва. Територіальні межі дослідження охоплюють території Української Народної Республіки у межах її адміністративних кордонів 1917-1918 років. В роботі детально проаналізовано діяльність Центральної Ради та її виконавчого органу – Генерального секретаріату у визначених сферах. В ході дослідження отримано висновок, що зважаючи на певні досягнення, внутрішня політика Центральної Ради не була достатньо ефективною, що, в подальшому, і призвело до припинення її існування.Документ Вшанування пам’яті Петра Калнишевського в Україні(2019) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychУ статті здійснено аналіз вшанування пам’яті останнього кошового Запорозької Січі Петра Калнишевського в Україні через призму формування національної пам’яті українців. Досліджено процес меморіалізації постаті кошового. Проаналізовано створення місць пам’яті та формування відповідних топонімів. Встановлено, що першими місцями пам’яті були пам’ятники у м. Ромни та с. Пустовійтівка Роменського району, відкриті у 1990 р. та 1991 р. відповідно. Перші вулиці на честь Петра Калнишевського названо у м. Запоріжжі та с. Пустовійтівка на початку 1990-х рр., сьогодні в Україні ім’ям кошового названо близько 30 вулиць. Окремо аналізуються наукові заходи та фестивалі, як способи увіковічення. Висвітлено заходи щодо вшанування на місці заслання та поховання – на території Соловецького монастиря. Простежується роль державної та місцевої влади, громадських об’єднань у вшануванні пам’яті Петра Калнишевського. Відзначається, що із початку 2000-х років збільшується увага держави до даного питання. Констатовано, що новий етап у вшануванні наступив після 2008 р., коли Калнишевського було канонізовано УПЦ КП. З цього часу розпочалося будівництво храмів та монастирів на його честь. Встановлено, що особа Петра Калнишевського займає важливе місце в національній пам’яті українців будучи об’єднавчою для населення різних регіонів та діаспори.Документ Відбудова загальної освіти в Україні у перші повоєнні роки (друга половина 40-х – перша половина 50-х рр. ХХ ст.)(2020) Ганич Ірина Олександрівна; Hanych Iryna Oleaksandrivna; Абакумова Вікторія Іванівна; Abakumova Alina VolodymyrivnaУ роботі охарактеризовано історіографію та джерельну базу дослідження; виявлено ідеологічні та соціальні чинники, що впливали на відбудову загальної освіти у досліджуваний період; з’ясовано матеріальне становище закладів загальної освіти у повоєнний період; узагальнено досвід навчально-виховного процесу у закладах загальної освіти в Україні у 1944- першій половині 1950-х рр.Документ Гендерна історія людства: комплекс тестових завдань до самостійної роботи(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Кудінов Дмитро Валерійович; Kudinov Dmytro ValeriiovychМетодичні матеріали призначені для узагальнення й закріплення знань з навчального курсу вибіркової дисципліни «Гендерна історія людства» для студентів ІІІ курсу спеціальності 032 Історія та археологія. У виданні подаються тестові завдання, згруповані у чотири блоки.Документ Діагностика морально-естетичної вихованості старшокласників(2019) Авхутська Світлана Олександрівна; Avkhutska Svitlana Oleksandrivna; Моцак Світлана Іванівна; Motsak Svitlana IvanivnaУ статті представлено аналіз результатів експериментальної роботи з впровадження методики морально-естетичного виховання старшокласників у процесі опанування духовною музикою. Наведено критерії (когнітивний, ціннісний, поведінковий) і показники рівнів морально-естетичної вихованості старших школярів. Запропоновано основні напрями, різноманітні форми і методи роботи з формування цієї якості в учнів. Представлено порівняльний аналіз результатів констатувального та формувального етапів експерименту. Наведено приклади та порівняння результатів анкетування в експериментальній і контрольній групах.Документ Етнографія України(2021) Вовк Олександр Володимирович; Vovk Oleksandr VolodymyrovychНавчально-методичні рекомендації допоможуть студентам навчально-наукового інституту історії, права та міжнародних відносин (спеціальність – 014 Середня освіта. Історія, освітній рівень – бакалавр) підготуватися до практичних занять та самостійної роботи з дисципліни «Етнографія України». Видання містить план, мету практичних занять, теми з дисципліни для самостійної підготовки студентів.Документ Звинувачення на націоналістичному підґрунті проти діячів УАПЦ у 20–30-ті рр. ХХ ст., на прикладі Сумщини(2015) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychУ тезах розглянуто звинувачення на націоналістичному підгрунті проти священнослужителів УАПЦ.Документ Зміст історичної освіти в інститутах соціального виховання України (1930–1933 рр.)