Олімпійський та паралімпійський спорт

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 129
  • Документ
    Педагогічна свідомість як один з головних факторів формування професійної майстерності майбутніх вчителів фізичної культури
    (Гельветика, 2025) Іваній Ігор Володимирович; Ivanii Ihor Volodymyrovych; Осьмук Наталія Григорівна; Osmuk Nataliia Hryhorivna; Пащенко Олег Олександрович; Pashchenko Oleh Oleksandrovych
    У статті розглядається роль педагогічної свідомості як ключового фактора у формуванні професійної майстерності майбутніх вчителів фізичної культури. Автори акцентують увагу на тому, що педагогічна свідомість є основою для розуміння майбутніми педагогами своєї ролі у навчально-виховному процесі, а також для розвитку їхніх професійних компетенцій. Педагогічна свідомість розуміється як інтегральна якість особистості, яка включає усвідомлення цілей, завдань та методів педагогічної діяльності, а також здатність до рефлексії та самоаналізу. Підкреслюється, що формування педагогічної свідомості майбутніх вчителів фізичної культури має ґрунтуватися на системному підході, який передбачає інтеграцію теоретичних знань, практичних навичок та особистісних якостей. Автори виділяють основні компоненти педагогічної свідомості, такі як мотиваційно-ціннісний, когнітивний, емоційно-вольовий та діяльнісний, які взаємодіють між собою та забезпечують ефективну професійну підготовку.Особливу увагу приділено ролі інноваційних методик навчання у розвитку педагогічної свідомості. Серед них – використання проектних методів, інтерактивних технологій, кейс-стадій та практико-орієнтованих завдань, які дозволяють майбутнім педагогам застосовувати теоретичні знання на практиці, розвиваючи критичне мислення та творчий підхід до вирішення педагогічних завдань. Автори також підкреслюють важливість рефлексії як інструменту для самоаналізу та самовдоско-налення, що є невід’ємною частиною педагогічної свідомості. У даній статті розглянуто основні етапи формування педаго-гічної свідомості майбутніх вчителів фізичної культури, починаючи з мотиваційного етапу, на якому формується інтерес до професії, і закінчуючи етапом професійного самовизначення, коли студенти усвідомлюють свою роль у навчально-виховному процесі. Автори звертають увагу на те, що кожен етап має супроводжуватися активним залученням студентів до практич-ної діяльності, що дозволяє їм закріплювати знання та розвивати навички.Окрема увага приділена ролі особистісних якостей у формуванні педагогічної свідомості. Серед них – комунікативні нави-чки, емоційна стійкість, лідерські якості та здатність до самоорганізації, які є необхідними для успішної педагогічної діяльності. Автори підкреслюють, що розвиток даний якостей має бути інтегрований у навчальний процес, що дозволяє майбутнім вчителям фізичної культури ефективно взаємодіяти з учнями та створювати сприятливу атмосферу для навчання.
  • Документ
    Аналіз змагальної діяльності студентів групи підвищення спортивної майстерності з футзалу Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка
    (Гельветика, 2025) Кисельов Валерій Олександрович; Kyselov Valerii Oleksandrovych; Кравченко Ігор Миколайович; Kravchenko Ihor Mykolaiovych
    Розвиток студентського спорту на національному рівні розвиває ключову роль у забезпеченні потреб студентської молоді в галузі фізичної культури та спорту, сприянні популяризації рухової активності та формуванню культури здорового способу життя. Крім того, він слугує промисловим інструментом виявленню й підтримці талановитої молоді, що в перспективі ство-рює потужний резерв для професійного спорту.На сучасному етапі розвитку футзалу визначено низку завдань, спрямованих на розширення професійних, аматорських, студентських та дитячо-юнацьких ліг. Це дозволить забезпечити більше залучення населення до зайняття футзалом, сприяти його масовій популяризації, а також суттєво збільшити їх кількість.Футзал серед здобувачів вищої освіти в Україні розвивається завдяки підтримці Міністерства освіти і науки України, Міністерства молоді та спорту України, Спортивної студентської спілки України, Асоціації футболу України, Української асоціації шкільного та університетського футболу та закладами вищої освіти.Перспективи розвитку студентського футзалу безпосередньо пов'язані з активною підтримкою держави та залученням спонсорських інвестицій. Покращення інфраструктури, підвищення рівня тренерського складу та впровадження нових мето-дик підготовки, які будуть дозволяти українським студентським командам успішно конкурувати на міжнародній арені.Опираючись на наукову літературу та інформаційні джерела документи розглянуто організаційну структуру змагальної діяльності футзалу в Україні, Визначено особливості змагальної діяльність студентів групи підвищення спортивної майс-терності Сумського державного педагогічного університету імені .С. Макаренка з футзалу у річному тренувальному циклі. Проаналізовано змагальну діяльність студентів у чемпіонатах області та чемпіонатах України серед закладів вищої освіти.
