Статті
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Статті за Автор "Semenoh Olena Mykolaivna"
Зараз показуємо 1 - 5 з 5
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ The Evolution of the Conceptual Sphere of “Education” in Ukrainian and Polish Discourses: Lexical Innovations, Neologisms, and Their Application in PhD Training(2025) Semenoh Olena Mykolaivna; Kapranov Yan Vasylovych; Семеног Олена Миколаївна; Капранов Ян ВасильовичThis article explores the semantic and conceptual evolution of the educational sphere in Ukrainian and Polish academic and pedagogical discourses from a diachronic and interdisciplinary perspective. Emphasis is placed on the transformation of core educational terms, including “innovation,” “lifelong learning,” “academic culture,” and “praxeology,” and their reflection in legislative, normative, and scholarly frameworks. The study analyzes how lexical innovations and borrowed terms shape the contemporary educational narrative, especially in the context of globalization and the development of human capital. The research draws from legislative texts, academic dictionaries, educational policies, and institutional practices to reconstruct the conceptual framework of education. Particular attention is paid to the role of academic culture and integrity in shaping national educational strategies and in the formation of future PhD researchers through advanced university courses. The application of linguo-pragmatic and praxeological approaches highlights the necessity of communicative competence, ethical conduct, and cognitive-discursive skills in academic settings. The article synthesizes the national and European experiences and articulates the integrative components of academic culture as a crucial element of innovative national security.Документ Від контенту до компетентностей: як проєктна діяльність змінює парадигму навчання у закладі вищої освіти(2025) Григоренко Тетяна Володимирівна; Семеног Олена Миколаївна; Hryhorenko Tetiana Volodymyrivna; Semenoh Olena MykolaivnaУ статті проаналізовано виклики та можливості, що постають перед викладачами спеціальності «Середня освіта. Українська мова і література» в умовах трансформації освітньої парадигми від контент-орієнтованої до компетентнісно зорієнтованої, з акцентом на проєктну діяльність. Встановлено, що традиційна модель навчання є недостатньо ефективною для підготовки фахівців, здатних до адаптації та інноваційної діяльності в сучасному освітньому середовищі, зокрема в Новій українській школі (НУШ). Визначено, що проєктна діяльність виступає ключовим інструментом для інтегративного формування як hard skills (наприклад, мовний аналіз, методична розробка уроків), так і soft skills (критичне мислення, креативність, комунікація, співпраця, вирішення проблем, адаптивність, самоорганізація). Виокремлено основні виклики для викладачів: необхідність перегляду програм та навчальних планів, розробки адекватних критеріїв оцінювання проєктної діяльності, оволодіння новими методами роботи та роллю фасилітатора, ефективного управління часом та ресурсами, а також психологічна готовність до змін. Вмотивовано, що кожний етап проєктної діяльності – від ініціації та планування до реалізації, презентації та рефлексії – сприяє цілеспрямованому розвитку цих компетентностей. Вивчено потенціал проєктної діяльності для підвищення мотивації студентів, поглиблення міждисциплінарних зв’язків та формування навичок самоосвіти. Запропоновано комплексний підхід до оцінювання проєктної діяльності, що враховує індивідуальний внесок, командну роботу, процес та кінцевий продукт. Узагальнено, що системне впровадження проєктного навчання вимагає трансформації ролі викладача від транслятора знань до фасилітатора, ментора та коуча, що потребує підвищення його кваліфікації. Рекомендовано організацію семінарів, тренінгів та розробку методичних посібників для викладачів. Підсумовано, що комплексний підхід до впровадження проєктної діяльності забезпечить якісну підготовку конкурентоспроможних, креативних та адаптивних фахівців, готових до викликів сучасної освітньої системи.Документ Культуромовна особистість крізь призму української літератури: прикладні аспекти в контексті інфомедійної грамотності(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Семеног Олена Миколаївна; Грона Наталія Вікторівна; Semenoh Olena Mykolaivna; Hrona Nataliia ViktorivnaУ статті розглянуто сучасні підходи до формування культуромовної особистості засобами української мови в закладах фахової передвищої освіти (ЗФПО) в контексті розвитку інфомедійної грамотності. Проаналізовано основні принципи та концептуальні засади медіаосвіти, окреслено шляхи їх ефективної інтеграції в освітній процес. Дослідження підкреслює значущість української літератури як ключового компонента національної освіти, що сприяє формуванню національної ідентичності, морально-етичних цінностей, патріотизму та громадянської свідомості. Окрему увагу приділено ролі інфомедійної грамотності у розвитку критичного мислення, читацької компетентності та загальної освітньої продуктивності. Описано досвід інтеграції інфомедійної грамотності в процес вивчення української літератури через використання інноваційних освітніх технологій, мультимедійних ресурсів і критичний аналіз медіаконтенту. Обґрунтовано необхідність комплексного підходу, який передбачає постійне оновлення змісту навчання, розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та формування стійкості до інформаційних впливів. Узагальнено матеріали щодо важливості системного впровадження медіаосвітніх підходів для досягнення високих результатів у формуванні культуромовної особистості, здатної до активної й свідомої взаємодії з інформаційним середовищем, із збереженням національних цінностей і культурної ідентичності.