Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів вищої освіти
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів вищої освіти за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 36
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Соціальна реабілітація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Україні(2020) Хаврат Катерина Андріївна; Khavrat Kateryna Andriivna; Полякова Ольга Михайлівна; Poliakova Olha MykhailivnaПроцес трансформації українського суспільства закономірно супроводжується зміною усіх його інститутів, у тому числі й інституту соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Водночас, в умовах сьогодення необхідним є подальший розвиток нових форм влаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування; подальше закріплення на законодавчому рівні обов’язку а також вдосконалення механізмів щодо створення належних умов для розвитку, самореалізації та інтеграції цієї категорії дітей у суспільство та ін. Мета та задачі дослідження. На основі аналізу теоретико-практичних засад соціальної реабілітації дітей-сиріт розробити практичні рекомендації щодо вдосконалення технологій соціальної реабілітації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Об’єкт і предмет дослідження. Об’єктом дослідження є діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування як соціальний феномен. Предмет дослідження – соціальна реабілітація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Україні.Документ Гендерно чутлива соціальна робота з чоловіками(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Солодова Тетяна Сергіївна; Solodova Tetiana Serhiivna; Гончаренко Олена Володимирівна; Honcharenko Olena VolodymyrivnaМагістерське дослідження присвячене вивченню труднощів чоловічої соціалізації, механізмів їх детермінації і профілактики, психологічної підтримки тих чоловіків, які переживають кризові періоди. Схарактеризовано сутність гендерно чутливої соціальної роботи, висвітлити взаємозв'язок соціальної роботи і гендерних досліджень. Проаналізовано концепції маскулінності та їх складові (зокрема, батьківську роль) крізь призму гендерних норм чоловіків. Експериментально досліджено соціально-демографічний портрет сучасного чоловіка та специфіку чоловічих проблем. Сформульовано пропозиції щодо оптимізації соціальної роботи з чоловіками з урахуванням гендерного підходу. Розкрито потенціал діяльності соціальних служб для чоловіків як інноваційних форм і технологій гендерно чутливої соціальної підтримки чоловічого населення.Документ Профілактика насильства серед учнів загальноосвітніх закладів інтернатного типу(2020) Бистренко Аліна Вікторівна; Bystrenko Alina Viktorivna; Полякова Ольга Михайлівна; Poliakova Olha MykhailivnaПраво дітей України на захист від усіх форм насильства гарантується статтями 28, 52 Конституції України, відповідно до яких ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню. Стаття 10 Закону України «Про охорону дитинства» кожній дитині гарантує право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності. Проте, у сучасному суспільстві проблема насильства в освітніх закладах поступово стає провідною серед проблем соціально-педагогічного характеру. За даними ЮНІСЕФ, в Україні у 2017 році 24% дітей стали жертвами булінгу та 40% з них нікому про це не розповідали. Щодо освітніх закладів інтернатного типу, попри їх закритість, науковці і практики переконані про значно вищий рівень проявів насильства серед учнів у цих закладах. Мета та задачі дослідження. Здійснити аналіз теоретичних і методичних основ проблеми соціально-педагогічної роботи щодо запобігання насильства серед учнів ліцеїв-інтернатів спортивного профілю та обґрунтувати комплекс ефективних технологій соціально-педагогічної профілактики насильства серед зазначеної категорії учнів. Об’єкт і предмет дослідження. Об’єктом дослідження є профілактика насильства серед учнів ліцеїв-інтернатів спортивного профілю. Предмет дослідження – теоретичні та методичні основи соціально-педагогічної профілактики насильства серед учнів ліцеїв-інтернатів спортивного профілю.