Олімпійський та паралімпійський спорт
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Олімпійський та паралімпійський спорт(Гельветика, 2024)Журнал є рецензованим виданням, у якому публікуються результати наукових досліджень актуальних напрямків олімпійського та паралімпійського спорту. Розглядаються теоретичні, методологічні та практичні аспекти підготовки спортсменів, новітні розробки у напрямку збереження здоров’я людини, новаторські підходи до розвитку сфери фітнесу і рекреації, фізичного виховання різних груп населення, фізичної реабілітації.Документ Формування спортивного іміджу (на прикладі легкої атлетики)(Гельветика, 2024) Климець Ірина Володимирівна; Климець Ірина ВолодимирівнаУ даній статті вказується, що сучасний розвиток суспільства відбувається поступально за різними напрямками. Галузь спорту робить значний внесок у зростання соціально-економічних показників як безпосередньо через збільшення обсягу плат-них послуг (включаючи спортивні комерційні послуги), так і побічно завдяки зміцненню здоров’я громадян працездатного віку, які займаються фізичною культурою й спортом. Особливо вагомим є вплив спорту на молоде покоління, оскільки формує у нього позитивні ціннісні й установки.Спортивне виховання молодого покоління на кшталт патріотизму можливе завдяки популяризації такого виду спорту, як легка атлетика. Успішне формування іміджу легкої атлетики дозволяє досягти як мінімум двох цілей – це вбудувати його в процес комерціалізації сучасного спорту як затребуваний продукт та сприяти збереженню національної ідентичності.Дослідники виділяють кілька типів іміджу – дзеркальний (заснований на суб’єктивному позитивному сприйнятті), поточ-ний (сторонній погляд), корпоративний (базується на історії організації, пропонованих ринку продукції та послуг, соціаль-ної відповідальності), бажаний (такий, якого прагнуть), множинний (формований на основі кількох незалежних структур замість однієї корпорації).Формування іміджу легкої атлетики як цілеспрямовано створюваного образу суб’єкта здатне впливати на соціум у певних ціннісних межах. Для його успішного розвитку важливо розробити та застосовувати комплексний підхід на основі послідовних кроків, що дозволяють враховувати очікування, що формуються в громадській думці, щодо використання національних особли-востей функцій легкої атлетики як соціально значущого феномену.Документ Тактика і стратегія як фактор психологічної стійкості саватерів(Гельветика, 2024) Коновальчук Анастасія Миколаївна; Konovalchuk Anastasiia Mykolaivna; Мордик Микола Юрійович; Mordyk Mykola YuriiovychУ статті йдеться про психологічну підготовку бійців як один із ключових факторів успішної спортивної діяльності у французькому боксі сават. Аналіз сучасної науково-методичної літератури з обраної проблематики щодо вивчення психічного та психофізіологічного стану спортсменів із різних видів єдиноборств вказує на актуальність та важливість вивчення стану фізіологічних систем боксерів у різноманітних умовах навчально-тренувальної та змагальної діяльності. Авторки вважають, що простіше навчити бійця техніці, ніж психологічній стійкості. Правильно побудована тактика і стратегія розглядається як метод послаблення напруги перед поєдинком і підвищення рівня психологічної готовності бійця у французькому боксі.Саватери діють на тлі великого психологічного напруження, характерного для будь-якого виду єдиноборств. Загроза силь-ного удару робить сават особливо видовищним і пред’являє підвищені вимоги до цілої низки психічних процесів, якостей і ста-нів спортсмена. Мета статті – дослідити особливості покращення психологічної підготовки бійців у французькому боксі сават. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, педагогічне спостере-ження, дані з мережі «Інтернет». Правильно розроблена стратегія є запорукою впевненого ведення поєдинку. Вміння швидко змінювати тактику, манеру ведення поєдинку заздалегідь розробленим планом на бій. Формування тактики й стратегії ведення поєдинку є фактором успішної діяльності саватера.Саватер повинен мати впевненість у собі, вміти керувати стресом, перетворювати невпевненість на силу, бути мотиво-ваним, не втрачаючи рівня пильності, необхідного для конфронтації, бути боєздатним, не виходячи за нормативні межі. Ці умови взаємозалежні від техніко-тактичного та стратегічного рівнів, тобто належний рівень технічної підготовки заспо-коїть бійця, надасть йому впевненості. Максимально розглянуті усі можливі варіанти розвитку поєдинку дозволять розумно та ефективно використовувати тактичний аспект та допоможуть опанувати стрес. The article deals with the psychological preparation of fighters as one of the key factors of successful sports activities in French Savat boxing. The analysis of modern scientific and methodological literature on selected issues regarding the study of the mental and psychophysiological state of athletes from various types of martial arts indicates the relevance and importance of studying the state of the physiological systems of boxers in various conditions of training and competition. The authors believe that it is easier to teach a fighter technique than psychological stability. Correctly constructed tactics and strategy are considered as a method of easing the ten-sion before the fight and increasing the level of psychological readiness of the fighter in French boxing.Savaters act against the background of great psychological stress, characteristic of any type of martial arts. The threat of a strong blow makes savat particularly spectacular and places increased demands on a number of mental processes, qualities and states of the ath-lete. The purpose of the article is to investigate the features of improving the psychological training of fighters in French Savat boxing. Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature, pedagogical observation, data from the Internet network. A properly developed strategy is the key to a confident fight. The ability to quickly change tactics, the manner of conducting a fight with a previously developed battle plan. The formation of tactics and strategies for conducting a duel is a factor in the successful activity of a saboteur.The Savater must have self-confidence, be able to manage stress, turn uncertainty into strength, be motivated without losing the level of vigilance necessary for confrontation, be combative without going beyond normative boundaries. These conditions are interdependent on the technical-tactical and strategic levels, that is, the proper level of technical training will calm the fighter and give him confidence. Maximally considering all possible options for the development of the match will allow you to use the tactical aspect wisely and effec-tively and help you overcome stress.Документ Фізична підготовленість футболістів-початківців з урахуванням раннього досвіду занять спортом (на прикладі силових здібностей)(2024) Кос Руслан Сергійович; Kos Ruslan SerhiiovychФізична підготовленість футболістів-початківців з урахуванням раннього досвіду занять спортом (на прикладі силових здібностей) Силові здібності – здатність людини до виконання дії з подолання опору, за рахунок м’язових зусиль. В спортивній підго-товці сила має одне з найважливіших значень, оскільки діяльність футболістів визначається високою потужністю, інтенсив-ністю та змішаним типом енергозабезпечення. Під час гри футболісти виконують не лише спринт в інтервальному режимі, а й високу кількість прискорень та сповільнень при гострому гальмуванню та зміні напрямку руху, що відноситься до пара-метрів силових здібностей. Також біомеханіка рухів футболіста включає постійну зміну напрямку під час якої відбуваються різкі переключення швидкостей руху та долання зовнішнього опору при переході від фази гальмування до фази відштовхування. Силова здатність має прояв як фактор зовнішньої боротьби з суперником, під час якого необхідно виграти верхній м’яч (стрибок вгору), виконати підкат (стрибок вперед) чи гра корпусом як статичне зусилля. В процесі багаторічного вдосконалення, сенситивний період розвитку силових здібностей відноситься до попередньо-базового та спеціалізовано-базових періодів. По при те, в процесі вікового онтогенезу, діти набувають особливостей до фази польоту вже з 3ох років, а під час навчання використовується гра 1 в 1, де діти мають зовнішній тиск та опір. Мета даної роботи полягає в аналізі рівня прояву силових здібностей серед футболістів-початківців віком від 5 до 10 років з урахуванням їх попередньо набутого досвіду занять спортом. Основу дослідження складає порівняльна характеристика між контрольною групою (футболісти, які розпочали займатись футболом у віці до 6 років у дошкільних футбольних клубах), основною групою No 1 (футболісти, які почали займатись футболом у віці після 6 років у ДЮСШ) та основною групою No 2 (діти без досвіду занять футболом, які тільки розпочинають спортивну кар’єру). Для визначення рівня прояву силових здібностей було проведено педагогічне тестування, що включає 3 тести: стрибок в довжину з місця, потрійний стрибок в довжину, стрибок у висоту. Фіксується результат в метрах за останньою відміткою. Результати педагогічного тестування свідчать про те, що контрольна група має найнижчий відсоток розсіювання показників відносно середнього значення, що підтверджує позитивний вплив тренувального процесу на кожного його учасника, при цьому результати тесту теж є найбільш якісними в порівнянні з іншими групами, що свідчить про різницю рівня підготовленості дітей на початковому етапі підготовки.Документ Критерії, які необхідно враховувати при доборі тестів для оцінювання рівня фізичної підготовленості здобувачів освіти: думки експертів(2024) Боднар Іванна Романівна; Bodnar Ivanna Romanivna; Бєлікова Наталія Олександрівна; Bielikova Nataliia Oleksandrivna; Дьоміна Жанна Геннадіївна; Domina Zhanna Hennadiivna; Індика Світлана Ярославівна; Indyka Svitlana Yaroslavivna; Москаленко Наталія Василівна; Moskalenko Nataliia Vasylivna; Огнистий Андрій Володимирович; Ohnystyi Andrii Volodymyrovych; Петрица Петро Миколайович; Petrytsa Petro Mykolaiovych; Томенко Олександр Анатолійович; Tomenko Oleksandr Anatoliiovych Pavlova Yuliia Oleksandrivna; Павлова Юлія Олександрівна; Pavlova Yuliia OleksandrivnaОцінювання рівня фізичної підготовленості школярів і студентів є важливим компонентом системи фізичного виховання. Мета статті полягає у визначенні ключових критеріїв, які необхідно враховувати під час добору тестів для оцінювання фізичної підготовленості школярів та студентів. Провели опитування експертів (n=17). Результати дослідження. Важливими є дві групи критеріїв, які варто враховувати під час добору тестів для застосування в освіті: критерії, що стосуються самих тестів; критерії, що безпосередньо стосуються учасників тестування. Тести фізичної підготовленості повинні відповідати характеристикам з позиції валідності та надійності, тобто забезпечувати точність вимірювання. Експерти рекомендують використовувати економічно ефективні тестові вправи, які вимагають мінімальних витрат часу, зусиль та інших ресурсів. Тести повинні відповідати характеристикам та потребам учасників тестування. Тести повинні бути цікавими та привабли-вими для осіб, яких тестують, повинні відповідати їхнім інтересам учнів у руховій активності; важливо передбачити мож-ливість альтернативного вибору деяких тестових вправ за бажанням того, хто тестується. Висновки. Адаптація тестів до віку, статі, стану здоров’я та рівня підготовленості учнів забезпечує коректність та справедливість оцінювання. Диференціація завдань робить тестування більш привабливим і доступним для різних груп учасників. Можливість альтернативного вибору тестових вправ дає учням змогу обирати завдання, які відповідають їхнім інтересам і фізичним можливостям, підвищуючи мотивацію до участі. Розроблення системи тестів (батареї) є необхідним для отримання всебічної інформації про ступінь гармонійності фізичного розвитку і фізичної підготовленості учнів, прогнозування їхнього здоров’я; використання коефіцієнтів для розв’язання різних завдань фізичного виховання, забезпечення надійної бази для навчання, тренувань і моніторингу прогресу. Таким чином, впровадження адаптованих, точних і безпечних тестів дозволить створити об’єктивну й ефективну систему оцінювання фізичної підготовленості учнів та студентів, що сприятиме розвитку фізичного виховання в сучасному освітньому середовищі, забезпечить участь молоді у активному способі життя.