Статті

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 36
  • Документ
    Від контенту до компетентностей: як проєктна діяльність змінює парадигму навчання у закладі вищої освіти
    (2025) Григоренко Тетяна Володимирівна; Семеног Олена Миколаївна; Hryhorenko Tetiana Volodymyrivna; Semenoh Olena Mykolaivna
    У статті проаналізовано виклики та можливості, що постають перед викладачами спеціальності «Середня освіта. Українська мова і література» в умовах трансформації освітньої парадигми від контент-орієнтованої до компетентнісно зорієнтованої, з акцентом на проєктну діяльність. Встановлено, що традиційна модель навчання є недостатньо ефективною для підготовки фахівців, здатних до адаптації та інноваційної діяльності в сучасному освітньому середовищі, зокрема в Новій українській школі (НУШ). Визначено, що проєктна діяльність виступає ключовим інструментом для інтегративного формування як hard skills (наприклад, мовний аналіз, методична розробка уроків), так і soft skills (критичне мислення, креативність, комунікація, співпраця, вирішення проблем, адаптивність, самоорганізація). Виокремлено основні виклики для викладачів: необхідність перегляду програм та навчальних планів, розробки адекватних критеріїв оцінювання проєктної діяльності, оволодіння новими методами роботи та роллю фасилітатора, ефективного управління часом та ресурсами, а також психологічна готовність до змін. Вмотивовано, що кожний етап проєктної діяльності – від ініціації та планування до реалізації, презентації та рефлексії – сприяє цілеспрямованому розвитку цих компетентностей. Вивчено потенціал проєктної діяльності для підвищення мотивації студентів, поглиблення міждисциплінарних зв’язків та формування навичок самоосвіти. Запропоновано комплексний підхід до оцінювання проєктної діяльності, що враховує індивідуальний внесок, командну роботу, процес та кінцевий продукт. Узагальнено, що системне впровадження проєктного навчання вимагає трансформації ролі викладача від транслятора знань до фасилітатора, ментора та коуча, що потребує підвищення його кваліфікації. Рекомендовано організацію семінарів, тренінгів та розробку методичних посібників для викладачів. Підсумовано, що комплексний підхід до впровадження проєктної діяльності забезпечить якісну підготовку конкурентоспроможних, креативних та адаптивних фахівців, готових до викликів сучасної освітньої системи.
  • Документ
    Педагогічні умови розвитку професійної компетентності майбутніх докторів філософії у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін
    (2025) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna
    У статті узагальнено напрацювання робочих груп забезпечення якості освітньо - наукових програм у галузі освіти інституцій - партнерів стосовно ефективних педагогічних умов удосконалення змісту психолого - педагогічної підготовки, що сприяють розвитку професійної компетентності майбутніх докто рів філософії в галузі освіти. Окреслено поняття «професійна компетентність ма йбут нього доктора філософії», що трактується як цілісна система взає мопов’язаних і взаємозалежних компонентів: ціннісно - мотиваційного, когнітивного, діяльнісно - праксеологічного та реф лексивного. Вона являє собою інтегральну, соціально значущу осо бистісну я кісну характеристику, що поєднує в собі ціннісні установ ки, комплекс професійно значущих знань, фахових та унікальних умінь і навичок, необхідних для ефективного здійснення науково - педагогічної діяльност і відповідно до сучасних вимог. Зазначено, що педагог ічні умови розвитку професійної компетентності майбу тнього доктора філософії визначаються як внутрішні й зовнішні впливи, чинники, обставини та сукупність цілеспрямованих захо дів, реалізація яких у процесі вивчення психолого - педагогічних дисциплін сприяє а ктивнішому формуванню професійної компете нтності здобувача ступеня док тора філософії в галузі освіти. Розг лянуто такі педагогічні умови розвитку професійної компетентно сті здобувачів PhD: створення інноваційного освітньо - наукового середовища для формування ціннісних орієнтацій, удосконалення професійно - особистісної мотивації до розвитку професійної компе- тентності; оновлення змісту навчальних дисциплін на основі су часних тенденцій розвитку педагогічної освіти та освіти дорослих, ключових концептів навчання н а засадах академічної доброчеснос- ті та академічної культури, психології педагогічної діяльності, пси- хологічного здоров’я, інклюзії, що сприяє підготовці докторів філо- софії до викладацької практики, професійно - методичної діяльності.
