Перегляд за Автор "Kuzikova Svitlana Borysivna"
Зараз показуємо 1 - 16 з 16
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Individual-Psychological Features of Athletes of a Football Team Depending on the Game Role(2019) Пшенична Любов Василівна; Кондратюк Світлана Миколаївна; Щербак Тетяна Іванівна; Кузіков Борис; Кузікова Світлана Борисівна; Pshenychna Liubov Vasylivna; Kondratiuk Svitlana Mykolaivna; Shcherbak Tetiana Ivanivna; Kuzikov Borys; Kuzikova Svitlana BorysivnaScientific research on the problem of individual and psychological characteristics of athletes has been analyzed and summarized in the article. The results of research of individual-psychological peculiarities of football players depending on the role of the game have been highlighted. The individual-psychological differences of football players of different game roles have been determined.Документ Methodology and Technology Research of Personality Self-Development Resources(2017-12) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaThe author's approach to the empirical study of the peculiarities of self-development of a person has been considered. The criteria of self-development as a subject activity have been characterized. Its indicators have been given. The psychological resources of personal self-development have been singled out: the need for self-development as its source and determinant; conditions that ensure its success; mechanisms as functional means and conditions for its implementation. Their essence has been revealed. The need for self-development has been determined by the actualization of the characteristics of self-development (self-activity, vital activity, development of self-consciousness) and has been occurred when the content structure of the individual consciousness and the transformation of semantic entities changed. Conditions of self-development has been defined by mature I of personality, openness, tolerance to the new, the presence of a conscious goal of self-realization and active life strategy. Reflection, self-regulation and feedback have been considered as mechanisms of self-development. The methodical approaches and means of studying the peculiarities and factors of the development of the subject of self-development in adolescence in the process of professional training have been offered, and the results of their integrated empirical research have been highlighted. Particular attention has been paid to the analysis of the level of actualization of self-development resources among students, discovered with the author's diagnostic method "DCPSD" (Dispositional Characteristic of Personality of Self-development). It has been proved that psychological resources as a set of possibilities of development already exist in the psychological reality of a person. It has been shown that the dominance of the level of self-development resources’ actualization of the individual (and their combination) can be correlated with the dimensions of the individual psychological space, indicating the individual peculiarity of the personal self-development organization. It has been noted that, at the same time, actualization, strengthening and harmonization of all psychological resources of a person self-development, enrichment of its relations with the environment and other people, and increasing spirituality is necessary for the implementation of progressive conscious personal self-development.Документ Дослідження адаптаційних стратегій студентів закладів вищої освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Живицька Дар’я Віталіївна; Zhyvytska Dar’ia Vitaliivna; Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaАнотація. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 053 «Психологія» на тему «Дослідження адаптаційних стратегій студентів закладів вищої освіти» виконала Живицька Дар’я Віталіївна під керівництвом доктора психологічних наук, професора Кузікової Світлана Борисівни. В магістерському дослідженні охарактеризовано аналіз проблеми адаптації та адаптаційних стратегій в сучасній психології. Проаналізовано показники та чинники адаптації у студентів закладів вищої освіти. Емпірично досліджено адаптаційні стратегії особистості та особистісні якості як умови успішної адаптації.