Документ Особливості використання засобів аквафітнесу у підготовці спортсменів з особливими потребами(Гельветика, 2024) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Петренко Наталія Володимирівна; Petrenko Nataliia Volodymyrivna; Коломієць Андрій Якович; Kolomiiets Andrii YakovychУкраїнські паралімпійці сьогодні відомі в усьому світі, вони гідно представляють національний Інваспорт на міжнародних змаганнях за усіма класифікаційними нозологіями. Уперше українські атлети з особливими потребами взяли участь у Паралімпіаді 1996 року у американській Атланті, виборовши одну золоту, чотири срібні та дві бронзові нагороди. На останній Пара-лімпіаді у столиці Франції 2024 року, українським інваспортсменам підкорилися 22 золоті, 28 срібних та 32 бронзові нагороди, що дозволило національним паралімпійцям посісти сьоме місце у неофіційному командному заліку Ігор. Указані видатні резуль-тати, прямопропорційно пов’язані з досить успішним поєднанням програм менеджменту і маркетингу української системи Інваспорт. Національна спортивна наука, не залишає проблему оптимізації процесу багаторічної підготовки паралімпійців, поза сферою свого впливу. Нашими науковцями досліджено усі аспекти багатофакторності вишколу спортсменів з особли-вими потребами – сліпих і слабобачучих, глухих і слабочуючих, атлетів з ураженням опорно-рухового апарату та відхиленням розумового розвитку. Але більш детального вивчення потребує процес використання інноваційних підходів, які є універсаль-ними у підготовці спортсменів з інвалідністю за усіма нозологіями. Аквафітнес – це напрям фізкультурно-оздоровчого комп-лексу, що має стрімку динаміку у сфері фітнес-послуг. З точки зору системного підходу, аквафітнес представлений комплек-сом фізичних вправ конкретної спрямованості та впливу на органи та їх системи в умовах абіотичного (водного) середовища, яке завдяки фізичним властивостям виконує роль багатофункціонального тренажера, включає в себе організовані і самостійні заняття з використанням спеціальних засобів, які передбачають вирішення оздоровчих, реабілітаційних та тренувальних завдань. Тому лейтмотивом написання даної наукової публікації була валідація особливостей використання аквафітнесу у під-готовці спортсменів системи Інваспорт.Документ Спеціальна фізична підготовка в тренувальному процесі фехтувальників-рапіристів на етапі спеціалізованої базової підготовки(Гельветика, 2024) Магула Емілія Олександрівна; Mahula Emiliia OleksandrivnaУ статті розглянуто спеціальну фізичну підготовку в тренувальному процесі фехтувальників-рапіристів на етапі спеціальної базової підготовки. Метою дослідження є визначення структури і змісту спеціальної фізичної підготовки у тренувальному процесі фехтувальників-рапіристів на етапі спеціалізованої базової підготовки. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення, соціологічні методи (анкетування) і методи математичної статистики. Результати. На основі анкетного опитування провідних тренерів із фехтування з’ясовано значущості спеціальної фізичної підготовки в тренувальному процесі фехтувальників-рапіристів на етапі спеціальної базової підготовки; оптимальний варіант структури та змісту спеціальної фізичної підготовки фехтувальників на етапі спеціальної базової підготовки; визначено профільні фізичні якості для фехтувальників-рапіристів, який впливає на результативність в змагальній діяльності. Висновки. На етапі спеціальної базової підготовки фехтувальників, на думку переважної більшості респондентів (38%) значну увагу необхідно приділяти спе-ціальній фізичній підготовці, оскільки саме на даному етапі збільшується обсяг тренувальних та змагальних навантажень, удосконалюються техніко-тактичні дії для успішності в змагальному поєдинку. За результатами опитування респондентів мали розбіжності думок щодо співвідношення різновидів фізичної підготовки фехтувальників-рапіристів на етапі спеціалізо-ваної базової підготовки, тренери відзначили першочерговою є саме спеціальна фізична підготовка, яка знаходилась в межах від 50 до 70%. На результативність змагальної діяльності фехтувальників-рапіристів, на думку фахівців, найбільше впли-вають: загальна витривалість (67,6%), спеціальна гнучкість (65,7%), швидкість до перебудови рухів (48,4%), вибухова сила (41,2%) та комплексний прояв бистроти (38,3%).Документ Нормативно-правові аспекти професійної діяльності тренерів спортивних клубів в Україні та Європейському союзі(Гельветика, 2024) Ворона Віта Вікторівна; Vorona Vita Viktorivna; Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Петренко Наталія Володимирівна; Petrenko Nataliia VolodymyrivnaПрофесійна діяльність тренерів спортивних клубів є одним з ключових факторів розвитку фізичної культури і спорту як на національному, так і міжнародному рівнях. Мета статті полягає у проведені порівняльного аналізу аспектів професійної діяльності тренерів спортивних клубів в Україні і Європейському союзі із висвітленням нормативно-правових актів, які сто-суються правового статусу тренерів, їхніх трудових прав та обов’язків, порядку атестації, а також механізмів соціального захисту. У статті розглянуто нормативно-правові аспекти регулювання тренерської діяльності в Україні та Європейському Союзі (ЄС), акцентуючи увагу на особливостях освітніх вимог, сертифікації, атестації, трудових прав і соціальних гарантій. В умовах реформування спортивної галузі України та інтеграції до європейського простору, важливим є гармонізація націо-нальних стандартів з європейськими, зокрема Європейською кваліфікаційною рамкою. В Україні професійна діяльність тре-нерів регламентується низкою нормативно-правових актів, таких як Закон України «Про фізичну культуру і спорт» та Кла-сифікатор професій ДК 003:2010, що визначає обов’язкову профільну освіту та регулярну атестацію. Водночас, в ЄС значна увага приділяється визнанню неформальної освіти через механізм Recognition of Prior Learning та участі тренерів у програмах професійного розвитку, таких як Erasmus+. Порівняльний аналіз демонструє, що регулювання трудових відносин і соціальних гарантій в ЄС є більш деталізованим і уніфікованим, тоді як в Україні цей аспект залишається менш розвиненим. Отримані результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення національної нормативно-правової бази у сфері тре-нерської діяльності, спрямованої на забезпечення професійного розвитку фахівців і їх інтеграції до європейського спортивного простору.