Документ Педагогічні умови розвитку професійної компетентності майбутніх докторів філософії у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін(2025) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaУ статті узагальнено напрацювання робочих груп забезпечення якості освітньо - наукових програм у галузі освіти інституцій - партнерів стосовно ефективних педагогічних умов удосконалення змісту психолого - педагогічної підготовки, що сприяють розвитку професійної компетентності майбутніх докто рів філософії в галузі освіти. Окреслено поняття «професійна компетентність ма йбут нього доктора філософії», що трактується як цілісна система взає мопов’язаних і взаємозалежних компонентів: ціннісно - мотиваційного, когнітивного, діяльнісно - праксеологічного та реф лексивного. Вона являє собою інтегральну, соціально значущу осо бистісну я кісну характеристику, що поєднує в собі ціннісні установ ки, комплекс професійно значущих знань, фахових та унікальних умінь і навичок, необхідних для ефективного здійснення науково - педагогічної діяльност і відповідно до сучасних вимог. Зазначено, що педагог ічні умови розвитку професійної компетентності майбу тнього доктора філософії визначаються як внутрішні й зовнішні впливи, чинники, обставини та сукупність цілеспрямованих захо дів, реалізація яких у процесі вивчення психолого - педагогічних дисциплін сприяє а ктивнішому формуванню професійної компете нтності здобувача ступеня док тора філософії в галузі освіти. Розг лянуто такі педагогічні умови розвитку професійної компетентно сті здобувачів PhD: створення інноваційного освітньо - наукового середовища для формування ціннісних орієнтацій, удосконалення професійно - особистісної мотивації до розвитку професійної компе- тентності; оновлення змісту навчальних дисциплін на основі су часних тенденцій розвитку педагогічної освіти та освіти дорослих, ключових концептів навчання н а засадах академічної доброчеснос- ті та академічної культури, психології педагогічної діяльності, пси- хологічного здоров’я, інклюзії, що сприяє підготовці докторів філо- софії до викладацької практики, професійно - методичної діяльності.Документ Розвиток професійної компетентності здобувачів PHD з освіті наук: досвід інституцій-партнерів(2025) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaУ статті узагальнено досвід Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України та Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка щодо розвитку професійної компетентності здобувачів PhD з освітніх наук в умовах війни. У межах дослідження використано теоретичні методи, зокрема аналіз нормативних документів, науково-педагогічних джерел, змісту освітньо-наукових програм партнерських інституцій, а також емпіричні методи, такі як спостереження за освітнім процесом. Висвітлено специфіку фахової педагогічної підготовки здобувачів, адаптування освітнього процесу до кризових умов: оновлення освітніх компонентів, урахування загальнонаціональних, європейських тенденцій у сфері освіти, регіонального контексту. У результаті дослідження підтверджено, що науково-педагогічні колективи інституцій-партнерів адаптували освітній процес до викликів війни, здійснюють перебіг навчання через упровадження дистанційного формату. Кожна з освітньо-наукових програм поєднує освітній та науковий складники, враховує інтегральну, загальні, фахові компетентності, програмні результати навчання відповідно до вимог Професійного стандарту викладача закладу вищої освіти, реалізовується в межах потреб забезпечення сталого розвитку і є унікальною за своїми науковими дослідженнями в межах України і регіону. З'ясовано за опитуваннями викладачів, здобувачів, спостереженням за освітнім процесом, що перебіг освітнього процесу дозволяє створити ефективне освітнє середовище для особистісного розвитку аспірантів, дає можливість здійснювати якісні дослідження з проблем загальної педагогіки, історії педагогіки чи порівняльної педагогіки на основі українського і зарубіжного досвіду педагогічної освіти і освіти дорослих, враховує регіональні потреби і особливості, використовує історичний досвід освітньої діяльності університетів. Зазначено, що інституції відповідно до угоди про співпрацю здійснюють партнерську взаємодію через організацію конференцій, вебінарів, спільних дослідницьких проєктів та оновлення освітніх програм відповідно до сучасних викликів, розроблення та апробацію тренінгових курсів для науково-педагогічних працівників, проведення викладацької практики. Комплексний підхід до розвитку професійної компетентності здобувачів PhD забезпечує готовність до дослідницько-інноваційної діяльності.