  • Документ
    Формування готовності до професійної діяльності майбутніх вчителів фізичної культури
    (Гельветика, 2025) Іваній Ігор Володимирович; Ivanii Ihor Volodymyrovych; Шломенко Володимир Іванович; Shlomenko Volodymyr Ivanovych; Піддубний Максим Олександрович; Piddubnyi Maksym Oleksandrovych
    У статті розглядаються актуальні питання формування готовності майбутніх вчителів фізичної культури до професій-ної діяльності в умовах сучасних викликів освітнього простору. Автори акцентують увагу на необхідності інтеграції теоретичних знань, практичних умінь та особистісних якостей, що забезпечують ефективну реалізацію педагогічної діяльності. Зокрема, підкреслюється важливість формування професійної компетентності, яка включає не лише знання з фізичної культури та спорту, але й вміння організовувати навчально-виховний процес, мотивувати учнів до здорового способу життя та розвивати їх фізичні здібності.У дослідженні представлено результати аналізу сучасних підходів до підготовки вчителів фізичної культури, зокрема, використання інноваційних методик навчання, таких як проектна діяльність, інтерактивні технології та практико-орієнтовані завдання. Автори підкреслюють, що формування готовності до професійної діяльності має ґрунтуватися на принципах системності, послідовності та індивідуалізації, що дозволяє враховувати особливості кожного майбутнього педагога. Осо-бливу увагу приділено розвитку особистісних якостей майбутніх вчителів фізичної культури, таких як комунікативні навички, емоційна стійкість, лідерські якості та здатність до самоорганізації. Автори доводять, що саме дані якості є ключовими для успішної адаптації до умов професійної діяльності та ефективної взаємодії з учнями, батьками та колегами.У статті також розглядаються питання мотивації майбутніх учителів до постійного самовдосконалення та професійного зростання. Автори пропонують низку рекомендацій щодо впровадження у навчальний процес елементів рефлексії, що дозволяють студентам аналізувати власні досягнення та визначати шляхи подальшого розвитку.Результати дослідження можуть бути корисними для викладачів вищих навчальних закладів, які займаються підготовкою майбутніх вчителів фізичної культури, а також для керівників освітніх організацій, що прагнуть підвищити якість педагогічної підготовки. Стаття містить практичні рекомендації щодо вдосконалення навчальних програм та методик навчання, спрямованих на формування готовності до професійної діяльності.
  • Документ
    Методи контролю технічної підготовки та попередження спортивного травматизму
    (Гельветика, 2025) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Ворона Віта Вікторівна; Vorona Vita Viktorivna; Скачедуб Наталія Миколаївна; Skachedub Nataliia Mykolaivna
    У статті розглянуті питання контролю технічної підготовки спортсменів в контексті проблем спортивного травматизму як складного багатофакторного явища, що включає фізичні, психологічні, катастрофічні та летальні наслідки для спортсменів. Підкреслюється значення профілактики травм у забезпеченні безпеки та збереженні спортивної кар’єри атлетів. Автори простежують історичні приклади раптової смерті у спорті від античності до сучасності, демонструючи, що ця проблема має давні корені й актуальна й нині. Особливу увагу приділено причинам спортивних ушкоджень, серед яких – недостатній рівень фізичної підготовки, порушення техніки виконання вправ, перевтома, недотримання правил безпеки, використання зношеного інвентарю, несприятливі умови тренувань і змагань. У статті розкривається зарубіжний досвід управління ризиками у спорті, що ґрунтується на визначенні, мінімізації та прогнозуванні можливих небезпек у навчально-тренувальному процесі. Наголошується на значенні впровадження сучасних інформаційно-цифрових технологій і спеціалізованих діагностичних комплексів у систему підготовки спортсменів. Зокрема, аналізуються можливості таких систем, як Qualisys mocap, Vicon Motion Capture, Weightlifting analyzer 3.0, OptoJump, Dartfish та Delos Postural System, які дозволяють проводити біомеханічний аналіз рухів, оцінювати техніку, оптимізувати відновлення й реабілітацію, а також підвищувати рівень координаційних здібностей атлетів. Використання інноваційних технологій сприяє інтеграції досягнень науки і техніки у спортивну практику, створює умови для зниження ризиків травмування, підвищення ефективності тренувального процесу та продовження змагальної кар’єри спортсменів. У висновках підкреслюється, що раціонально організований тренувальний процес із застосуванням діагностичного обладнання й цифрових систем є запорукою безпеки, ста- більності та високих результатів у спорті.
  • Документ
    Ефективність програми занять футболістів віком 6–7 років на основі групових взаємодій за показниками технічної підготовленості
    (Гельветика, 2025) Оклієвич Назар Орестович; Okliievych Nazar Orestovych; Пітин Мар’ян Петрович; Pityn Mar’ian Petrovych
    Нині актуальність зберігає потреба удосконалення системи підготовки юних футболістів. Комплексний підхід до підготовки футболістів дає змогу забезпечити поступовий та цілеспрямований розвиток їхніх навичок, сприяючи подальшому виходу на вищий рівень спортивної майстерності. Мета: з’ясувати ефективність програми занять із застосування групових взаємодій зі спрямованістю на паралельний вплив на фізичну та технічні підготовку футболістів віком 6–7 років за показниками їхньої технічної підготовленості. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Тривалість педагогічного експерименту становила один навчальний рік для ДЮСШ (з вересня 2024 по травень 2025 р). Експериментальним чинником було акцентоване застосування групових взаємодій зі спрямованістю на паралельний вплив на фізичну та технічну підготовленість спортсменів. До участі в ньому було залучено 73 спортсмени на етапі почат- кової підготовки (n=34 – контрольна та n=39 – експериментальна група, вік 6–7 років, м. Івано-Франківськ). Результати. За умов статистично вірогідного позитивного впливу програм тренувань різного методичного спрямування усередині груп спортсменів, спостерігається вищий позитивний ефект за більшістю спеціалізованих тестів, що зафіксовано у п’яти з восьми тестів з фізичної підготовленості. Футболісти-початківці експериментальної групи мали значну перевагу (від 2,31 до 6,90%, р=0,02–0,05 порівняно з представниками контрольної групи) у тестах: «Комплексне оцінювання можливостей до ведення м’яча та зміни напрямку руху з футболістів з м’ячем (25 м)», «Комплексне оцінювання вмінь ведення м’яча та виконання удару по воротах», «Ведення м’яча на дистанції 30 м по прямій», «Удари м’яча на дальність» та «Жонглювання м’ячем». Висновки. Авторський зміст навчально-тренувального процесу футболістів віком 6–7 років, що пов'язаний із застосуванням групових взаємодій зі спрямованістю на паралельний вплив на фізичну та технічну підготовленість довів більшу ефективність внаслідок різноманітного та акцентованого впливу на рівень підготовленості спортсменів.