Документ Стан фізичного здоров’я здобувачів ВМІ(Гельветика, 2024) Приступа Лариса Володимирівна; Prystupa Larysa Volodymyrivna; Павлюк Наталія Миколаївна; Pavliuk Nataliia Mykolaivna; Пахарчук Сніжана Миколаївна; Pakharchuk Snizhana Mykolaivna; Коробчук Людмила Іванівна; Korobchuk Liudmyla IvanivnaУ статті розглядається фізичне виховання як педагогічний процес, який спрямований на досягнення фізичної досконалості, необхідно, насамперед, виділити такі його основні фактори як оздоровчий, при реалізації якого оптимізуються форми та функції організму людини, що розвиває та підвищує рівень фізичних (рухових) здібностей та якостей; освітній, який роз-ширює та вдосконалюється обсяг знань, рухових навичок та умінь здобувачів освіти.Ефективність фізичного виховання визначається значною мірою пріоритетними підходами до оптимізації складових факторів. Питома вага (співвідношення) оздоровчого та розвиваючого факторів у навчальному процесі насамперед має визначатися фізичним здоров’ям (рівнем відповідності нормі показників функціональних систем організму) здобувачів вищої освіти. При нормальному стані функціональних систем організму здобувачі закладу вищої освіти (далі – ЗВО) обидва фактори можуть бути реалізовані у навчальному процесі в оптимальному обсязі.При незадовільному рівні фізичного здоров’я насамперед необхідно визначити засоби та методи його нормалізації, після чого приступати до реалізації оздоровчого завдання. Паралельно можливе вирішення освітніх завдань, пов’язаних із оволодін-ням програмним обсягом знань, умінь та навичок. Обсяг необхідних здобувачам знань, умінь і навиків визначається чинними нормативними документами. Фізичні навантаження при цьому не повинні перевищувати адаптивні можливості організму. Ця вимога повною мірою відноситься до розвитку таких рухових здібностей, як гнучкість і спритність, і з низкою обмежень до загальної витривалості.Дослідження особливостей рівня фізичного здоров’я здобувачів ЗВО є одним із актуальних тем фізичного виховання.Документ Теоретичні аспекти вдосконалення процесу підготовки футбольних воротарів на основі європейського досвіду(Гельветика, 2024) Страшненко Сергій Сергійович; Strashnenko Serhii Serhiiovych; Дубинська Оксана Яківна; Dubynska Oksana YakivnaПроведено аналіз зарубіжної наукової літератури присвячений вивченню досвіду європейських фахівців щодо вдоскона-лення процесу підготовки футбольного воротаря. Проаналізовано вимоги до підготовки сучасного футбольного воротаря, розглянуті технічні, фізичні, тактичні й психологічні аспекти, необхідні для успішного виконання цієї ролі в сучасному фут-болі. Систематизовані дані із сучасних наукових досліджень та практичного досвіду тренерів, щоб дослідити ключові харак-теристики воротарів і визначити стратегії для їхнього розвитку та інтеграції європейського досвіду у практику українського футболу. Встановлено, що воротар має володіти досконалою технікою ловлі, відбиття м’яча, роботи ногами та виходів із воріт. Сучасні тренування повинні включати вправи на швидке реагування, адаптацію до непередбачуваних ситуацій та під-тримку точності навіть у стресових умовах. Під час складання програм тренувань необхідно враховувати, що навантаження мають відповідати специфіці позиції воротаря, яке відрізняється від інших гравців меншою загальною дистанцією, але біль-шою інтенсивністю коротких рухів. Аналіз наукової фахової літератури показав, що комплексний підхід до тренування воро-тарів повинен включати використання симуляцій реальних ігрових ситуацій для розвитку технічних і тактичних навичок. Важливим аспектом є інтеграція психологічної підготовки в тренувальний процес за допомогою методів візуалізації та управ-ління стресом. Сильна психіка та здатність швидко відновлюватися після помилок є критично важливими для воротарів. Участь у тренуваннях, які передбачають сценарії з високим рівнем стресу, дозволяє розвивати впевненість і адаптивність, необхідні для успішної гри. Таким чином, аналіз європейського досвіду підготовки футбольних воротарів свідчить, що саме використання багатовекторних програм тренувань сприяє гармонійному розвитку всіх цих аспектів.Документ Індивідуалізація техніко-тактичної підготовки юнаків в процесі секційних занять вільною боротьбою(Гельветика, 2024) Томенко Олександр Анатолійович; Tomenko Oleksandr Anatoliiovych; Карпов Андрій Євгенович; Karpov Andrii YevhenovychУ теорії та практиці вільної боротьби тренери та спеціалісти постійно шукають ефективні методи для досягнення високих спортивних результатів з мінімальними витратами часу та зусиль як з боку спортсменів, так і з боку тренерів. Однак щороку завдання ускладняється через зростання вимог до борців вільного стилю, посилення конкуренції на міжнародній арені та збільшення інтенсивності тренувальних і змагальних навантажень. Ця проблема стає особливо актуальною в умовах про-фільної школи, де кількість дітей, які відвідують спортивні секції, постійно зменшується, що обмежує можливості тренерів у відборі талановитих і перспективних борців. У зв’язку з цим тренерам доводиться використовувати індивідуальний підхід при роботі з кожним здібним школярем. У цій статті розширено теоретичні уявлення про індивідуалізацію підготовки шко-лярів профільної школи під час занять вільною боротьбою. Теоретичний аналіз наукової та методичної літератури показав, що цей аспект залишається актуальним