(2019) Бугрій Володимир Станіславович; Buhrii Volodymyr StanislavovychСтаття присвячена розкриттю змісту історичної освіти в інститутах соціального виховання України. На основі джерел виявлені політичні, ідеологічні, економічні та освітні чинники, які обумовили зміни в змісті історичної освіти. Схарактеризовано структуру навчального плану, рівень розробки навчальних програм з історичних дисциплін. Розкрито наукову спрямованість змісту історичної освіти, місце в ній практичної підготовки студентів-істориків. З’ясовано негативний вплив більшовицької ідеології на розвиток змісту історичної освіти.Документ Кампанія по вилученню церковних цінностей 1922 р. в Роменському повіті: перебіг та наслідки(2019) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychПроаналізовано особливості реалізації кампанії по вилученню церковних цінностей у Роменському повіті. Встановлено період провадження кампанії, її масштаб та кількість вилученого майна. Досліджено підготовчий період кампанії який спрямовувався на пропаганду в пресі та серед духовенства і парафіян з метою уникнення спротиву як з боку віруючих так і духовенства. Встановлено, що цей період кампанії був досить і тривалим але успішним. Владі вдалося залучити до нього представників Церкви, які друкували відгуки до віруючих із закликом підтримати дану акцію. Виявлено, що місцевій владі вдалося використати на свою користь наявний конфлікт між представниками РПЦ та УАПЦ в регіоні. Останні активно підтримали дану кампанію сподіваючись заручитися підтримкою влади у боротьбі за парафії, представники РПЦ погоджувалися лише виплатити грошима вартість майна яке підпадало під вилучення. З’ясовано, що внаслідок активної пропаганди, наявного конфлікту та суперечок між РПЦ та УАПЦ владі вдалося успішно реалізувати кампанію по вилученню церковних цінностей у Роменському повіті. Церкві не вдалося організувати віруючих для захисту своїх інтересів. Автором не встановлено жодного факту бунтів або спротиву даній кампанії на Роменщині. Констатовано, що зважаючи на збереженість документів сьогодні фактично не можливо встановити точну кількість та якість, історичну та культурну цінність вилученого майна на території повіту. Встановлено конкретні дати вилучення майна в окремих храмах регіону. Разом із тим, зважаючи на збереженість документів, названо вагу вилученого майна. Виявлено, що серед вилученого переважає срібло і не зазначається золото. Дана кампанія на Роменщині стосувалася і іудейських громад м. Ромни.Документ Кримінальне переслідування православного духовенства Сумщини у 1919–1941 роках: особливості, масштаби, наслідки.(2017) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychУ тезах розглянуто масштаби та наслідки кримінального переслідування духовенства на Сумщині у 1919-1941 роках, визначено регіональні особливостіДокумент Кримінальне переслідування православного духовенства Сумщини у 1937–1938 роках: умови, масштаби, наслідки(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2018) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychСтаття присвячена одному із важливих питань «Великого терору» – переслідуванню православного духовенства. Проаналізовано умови в яких відбувалося кримінальне переслідування на Сумщині. Встановлено, що починаючи із середини 1930-х років владою створювалася система для середовища спецслужб, яка б сприяла масовій фальсифікації кримінальних справ. Церковнослужителі потрапили до числа категорій громадян проти яких ця система була спрямована. Результатом цього стало масове кримінальне переслідування та фізичне знищення священнослужителів у 1937–1938 роках. Охарактеризовано масштаби репресій серед православного священства регіону та визначено наслідки цих дій для релігійного життя краю. З’ясовано, що масштаби розстрілів та ув’язнень відрізнялися в залежності від адміністративного підпорядкування районів, адже територія сучасної Сумської області була сформована лише у 1939 р. Масовий терор стосувався не лише діючих священнослужителів, а й тих, хто офіційно змінив сферу діяльності.Документ Методичні рекомендації до семінарських занять з дисципліни «Історія України (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.(2021) Турков Володимир Вікторович; Turkov Volodymyr ViktorovychМетодичні рекомендації до семінарських занять з дисципліни «Історія України (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.)» розроблені на основі робочої програми та у відповідності до організації навчального процесу за кредитно-трансферною системою та відповідно до вимог Болонського процесу. Розраховані на студентів IVкурсу, що навчаються за (спеціальності - 014 Середня освіта (Історія), 032 "Історія та археологія")Документ Методичні рекомендації щодо підготовки студентів до семінарських занять із навчальної дисципліни «Історія церкви в Україні»(2021) Оліцький В'ячеслав Олександрович; Olitskyi Viacheslav OleksandrovychМетодичні рекомендації допоможуть студентам підготуватися до семінарських занять з навчальної дисципліни «Історія церкви в Україні». У виданні подаються структура навчальної дисципліни, критерії оцінювання, розподіл балів по темах, плани семінарських занять і самостійної роботи, рекомендована література з курсу.