  • Документ
    Теоретичний аналіз стрілецької підготовки учнів старших класів
    (Гельветика, 2025) Смалюга Дмитро Олександрович; Smaliuha Dmytro Oleksandrovych
    У статті розглядається теоретичний аналіз стрілецької підготовки учнів старших класів України, акцентуючи увагу на її значенні у формуванні відомостей та навичок стрільби. Обговорюються основні методичні підходи до викладання стрілецької підготовки, а також роль фізичної підготовки та психологічних аспектів у навчальному процесі. Висвітлюються проблеми та виклики, з якими стикаються викладачі, а також потенційні напрями для вдосконалення програми стрілецької підготовки у загальноосвітніх закладах. Аналіз ґрунтується на наукових дослідженнях, освітніх стандартах та міжнародному досвіді. Мета роботи. Теоретично обґрунтувати шляхи оптимізації системи стрілецької підготовки учнів старших класів України Завдання дослідження: 1. Теоретична оцінка існуючих досліджень за напрямком стрілецької підготовки молоді. 2. Визначення ефективних підходів до виховання патріотизму та забезпечення безпеки молоді в умовах сучасних соціаль- но-політичних викликів. Методологія. Аналіз та узагальнення науково-методичної літератури. Було опрацьовано літературу за кількома напрям- ками: загальна теорія стрілецької підготовки, особливості підготовки у шкільний період, методи та методика покращення виховання патріотизму та забезпечення безпеки молоді в умовах сучасних соціально-політичних викликів. Наукова новизна. В результаті дослідження підтверджено дані про важливість стрілецької підготовки для школярів старшої школи, як невід’ємної складової виховання патріотизму та забезпечення готовності молоді до захисту Батьківщини в умовах сучасних соціально-політичних викликів. Висновки. Теоретичний аналіз стрілецької підготовки учнів старших класів України вказує на її важливу роль у формуванні не лише рухових навичок, а й психологічної готовності молоді до захисту країни. Серед позитивних аспектів стрілецької підготовки виділяється можливість учнів отримувати практичні навички у володінні вогнепальною зброєю, а також формувати вміння швидко оцінювати обстановку та приймати рішення в екстремальних ситуаціях.
  • Документ
    Аналіз структури атакуючих дій пляжних волейболісток з урахуванням віку та ігрового амплуа
    (Гельветика, 2025) Петренко Оксана Валеріївна; Petrenko Oksana Valeriivna; Антонов Сергій Васильович; Antonov Serhii Vasylovych
    У статті представлено комплексний аналіз структури змагальної діяльності спортсменок у пляжному волейболі, що охо- плює три вікові категорії: 13–15, 16–17 та 18–19 років. Дослідження зосереджено на виявленні специфічних відмінностей у техніко-тактичних діях залежно від ігрового амплуа – блокуючих та захисниць. Основою для аналізу слугували дані, отримані шляхом відеоспостереження та фіксації 60 офіційних матчів Чемпіонату України серед дівчат U14, U15, U17, U19. Була розроблена та застосована деталізована система показників для оцінювання шести ключових технічних елементів: подачі, прийому подачі, передачі м’яча, нападаючих ударів, блокування та захисних дій, з урахуванням їх локалізації, якості та результативності. Проведено порівняльну характеристику кількісних показників змагальної діяльності, акцентуючи увагу на взає- мозв'язку між віком спортсменок, амплуа та кінцевим результатом гри (перемога/поразка). Результати дослідження демонструють чітку тенденцію до збільшення загальної кількості виконуваних технічних дій зі зростанням віку волейболісток. Зокрема, зафіксовано суттєве зростання частки стрибкових подач та ефективних блокувань у старших вікових групах, що свідчить про підвищення темпу гри, її інтенсивності та рівня атлетизму. Виявлено, що ігрове амплуа є значущим фактором, який впливає на вибір конкретних технічних прийомів та тактичних варіантів, особливо при виконанні подач та дій у захисті. Наприклад, захисниці старших вікових груп частіше вдаються до агресивних стрибкових подач, тоді як блокуючі можуть обирати тактично вивірені подачі з місця для швидкого переходу до дій на сітці. Отримані дані обґрунтовують необхідність застосування індивідуалізованого підходу при розробці тренувальних програм, спрямованих на підвищення рівня технічної підготовленості. Використання відеоаналізу як інструменту діагностики дозволяє об’єктивно оцінити сильні та слабкі сторони спортсменок, виявити специфічні потреби залежно від віку та ігрової ролі, та, відповідно, оптимізувати тренувальний процес. Результати дослідження можуть бути використані тренерами та фахівцями для вдосконалення методик підготовки пляжних волейболісток, забезпечуючи більш цілеспрямований розвиток необхідних навичок та підвищення ефективності зма- гальної діяльності.