напрямком для подальших досліджень. Було встановлено, що реалізація принципу індивідуалізації в підготовці спортсменів повинна враховувати різноманітні рівні їхньої підготовленості, а також індиві-дуально-типологічні й особистісні особливості реакцій на тренувальні навантаження. Крім того, слід ураховувати обраний стиль спортивної діяльності, структуру фізичної підготовленості та мотивацію учасників. Узагальнення результатів нау-кових досліджень свідчать про те, що до індивідуальних характеристик борців необхідно включати не лише морфологічні параметри, а й специфічні особливості нервової системи та темпераменту. Ці чинники суттєво впливають на індивідуальний стиль ведення змагальних поєдинків та здатність реалізовувати тактичні плани в умовах екстремального змагання. Важ-ливий блок досліджень фокусується на глибокому вивченні стилів змагальної діяльності борців вільного стилю як відносно стабільної індивідуальної системи ведення боротьби, яка зберігає свою основну структурую. Ці висновки акцентують увагу на необхідності врахування індивідуальних характеристик спортсменів у процесі підготовки, оскільки це може істотно впли-нути на ефективність їхньої діяльності під час змагань.Документ Ефективність занять фізичного виховання з використанням сервісу Google у підготовці майбутніх вчителів початкових класів(Гельветика, 2024) Цись Дмитро Іванович; Tsys Dmytro IvanovychУ статті розглянуто проблему використання сервісів Google під час проведення занять з фізичного виховання у майбутніх вчителів початкових класів. Схарактеризовано основні продукти Google, компетентне використання яких в освітньому процесі з фізичного виховання надає можливість підвищити рівень як пізнавальної активності так і фізичної підготовленості студентської молоді в процесі проведення занять з фізичного виховання. Для отримання необхідної інформації було використано загальнонаукові методи теоретичного рівня дослідження, а саме: аналіз науково-методичних джерел вітчизняних і закордонних вчених; соціологічний метод науково-педагогічних досліджень (анкетування); педагогічні методи (педагогічний експеримент, педагогічні спостереження); методи математичної статистики обробки даних. До проведення дослідження було залучено 50 студентів 1 курсу. Контрольну та експериментальну групи складали студенти у кількості по 25 осіб кожна. Студенти контрольної та експериментальної груп на початку жовтня (початок експерименту) та в кінці травня (кінець експерименту) проходили тестування показників фізичної підготовленості, а саме: станова сила, силова витривалість (згинання розгинання рук з положення лежачи, утримання кута у висі), гнучкість (нахил тулуба вперед з положення сидячи). Результати проведеного дослідження засвідчили, що заняття з фізичного виховання з використанням сервісів Google позитивно вплинули на досліджуванні показники: приріст показників на кінець експерименту в експериментальній групі був більший, ніж у кон-трольній (станової сили – на 5,07%, згинання-розгинання рук в упорі – на 14,38%, утримання кута у висі – на 1,7%, гнучкість – нахил тулуба вперед з положення сидячи – 24,6%). Доведено потребу формування в студентів стійкого інтересу до фізичного самовдосконалення з метою зміцнення власного здоров’я, підвищення рівня фізичної підготовленості у процесі занять фізичного виховання за допомогою сервісів Google.Документ Результати впровадження засобів фітнес Pole-dance у рекреаційно-оздоровчу діяльність студенток(Гельветика, 2024) Дубинська Оксана Яківна; Dubynska Oksana YakivnaАналіз літературних джерел свідчіть про те, що фізична рекреація та рекреаційна діяльність можуть мати значні переваги для здоров’я української молоді, а подальші дослідження та розробка рекреаційних технологій і програм можуть сприяти загальному покращенню їхнього здоров’я та благополуччя. Також автори вивчали різні форми фізичної рекреації, які є популярними серед молоді в Україні, а також переваги та проблеми, пов’язані з цією діяльністю. Дослідження ґрунтується на опитуванні 100 українських молодих людей віком 17–21 років, проведеному у 2012 році. Регулярна участь у рекреаційних заходах пов’язана з численними перевагами для фізичного та психічного здоров’я, включаючи покращення серцево-судинного здоров’я, зниження ризику хронічних захворювань, зміцнення психічного здоров’я та соціалізацію. Крім того, участь у фізичній активності в молодості може сформувати звички на все життя, які сприятимуть здоровому способу життя. Мета: обґрунтувати доцільність використання засобів у рекреаційно-оздоровчій діяльності студенток закладів вищої освіти. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, спостереження, педагогічний експеримент, психофізичні методики дослідження, методи математичної статистики. Результати дослідження. Проведено анкетування студенток 1–2 курсів дозволило встановити, що одним із популярних напрямків рухової активності є «Фітнес», його обрало близько 41% дівчат, що свідчить про впровадження нових танцювальних напрямів. Під впливом запропонованих занять спостерігалося статис-тично достовірне зниження показників ЧСС у стані спокою (-4,47%), підвищення результатів у тесті “PWC170” на 25,3%, що дозволяє зробити висновок про покращення функціональних можливостей серцево-судинної системи. Відмічено позитивну динаміку у показниках фізичної підготовленості студенток у процесі експерименту. Показники гнучкості покращилися на 19,6%, поліпшилися показники черевного пресу – на 15,65%, силові показники верхнього плечового поясу – на 45,13% (Р < 0,05), динамометрія кистей рук – на 16,2% (Р<0,05).