Документ Організація медико-соціальної роботи у сфері охорони здоров’я(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Царенко Валерія Юріївна; Tsarenko Valeriia Yuriivna; Гончаренко Олена Володимирівна; Honcharenko Olena VolodymyrivnaМагістерське дослідження присвячене вивченню сфери охорони здоров’я, яка представляє собою один із найпотужніших секторів для професійної самореалізації соціальних працівників. Схарактеризовано сутність медико-соціальної роботи як різновиду мультидисциплінарної професійної діяльності. Проаналізовано законодавчу та правову основу медико-соціальної роботи у сфері охорони здоров’я. Висвітлено зміст медико-соціальної роботи з різними категоріями пацієнтів у закладах охорони здоров’я. Експериментально досліджено питання потреби населення в отриманні допомоги медико-соціального характеру. Розроблено пропозиції щодо оптимізації роботи з пацієнтами на різних етапах медико-соціальної роботи, в тому числі з урахуванням гендерного підходу.Документ Технології соціального супроводу неповних сімей(2020) Лузан Аня Віталіївна; Luzan Ania Vitaliivna; Рижанова Алла Олександрівна; Ryzhanova Alla OleksandrivnaМагiстерське дослiдження присвячене проблемi соціально-педагогічної підтримки неповних сімей, що виховують дитину з особливими потребами. Проаналiзовано стан проблеми у загальнiй та спецiальнiй психолого-педагогiчнiй лiтературi, окреслено сутнiсть поняття «технологія», «неповна сім’я», «соціальний супровід сім’ї», «соціально-педагогічна підтримка», «діти з особливими потребами»; проаналізовано нормативно-правове забезпечення з питань прав дітей з особливими потребами та захисту прав неповних сімей; виявлено особливості технології соціально-педагогічної підтримки неповних сімей, що виховують дитину з особливими потребами; з’ясовано сучасний досвід технології соціально-педагогічної підтримки неповних сімей; визначено критерiї, показники та рiвнi потреб родини у соціально-педагогічній підтримці; розроблено, експериментально перевірено та проаналізовано ефективність програми соціально-педагогічної підтримки неповних сімей, що виховують дитину з особливими потребами; доведено позитивний вплив апробованої програми на поступове зниження потреб неповних сімей в соціально-педагогічній підтримці.Документ Державна сімейна політика в Україні щодо профілактики соціального сирітства(2020) Шостак Тетяна Валеріївна; Shostak Tetiana Valeriivna; Полякова Ольга Михайлівна; Poliakova Olha MykhailivnaЕкономічні, соціальні та політичні кризи в державі чинять негативний вплив на функціонування інституту сім’ї, унаслідок чого актуалізується проблема профілактики такого негативного соціального явища, як соціальне сирітство. У контексті цієї проблеми визначальним ресурсом профілактики, насамперед, є державна сімейна політика. Відповідно до цього, дослідження спрямоване на розкриття сутності поняття соціального сирітства, характеристику змісту та ефективності вітчизняної державної сімейної політики щодо профілактики цього феномену, аналіз вітчизняної та зарубіжної системи запобігання збільшенню кількості дітей, позбавлених батьківського піклування. У дипломній роботі розкривається зміст універсальної моделі профілактики соціального сирітства та охарактеризовано пілотний досвід щодо уникнення цього явища на прикладі реалізації I етапу «Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки» в Житомирській області. Також, у дослідженні сформульовано рекомендації щодо підвищення ефективності системи профілактики відповідно до рівнів її здійснення: планування та реалізації. Дипломна робота складається зі вступу, двох розділів, шести підрозділів, висновків, списку використаних джерел та додатків.Документ Технологія соціальної профілактики ігрової залежності учнів підліткового віку(2020) Заїка Ірина Миколаївна; Zaika Iryna Mykolaivna; Кирилюк Ганна Василівна; Kyryliuk Hanna VasylivnaУ роботі теоретично обґрунтовано, розроблено та апробовано технологію соціальної профілактики ігрової залежності учнів підліткового віку як фактору зниження рівня суспільної девіації. Автором визначено соціально-психологічні характеристики портрету ігрозалежних учнів підліткового віку, наслідки ігрової залежності, а також розкрито технологічний потенціал соціально-педагогічного тренінгу як засобу соціальної профілактики ігроманії підлітків.