Наукові видання
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові видання за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 45
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ European Experience and Ukrainian Practices of Ensuring Academic Integrity(2023) Семеног Олена Миколаївна; Біличенко Ольга; Semenoh Olena Mykolaivna; Bilychenko OlhaУ статті зроблено спробу висвітлити питання академічної доброчесності в європейському академічному просторі. Автори аналізують досвід Італії, зокрема Пізанського університету та можливості впровадження компонентів академічної доброчесності в Донбаському державному педагогічному університеті та Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка.Документ Presentation of Music in the Works of Ukrainian Writers of the Late 19th and Early 20th Centuries(LAP LAMBERT Academic Publishing, 2024) Horbolis Larysa Mykhailivna; Горболіс Лариса МихайлівнаThe chapter examines the specifics of the coverage of topical issues of literature and music, intermediality in the world and Ukrainian scientific discourse, reveals and explores the essence and peculiarities of the artistic development of the musical component at different levels of the organization of the literary text - architectural, pictorial, narratological, chronotopic, plot, thematic-problematic, etc. - in the works of Ukrainian writers O. Kobylyanska, M. Kotsyubynskyi, Lesya Ukrainka, H. Hotkevich, Mark Cheremshina, M. Yatskiv. Music in the works of writers of the late 19th and early 20th centuries is interpreted as an expression of the character's national identity (with the help of musical instruments, music performance, dance), as a rhythmic marker of prose that specifies the modernist pursuits of Ukrainian literature.Документ Principles of Digitalization in Philological Education at Higher Education Institutions in Poland and Ukraine(Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, 2024) Kapranov Yan Vasylovych; Капранов Ян Васильович; Semenoh Olena Mykolaivna; Семеног Олена МиколаївнаThe general scientific methods of analysis and synthesis of official and normative documents, as well as scientific works, provide grounds to state that digitalization in the context of philological education is considered as the process of integrating modern digital technologies into all aspects of the educational process. This includes the implementation of electronic resources, online courses, virtual laboratories, and other digital tools to enhance the quality of education and expand access to educational resources. Scientific literature highlights the importance of digitalization in education and science and the development of digital literacy, which is a necessary skill for successful functioning in the modern digital world. Based on the analysis and research conducted at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw (Poland) and Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (Ukraine), key principles of digitalization in philological education were identified: integration of modern digital tools, accessibility and flexibility of learning, personalization of the educational process, development of digital literacy, interactivity and collaboration, continuous updating of knowledge, and protection of intellectual property rights. Examples of courses taught at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw and Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko demonstrate the successful digitalization of the educational process. The course "A Philologist’s Workshop: Modern Technologies and Career Paths" at the University of Economics and Human Sciences in Warsaw and the course "Information and Communication Technologies" at Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko integrate modern digital tools, providing students with access to various resources and the development of necessary competencies. The faculty of the University of Economics and Human Sciences in Warsaw and Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko are actively involved in grant activities, which contribute to the development of digitalization in education at these institutions. Grants allow for the funding of projects aimed at developing digital competencies, implementing the latest technologies in the educational process, and creating modern educational content.Документ Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету(Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Вовк Мирослава Петрівна; Vovk Myroslava PetrivnaУ монографії окреслено підходи до академічної культури як основи культури дослідницького навчання в університеті, здійснено ретроспективний аналіз академічних традицій університетів, особливостей формування академічної культури студента-дослідника у процесі фольклористичної підготовки, у наукових товариствах і гуртках, під час збиральницько-практичної діяльності та фольклорної практики. На прикладі професійної діяльності викладачів університетів України другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. акцентовано увагу на культурі наукової праці, культурі спілкування наукових наставників та студентів. В основу дослідження покладено ідею професійного розвитку, саморозвитку і самореалізації дослідника. Видання адресоване науковцям, викладачам класичних і педагогічних університетів, учителям-словесникам, студентам і магістрантам, аспірантам, усім, хто цікавиться проблемами академічної культури.