Документ Підвищення рівня витривалості дітей середнього шкільного віку біговими засобами в рамках фізичної рекреації Improving(Гельветика, 2024) Бутенко Галина Олександрівна; Butenko Halyna OleksandrivnaУ статті розглядаються проблемні питання, що стосуються збереження і покращення рівня фізичної підготовленості, зокрема витривалості, дітей середнього шкільного віку біговими засобами в рамках фізичної рекреації. Одним із основних шляхів розв’язування даної проблеми зі школярами можуть бути комплексні заняття на основі поєднання різноманітних видів рухової активності з біговими вправами. Оцінювання результатів впровадження експериментальної програми на основі комплексного використання бігових засобів в рамках фізичної рекреації для учнів 5-6 класів проводилося у процесі педагогічного експерименту відповідно до змін показників фізичної підготовленості у порівнянні із відповідними змінами учнів контрольних груп. Оцінка рівня фізичної підготовленості на початку педагогічного експерименту вказує на нерівномірність розвитку різ-них сторін фізичної підготовленості у процесі фізичного виховання учнів 5–6 класів. У результаті педагогічного тестування визначено, що у досліджуваних найбільш відсталою у розвитку фізичних якостей є витривалість. Результат аналізу показни-ків спеціальних рухових тестів свідчить, що 51% дітей мають низький рівень розвитку цієї якості, 45% мають середній рівень та 4% учнів мають достатній рівень розвитку витривалості. Педагогічний експеримент показав високу ефективність занять на основі бігових засобів у рамках фізичної рекреації, а саме: статистично значущі підсумкові прирости у показниках спеціальних тестових вправ в учнів експериментальної групи склали від 12% до 24%. В учнів контрольної групи прирости у показниках цих тестів склали від 9% до 20%.Результати педагогічного експерименту показали, що найбільші результати у контрольних випробуваннях, що відобра-жають рівень розвитку витривалості, були показані учнями 5-6 класів, що входять у експериментальну групу порівняно із показниками учнів контрольних груп. Таким чином, запропонована програма занять на основі бігових засобів в рамках фізичної рекреації є ефективною щодо підвищення рівня фізичної підготовленості дітей середнього шкільного віку, а також ефектив-ною задля розвитку їхньої витривалостіДокумент Особливості організації занять з прикладного багатоборства(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Чередніченко Сергій Вікторович; Cherednichenko Serhii Viktorovych; Крапівін Віталій Борисович; Krapivin Vitalii BorysovychУ статті розглянуто особливості організації занять з прикладного багатоборства, що є важливою складовою фізич-ного виховання. Акцентовано увагу на важливості фізичної активності для психічного, соціального та академічного розвитку учнів. Фізична активність сприяє покращенню настрою, зниженню рівня стресу та тривожності, підвищенню впевненості у собі та формуванню позитивного ставлення до здорового способу життя. Також вона сприяє розвитку соціальних навичок, таких як командна робота, лідерство та взаємодопомога, що є важливими для успішної соціалізації учнів. Водночас, регулярні заняття фізичними вправами позитивно впливають на академічну успішність, оскільки покращують концентрацію, пам’ять та загальну когнітивну функцію.У статті досліджено методичні підходи до організації позакласної роботи з прикладного багатоборства. Важливим аспектом є індивідуалізація навчання, яка враховує рівень підготовки, фізичні можливості та інтереси кожного учня. Це дозволяє забезпечити максимально ефективний підхід до розвитку фізичних якостей та навичок. Поєднання групових та інди-відуальних занять дозволяє урізноманітнити навчальний процес, підвищити мотивацію учнів та забезпечити більш ефективне засвоєння матеріалу. Використання різноманітних методик, таких як ігрові, змагальні та тренувальні методи, сприяє підви-щенню інтересу до занять та їхньої ефективності.Забезпечення послідовності та систематичності в навчанні є ключовим для досягнення високих результатів. Планування занять з прикладного багатоборства повинно включати етапи підготовки, основної частини та завершення, що дозволяє забезпечити повноцінний фізичний розвиток учнів. На етапі підготовки проводяться розминка та вправи для загального фізичного розвитку. Основна частина включає освоєння техніки прикладного багатоборства, зокрема, стрибки, біг, плавання та інші вправи, що сприяють розвитку координації, швидкості та витривалості. Завершальний етап включає заминку та роз-тяжку, що сприяють зняттю напруги та відновленню організму після навантажень.Таким чином, комплексний підхід до організації занять з прикладного багатоборства, що включає індивідуалізацію, різно-манітність методик, систематичність та послідовність, дозволяє забезпечити всебічний розвиток учнів та сприяє їхньому фізичному, психічному та соціальному благополуччю.Документ Греплінг як спортивна та освітня дисципліна(Гельветика, 2024) Чередніченко Сергій Вікторович; Cherednichenko Serhii Viktorovych; Прокопчук Ольга Олегівна; Prokopchuk Olha OlehivnaУ статті досліджується значення греплінгу в контексті фізичної підготовки та освіти учнів старшої школи. Греплінг розглядається як ефективний засіб розвитку м'язової сили, витривалості, гнучкості та координації рухів, а також як мето-дика самозахисту та самовдосконалення. У роботі представлено результати експериментальної програми, яка показала зна-чне покращення фізичних показників учасників після 6 місяців тренувань. Зокрема, учні, які займалися греплінгом, продемон-стрували підвищення м'язової сили, витривалості, гнучкості та швидкості реакції.Дослідження включало комплексний підхід до оцінки фізичного стану учнів, використовуючи різні тести та методики, що дозволило отримати об'єктивні дані про вплив греплінгу на фізичний розвиток школярів. Результати свідчать про суттєве покращення фізичної підготовки в усіх основних аспектах, що підтверджує ефективність греплінгу як засобу фізичного вихо-вання.Також аналізується вплив греплінгу на психологічні аспекти, такі як самоконтроль, впевненість у собі та стійкість до стресу. Учні, які брали участь у програмі, відзначали покращення своєї здатності до контролю емоцій, зниження рівня три-вожності та підвищення рівня впевненості у власних силах. Греплінг сприяв розвитку психологічної стійкості та самодисци-пліни, що є важливими аспектами особистісного розвитку.