Документ Емпіричні розвідки аспектів щастя особистості в довоєнний час(2023) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana Borysivna; Щербак Тетяна Іванівна; Shcherbak Tetiana IvanivnaСтаття висвітлює основні підходи до розуміння сутності поняття «щастя»: гедоністичний підхід, евдемоністичний підхід та вивчення щастя як позитивного афективного стану. Подано визначення щастя як психологічного феномену, що характеризується задоволеністю та усвідомлюваністю життєдіяльності людини, домінуванням позитивного емоційного стану, цілісним сприйняттям часу, позитивним ставленням до себе та навколишнього світу. Висвітлено поняття «зріле щастя» як позитивний стан душі, що характеризується спокоєм, прийняттям, задоволенням, внутрішньою гармонією. Визначено структурні аспекти щастя: суб’єктивність; відсутність негативного афекту та певна вираженість позитивних станів; наявність глобальної оцінки свого життя. У статті розглядається проблема соціально-психологічних чинників переживання щастя особистістю. Показана залежність рівня відчуття щастя від віку, статі та належності до певної професійної групи. З’ясовано, що з віком показник задоволеності життям знижується. Констатовано, що у середньому дорослому віці частіше трапляються люди, які мають рівень задоволеності життям «нижчий за середній». Встановлено, що здоров’я, сім’я та любов є одними з найважливіших критеріїв щастя. Розглянуто ґендерні аспекти переживання щастя. Підтверджено, що для жінок найголовнішими є потреба в безпеці та міжособистісні потреби, для чоловіків – задоволення потреби у визнанні, самовираженні та матеріальні потреби. Визначено, що найбільш задоволеними життям серед різних професійних груп є психологи (що пов’язують з наявними професійними психологічними знаннями), найменш задоволеними є вчителі. У ході дослідження встановлено наявність прямих кореляцій між відчуттям щастя та рівнем мотивації особистості до успіху і ступенем задоволеності базових потреб.Документ Життєстійкість як адаптаційний ресурс особистості у реальності невизначеності життя(2023) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana Borysivna; Щербак Тетяна Іванівна; Shcherbak Tetiana IvanivnaНевизначеність та нестабільність – це те, що спіткає нас щодня у сучасній новій реальності. Життєстійкі переконання, безперечно, мають вплив на оцінку ситуації – вона сприймається як менш травматична через готовність активно діяти та впевненість у здатності вплинути на ситуацію. Теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження особливостей життєстійкості особистості у ситуаціях невизначеності стало метою цього дослідження. Встановлено значення життєстійкості особистості у сучасних мінливих умовах: створення основи внутрішньої гармонії, повноцінного психічного здоров’я і високої здатності до життєдіяльності. Розкрито сутність життєстійкості як ресурсу для адаптації особистості у суспільстві. У результаті проведеного дослідження встановлено, що загальний рівень життєстійкості впливає на саморозвиток, пристрасність, оптимізм, адаптивність. Констатовано, що показники вираженості адаптації мають позитивні значимі зв’язки з усіма компонентами життєстійкості і її загальним показником. Підтверджено, що залученість як компонент життєстійкості має значимі зв’язки з емоційним комфортом і близькі до значимих зв’язки з прийняттям себе та внутрішнім контролем. Встановлено, що показники вираженості «прийняття ризику» мають зворотно пропорційні зв’язки з показником дезадаптації. Статистичним аналізом доведено, що показник «контроль» значущо позитивно корелює з такими показниками, як: «умови саморозвитку» та «оптимізм». Чим вищий показник життєстійкості в особистості, тим яскравіше виражені показники прийняття себе і емоційного комфорту. Було виявлено, що середній рівень життєстійкості сприяє оптимальному переживанню невизначених ситуацій і включає вибір особистістю стратегій подолання, які дозволяють протистояти новим труднощам у професійному та особистому житті. Високий рівень ефективності адаптації мають респонденти з високими показниками життєстійкості.Документ Корекційно-реабілітаційна діяльність в сучасному освітньому просторі(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019-12) Боряк Оксана Володимирівна; Колишкін Олександр Володимирович; Косенко Юрій Миколайович; Курєнкова Анна; Бондаренко (Картава) Юлія Анатоліївна; Стайко О. С.; Дегтяренко Тетяна Миколаївна; Скиба Тетяна Юріївна; Прядко Любов Олексіївна; Золотарьова Тетяна Вікторівна; Лопатинська Н. А.; Пахомова Наталія Георгіївна; Пахомова В. А.; Чобанян Анна Варужанівна; Дмитрієва І. В.; Іваненко А. С.; Кузікова Світлана Борисівна; Усик Дмитро Борисович; Boriak Oksana Volodymyrivna; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych; Kosenko Yurii Mykolaiovych; Kurienkova Anna; Bondarenko (Kartava) Yuliia Anatoliivna; Staiko O. S.; Dehtiarenko Tetiana Mykolaivna; Skyba Tetiana Yuriivna; Priadko Liubov Oleksiivna; Zolotarova Tetiana Viktorivna; Lopatynska N. A.; Pakhomova Nataliia Heorhiivna; Pakhomova V. A.; Chobanian Anna Varuzhanivna; Dmytriieva I. V.; Ivanenko A. S.; Kuzikova Svitlana Borysivna; Usyk Dmytro BorysovychУ монографії представлено теоретичні та прикладні результати наукових досліджень науковців, аспірантів щодо реалізації навчання, виховання та розвитку дітей з особливми освітніми потребами (за нозологіями) та взаємодії з їх батьками, наведено моделі сучасної системи допомоги цим дітям. Монографія адресована широкому колу фахівців, спеціалістам у галузі спеціальної та інклюзивної освіти, аспірантам, студентам та батькам, які мають дітей з особливими освітніми потребами.