Документ Барокові риси в українських літописах XVIII століття(2021) Німенко Наталія Анатоліївна; Nimenko Nataliia Anatoliivna; Кириленко Надія Іванівна; Kyrylenko Nadiia IvanivnaУ монографії висвітлено особливості втілення барокових рис в українських літописах XVIII століття (літописі Самовидця «Про війни Богдана Хмельницького і про міжусобиці, що були в Малій Росії після його смерті», літописі Самійла Величка, літописі Григорія Грабянки, літописі «Історія Русів») та розкрито своєрідність інтерпретації образу Богдана Хмельницького в козацьких літописах.Документ Герой-захисник у творчості Бориса Гуменюка: етнопсихологічний аспект(2022) Горболіс Лариса Михайлівна; Horbolis Larysa MykhailivnaУ статті на основі збірок «Блокпост», «Вірші з війни», «100 новел провійну» Б. Гуменюка досліджено специфіку художнього відображення образу героя-воїна, учасника російсько-української війни. Етнопсихологічний аспект сприяв різногранному осмисленню героя – сміливого, мотивованого, заґрунтованого у прадавні зв’язки з землею і предками, емоційного, з правом на свободу, обов’язком боронити українську цивілізацію. Культура спротиву наратора-інтелектуала формується з урахуванням традиційних норм і цінностей українського народу.Документ Екокритика: методологічна інтеграція, взаємодія, інтерпретація(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Горболіс Лариса Михайлівна; Horbolis Larysa MykhailivnaУ монографії зауважено про актуальність екологічної проблематики в сучасному суспільстві, висвітлюється історія з’яви екокритики у світовій науковій думці, здійснено короткий огляд ключовий праць дослідників, з’ясовано зв’язки екокритики з корпусом різноманітних гуманітарних знань. У дослідженні йдеться про активізацію та перспективи екокритики в українському літературознавстві, описано варіанти інтерпретації художньолітературних текстів українських і зарубіжних письменників в екологічному ракурсі, з застосуванням новітньої методології. Обґрунтована специфіка освоєння екокритики в українському літературознавстві. Це перше системне дослідження в Україні, присвячене питанням екокритики. Для літературознавців, екологів, філософів, психологів, культурологів, викладачів навчальних закладів, а також усіх, хто цікавиться проблемами екології.Документ Естетика мови українських народних дум(СДПУ ім А. С. Макаренка, 2019) Беценко Тетяна Петрівна; Betsenko Tetiana PetrivnaУ монографії розглянуто поняття естетики мови. На прикладі аналізу мовно-образної організації героїчного епосу (дум) запропоновано з'ясування природи естетичного потенціалу фольклорних творів. Досліджено модуси формування естетики мови українських народних дум. Для наукових працівників, аспірантів, магістрантів, студентів, учителів-словесників.Документ Етнолінгвістична культура вчителя(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaМета посібника – розширити уявлення про взаємозв’язок мови і культури, про народну культуру як об’єкт етнолінгвістики, опанувати етнолінгвінгводидактичні підходи до вивчення елементів лексики, фразеології, словотвору, граматики в текстах творів усної народної творчості, художньої літератури. Пріоритетну роль відведено дослідницьким завданням, які спрямовані на формування умінь аналiзувати, зiставляти, порiвнювати, узагальнювати етномовнi явища; виконувати етнолiнгвiстичнi дослідження слів-історизмів, етнографізмів, народних фразем; характеризувати етнокультурний оцінний зміст засобів словотвору, граматики, синтаксичних конструкцій у фольклорному, художньому текстах.Документ Етноментальні коди в прозі Мирослава Дочинця(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Зякун Аліна Олександрівна; Ziakun Alina Oleksandrivna; Кириленко Надія Іванівна; Kyrylenko Nadiia IvanivnaУ монографії досліджено творчість сучасного прозаїка М. Дочинця, твори якого становлять «золотий фонд» української літератури новітнього часу і є синтезом народної традиції, мудрості й інтелектуальної сучасності. На основі аналізу художньої рецепції етноментальних маркерів горян у художніх творах письменника запропоновано методичні рекомендації щодо проведення уроків позакласного читання й факультативних занять у 10-11 класах у закладах загальної середньої освіти за творчістю М. Дочинця й методичну розробку спецкурсу для закладів вищої освіти.Документ Ефективні технології навчання і контролю якості знань у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Герман Вікторія Василівна; Herman Viktoriia Vasylivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha Mykolaivna; Громова Наталія Василівна; Hromova Nataliia Vasylivna; Левенок Інна Сергіївна; Levenok Inna Serhiivna; Ячменик Марина Михайлівна; Yachmenyk Maryna Mykhailivna; Пономаренко Наталія Петрівна; Ponomarenko Nataliia PetrivnaУ монографії здійснено аналіз окремих аспектів лінгвістичної підготовки майбутніх фахівців крізь призму праксеологічного підходу, окреслено нормативно-правову базу й організацію моніторингу якості лінгвістичної підготовки. Дослідницьку увагу приділено особливостям ефективних методів проведення занять із теоретико- та історико- лінгвістичних, культуромовних, медіа- і лінгводидактичних дисциплін у контексті сучасних тенденцій мовної освіти для студентів філологічних спеціальностей, а також лінгвістичних дисциплін для студентів нефілологічних спеціальностей. Монографія адресована освітянам, науковцям, викладачам, магістрантам, аспірантам, усім, кого цікавлять питання мовної освіти, лінгвістичної підготовки фахівців різних профілів у вищому навчальному закладі, проблеми реалізації праксеологічного підходу, моніторингу якості у системі професійної підготовки.