На основі отриманих даних було розроблено практичні рекомендації щодо впровадження греплінгу в освітню програму закладів загальної середньої освіти. Зокрема, рекомендовано інтегрувати греплінг як обов'язковий компонент фізичної куль-тури, що дозволить забезпечити всебічний фізичний та психологічний розвиток учнів. Акцент зроблено на створенні позитив-ної атмосфери під час тренувань, забезпеченні безпеки та дотриманні методичних принципів навчання греплінгу.Програма занять включає різноманітні вправи, спрямовані на розвиток сили, витривалості, гнучкості та координації рухів. Особлива увага приділяється техніці виконання вправ та поступовому збільшенню навантаження для запобігання трав-мам. Також передбачено проведення регулярних змагань та контрольних тестів для оцінки прогресу учнів.Важливим аспектом є підготовка вчителів до проведення занять з греплінгу. Рекомендовано організовувати спеціалізовані курси підвищення кваліфікації для педагогів, що включають теоретичні та практичні заняття з методики викладання гре-плінгу. Це дозволить забезпечити високий рівень навчання та ефективність занять.Таким чином, впровадження греплінгу в освітню програму старшої школи сприятиме не тільки фізичному, але й психологіч-ному розвитку учнів, підвищенню їхньої самооцінки та стійкості до стресу. Греплінг може стати потужним інструментом формування здорового способу життя та гармонійного розвитку особистості.Документ Сучасні підходи до інклюзивної освіти в Україні та за кордоном(Гельветика, 2024) Чередніченко Сергій Вікторович; Cherednichenko Serhii Viktorovych; Огієнко Максим Олександрович; Ohiienko Maksym OleksandrovychУ статті розглядаються сучасні підходи до інклюзивної освіти в Україні та за кордоном, аналізуються основні тенденції та перспективи її розвитку. Основна увага приділяється індивідуалізованому підходу до навчання, який враховує потреби кожного учня, розвитку методик і технологій, а також відповідності міжнародним стандартам та інноваціям. Описуються законодавчі основи, педагогічні стратегії, матеріально-технічне забезпечення та підготовка вчителів до роботи в інклюзив-них умовах.Законодавчі основи інклюзивної освіти в Україні забезпечують правове підґрунтя для створення сприятливих умов для нав-чання дітей з особливими потребами. У статті аналізуються основні нормативно-правові акти, які регулюють впровадження інклюзивної освіти, а також порівнюються з міжнародними документами, такими як Конвенція ООН про права осіб з інва-лідністю. Це дозволяє визначити рівень відповідності українського законодавства міжнародним стандартам та визначити напрями для його удосконалення.Педагогічні стратегії, які використовуються в інклюзивній освіті, базуються на принципах диференціації та індивідуалі-зації навчання. У статті розглядаються сучасні методики, які дозволяють забезпечити ефективне навчання дітей з різними освітніми потребами. Особлива увага приділяється використанню технологій дистанційного навчання, адаптивних навчаль-них матеріалів та інноваційних педагогічних підходів, що сприяють розвитку інклюзивного середовища.Матеріально-технічне забезпечення є важливим аспектом впровадження інклюзивної освіти. У статті аналізується стан матеріально-технічної бази українських шкіл, які впроваджують інклюзивне навчання, та порівнюється з зарубіжним досві-дом. Визначено основні проблеми, такі як недостатнє фінансування, відсутність спеціалізованого обладнання та навчальних матеріалів, та запропоновано шляхи їх вирішення.Підготовка вчителів до роботи в інклюзивних умовах є ключовим фактором успішного впровадження інклюзивної освіти. У статті описуються програми підвищення кваліфікації педагогів, які орієнтовані на розвиток компетенцій з роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Також розглядається досвід зарубіжних країн у підготовці вчителів до роботи в інклюзив-них умовах, що може бути корисним для вдосконалення української системи освіти.Визначено ключові аспекти та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні. Серед них – необхідність удоскона-лення законодавчої бази, впровадження сучасних педагогічних технологій, забезпечення належного матеріально-технічного забезпечення та підготовки кваліфікованих кадрів. Особлива увага приділяється створенню інклюзивного середовища, яке сприятиме всебічному розвитку кожної дитини, незалежно від її особливостей та потреб.Документ Зміст фізичної підготовки в підготовчому періоді навчально-тренувального процесу команди фк Рига 2(Гельветика, 2024) Чередниченко Інна Анатоліївна; Cherednychenko Inna Anatoliivna; Напалкова Тетяна Вадимівна; Napalkova Tetiana Vadymivna; Пархоменко Максим Максимович; Parkhomenko Maksym MaksymovychЕфективність підготовки до змагального періоду залежить від змісту всіх видів роботи та їх раціонального поєднання протягом річного циклу. Сучасний футбол вимагає від спортсмена досягнення дуже високого функціонального рівня, здатно-сті переносити дуже великі тренувальні та змагальні навантаження, швидко відновлюватися після них. Для цього потрібен спеціальний фундамент, який точно відповідає вимогам обраного виду спорту і забезпечує підготовленість для ефективного виконання основної спеціальної фізичної підготовки і всього подальшого тренувального процесу. Фізична підготовка є фунда-ментом, на якому будується технічна, техніко-тактична, психологічна і функціональна підготовка футболіста. Фізична під-готовка має важливе значення на кожному з етапів багаторічного вдосконалення спортсменів, оскільки ефективне виконання техніко-тактичних дій упродовж змагань вимагає належного рівня розвитку фізичних якостей. Рівень фізичної підготовле-ності футболіста впливає на засвоєння ним технічних елементів та використання техніко-тактичних дій протягом змагаль-ного періоду. Метою дослідження було наукове обґрунтування змісту фізичної підготовки в підготовчому періоді навчаль-но-тренувального процесу команди ФК Рига 2. Методи дослідження – вивчення науково-методичної літератури, педагогічні методи дослідження (спостереження, педагогічне тестування фізичної підготовленості при застосуванні датчиків Catapult), методи математичної статистики. Із застосуванням датчиків Catapult у спортсменів ФК Рига 2 (Латвія) вимірювалися