  • Документ
    The Evolution of the Conceptual Sphere of “Education” in Ukrainian and Polish Discourses: Lexical Innovations, Neologisms, and Their Application in PhD Training
    (2025) Semenoh Olena Mykolaivna; Kapranov Yan Vasylovych; Семеног Олена Миколаївна; Капранов Ян Васильович
    This article explores the semantic and conceptual evolution of the educational sphere in Ukrainian and Polish academic and pedagogical discourses from a diachronic and interdisciplinary perspective. Emphasis is placed on the transformation of core educational terms, including “innovation,” “lifelong learning,” “academic culture,” and “praxeology,” and their reflection in legislative, normative, and scholarly frameworks. The study analyzes how lexical innovations and borrowed terms shape the contemporary educational narrative, especially in the context of globalization and the development of human capital. The research draws from legislative texts, academic dictionaries, educational policies, and institutional practices to reconstruct the conceptual framework of education. Particular attention is paid to the role of academic culture and integrity in shaping national educational strategies and in the formation of future PhD researchers through advanced university courses. The application of linguo-pragmatic and praxeological approaches highlights the necessity of communicative competence, ethical conduct, and cognitive-discursive skills in academic settings. The article synthesizes the national and European experiences and articulates the integrative components of academic culture as a crucial element of innovative national security.
  • Документ
    Розвиток професійної компетентності здобувачів PHD з освіті наук: досвід інституцій-партнерів
    (2025) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna
    У статті узагальнено досвід Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України та Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка щодо розвитку професійної компетентності здобувачів PhD з освітніх наук в умовах війни. У межах дослідження використано теоретичні методи, зокрема аналіз нормативних документів, науково-педагогічних джерел, змісту освітньо-наукових програм партнерських інституцій, а також емпіричні методи, такі як спостереження за освітнім процесом. Висвітлено специфіку фахової педагогічної підготовки здобувачів, адаптування освітнього процесу до кризових умов: оновлення освітніх компонентів, урахування загальнонаціональних, європейських тенденцій у сфері освіти, регіонального контексту. У результаті дослідження підтверджено, що науково-педагогічні колективи інституцій-партнерів адаптували освітній процес до викликів війни, здійснюють перебіг навчання через упровадження дистанційного формату. Кожна з освітньо-наукових програм поєднує освітній та науковий складники, враховує інтегральну, загальні, фахові компетентності, програмні результати навчання відповідно до вимог Професійного стандарту викладача закладу вищої освіти, реалізовується в межах потреб забезпечення сталого розвитку і є унікальною за своїми науковими дослідженнями в межах України і регіону. З'ясовано за опитуваннями викладачів, здобувачів, спостереженням за освітнім процесом, що перебіг освітнього процесу дозволяє створити ефективне освітнє середовище для особистісного розвитку аспірантів, дає можливість здійснювати якісні дослідження з проблем загальної педагогіки, історії педагогіки чи порівняльної педагогіки на основі українського і зарубіжного досвіду педагогічної освіти і освіти дорослих, враховує регіональні потреби і особливості, використовує історичний досвід освітньої діяльності університетів. Зазначено, що інституції відповідно до угоди про співпрацю здійснюють партнерську взаємодію через організацію конференцій, вебінарів, спільних дослідницьких проєктів та оновлення освітніх програм відповідно до сучасних викликів, розроблення та апробацію тренінгових курсів для науково-педагогічних працівників, проведення викладацької практики. Комплексний підхід до розвитку професійної компетентності здобувачів PhD забезпечує готовність до дослідницько-інноваційної діяльності.