Документ Лидерская позиция учителя в современной общеобразовательной школе(LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019) Зливков Валерій Лаврентійович; Zlyvkov Valerii Lavrentiiovych; Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaВ статье рассмотрены современные теории лидерства педагогов, внимание обращено на необходимость применения различных форм лидерства, как в управлении педагогическим коллективом, так и в работе с учениками и их родителями.Документ Особливості мотивації навчання студентів педагогічних спеціальностей закладу вищої освіти(Гельветика, 2024) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana Borysivna; Пухно Світлана Валеріївна; Pukhno Svitlana ValeriivnaУ статті представлено теоретико-емпіричний аналіз особливостей мотивації навчання студентів педагогічних спеці-альностей закладу вищої освіти. Проаналізовано психологічні феномени, як-от мотивація навчання, зовнішня і внутрішня мотивація навчання, мотивація досягнення успіху, наслідки домінування певної мотивації навчання для процесу соціально-пси-хологічної адаптації студентів, що є фактором академічної успішності здобувача вищої освіти, його соціальної активності, психоемоційної стабільності, задоволеності професійним навчанням та комунікаціями в новій соціальній системі, особистіс-ному розвитку. Зазначено, що в сучасних умовах воєнних дій на території України як у викладачів, так і у здобувачів вищої освіти зміщено фокус уваги з академічних досягнень на підтримку й нормалізацію психоемоційного стану. Представлено, що особливості мотивації навчання студентів закладу вищої освіти позначаються на якості навчання й формуванні особистісних характеристик майбутніх фахівців. Подано результати емпіричного дослідження особливостей мотивації навчання й моти-вації досягнення успіху студентів закладу вищої освіти. Визначено фактори, що сприяють розвитку мотивації навчання здо-бувачів вищої освіти на різних етапах: усвідомлення студентами близьких і віддалених цілей навчання; забезпечення науко-вим і методичним матеріалом для дистанційної форми навчання; впровадження інноваційних методів навчання; організація й здійснення індивідуальної, консультативної роботи; сприятлива психологічна атмосфера взаємодії, входження в професійну діяльність. Засвідчено, що серед завдань закладів вищої освіти на сьогодні – формування у студентів навичок самоорганізації, відчуття самоефективності, впевненості у власних інтелектуальних можливостях як здобутку орієнтації представників професорсько-викладацького складу й адміністрації закладу на таку взаємодію та співпрацю зі студентом, що сприяє ство-ренню ситуації успіху в освітньому процесі.Документ Особливості підготовки студентів-психологів до роботи з горем та втратою(2024) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaВраховуючи універсальний характер горя, всі психологи повинні володіти навичками консультування в ситуації горя та втрати. Проте дослідження свідчать про те, що натепер студенти не отримують належної підготовки щодо консуль-тування клієнтів у горі. Поширеність хронічного горя різна серед різних груп населення, однак зазвичай становить приблизно 9,8% осіб, які пережили втрату близької людини. При цьому поширеність може бути вищою серед певних груп, як-от особи, які зазнали травматичної або раптової втрати. За умов війни зростає актуальність аналізу поняття гострого горя й трав-мівного стресу. Теоретичною основою нашого дослідження є модель подвійних процесів у вправлянні з втратою, що поєднує теорію когнітивного стресу та традиційні теорії горя. Спочатку вона розроблялася в контексті втрати одного з подружжя, а потім стала застосовуватися й щодо інших видів втрати та травми загалом. Проаналізувавши низку навчальних програм для студентів-психологів, ми виявили, що в більшості з них робота з горем та втратою зазвичай входить до різних, часто не пов’язаних між собою та непослідовних спецкурсів і тренінгів. У результаті чого психологи – випускники закладів вищої освіти можуть практикувати без належного базового розуміння консультування горя. Впровадження ж освіти з питань консуль-тування в горі надасть студентам-випускникам інформацію про їхню майбутню практику через ознайомлення з передовими дослідженнями та найкращим досвідом, гарантуючи безпеку клієнтів і дотримання норм етики в роботі з ними. У психоло-гічній допомозі людям, які переживають горе, найефективнішими є три принципи: низька директивність, людиноцентрова-ність та опора на особистий досвід клієнта – саме ці навички повинні розвинути студенти під час навчання в закладі вищої освіти. Психологи, як прихильники соціальної справедливості, повинні вміти розпізнавати, коли клієнти переживають горе та втрату, а також належно підтримувати їх протягом усього процесу горя, використовуючи відповідні моделі та методики психологічної допомоги.Документ Професійна підготовка та професійний розвиток педагога: глобальний, європейський та національний контексти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Бойченко Віталій Віталійович; Бойченко Марина Анатоліївна; Тарабан Юрій; Бикова Марія Миколаївна; Кузікова Світлана Борисівна; Проценко Ірина Іванівна; Sbruieva Alina Anatoliivna; Boichenko Vitalii Vitaliiovych; Boichenko Maryna Anatoliivna; Taraban Yurii; Bykova Mariia Mykolaivna; Kuzikova Svitlana Borysivna; Protsenko Iryna IvanivnaУ представленому дослідженні окреслено актуальні питання професійної підготовки та професійного розвитку педагога у глобальному, європейському та національному контекстах, а саме: роль у цьому процесі міжнародних стратегічних академічних партнерств, змістові та організаційні засади діяльності закладів професійно-технічної освіти в Австрії, формування духовно-моральної ідентичності особистості, шляхи формування резільєнтності вчителів в умовах війни, особливості використання івент-технологій у позашкільній освіті, теоретичні засади естетичного виховання здобувачів освіти тощо. Видання пропонується широкому читацькому загалу.Документ Психологічний супровід особистості в умовах війни(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana Borysivna; Зливков Валерій Лаврентійович; Zlyvkov Valerii Lavrentiiovych; Лукомська Світлана Олексіївна; Lukomska Svitlana Oleksiivna; Щербак Тетяна Іванівна; Shcherbak Tetiana Ivanivna; Котух Олена; Kotukh OlenaНавчальний посібник присвячено аналізу особливостей психологічної діагностики та психологічного супроводу особистості під час війни. Охарактеризовано теоретичні засади вивчення психології особистості в умовах війни, висвітлено поняття стресу та психологічних криз; окреслено типологію наслідків впливу війни на психологічний стан особистості, а також визначено ресурси особистості в умовах екстремальних ситуацій; подано засоби психодіагностики у практиці кризового психолога, зокрема психолога, який працює з паліативними клієнтами, у тому числі й військовими, які зазнали серйозних поранень; визначено важливу роль соціальної підтримки та шляхи її актуалізації у кризових ситуаціях, окреслено напрямки психологічної допомоги при переживанні горя та втрати, проаналізовано засоби психологічної підтримки в паліативній допомозі, охарактеризовано можливості використання та написання соціальних історій у контексті психологічної допомоги дітям. Навчальний посібник стане у нагоді психологам, педагогам, соціальним працівникам, психотерапевтам, всім, хто цікавиться психологічним консультуванням дітей та дорослих в умовах війни.Документ Психологічні основи становлення суб'єкта саморозвитку в юнацькому віці(2020) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaУ монографії викладено концептуальні засади дослідження феномену саморозвитку особистості загалом та становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці зокрема. Наведено понятійні моделі, змістову та структурно-рівневу характеристики, механізми, критерії саморозвитку особистості, чинники актуалґенезу та закономірності становлення суб’єкта саморозвитку. Висвітлено результати дослідження особливостей саморозвитку як суб’єктної діяльності в осіб юнацького віку. Розглянуто можливості формування суб’єкта саморозвитку в контексті надання психологічної допомоги. Наведено експериментально перевірені психолого-педагогічні умови та технології оптимізації становлення суб’єкта особистісного і професійного саморозвитку в процесі фахової підготовки студентів-психологів до психокорекційної діяльності. Монографія стане у пригоді психологам, педагогам, викладачам, аспірантам, студентам психологічних факультетів закладів вищої освіти, фахівцям у галузі практичної психології.Документ Психологічні особливості мислення молодших школярів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Усик Тетяна Борисівна; Usyk Tetiana Borysivna; Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaМетою магістерської роботи є визначення складових мислення молодших школярів. Основними методами дослідження є аналіз, узагальнення, систематизація та інтерпретація наукових даних. Методами діагностики досліджуваного психологічного явища та пов’язаних з ним компонентів є стандартизовані методики: «Прості аналогії»; «Дослідження словесно-логічного мислення молодших школярів» (Е. Замбацявічене); «Виключення слів»; «Швидкість протікання мислення»; «Мисленнєві операції». В результаті проведеного теоретичного аналізу досліджень мислення молодших школярів, визначено, що мислення включає такі операції, як запам’ятовування, розуміння, застосування, аналіз, синтез та оцінку. Під впливом навчання в мисленні молодшого школяра змінюється співвідношення образних і понятійних, конкретних і абстрактних компонентів. Учні молодших класів застосовують переважно практично-дійовий і образно-мовний аналіз. В результаті проведення емпіричного дослідження за індивідуальними особливостями їх мисленнєвої діяльності, що виражені в рівнях розвитку операцій аналізу і синтезу, абстрагування і узагальнення, у співвідношеннях конкретно-образних і абстрактно-словесних компонентів, у гнучкості мислення - у більшості піддослідних дітей молодшого шкільного віку був виявлений середній рівень мислення, менший відсоток молодших школярів має високий рівень мислення, і небагато дітей молодшого шкільного віку низький рівень та рівень нижче середнього. Відповідно до результатів дослідження, була представлена корекційна програма розвитку мислення, спрямована на розвиток у молодших школярів в процесі комунікативної діяльності вищих функції: пам’яті, мислення, уваги, сприймання, уявлення.Документ Психологічні особливості резільєнтності педагогів та майбутніх педагогів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Степанченко Олена Володимирівна; Stepanchenko Olena Volodymyrivna; Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaМагістерська робота присвячена теоретичному та емпіричному вивченню психологічних особливостей резільєнтності педагогів та майбутніх педагогів. Досліджено основні підходи до розуміння визначення резільєнтності особистості та проаналізовано її психологічні особливості. З’ясовано психологічний зміст та специфіку педагогічної діяльності, як чинника підвищення стресу. Було підібрано діагностичний матеріал для проведення емпіричного дослідження: «Коротка шкала резільєнтності» Б. Сміт та ін., «Тест на стресостійкість» Ю. Щербатих, «Індикатор копінг-стратегій» Д. Амірхана, «Методика діагностики життєстійкості» С. Мадді. Емпірично досліджено рівень резільєнтності, життєстійкості, стресостійкості та основні копінг-стратегії педагогів та майбутніх педагогів. Розроблено психологічно-корекційну програму підвищення рівня резільєнтності.Документ Розвиток творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку засобом української народної іграшки(2020) Низова Марія Миколаївна; Nyzova Mariia Mykolaivna; Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaРоботу присвячено проблемі розвитку творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано психолого-педагогічну літературу з досліджуваної проблеми; розглянуто зміст, завдання, засоби та психолого-педагогічні особливості розвитку творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку; охарактеризовано ефективність української іграшки як засобу розвитку творчих здібностей старших дошкільників. Досліджено рівні розвитку універсальних творчих здібностей старших дошкільників. З’ясовано, умови ефективного використання української народної іграшки як засобу розвитку творчих здібностей старших дошкільників; розроблено систему організації роботи з розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобом української народної іграшки. Запропоновано шляхи практичного використання української іграшки з метою розвитку творчих здібностей старших дошкільників.Документ Теорія і практика вікової психокорекції(2020) Кузікова Світлана Борисівна; Kuzikova Svitlana BorysivnaУ навчальному посібнику висвітлюються питання психологічної корекції розвитку дітей, підлітків, юнацтва. Розглядаються теоретичні основи та передумови психокорекційної практики, особливості розвитку особистості в онтогенезі і можливі причини його ускладнення. Викладаються методи корекції пізнавальної, емоційно-вольової сфери і поведінки особистості. Як приклад інтегративного використання різних методів психокорекції подається авторська програма тренінгу особистісного саморозвитку для підлітків та юнаків. Психокорекційний вплив проаналізовано з позиції принципу особистісного саморозвитку в психологічній корекції. Адресований студентам, викладачам закладів вищої освіти. Прислужиться практичним психологам, соціальним працівникам, педагогам, реабілітологам.