показники швидкості, витривалості, швидкісно-силової витривалості і швидкісно-силових здібностей та визначався кореля-ційний зв’язок між ними, що було підставою для обґрунтування змісту фізичної підготовки протягом підготовчого періоду для підготовки команди до Чемпіонату Першої Ліги Латвії. Тісний кореляційний зв’язок відмічався між більшістю показників фізичної підготовленості, найвищий (r=1,00) – між бігом на дистанції 01:17:08 і середньою дистанцією за 1 хв та об’ємом і інтенсивністю навантаження гравця. Середній взаємозв’язок був виявлений між всіма досліджуваними показниками і бігом високої інтенсивності на швидкості 19,8-25,2 км/год, крім бігу низької інтенсивності на швидкості менше ніж 14,4 км/год (м), де він був практично відсутній і дорівнював r=0,07. Це дало підстави при плануванні змісту підготовчого періоду доцільно підбирати засоби і методи, які цілеспрямовано впливали б на результат швидкісно-силової витривалості і швидкісно-силових здібностей та планувати їх на окремих тренувальних занять з метою підвищення ефективності навчально-тренувального процесу гравців ФК Рига 2.Документ Особливості системи підготовки юних борців на секційних заняттях з вільної боротьби(Гельветика, 2024) Томенко Олександр Анатолійович; Tomenko Oleksandr Anatoliiovych; Карпов Андрій Євгенович; Karpov Andrii YevhenovychСучасні методологічні підходи до вирішення завдань спорту вищих досягнень постійно підкреслюють необхідність ретель-ного вивчення та розвитку дитячого та юнацького спорту. Одним із видів спорту, який сприяє гармонійному розвитку молодого покоління, є вільна боротьба. Підвищення спортивних результатів у вільній боротьбі значною мірою залежить від побудови ефек-тивної системи підготовки борців, що змушує спеціалістів постійно винаходити ефективні педагогічні підходи для створення оптимальної системи вдосконалення різних аспектів підготовки юних борців. У цій статті розширено теоретичні уявлення щодо особливостей системи підготовки юних борців на секційних заняттях з вільної боротьби. Теоретичний аналіз наукової та мето- дичної літератури виявив, що цілісність системи підготовки юних борців забезпечується на основі певної структури та харак- теризується великою кількістю методів і засобів, широким застосуванням матеріалів з різних видів спорту та рухливих ігор, а також використанням ігрового методу. Встановлено, що вся система підготовки юних борців направлена на всебічний фізичний розвиток спортсменів, здатних успішно переносити великі фізичні та психічні навантаження, характерні для борців. Узагаль-нення результатів наукових досліджень та їх аналіз показують, що основним аспектом системи підготовки юних борців є ціле- спрямований розвиток фізичних якостей з урахуванням вікових особливостей. Виявлено, що для досягнення високих результатів на початковому етапі навчання необхідно приділити увагу основам технічної підготовки, особливо оволодінню технічними навичками та прийомами, необхідними у боротьбі. З’ясовано, що завдання, які стоять перед спортсменом і тренером, визначаються не лише вдосконаленням наявних прийомів, але й освоєнням нових засобів, необхідних для вирішення конкретних техніко-тактич-них завдань. Ці висновки підкреслюють важливість систематизованого підходу до підготовки юних борців, що враховує їх вікові та індивідуальні особливості, здійснюючи гармонійний розвиток фізичних, технічних та тактичних навичок.Документ Порівняння фізичних та психологічних показників учнів, які використовували модуль панкратіон, та традиційні методи фізичного виховання(Гельветика, 2024) Чередніченко Сергій Вікторович; Cherednichenko Serhii Viktorovych; Міщенко Олександр Володимирович; Mishchenko Oleksandr Volodymyrovych; Гончаренко Володимир Іванович; Honcharenko Volodymyr Ivanovych; Химченко Олександр Вікторович; Khymchenko Oleksandr ViktorovychУ статті досліджується важливість фізичного виховання у загальній середній освіті та обґрунтовується впровадження варіативного модуля "Панкратіон". Панкратіон, як традиційне грецьке бойове мистецтво, має великий потенціал для роз-витку фізичних, психічних та соціальних якостей учнів. Вивчення основних прийомів, стратегій та тактик панкратіону допо-магає формувати здорові звички, покращувати фізичну підготовку та загальний стан здоров'я учнів.У статті описано методи дослідження, що використовувалися для аналізу впливу фізичного виховання на учнів, а також детальну програму занять, яка включає розминку, загальну підготовку, вивчення основних прийомів, практичне застосування, стратегії та тактику використання панкратіону, заминку та розтяжку. Програма занять побудована таким чином, щоб поступово залучати учнів до фізичної активності, надаючи їм можливість освоїти базові елементи панкратіону та розви-нути важливі навички.Методи дослідження включали анкетування учнів, спостереження за проведенням занять та аналіз результатів фізичних тестів. Анкетування дозволило визначити ставлення учнів до фізичного виховання та панкратіону зокрема, їхні очікування та мотивацію. Спостереження за заняттями дало змогу оцінити ефективність навчальної програми та її вплив на фізичний розвиток учнів. Аналіз результатів фізичних тестів дозволив об'єктивно оцінити зміни в фізичному стані учнів до та після впровадження модуля "Панкратіон".Результати дослідження свідчать про позитивний вплив фізичної активності на формування стійких здорових звичок, соціальних навичок та профілактику захворювань. Зокрема, учні відзначили покращення фізичної форми, підвищення рівня енергії, покращення настрою та загального самопочуття. Важливим аспектом є також розвиток дисципліни, витривалості та самоконтролю, які є невід'ємними частинами навчального процесу панкратіону.Зважаючи на отримані результати, впровадження модуля "Панкратіон" у шкільну програму є доцільним і може стати ефективним засобом покращення фізичного виховання учнів. Це дозволить не лише зміцнити фізичне здоров'я молоді, але й сприятиме їхньому всебічному розвитку, підвищенню мотивації до навчання та формуванню позитивного ставлення до здорового способу життя.