  • Документ
    Культуромовна особистість крізь призму української літератури: прикладні аспекти в контексті інфомедійної грамотності
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Семеног Олена Миколаївна; Грона Наталія Вікторівна; Semenoh Olena Mykolaivna; Hrona Nataliia Viktorivna
    У статті розглянуто сучасні підходи до формування культуромовної особистості засобами української мови в закладах фахової передвищої освіти (ЗФПО) в контексті розвитку інфомедійної грамотності. Проаналізовано основні принципи та концептуальні засади медіаосвіти, окреслено шляхи їх ефективної інтеграції в освітній процес. Дослідження підкреслює значущість української літератури як ключового компонента національної освіти, що сприяє формуванню національної ідентичності, морально-етичних цінностей, патріотизму та громадянської свідомості. Окрему увагу приділено ролі інфомедійної грамотності у розвитку критичного мислення, читацької компетентності та загальної освітньої продуктивності. Описано досвід інтеграції інфомедійної грамотності в процес вивчення української літератури через використання інноваційних освітніх технологій, мультимедійних ресурсів і критичний аналіз медіаконтенту. Обґрунтовано необхідність комплексного підходу, який передбачає постійне оновлення змісту навчання, розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та формування стійкості до інформаційних впливів. Узагальнено матеріали щодо важливості системного впровадження медіаосвітніх підходів для досягнення високих результатів у формуванні культуромовної особистості, здатної до активної й свідомої взаємодії з інформаційним середовищем, із збереженням національних цінностей і культурної ідентичності.
  • Документ
    Інтернаціоналізація вищої освіти: сутність поняття та системні зміни парадигми
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2001) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna
    У статті здійснений аналіз підходів до визначення поняття “інтернаціоналізація вищої освіти” (ІВО), що існують у сучасних американських, західноєвропейських, австралійських та міжнародних дослідженнях, подана порівняльна таблиця, у якій відображені системні зміни парадигми міжнародної вищої освіти.
  • Документ
    "Нація у небезпеці": двадцять років американської освітньої реформи
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2003) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna
    У статті зроблений докладний аналіз доповіді «Нація у небезпеці» (1983 р.), ідеї якої склали ідеологічну основу реформ американського шкільництва у 80-90-х рр. ХХ ст. Показаний вплив ідей, сформульованих у доповіді, на освітню політику США у наступні двадцять років.
  • Документ
    Нові підходи до створення альтернативних шкіл: сучасний досвід реформування середньої освіти США
    (Видавництво Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2007) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna
    У статті проаналізовано особливості функціонування інноваційних освітніх мереж як принципово нової технології розвитку шкіл нового типу в США. З’ясовано основоположні типологічні характеристики, напрями та умови ефективності діяльності інноваційних освітніх мереж.
  • Документ
    Університет світового класу: характеристики, механізми визначення статусу, умови створення
    (Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2009) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna
    У статті здійснено систематизацію поглядів провідних зарубіжних експертів на специфічні функціональні характеристики університету світового класу, сформульовані умови, за яких університет може досягти міжнародного статусу, визначені перспективи створення університету світового класу в Україні.
  • Документ
    Умови формування професійних компетентностей майбутніх педагогів
    (2016) Кривонос Ольга Борисівна; Kryvonos Olha Borysivna
    Проаналізовано і систематизовано педагогічні умови формування професійних компетентностей майбутнього педагога, зокрема: розвиток мотивації студентів до майбутньої педагогічної діяльності, позитивного ставлення майбутніх учителів до знань, у яких в ідеальній формі представлена їхня майбутня професійна діяльність; реалізацію діяльнісного підходу у організації всіх форм навчання студентів; організацію процесу формування професійних умінь майбутніх педагогів на творчому рівні. Розглядаються теоретичні основи понять "компетентність", "компетентність учителя", "професійно-творчі вміння" як компонент професійної компетентності вчителя.