  • Документ
    Вплив воєнного стану на організацію та функціонування футзалу в Україні
    (Гельветика, 2025) Петраков Євгеній Сергійович; Petrakov Yevhenii Serhiiovych; Леоненко Андрій Васильович; Leonenko Andrii Vasylovych
    У статті комплексно досліджено вплив воєнного стану на систему організації футзальних змагань в Україні. Окреслено умови, що визначають специфіку спортивного функціонування в умовах збройного конфлікту, включаючи організаційні виклики та нормативні вимоги. Розглянуто поточні адаптаційні механізми, що формуються в межах українського законодавства та практики спортивного менеджменту, зокрема щодо безпеки проведення матчів і гарантування прав учасників.У даній науковій роботі висвітлено зміни у функціонуванні змагального календаря, трансформацію інфраструктурної бази, втрату окремих клубів, а також нові тенденції у підходах до тренувального процесу. Запропоновано аналітичний огляд актуальних проблем, зокрема ракетної загрози, регіональної нерівності в доступі до ресурсів, морального стану спортсменів та обмежень у міжнародній діяльності. Визначено перспективні напрямки підтримки галузі, включаючи створення резервних майданчиків, цифровізацію змагань, мобільні академії, інституціалізацію психологічної допомоги та реформу механізмів виїзду гравців за кордон.Дослідження базується на методі контент-аналізу нормативних актів, регламентів Асоціації футзалу України, статистичних матеріалів і практичних прикладів, отриманих у ході сезону 2022–2025 років. Автори обґрунтовують потребу в національній програмі підтримки футзалу як інструменту соціальної стійкості та єдності в умовах кризи. Наведені результати є актуальними як для спортивної спільноти, так і для державних органів, задіяних у сфері фізичної культури, безпеки та освіти. Результати аналізу також можуть стати підґрунтям для формування стратегічних ініціатив на рівні державної політики у сфері спорту в умовах надзвичайних ситуацій. Акцент зроблено на необхідності збереження футзалу як соціального явища, що сприяє згуртованості громад, підтримці молоді та забезпеченню перманентності спортивної традиції навіть в умовах воєнного часу. Крім того, підкреслено роль футзалу як інструменту реабілітації і психологічної підтримки вразливих верств населення. Вивчення зазначених аспектів дозволяє поглибити уявлення про трансформацію спортивного середовища в період збройного конфлікту та обґрунтувати подальші кроки у сфері національної спортивної політики.
  • Документ
    Порівняльна ефективність диференційованої програми підготовки гімнастів віком 5–6 років
    (Гельветика, 2025) Маланій Юрій Андрійович; Malanii Yurii Andriiovych; Пітин Мар’ян Петрович; Pityn Mar’ian Petrovych; Синиця Андрій Володимирович; Synytsia Andrii Volodymyrovych; Римик Роман Васильович; Rymyk Roman Vasylovych
    Підготовка дитини на перших роках занять повинна враховувати її особливості та рівень готовності до занять спортом. Мета: встановити динаміку показників та на їх основі визначити ефективність диференційованої програми підготовки гімнастів віком 5–6 років з урахуванням початкового рівня фізичної підготовленості. Методи. Використано теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння, педагогічне тестування та експеримент, методи математичної статистики. Залучено гімнастів першого року ДЮСШ м. Івано-Фран- ківська (n=27–контрольна група та 28 – експериментальна група хлопчиків віком 5–6 років). Результати. Було перевірено ефективність диференційованої програми підготовки хлопчиків 5–6 років у спортивній гімнастиці. Експериментальна група, де зміст тренувальних занять планувався відповідно до вихідного рівня фізичної підготовленості, продемонструвала вищі показники в більшості тестів порівняно з контрольною. Більш суттєві переваги були виявлені у вправах, що відображають силову та швидкісно-силову витривалість. Отримані результати свідчать, що врахування початкового рівня фізичної підго- товленості та застосування диференціації тренувальних навантажень дає змогу оптимізувати навчально-тренувальний про- цес. Це підвищує фізичну готовність юних гімнастів та створює якісну основу для подальшого спортивного вдосконалення. Поліпшення фізичної підготовленості досягнуто за рахунок якісної орієнтації змісту тренувального процесу, а не збільшення навантажень. Диференціація змісту програм дала змогу ефективніше розвивати потенціал кожного спортсмена, навіть у межах однакових часових відтинків. Висновки. Диференційований підхід до спортивної підготовки хлопчиків 5–6 років у спортивній гімнастиці виявився ефективнішим за традиційний. Юні спортсмени експериментальної групи, тренування яких будувалися з урахуванням початкового рівня фізичної підготовленості, продемонстрували кращі результати за більшістю тестів, зокрема тих, що пов’язані з силовою та швидкісно-силовою витривалістю.
  • Документ
    Міжнародні спортивні події як чинник розвитку фізичної культури в Україні
    (Гельветика, 2025) Приступа Євгеній Никодимович; Prystupa Yevhenii Nykodymovych; Боднар Іванна Романівна; Bodnar Ivanna Romanivna; Писко Юлія Юріївна; Pysko Yuliia Yuriivna
    Важливим є багатогранний підхід до вивчення міжнародних спортивних подій, які впливають на різні аспекти фізич- ної культури, включно з історичним, соціальним, економічним і правовим вимірами. Мета – встановити критерії оцінювання впливу конкретних міжнародних змагань на фізичну культуру і спорт. Методологія. Провели опитування експертів (n=23). Анкета укладена нами складалася з 3 частин: обґрунтування актуальності наукових інформативність розроблених нами критеріїв, підкритеріїв і показників для оцінювання величини впливу міжнародних спортивних змагань на розвиток фізичної культури і спорту держави; соціологічна частина. В основній частині анкети експертам потрібно було оцінити значущість критеріїв за 7-значною шкалою Лікерта. Обчислювали кількість експертів (у відсотках), які оцінили показники певною кількістю балів. Результати. Високі оцінки отримали показники обсягу інвестицій у спортивну інфраструктуру та зростання туристичних потоків, зміна культурного іміджу країни, покращення спортивної та транспортної інфраструктури, підвищення міжнародного іміджу країни та зміцнення національної ідентичності. Це під- креслює важливість іміджевих та матеріальних здобутків для країни-організатора і свідчить про те, що економічні вигоди є одними з ключових аспектів, які визначають вплив міжнародних спортивних змагань. Показники освітнього впливу мають середню значущість. Це свідчить про можливість подальшого розвитку освітніх ініціатив. Експерти вважають вплив спортивних змагань на фізичну активність та здоров'я населення менш вагомим у порівнянні з іншими сферами. Висновки. Встановили інформативні критерії оцінювання впливу міжнародних спортивних змагань на розвиток фізичної культури і спорту.