Документ Комплексний підхід до профілактики домашнього насильства в Україні(2020) Полякова Ольга Михайлівна; Poliakova Olha Mykolaivna; Поляничко Анжела Олександрівна; Polianychko Anzhela OleksandrivnaПопри визнання в Україні, на законодавчому рівні, домашнього насильства кримінальним діянням та проблемою усього суспільств, актуальні статистичні дані свідчать про суттєві економічні втрати нашої країни від цього злочину. Кількість фіксації випадків цього явища продовжує зростати: біля 30 тисяч звернень до відділів травматології, 40 тисяч викликів лікарів на рік, 100 тис. днів госпіталізації. Водночас, лише 10% постраждалих звертаються за допомогою. Згідно із офіційними даними, понад 3 мільйони дітей в Україні щорічно стають свідками або вимушеними учасниками випадків домашнього насильства; майже 70% жінок страждають від різних формам знущань і принижень; близько 1,5 тис. жінок помирають від рук власних чоловіків. Мета та задачі дослідження. На основі аналізу теоретико-методологічних засад профілактики домашнього насильства та практичного вивчення впливу гендерних стереотипів на прояви насильницької поведінки учнівської молоді, розробити інтерактивну технологію для профілактики домашнього насильства серед цієї категорії дітей. Об’єкт і предмет дослідження. Об’єктом дослідження є домашнє насильство. Предмет дослідження – профілактика домашнього насильства в Україні.Документ Соціально-педагогічна профілактика булінгу у шкільному середовищі(2020) Шкриль Ірина Борисівна; Shkryl Iryna Borysivna; Рижанова Алла Олександрівна; Ryzhanova Alla OleksandrivnaМагiстерське дослiдження присвячене проблемi соціально-педагогічної профілактики булінгу у шкільному середовищі. Проаналiзовано стан проблеми у науковій лiтературi, визначено основні поняття, такі як «булінг», «профілактика», «підлітковий вік», «програма профілактики» та інші; описано соціальну структуру булінгу в шкільному середовищі, наслідки булінгу, проаналізовано психосоціальні особливості профілактики булінгу підлітків, міжнародні та вітчизняні нормативно-правові документи та зарубіжний і вітчизняний досвід соціально-педагогічної профілактики підліткового булінгу в шкільному середовищі; розроблено, апробовано та пiдтверджено ефективнiсть програми соціально-педагогічної профілактики підліткового булінгу в шкільному середовищі. Для експериментального дослідження нами була обрана Конотопська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат. Провівши за допомогою анкетування діагностику схильності підлітків до булінгу ми розробили свою програму соціально-педагогічної профілактики. У нашій програмі соціально-педагогічної профілактики підліткового булінгу в шкільному середовищі ми використовували такі методи, як: спостереження, анкетування, бесіда, тренінг та індивідуальну бесіду з психологом для булера та жертви.Документ Особливості соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї(2020) Боровко Наталія Михайлівна; Borovko Nataliia Mykhailivna; Рижанова Алла Олександрівна; Ryzhanova Alla OleksandrivnaКваліфікаційну роботу присвячено проблемі соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї. У роботі досліджено проблему соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї та шляхом аналізу наукової літератури визначено базові поняття дослідження. В результаті аналізу сутності і змісту проблеми соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї, вивчено соціально-психологічні особливості зазначеної категорії дітей. Детально проаналізовано та схарактеризовано методи та форми соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї. З’ясовано та розкрито сутність та досвід соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї. В роботі вперше розроблено та обґрунтовано методичні рекомендації щодо оптимізації соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї.Документ Соціальна робота з дітьми трудових мігрантів(2020) Горбатко Альона Олександрівна; Horbatko Alona Oleksandrivna; Кирилюк Ганна Василівна; Kyryliuk Hanna VasylivnaРоботу присвячено розкриттю концептуально – методичних аспектів взаємодії соціального працівника з дітьми трудових мігрантів та членами їх сімей засобами соціальної роботи. У роботі проаналізовано теоретичні аспекти соціально-психологічних детермінант психологічного сирітства трудових мігрантів України. Розкрито причини, які впливають на формування в подальшому девіантної поведінки у підлітків. Автором здійснено спробу розробити ефективні шляхи вдосконалення механізму соціальної роботи з соціальними сиротами.