  • Документ
    Професійно-творчі вміння та здібності майбутнього педагога як складова його професійної культури
    (2017) Кривонос Ольга Борисівна; Kryvonos Olha Borysivna
    У статті розглядаються теоретичні основи понять "здібності", "творчі здібності", "професійні вміння" "професійно-творчі вміння" як компоненти професійної культури фахівця. Представлено різні точки зору дослідників на зміст цих категорій. Висвітлено особливості професійно-творчих умінь майбутніх педагогів як ядра фахової компетентності вчителя, прояву його професійно-творчої самореалізації, які пов’язані з розвитком творчого потенціалу особистості, її професійної культури, є засобом реалізації творчих здібностей і умовою їх подальшого розвитку. Зокрема, деталізовано структуру професійно-творчих умінь вчителя.
  • Документ
    Організаційно-педагогічні особливості розвитку установ освіти національних меншин для дітей дошкільного віку у Чернігівській губернії (20-30-ті рр. ХX ст.)
    (Херсонський державний університет, 2017) Осьмук Наталія Григорівна; Osmuk Nataliia Hryhorivna; Сидоренко Наталія Володимирівна; Sydorenko Nataliia Volodymyrivna
    Стаття присвячена дослідженню проблеми становлення й розвитку закладів національних меншин системи соціального виховання Наркомосу УСРР для дітей дошкільного віку у Чернігівській губернії у 20-30-х роках ХХ століття. Розглянуто соціальні й педагогічні умови становлення мережі установ, охарактеризовано труднощі їх функціонування, зʼясовано концептуальні педагогічні засади їх виховної системи.
  • Документ
    Cтановлення загально-теоретичних основ педагогічної типології в українській науковій думці першої третини ХХ століття
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017) Осьмук Наталія Григорівна; Osmuk Nataliia Hryhorivna
    Статтѐ присвѐчена дослідження процеса становленнѐ й розвитку основ педагогічної типології ѐк наукової галузі в українській науково-педагогічній думці першої третини XX століттѐ. Розглѐнуто формуваннѐ методологічних засад, що створили загально-теоретичні основи розробки класифікацій течій Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2017, № 6 (70) 194 реформаторської педагогіки в наукових дослідженнѐх С. Ананьїна, Г. ГоталоваГотліба, Я. Мамонтова, О. Музиченка, В. Петрусѐ. З’ѐсовано особистий внесок науковців у становленнѐ педагогічної типології ѐк науково-практичної галузі, що стала фундаментом української компаративістики.
  • Документ
    Загальнотеоретичні основи періодизації вивчення й використання реформаторської педагогіки у вітчизняній та українській педагогічній думці кінця ХIX – початку XXI століть
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016) Осьмук Наталія Григорівна; Osmuk Nataliia Hryhorivna
    У статті досліджено особливості вивчення теорії і практики зарубіжної реформаторської педагогіки у вітчизняній та українській педагогічній думці кінця XIX – початку XXI століть. На підставі виокремлених провідних тенденцій вивчення явища й обґрунтованих критеріїв простежено методологічну та змістову ґенези вивчення теорії реформаторської педагогіки й особливості використання її новаційного досвіду, запропоновано авторську періодизацію вивчення теорії і практики зарубіжної реформаторської педагогіки у вітчизняній та українській педагогічній науці вказаного періоду.
  • Документ
    Генезис поняття самоосвітня компетентність учнів
    (2008) Коваленко Наталія Володимирівна; Kovalenko Nataliia Volodymyrivna
    У статті розкрито сутність та структура самоосвітньої компетентності особистості, подано характеристику її компонентів у контексті досліджень зарубіжних та вітчизняних вчених.