  • Документ
    Індивідуалізація фізичного виховання у ЗВО: діагностика мотивації
    (Гельветика, 2025) Паришкура Юлія Володимирівна; Paryshkura Yuliia Volodymyrivna; Донець Ігор Олексійович; Donets Ihor Oleksiiovych; Бистра Ірина Ігорівна; Bystra Iryna Ihorivna; Гришко Лариса Григорівна; Hryshko Larysa Hryhorivna
    У статті розглянуто сучасні виклики та можливості щодо індивідуалізації фізичного виховання в закладах вищої освіти України. На основі емпіричного дослідження, проведеного серед студентів І-ІІ курсів Державного торговельно-економічного університету, Пенітенціарної академії України та Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського», проаналізовано мотиваційні фактори, бар’єри, переваги та ставлення студентської молоді до рухової активності. Результати дослідження підкреслюють стратегічну важливість інвестицій у фізичне виховання як засіб підтримки психофізіологічного здоров’я молоді. Мета роботи: визначити рівень мотивації студентської молоді до рухової активності, виявити бар’єри та ключові стимули до занять, а також обґрунтувати напрями впровадження індивідуалізованого підходу до фізичного виховання у ЗВО в контексті забезпечення психофізіологічного благополуччя студентів. Методологія. Анкетування студентів (n=62) з метою вивчення мотиваційних установок, частоти занять, вибору активностей та бар’єрів до регулярної рухової активності. Аналіз результатів опитування з визначенням основних тенденцій. Завдання дослідження. Дослідити рівень мотивації студентської молоді до рухової активності та виявити основні бар’єри та стимули до занять фізичними вправами серед здобувачів вищої освіти. Матеріали та методи дослідження. Контингент дослідження: 62 осіб, здобувачів вищої освіти І-ІІ курсів Державного торговельно-економічного університету, Пенітенціарної академії України та Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського». Метод збору даних: онлайн-анкетування з використанням структурованої анкети, що включала закриті та напіввідкриті запитання щодо: рівня мотивації до занять, частоти рухової активності, бар’єрів, переваг та ставлення до рухової активності. Методи аналізу даних: кількісний аналіз результатів анкетування (відсотковий розподіл, середні значення); порівняльний аналіз внутрішньої та зовнішньої мотивації; інтерпретація результатів у контексті потреби в індивідуалізації фізичного виховання. Наукова новизна. Виявлено домінування зовнішньої мотивації над внутрішньою, що має перспективи для побудови ефективних робочих програм. Висновки. Більшість здобувачів вищої освіти регулярно займаються фізичними вправами, проте їхня мотивація часто має зовнішній характер (зовнішність, схуднення). Головні бар’єри до занять – брак часу та низька внутрішня мотивація. Фізичне виховання сприймається здебільшого формально, що знижує його ефективність. Попит на фітнес і тренажерні зали свідчить про потребу в персоналізованих формах рухової активності. Система фізичного виховання у ЗВО потребує модернізації: кадрового, програмного, технічного оновлення та цифровізації
  • Документ
    Дослідження рухової активності у здобувачів вищої освіти: аналітичний підхід
    (2025) Нестеров Олексій Сергійович; Nesterov Oleksii Serhiiovych; Костюченко Максим Анатолійович; Kostiuchenko Maksym Anatoliiovych; Короп Михайло Юрійович; Korop Mykhailo Yuriiovych; Зеніна Ірина Володимирівна; Zenina Iryna Volodymyrivna
    У статті досліджено проблему низької рухової активності студентської молоді та її негативні наслідки для фізичного, психічного і соціального здоров’я. Проаналізовано прояви гіподинамії, зокрема порушення постави, зниження витривалості, емоційне вигорання та тривожність. На основі анкетування студентів з різних регіонів України виявлено основні бар’єри до фізичної активності: дефіцит часу, слабка мотивація, нераціональний режим дня та несприятливі умови. Встановлено поши- реність шкідливих звичок і порушень способу життя, що поглиблюють проблеми зі здоров’ям.Проаналізувати рівні рухової активності студентів для їхнього здоров’я, з’ясувати основні бар’єри й чинники, які впливають на фізичний стан молоді.Методологія. Комплексний міждисциплінарний підхід, що поєднує аналіз наукової літерату и, опитування, статистичну обробку результатів та порівняльний аналіз за статевими і соціально-поведінковими ознаками.ння Завдання дослідження: визначити основні чинники, що впливають на рівень фізичного стану студентської молоді; дослідити рівень рухової активності студентської молоді; виявити бар’єри, що перешкоджають регулярним фізичним навантаженням; узагальнити дані про стан здоров’я за результатами самооцінювання студентів та їхній спосіб життя.Матеріали та методи дослідження: контингент: 122 студенти І-ІІ курсів з 4 закладів вищої освіти України (n=122). Методи: спостереження, анкетування з кількісною та якісною обробкою даних. Аналіз: відсотковий розподіл відповідей, візу- алізація результатів (діаграми), категоризація відкритих відповідей. Наукова новизна полягає у дослідженні та створенні основи для розробки мотиваційно-оздоровчих програм у ЗВО, що спрямовані на підвищення рухової активності та збереження здоров’я студентської молоді Висновки. Недостатній рівень рухової активності студентів негативно впливає на їхнє фізичне та психічне здоров’я. Поширені бар’єри: дефіцит часу, мотивації та проблеми зі здоров’ям. Половина студентів має недостатній сон, а понад 78% – шкідливі звички. Для покращення стану здоров’я студентів доцільно впроваджувати програми, що сприяють здоровому способу життя, розвитку фізичної культури особистості та зниженню навчального стресу.