Документ Модель співробітництва соціального працівника з сім'єю у процесі виховання статі дівчат підліткового віку(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Кас’ян Таміла Юріївна; Kasian Tamila Yuriivna; Іонова Ірина Миколаївна; Ionova Iryna MykolaivnaРоботу присвячено розкриттю теоретичних і методичних аспектів співробітництва соціального працівника з сім’єю у процесі виховання статі дівчат підліткового віку. У роботі визначено специфіку виховної роботи соціального працівника в навчальному закладі як середовищі виховання статі дівчат підліткового віку, а також схарактеризовано нормативно-правові та концептуальні засади такого співробітництва. Автором розроблено модель розвитку співробітництва соціального працівника з сім’єю у процесі виховання статі дівчат підліткового віку, визначено критерії та рівні ефективності її впровадження.Документ Формування здорового способу життя учнів професійно-технічних навчальних закладів засобами соціально-педагогічного тренінгу(2020) Томіна Аліна Ігорівна; Tomina Alina Ihorivna; Іонова Ірина Миколаївна; Ionova Iryna MykolaivnaУ кваліфікаційній роботі охарактеризовано практико-зорієнтовані засади формування здорового способу життя учнів професійно-технічних навчальних закладів засобами соціально-педагогічного тренінгу. Висвітлено формування здорового способу життя юнаків як актуальну наукову проблему. Розкрито потенціал та особливості впровадження соціально-педагогічного тренінгу як засобу формування здорового способу життя учнів професійно-технічних навчальних закладів. Визначено ефективність соціально-педагогічного тренінгу у контексті формування здорового способу життя юнаків (формує позитивне ставлення до власних можливостей; формує навички здорового способу життя; активізує зусилля громадськості в напрямі конструктивного розв’язання проблем здоров’я; змінює погляди на конкретні питання здоров’я та пошук шляхів їх вирішення; дає змогу юнакам отримати нові можливості змінити себе на краще, глибше зрозуміти власні почуття, навчитися керувати ними, обирати ефективні моделі поведінки). Визначено рівень знань учнів професійно-технічних навчальних закладів основ здорового способу життя. Обґрунтовано методичні рекомендації щодо оптимізації процесу формування здорового способу життя учнів професійно-технічних навчальних закладів засобами соціально-педагогічного тренінгу. Ключовими рекомендаціями визначено: максимальне використання особистого потенціалу та професійних навичок соціального педагога у ролі ведучого соціально-педагогічного тренінгу; встановлення довірливих відносин з учасниками тренінгової групи; врахування соціально-педагогічних особливостей юнацького віку учнів професійно-технічних навчальних закладів; врахування різних аспектів формування здорового способу під час тематичного наповнення тренінгових занять; залучення, за необхідності, в тренінгову діяльність представників державних органів влади, лікарів, громадських організацій, органів учнівського самоврядування професійно-технічних навчальних закладів тощо.Документ Формування соціальної активності молодших школярів засобами соціально-педагогічної діяльності(2020) Лапін Владислав Костянтинович; Lapin Vladyslav Kostiantynovych; Кирилюк Ганна Василівна; Kyryliuk Hanna VasylivnaРоботу присвячено розкриттю теоретичних і методичних аспектів формування соціальної активності молодших школярів засобами соціально-педагогічної діяльності. У роботі визначено сутність, структуру та загальні закономірності процесу формування соціальної активності молодших школярів, а також схарактеризовано сучасні підходи до її формування засобами соціально-педагогічної діяльності. Автором здійснено спробу розробити методичні рекомендації щодо використання засобів соціально-педагогічної діяльності у процесі соціально орієнтованого навчання і виховання молодших школярів.Документ Соціальна підтримка дітей, які проживають поза біологічними родинами(2020) Шишкіна Ольга Анатоліївна; Shyshkina Olha Anatoliivna; Пономаренко Людмила Іванівна; Ponomarenko Liudmyla IvanivnaКваліфікаційну роботу присвячено проблемі соціальної підтримки дітей, що проживають поза біологічними родинами. У роботі досліджено проблему соціальної підтримки дітей, що проживають поза біологічними родинами та шляхом аналізу наукової літератури визначено базові поняття дослідження. В результаті аналізу сутності і змісту проблеми соціальної підтримки дітей, що проживають поза біологічними родинами, визначено особливості роботи із даною категорією. Детально проаналізовано та схарактеризовано методи та форми соціальної підтримки дітей, що проживають поза біологічними родинами. Вивчено соціально-психологічні особливості зазначеної категорії дітей. Розкрито міжнародний та національний досвід соціальної підтримки дітей, що проживають поза біологічними родинами. В роботі вперше розроблено та обґрунтовано методичні рекомендації щодо оптимізації соціальної підтримки дітей, що проживають поза біологічними родинами.Документ Наставництво як форма підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування(2020) Скиба Людмила Миколаївна; Skyba Liudmyla Mykolaivna; Пономаренко Людмила Іванівна; Ponomarenko Liudmyla IvanivnaКваліфікаційну роботу присвячено проблемі наставництва як форми підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. У роботі досліджено проблему наставництва як форми підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та шляхом аналізу наукової літератури визначено базові поняття дослідження. В результаті аналізу сутності і змісту проблеми, здійснено аналіз соціально-психологічних особливостей розвитку дітей-сиріт та дітей, позбавленої батьківського піклування, в тому числі тих які виховуються в закладах інтернатного типу. Детально проаналізовано та схарактеризовано нормативно-правове забезпечення наставництва як форми підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. З’ясовано та розкрито сутність методичних складових соціальної роботи з дітьми-сиротами та дітей, позбавлених батьківського піклування та їх наставниками. В роботі вперше розроблено та обґрунтовано методичні рекомендації щодо оптимізації процесу впровадження наставництва як форми підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.Документ Соціально-педагогічна профілактика негативних звичок підлітків у закладах загальної середньої освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Кустенко Карина Юріївна; Kustenko Karyna Yuriivna; Рижанова Алла Олександрівна; Ryzhanova Alla OleksandrivnaМагістерська робота присвячена попередженню негативних звичок учнів основної школи через вдосконалення соціально-педагогічної профілактики даної проблеми в закладах загальної середньої освіти. Доведено, що надмірне занурення у кіберпростір є сучасною шкідливою звичкою, яка може перетворитися на комп’ютерну залежність, крім того вона негативно впливає на фізичний стан, здоров’я, психічний та соціальний розвиток особистості, отже, потребує попередження її перетворення на залежність. Серед розмаїття напрямів та видів профілактики негативних звичок підлітків (медичної, правової, психологічної тощо) доводяться переваги саме соціально-педагогічної профілактики, оскільки вона об’єднує попереджально-виховні можливості соціального середовища, фахівців та самої особистості. Оскільки підлітки за соціальною ознакою є учнями основної школи, тому розкривається значення для підвищення ефективності профілактичної роботи складення програми соціально-педагогічного попередження сучасної шкідливої звички надмірного занурення підлітків у кіберпростір саме в закладі загальної середньої освіти. У закладах загальної середньої освіти в соціально-психологічній службі працює фахівець соціально-педагогічної діяльності в освіті – соціальний педагог, який є провідним суб’єктом реалізації програми. Обґрунтовані три етапи соціально-педагогічної профілактики в закладах загальної середньої освіти: 1) організації та підготовки до профілактики координаційної групи, яка представляє собою об’єднані попереджальні можливості внутрішньо шкільного, зовнішньо шкільного соціального середовища та територіальної громади; вона складається з батьків підлітків, представників педагогічного колективу школи, фахівців територіальної громади, представників її адміністративної, правової, медичної, інформаційної, мистецько-дозвіллєвої, благодійної, бізнесової тощо сфер; 2) безпосередня попереджувальна робота з тинейджерами, спрямована на відновлення та /або зміцнення цінності тинейджерів реальної соціальної життєдіяльності та на підвищення їх вмотивованості на самореалізаціє в неї, на формування їх вольового опору бажанню занурюватися у віртуальний простів від реальних життєвих проблем, на організацію цікавого та різноманітного суспільного життя та дозвілля підлітків у територіальній громаді для їх реальної самореалізації; 3) стимулювання профілактичної роботи підлітків із запобігання молодших школярів надмірного занурення у кіберпростір, з огляду на психовікові особливості тинейджерів, якім легше засвоювати та усвідомлювати цінності в практичній діяльності, отже, через самостійну профілактичну роботу з меншими дітьми (як в закладах загальної середньої освіти, так і в територіальній громаді) для них ефективніше буде самим зрозуміти та загартувати набутий досвід щодо шкідливості звички надмірного занурення у кіберпростір. Реалізація програми соціально-педагогічної профілактики в закладах загальної середньої освіти сучасної шкідливої звички надмірного занурення підлітків у кіберпростір підтвердила свою ефективність та може реалізовуватися в інших закладах загальної середньої освіти.Документ Соціально-педагогічні умови взаємодії державних і громадських організацій у процесі профілактики ВІЛ/СНІДу серед учнівської молоді(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Шварц Юлія Володимирівна; Shvarts Yuliia Volodymyrivna; Рижанова Алла Олександрівна; Ryzhanova Alla OleksandrivnaКваліфікаційна робота присвячена висвітленню теоретико-методологічних засад і соціально-педагогічних умов взаємодії державних і громадських організацій для профілактики ВІЛ/СНІДу серед учнівської молоді. Висвітлено питання профілактики ВІЛ/СНІДу в середовищі учнівської молоді як наукову проблему; визначено сутність взаємодії державних і громадських організацій у сфері профілактики ВІЛ/СНІДу; схарактеризовано механізми правової та організаційної взаємодії державних і громадських організацій у сфері профілактики ВІЛ/СНІДу; обґрунтовано соціально-педагогічні умови взаємодії державних і громадських організацій у процесі профілактики ВІЛ/СНІДу серед учнівської молоді; висвітлено специфіку процесу упровадження соціально-педагогічних умов взаємодії державних і громадських організацій для профілактики ВІЛ/СНІДу серед учнівської молоді.Документ Профілактика правопорушень серед молоді засобами соціального проєктування(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Прудник Вікторія Вікторівна; Prudnyk Viktoriia Viktorivna; Поляничко Анжела Олександрівна; Polianychko Anzhela OleksandrivnaКваліфікаційна робота присвячена висвітленню теоретико-методичних і практичних засад соціального проєктування як засобу профілактики правопорушень серед молоді. Висвітлено поняття «правопорушення» як різновиду протиправної поведінки молодої особистості; проаналізовано профілактику правопорушень як важливий напрям соціальної роботи з молоддю; визначено соціальне проєктування як інноваційний засіб здійснення профілактичної роботи в молодіжному середовищі; схарактеризовано технологію розробки соціального проєкту та комплексну (регіональну) трирівневу модель профілактики правопорушень серед молоді; сформульовані методичні рекомендації щодо реалізації соціальних проєктів у сфері профілактики правопорушень серед молоді.Документ Гендерно чутлива соціальна робота з людьми похилого віку(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Качан Тетяна Володимирівна; Kachan Tetiana Volodymyrivna; Гончаренко Олена Володимирівна; Honcharenko Olena VolodymyrivnaКваліфікаційна робота присвячена висвітленню теоретичних і практичних аспектів гендерно чутливої соціальної роботи з людьми похилого віку. Проаналізовано стан проблеми у науковій літературі, з’ясовано сутність, характеристику та демографічні наслідки старіння як соціально-психологічної проблеми; висвітлено сутність гендерно чутливого підходу до соціальної роботи; визначено гендерні аспекти старіння чоловіків і жінок; висвітлено практичні особливості інноваційних методів роботи з людьми похилого віку; проаналізовано гендерну специфіку соціального захисту особистостей, котрі досягли поважного віку.