  • Документ
    Активізація пізнавальної діяльності учнів в умовах евристичного навчання
    (2013) Кривонос Ольга Борисівна; Kryvonos Olha Borysivna
    У статті розглядаються теоретико-методологічні основи евристичного навчання: його сутність, науково-педагогічна концепція та дидактичні можливості в активізації пізнавальної діяльності учнів. Представлено характеристику евристичних методів навчання, зокрема методів «вживання», «вигадування», «якби», «гіперболізації», «аглютинації», «інверсії», «синектики». Висвітлено роль евристичних методів навчання, зокрема, евристичних запитань у формуванні вміння учнів здобувати інформацію з різних джерел, засвоювати, поповнювати й оцінювати її, самостійно застосовувати способи пізнавальної та творчої діяльності. Розглянуто сутність евристичної (сократівської) бесіди як одного з провідних чинників активізації пізнавальної діяльності учнів.
  • Документ
    Навчальна педагогічна практика як проект школи і університету
    (2016) Коваленко Наталія Володимирівна; Kovalenko Nataliia Volodymyrivna
    У статті проаналізовано можливості підвищення ефективності навчальної педагогічної практики за умови організації її як спільного проекту школи і університету, висвітлено зміст, етапи здійснення проекту, кінцеві продукти проектування. Доведено, що об’єднання завдань навчальної педагогічної практики єдиною виховною метою та організація практики як спільного проекту переводить взаємодію школи і університету з на партнерську основу, сприяє підвищенню результатів практики, професійному зростанню, ефективній професійній ідентифікації майбутнього вчителя. Описано технологію підготовки студентів до здійснення завдань практики.
  • Документ
    Методика А. С. Макаренка: новаторство теоретико-практичних засад
    (2013) Осьмук Наталія Григорівна; Osmuk Nataliia Hryhorivna
    У статті охарактеризовано процес формування новаторського теоретико-практичного підґрунтя виховної системи А. С. Макаренка в умовах утвердження соціалістичного устрою суспільства, розробки методологічних основ радянської педагогіки та нового етапу розвитку прогресивної зарубіжної педагогіки початку XX століття. Акцентовано увагу на провідних складових авторської системи видатного педагога, обумовлених найголовнішим завданням − вихованням нової людини. Здійснено порівняльний аналіз ідей А. С. Макаренка й зарубіжних педагогів-новаторів досліджуваного періоду. Доведено суголосність прогресивних ідей виховання зарубіжної та вітчизняної педагогіки.
  • Документ
    Емоційна культура креативної особистості в процесі самовизначення
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017) Бикова Марія Миколаївна; Bykova Mariia Mykolaivna
    У статті розглядаються зміст та взаємовплив понять емоції, емоційність, емоційна культура, емоційний інтелект, самовизначення креативної особистості. У ході дослідження були використані такі методи, як вивчення, аналіз, узагальнення, систематизація даних науково-методичної та спеціальної літератури. Аналізуються підходи до визначень, структури, умови розвитку цих понять, розглядаються провідні теорії емоцій. Доводиться, що самовизначення особистості є керованим процесом, а невід’ємну роль у цьому процесі відіграють такі якості, як емоційна культура, що представлена в контексті професійно-педагогічної культури педагога та творчий потенціал. Отже, пропонуються шляхи розвитку емоційної культури особистості, що впливає на підвищення продуктивності процесу самовизначення.
  • Документ
    Інтернаціоналізація освітнього простору старшої школи Великої Британії: змістові засади
    (2013) Чернякова Жанна Юріївна; Cherniakova Zhanna Yuriivna
    У статті з’ясовано змістові засади інтернаціоналізації освітнього простору старшої школи Великої Британії; визначено пріоритетні академічні цілі в контексті інтернаціоналізації освітнього простору старшої школи; встановлено відповідність британських навчальних планів і програм старшої школи міжнародним освітнім стандартам; проаналізовано інтернаціоналізований навчальний план старшої школи Пьорс (Кембридж); схарактеризовано навчальні предмети з інтернаціоналізованим змістом та визначено їх специфічні особливості.