  • Документ
    Структура та зміст тренувального процесу на етапі початкової підготовки у панкратіоні
    (Гельветика, 2025) Томенко Олександр Анатолійович; Tomenko Oleksandr Anatoliiovych; Окопний Андрій Михайлович; Okopnyi Andrii Mykhailovych; Філімонов Ігор Васильович; Filimonov Ihor Vasylovych
    Дослідження присвячене проблемі вивчення структури та змісту підготовки спортсменів на етапі початкової спеціалізації в панкратіоні з урахуванням специфіки їхньої тренувальної діяльності. Виділені теоретичні особливості проведення тренувального процесу в панкратіоні на етапі початкової підготовки, зокрема визначено регламентацію та зміст тренувального процесу в панкратіоні як змішаному виді спортивних єдиноборств, окреслено науково-методичне забезпечення підготовки спортсменів-початківців у панкратіоні та виокремлено структуру тренувальної діяльності в багаторічному удосконаленні спортсменів у панкратіоні. У наукових працях проблематика тренувального процесі у панкратіоні вивчена лише фрагментарно. Однак науковці, наголошують на важливості науково-обґрунтованої побудови тренувального процесу. На їхнє переконання, якісна побудова навчально-тренувального процесу повинна передбачати удосконалення спеціальних фізичних якостей, техніки (професійний та прикладний аспекти), розвиток здібностей щодо оволодіння технікою боротьби, ударів руками та ногами, удосконалення морально-вольових якостей, разом із тим, останні зміни правил підсилюють потребу наукового обґрунтування структури і змісту системи підготовки на окремих етапах багаторічного удосконалення в панкратіоні. Узагальнення результатів наукових досліджень показує, що основним аспектом системи підготовки юних панкратіастів є розвиток фізичних якостей з урахуванням вікових особливостей. Виявлено, що для досягнення високих результатів на початковому етапі навчання необхідно приділити увагу основам технічної підготовки, особливо оволодінню технічними навичками та прийомами, необхідними у панкратіоні. Завдання, які стоять перед спортсменом і тренером, визначаються не лише вдосконаленням наявних прийомів, але й освоєнням нових засобів, необхідних для вирішення конкретних техніко-тактичних завдань. Ці висновки підкреслюють важливість систематизованого підходу до підготовки юних панкратіастів, що враховує їх вікові та індивідуальні особливості, здійснюючи гармонійний розвиток фізичних, технічних та тактичних навичок.
  • Документ
    Формування ефективної організаційної структури для реалізації системи спортивного відбору в умовах трансформації публічного управління
    (Гельветика, 2025) Стасюк Роман Миколайович; Stasiuk Roman Mykolaiovych; Король Світлана Анатоліївна; Korol Svitlana Anatoliivna; Бурла Артем Олександрович; Burla Artem Oleksandrovych
    Стаття присвячена вивченню ролі формування ефективної організаційної структури для реалізації системи спортивного відбору в умовах трансформації публічного управління у сфері фізичної культури і спорту. У сучасних умовах реформування управлінських механізмів та зростаючої цифровізації державного сектору виникає нагальна потреба в оновленні підходів до організації процесу виявлення, оцінки та розвитку спортивних резервів. Обґрунтовано, що чинна система є фрагментарною, характеризується дублюванням функцій між різними органами, відсутністю координаційного центру та слабкою взаємодією між ключовими інституціями, зокрема навчальними закладами, спортивними школами, місцевими адміністраціями, федераціями та центральними структурами. У статті аргументовано, що без чітко вибудуваної і скоординованої структури спортивний відбір втрачає системність, прогнозованість та ефективність. Проаналізовано запропоновану модель організаційної структури, що передбачає функціонування чотирьох взаємопов’язаних рівнів. Національний рівень відповідає за стратегічне бачення, формування нормативної бази, фінансування та узагальнення статистичних показників. Регіональний рівень покликаний забезпечити інтеграцію інформаційних потоків, управління ресурсами та аналітичну підтримку відбору. Локальний рівень передбачає реалізацію відбіркових процедур на базі шкіл, клубів та секцій. Цифровий рівень представлений у вигляді єдиної аналітичної платформи, що забезпечує збір, зберігання, верифікацію та візуалізацію даних про кандидатів у спорті, дає змогу будувати індивідуальні траєкторії підготовки, вести електронні профілі, проводити автоматизоване рейтингування та прогнозування перспектив. Визначено ключові елементи такої структури: наявність національного координаційного центру, уніфікованої методичної бази критеріїв відбору, цифрової системи моніторингу та прозорої моделі взаємодії державних і недержавних суб’єктів.
  • Документ
    Особливості психічного розвитку учнів з порушенням слуху та їхній вплив на стан рухової активності
    (Гельветика, 2025) Трояновська Марія Миколаїввна; Troianovska Mariia Mykolaivvna
    У статті комплексно проаналізовано особливості психічного розвитку учнів із порушенням слуху та з’ясовано їхній вплив на стан рухової активності. Зауважено, що порушення слуху є серйозним сенсорним дефектом, який впливає не лише на мовленнєвий розвиток дитини, а й на формування її психіки, соціальної адаптації та рухової активності. В учнів із порушенням слуху спостерігаються специфічні особливості психічного розвитку, серед яких сповільнене формування мовлення, обмеження обсягу пасивного й активного словника, труднощі в комунікації, а також зниження пізнавальної активності. Обмежене слу- хове сприймання ускладнює процеси пізнання навколишнього світу, що також призводить до відставання у розвитку таких психічних функцій, як-от: увага, пам’ять, мислення та емоційно-вольова сфера. Ці порушення мають безпосередній вплив на рухову сферу учнів. Дослідження свідчать, що учні з порушенням слуху мають знижену координацію рухів, слабшу рівновагу, уповільнене формування просторових уявлень та меншу витривалість проти нормально чуючих однолітків. Через труднощі в засвоєнні інструкцій та обмежене спілкування з однолітками такі учні часто проявляють нижчу ініціативу в руховій активності та меншу участь у колективних формах фізичних вправ, ніж діти зі звичайним слухом. Науково обґрунтовані підходи до організації фізичного виховання мають враховувати як психічні, так і фізіологічні особливості таких учнів. Отже, рухова активність є ключовим фактором гармонійного психофізичного розвитку учнів із порушенням слуху. Психологічні особливості учнів із порушенням слуху формуються під впливом сенсорної депривації, мовленнєвого дефіциту та соціальних бар’єрів. Однак за правильної педагогічної та психологічної підтримки учні з порушенням слуху здатні успішно розвиватися фізично та навчатися. Необхідно таким дітям забезпечувати адаптоване навчальне середовище, доступ до жестової мови, використання візуальних матеріалів та розвиток альтернативних способів комунікації.
  • Документ
    Особливості визначення показників спеціальної підготовленсті футболістів 14–15 років
    (Гельветика, 2025) Супрунович Вікторія Олексіївна; Suprunovych Viktoriia Oleksiivna; Пустовалов Віталій Олександрович; Pustovalov Vitalii Oleksandrovych; Усатова Ірина Анатоліївна; Usatova Iryna Anatoliivna; Король Тетяна Анатоліївна; Korol Tetiana Anatoliivna; Халявка Роман Миколайович; Khaliavka Roman Mykolaiovych
    У статті розглядаються особливості визначення показників спеціальної підготовленості футболістів віком 14–15 років на основі комплексного тестування фізичних, технічних та нейродинамічних функцій. Метою дослідження було оцінити рівень спеціальної підготовленості юних футболістів за групами тестових методик, адаптованих до сучасних вимог тренувального процесу. Для цього було застосовано набір тестів, що включав спринт 20 м, Beep-Test, пліометричний тест, координаційні вправи, ведення м’яча різними способами, удари по воротах та передачі на точність, а також нейродинамічні показники, визначені за допомогою комп’ютерного комплексу «Діагност-1М». Особливістю вибору контрольних тестів став грунтовний аналіз сучасних наукових джерел, тенденцій роботи прогресивних футбольних академій та досвіду роботи тренерів в сьогод- нішніх умовах. Отримані результати показали, що рівень фізичної і технічної підготовленості відповідає середнім нормативам для цього віку, проте нейродинамічні показники відкривають додаткові можливості для індивідуалізації тренувального процесу та підвищення адаптаційних здібностей спортсменів. Автори підкреслюють важливість комплексного підходу до оцінки підготовленості, який враховує не лише традиційні тести бігу, стрибків, ударів чи передач, а й їх модифікації, що наближені до особливостей ігрової діяльності футболіста. Зокрема, це короткі спринти, вправи зі зміною напрямку, технічні дії після навантаження, пліометричні тести та прояви нейродинамічних функцій. Підкреслено особливе значення у підготовці юних футболістів таких нейродинамічних показників як функціональна рухливість та сила нервових процесів, а також сенсомоторна реактивність. Запропоновані методики можуть бути використані тренерами для оптимізації навчально-тренувального процесу та розвитку резерву українського футболу, що має вагоме значення для підвищення конкурентоспроможно- сті на міжнародній арені.
  • Документ
    Олімпійський та паралімпійський спорт
    (Гельветика, 2025)
    Журнал є рецензованим виданням, у якому публікуються результати наукових досліджень актуальних напрямків олімпійського та паралімпійського спорту. Розглядаються теоретичні, методологічні та практичні аспекти підготовки спортсменів, новітні розробки у напрямку збереження здоров’я людини, новаторські підходи до розвитку сфери фітнесу і рекреації, фізичного виховання різних груп населення, фізичної реабілітації.
  • Документ
    Порівняльний аналіз організації національно-патріотичного виховання молоді в Україні
    (Гельветика, 2025) Войтович Ірина Миколаївна; Voitovych Iryna Mykolaivna; Єрко Андрій Віталійович; Yerko Andrii Vitaliiovych; Деделюк Ніна Автономівна; Dedeliuk Nina Avtonomivna; Томащук Олена Григорівна; Tomaschuk Olena Hryhorivna
    Процес національно-патріотичного виховання має не лише формувати військові навички, знання про історію та культуру, а й плекати відповідальність, готовність до дії на благо суспільства, держави. Тому визначення оптимальних освітніх моделей для цього на етапі збереження та подальшого розвитку країни є потрібними та актуальними.Мета роботи зосереджена на пошуку ефективної моделі виховання молоді в патріотичному дусі шляхом порівняння різних підходів. Методи: аналіз і синтез наукових літературних джерел, узагальнення досліджень науковців і систематизація отриманих результатів, усне опитування. Результати дослідження. У статті здійснено порівняльний аналіз форм націо-нально-патріотичного виховання дітей та молоді в Україні на прикладі чотирьох організацій: радянської військово-спортивної гри «Зарніца», всеукраїнської військово-патріотичної спортивної гри «Зірниця», національно-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») та молодіжної організації «Пласт». Розглянуто історичні витоки, ідеологічну базу, структуру, методику вихо-вання, рівень інтеграції в освітній процес, роль дорослих наставників і джерела фінансування цих форм. Встановлено, що «Пласт» має свою структуру, традиції, ідеологію, міжнародні зв’язки, фінансово не залежні. Це і перевага, і виклик. «Зірниця» та «Джура» – організаційні освітні системи спрямовані на мілітаризм, патріотизм, козацтво, мають чітку систему держав-ного управління та фінансування.Особливу увагу приділено аналізу «Пласту» як найефективнішої моделі формування громадянської свідомості, моральних і патріотичних цінностей у молоді.Встановлено, що саме комплексний підхід, самовиховання, гурткова система та ціннісно-орієнтоване служіння, які реалізує «Пласт», забезпечують глибший вплив на формування особистості підлітка. Доцільно інтегрувати найкращі практики громадських ініціатив у державну політику національно-патріотичного виховання.
  • Документ
    Methods of Improving Physical Training of Female Students in Volleyball Classes
    (Гельветика, 2025) Vlasenko Anton Petrovych; Власенко Антон Петрович; Rybalko Petroedorovych; Рибалко Петро Федорович
    In modern volleyball, which is characterized by high intensity, speed, and athleticism, physical fitness is becoming a key factor that allows players to effectively perform technical techniques, withstand significant physical exertion, and recover quickly after games and training. For female students who are actively involved in volleyball, physical fitness is of particular importance as their bodies continue to develop, and the right approach to training contributes to harmonious physical development, health promotion, and increased resistance to disease. Different techniques can have different effects on the development of physical qualities such as strength, endurance, speed, agility, and flexibility. Therefore, the article aims to compare the methods to determine the most effective approaches to improving the physical fitness of female students involved in volleyball. The leading research method is a comparative analysis, which allows us to theoretically evaluate each technique and determine which is best suited to improve specific physical indicators necessary for successful volleyball. It is shown that the development and implementation of differentiated physical training programs for female students in volleyball classes is a complex task that requires a deep understanding of the physiological and psychological characteristics of female students, as well as knowledge of the principles of training and the development of a training program. The existing methods of improving the physical fitness of female students in volleyball classes are differentiated: methods of strength development, such as weight training, plyometric exercises, and isometric exercises; cardio training, interval training, and special exercises for volleyball players are used to develop endurance. Speed and agility are developed through sprint training, coordination, and reaction exercises. The differentiation of methods allows us to choose the most effective approaches for developing each physical quality, considering the individual characteristics of female students and the specifics of volleyball. Future research may focus on developing and evaluating differentiated training methods for female students of pedagogical specialties in the process of volleyball training.
  • Документ
    Показники фізичного розвитку здобувачів вищої освіти І–ІІІ курсів, які навчаються в інституті комп’ютерних систем
    (Гельветика, 2025) Бєсєда Володимир Вікторович; Biesieda Volodymyr Viktorovych; Вакарчук Вікторія Олександрівна; Vakarchuk Viktoriia Oleksandrivna
    Умови сучасності керують фізичною активністю молодого покоління нашої країни останнім часом. Однією причиною є довготривале використання гаджетів, далі вплив пандемії, потім бойових дій, що спонукає до обмеженої рухової діяльност та погіршення здоров’я молоді взагалі. Багаточисленні дослідження вказують на низку варіантів вирішення цієї проблеми: підтримка здорового способу життя дотримання дієти та виконання санітарно-гігієнічних правил; використання рекреаційних методик; запровадження занять фізичними вправами тощо. Загальновідомо, що фізичні вправи мають найбільш вагомий вплив на організм людини, але їх систематичне виконання повинно контролюватися самостійно або під керівництвом фахівців. Багаточисленні дослідження стану фізичного здоров’я студентів вказують на те, що контроль та самоконтроль є найважливішим в умовах сучасності не тільки для збереження здоров’я, а й для профілактики та корегування захворювань, що й спонукало нас досліджувати проблему покращення здоров’я молоді. Метою нашого дослідження було визначення показників фізичного розвитку здобувачів вищої освіти І-ІІІ курсів, які навчаються в інституті комп’ютерних систем. Досягнення цієї мети передбачало вирішення наступних завдань: визначити антро- пометричні показники здобувачів вищої освіти І-ІІІ курсів; визначити функціональні показники здобувачів вищої освіти І-ІІІ курсів; визначити рівень фізичної підготовленості здобувачів вищої освіти І-ІІІ курсів. Дослідження проводилось на базі національного університету «Одеська політехніка» де брали участь 286 студентів І-ІІІ курсів, які навчаються в інституті комп’ютерних систем (66 жінок та 220 чоловіків). В умовах проведеного дослідження показники фізичного розвитку здобувачів (антропометричні показники, функціональн показники, рівень фізичної підготовленості) були нижчими за нормативні, що припускає використання спеціально підібраних фізичних вправ відносно нормалізації стану цих здобувачів. Перспективами подальших досліджень в даному напрямку є пошук шляхів підвищення рівня показників фізичного розвитку здобувачів вищої освіти в умовах сучасного стану нашої країни.