Документ Концепт «освіта» в дискурсивних вимірах(2019) Серебрянська Ірина Миколаївна; Serebrianska Iryna MykolaivnaУ роботі вперше комплексно досліджено концепт ОСВІТА в когнітивно-дискурсивному напрямі, з’ясовано його дискурсивний потенціал як цілісного фрагмента української мовної картини світу. Визначено теоретичні передумови дослідження; уточнено зміст базових понять «когнітивно-дискурсивна наукова парадигма», «мовна картина світу», «мовна свідомість», «мовна особистість», «концепт», «дискурс», «науковий дискурс», «медіа дискурс», «когнітивнаметафора»; розроблено методику концептуального аналізу. Окреслено структуру аналізованого концепту, схарактеризовано його культурний та поняттєвий компоненти, систематизовано терміносистему сфери освіти. Описано дискурсивну реалізацію образно-ціннісного компонента концепту; визначено мовні інновації у сфері освіти та їхні типи (лексичні, стилістичні, фразеологічні та словотвірні). Схарактеризовано метафору як механізм об’єктивації концепту, введено в науковий обіг поняття «освітня медійна метафора», визначено її розряди, створено схему метафоричної моделі концепту ОСВІТА. Виявлено національні ознаки категоризації світу та специфіку репрезентації освітніх понять у мовній свідомості студентів, освітян та журналістів.Документ Концепт учителя в українському та польському освітньому дискурсах(2023) Semenoh Olena Mykolaivna; Семеног Олена МиколаївнаПредставлено особливості вербалізації концепту «учитель» в українському та польському освітньому дискурсах; схарактеризовано сутність ключових понять (концепт, тезаурус, освітній дискурс, міждисциплінарний підхід); окреслено культурний та поняттєвий компонент концепту «учитель» в українській і польській науковій думці. Акцентовано увагу на філософському імперативі Г. Сковороди – праця стає радістю і щастям лише тоді, коли вона є «сродною» і «свобідною»; людина природна (хлібороб) і її «сродна» праця, праця, до якої людина має природний нахил, хист, певні здібності людини описана в літературнофілософсько-педагогічних творах філософа. Здійснюючи аналіз концепту учитель, авторка керується положеннями міждисциплінарного підходу, в якому поєднані методи лінгвокультурології, когнітивної лінгвістики, педагогічної аксіології, положення когнітивно-дискурсивного, лінгвокультурологічного, лінгвоаксіологічного, праксеологічного підходів. Доведено, що українська, польська національні мовні картини неповторно кодують етнокультурний досвід навчання. Народні прислів’я відображають ціннісні орієнтири народу щодо виховання, національну специфіку позитивних уявлень про навчання, учителя, розум, працю вчителя, у повчальній формі описують життєвий досвід поколінь, виконують виховну, волюнтативну, комунікативну, естетичну функції. Важливим є також прагматизм, аргументованість й активний вплив паремій на користувачів, на формування здатності мислити, відображати і пізнавати об’єктивну дійсність; на загальний інтелектуальний розвиток, рівень пізнання, такі важливі на початку ХХІ століття. Аргуметовано висновкується, що від наших особистісних якостей, переконливого слова, культури мислення (самокритичності, глибини, гнучкості, оперативності), культури поведінки (ввічливості, тактовності, інтелігентності, коректності) значною мірою залежить мовно-національна вихованість молоді. Це є можливим, якщо педагогічна майстерність учителя неперервно вдосконалюється шляхом глибокого вивчення психопедагогіки й забезпечує високий рівень педагогічної взаємодії з учнями та колегами.Документ МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус як засіб формування інфомедійної грамотності(2021) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaЗдійснено розгляд окремих аспектів ключових слів «інфомедійна грамотність», «інфомедійна грамотність учителя-словесника», окреслено напрями діяльності освітньо-дослідницького центру «МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус, який реалізується в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» (IREX) в Сумському державному педагогічному університеті імені А.С.Макаренка. Зроблено висновок, що реалізація проєкту дозволить оптимізувати процес формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів української мови і літератури, а також комунікативної взаємодії «університет – школа», що спрямована на особистісний і професійний розвиток суб‘єктів освітнього процесу . Ключові слова: інфомедійна грамотність, критичне мислення, майбутній учитель української мови і літератури, освітньо-дослідницький центр «МЕДІА&ВЧИТЕЛЬський кампус», Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка.Документ Мистецька термінолексика в поетичній мові Ліни Костенко (семантико-функціональний аспект)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Герман Вікторія Василівна; Herman Viktoriia Vasylivna; Полякова Любов; Poliakova Liubov; Сергієнко Наталія; Serhiienko NataliiaПропоноване видання – спроба наукового осмислення художньої ролі мистецьких термінообразів у канві поезії Ліни Костенко. Пропонуються до розгляду теоретичні аспекти й семантико-функціональний аналіз музичної, хореографічної, образотворчої термінолексики у віршах авторки. У додатках уміщено словник мистецької термінолексики, тексти і каталог поезії Ліни Костенко, покладеної на музику. Видання адресоване викладачам, студентам філологічних факультетів, учителям української мови, слухачам МАН, учням тощо.Документ Мовне родинознавство (виховний потенціал лінгвокультури рідного краю)(2003) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaУ навчальному посібнику розглядається виховний потенціал лінгвокультури рідного краю як засіб формування лінгвокультурознавчої компетенції майбутнього вчителя-словесника в системі професійної підготовки. Дидактичний матеріал українознавчих текстів, фольклорно-етнографічних і діалектологічних практик (назви спорідненості та свояцтва, мовний етикет, топоніміка, обряди, ремесла жителів рідного краю) пропонується під кутом зору лінгвокультурологічного підходу і може слугувати складовою частиною курсів “Народознавство”, "Українська етнопедагогіка", використовуватись при підготовці до занять і виховних заходів із сучасної української мови, літературного краєзнавства, вступу до слов΄янської філології, лінгвістичного аналізу художнього тексту. Видання адресоване студентам вищих навчальних закладiв, учням і вчителям загальноосвiтнiх закладів, шанувальникам рідного слова.Документ Мовно-методична підготовка майбутнього вчителя-словесника до використання засобів медіаосвіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Ячменик Марина Михайлівна; Yachmenyk Maryna MykhailivnaУ монографії розкрито особливості мовно-методичної підготовки майбутнього вчителя-словесника до використання засобів медіаосвіти як цілісний педагогічний процес у взаємозв’язку навчально-пізнавальної, науково-дослідної, практичної складових, що спрямований на формування готовності здійснювати навчання мовно-літературних предметів, гурткову роботу в закладах загальної середньої освіти з урахуванням педагогічно доцільних засобів медіаосвіти та індивідуальних особливостей учнів. Засоби медіаосвіти окреслено як інноваційні дидактичні інструменти організації і забезпечення освітнього процесу, технічні, програмні, мережеві, креолізовані, аудіовізуальні засоби навчання, що сприяють ефективному вирішенню професійних завдань з формування компетентної мовної особистості школяра, його соціалізації, морального, громадянського, естетичного виховання. Розкрито зміст мовно-методичної підготовки майбутнього вчителя-словесника до використання засобів медіаосвіти у процесі навчання нормативних («Фахова українська мова», «Методика навчання української мови»), варіативних дисциплін («Медіакультура вчителя-словесника»), гуртка з медіа культури, під час педагогічної практики.Документ Мовні погляди П. Куліша і мова його творів(НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010) Кумеда Олена Павлівна; Kumeda Olena PavlivnaIn article the condition of research of language of P. Kulish is shined and necessity of creation of complete work about idiodialect the writer is underlined; on a material mainly primary sources and in a support on P. Kulish's local dialect environment communication of features of language of his novels with his language environment is found out.Документ Міжмистецькі контакти українського тексту(СумДПУ ім А. С. Макаренка, 2021) Горболіс Лариса Михайлівна; Horbolis Larysa MykhailivnaУ монографії досліджуються багатоаспектні контакти творів українських письменників ХХ – ХХІ ст. В. Стефаника, Марка Черемшини, Лесі Українки, М. Яцківа, О. Довженка, Б.-І. Антонича, П. Ар’є, В. Корнійчука, Л. Білик, І. Роздобудько, М. Жулинського, Т. Сидоренко та ін. з музикою, кіно, театром, хореографією на різних рівнях – архітектонічному, проблемно-тематичному, сюжетотворчому, хронотопічному, образотворчому, наративному, ритміко-інтонаційному тощо. За допомогою міжмистецького підходу з’ясовується художня самобутність, естетична вартість літературних творів. Для літературознавців, мистецтвознавців, студентів гуманітарних напрямків, учителів шкіл, усіх, хто цікавиться неповторним світом мистецтва.Документ Наставництво в науці і освіті дорослих(2017) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena MykolaivnaУ статті акцентовано увагу на розгляді мікропедагогіки наукового наставництва і його відкритого середовища крізь призму досліджень учених Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, їхньої ролі в розвитку неперервної освіти в Україні. На основі аналізу наукових праць І. Зязюна, Н. Ничкало, Л. Лук'янової, О. Рудницької, С. Гончаренка доведено, що якісними показниками культури наставництва є наукова етика, взаємоповага, моральність, естетичність.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »