Перегляд за Автор "Zavrazhna Olena Mykhailivna"
Зараз показуємо 1 - 20 з 37
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Methodological Bases for Study Nanotechnology in the General Physics Course of Higher Educational Institutions(2017) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Пасько Ольга Олександрівна; Pasko Olha Oleksandrivna; Однодворець Лариса Валентинівна; Odnodvorets Larysa ValentynivnaThe paper describes methodological aspects of students' knowledge formation about the basic concepts of nanoscience and nanotechnology in General Physics course of higher education. The inclusion of the concepts of nanophysics and nanotechnology in the fundamental physical terms and concepts general list were proposed. Physics aptitude provide formation the graduate competences in the context of nanoscience through progressive systemic administration of certain issues in the General Physics content were shown. Particular attention is paid to the selection of material for nanotechnology in teaching students of different specialties. Proved that the inclusion in the subject material the specific issues associated with nanotechnology allows you to create a culture in the use of terminology; shown the relationship of knowledge gained in the course of physics with the requirements of time; improved targeted training for current production lines universities.Документ Аналіз результатів моніторингу професійної діяльності випускників спеціальності фізика(2015) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaУ статті проведено аналіз результатів моніторингу професійної діяльності випускників вузу на прикладі спеціальності фізика СумДПУ імені А. С. Макаренка за період від першого випуску 2006 р. до 2014 р. Дослідження показало, що більшість випускників (близько 70 %) змогли використати здобуту освіту у своїй професійній діяльності, для інших вона стала лише сходинкою в пошуку свого місця на ринку праці. Усі випускники працевлаштовані. Можна стверджувати, що для підвищення якості освіти й надання допомоги випускнику ВНЗ для реалізації себе як фахівця потрібна тісна взаємодія сфери освіти й ринку праці.Документ Вивчення елементів нанотехнологій в курсі «Квантова механіка»(2017) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaЯкщо електрон, помістити в обмежену область простору,то він може займати лише дискретні енергетичні рівні.Відмітимо, що в класичній системі енергія частинки, що знаходиться на дні потенціальної ями, дорівнює нулю, а для квантово-механічної системи мінімальна енергія частинки відмінна від нуля. Можна також показати, що й принцип невизначеності також приводить до висновку про відмінне від нуля значення мінімальної енергії електрона в потенціальній ямі. Перешкоджання руху заряджених частинок в наноструктурі, що приводить до ненульового мінімального значення їх енергії і до дискретності енергій дозволених рівнів, називають квантовим обмеженням. У твердих тілах квантове обмеження може бути реалізовано в трьох просторових напрямах. Далі можна показати, що число напрямків, в яких ефект квантового обмеження відсутній, використовується в якості критерію для класифікації елементарних нанорозмірних структур за трьома групами: квантові плівки, квантові шнури і квантові точки. Для студентів – майбутніх вчителів слід наголосити,що наноструктурні матеріали, що застосовуються в практичних цілях, складаються з декількох елементарних структур.Документ Викладання теми “Рівняння Лагранжа на основі диференціального варіаційного принципу Д’аламбера-Лагранжа”(Бердянський державний педагогічний університет, 2019) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaМайбутній фахівець після закінчення навчального закладу вищої освіти повинен вміти застосовувати отримані фундаментальні знання на практиці. До таких відносяться й загальні варіаційні принципи. У педагогічному університеті студенти бакалаврату розглядають варіаційні принципи при вивченні класичної механіки на третьому курсі. Але виявлено, що в деяких студентів у процесі вивчення цього питання, спостерігаються труднощі під час засвоєння окремих понять та самостійного застосування набутих знань для розв’язання завдань. Одним з таких важких для сприйняття майбутніми вчителями питань є тема “Рівняння Лагранжа як наслідок диференціального варіаційного принципу Д’аламбера-Лагранжа”. Констатовано, що в теорії та методиці викладання фізики практично відсутні дослідження, у яких висвітлювалися б методичні аспекти навчання основ аналітичної механіки. Як наслідок, обґрунтування рівняння Лагранжа розглянуто фрагментарно в окремих посібниках для студентів інженерних спеціальностей. Для дослідження використані такі методи: систематичний науково-методичний аналіз підручників та посібників, статей з проблеми дослідження; спостереження за навчальним процесом, синтез, порівняння та узагальнення теоретичних положень, виявлених у науковій та навчальній літературі; узагальнення власного педагогічного досвіду. У статті розглянуто один із можливих способів навчання теми “Рівняння Лагранжа як наслідок диференціального варіаційного принципу Д’аламбера-Лагранжа”, відповідно до якого зміст цієї теми слід розкривати після формування понять “узагальнені координати”, “узагальнені сили”, “узагальнені швидкості” та їх одиниці вимірювання. Можна констатувати, що цей метод дозволяє сформувати в студентів достатньо глибоке і стійке розуміння зазначених понять та дає уявлення про використання рівняння Лагранжа для розв’язування задач, використовуючи лише закони Ньютона. Подальші дослідження будуть пов’язані з вивченням методичних особливостей навчання рівняння Лагранжа на основі інтегрального варіаційного принципу Гамільтона-Остроградського.Документ Використання віртуальної обсерваторії stellarium у навчанні астрономії(ФОП Цьома С. П., 2018) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaАвторами показана зручність використання програмного пакету Stellarium при навчанні астрономії, виділені та описані можливості цієї програми та запропоновано види діяльності на робочому місці в навчальному закладі так і у домашніх умовах, до яких можна залучити майбутніх вчителів фізики та математики.Документ Виробнича педагогічна практика студентів бакалаврів спеціальності 014 Cередня освіта (Фізика)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Каленик Михайло Вікторович; Kalenyk Mykhailo Viktorovych; Пухно Світлана Валеріївна; Pukhno Svitlana ValeriivnaПосібник призначено для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр», які проходять педагогічну практику на базі загальноосвітніх шкіл. Посібник містить основні рекомендації щодо проходження педагогічної практики майбутніх вчителів фізики. Мета пропонованого посібника – допомогти студентам оволодіти технологією проведення уроків з фізики та математики, сформувати їх професійну компетентність. Рекомендується для студентів IV курсів очної форми навчання і викладачів.Документ Деякі аспекти реалізації змішаного навчання на уроках фізики(ФОП Цьома С. П., 2020) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Балабан Ярослав Романович; Balaban Yaroslav RomanovychВ роботі розглянуто деякі особливості реалізації технології змішаного навчання на уроках фізики. Показано, що перехід на змішане навчання вимагає зміни підходу до організації навчального процесу в школі. Виділено основні етапи реалізації цієї технології навчання та доведено, що вона сприяє підвищенню ефективності роботи учнів, їх особистісному розвитку та дозволяє швидко усунути прогалини у знаннях.Документ Досвід організації самостійної роботи студентів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaУ тезах висвітлена проблема організації самостійної роботи студентів.Документ Досягнення в області нанотехнологій як шлях мотивації учнів до отримання нового фізичного знання(Суми, 2016) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Бирченко О. В.; Byrchenko O. V.Таким чином, в світлі тотального розвитку наноіндустрії, необхідне коригування шкільної фізичної освіти, що призведе до підвищення ключових компетенцій учнів та формуванню інтересу до вивчення предметів природничого циклу в цілому.Документ Екологічний аспект професійної компетентності майбутніх учителів фізики(2017) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaСаме з фізики студенти мають можливість дізнатися про наслідки порушення природної рівноваги та зрозуміти дію природних і техногенних факторів, які їх викликали . Це дозволяє домогтися того, що студенти більш глибоко і правильно починають розуміти все більш складні взаємодії між суспільством і природою, усвідомлюють небезпеку неконтрольованого втручання людини в природне середовище, вміють орієнтуватися в інформації про охорону і використання природних ресурсів, яку вони отримують з наукових та популярних джерел, критично оцінюють екологічні наслідки окремих антропогенних рішень та можуть використовувати свої знання з фізики для активного захисту навколишнього середовища та екологічної просвіти.Документ З досвіду проведення перших занять з фізики для іноземних громадян на підготовчому відділенні ЗВО(СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2018) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Хурсенко Світлана Миколаївна; Khursenko Svitlana MykolaivnaНавчання на підготовчому відділенні для іноземних громадян пов’язане з організаційними, педагогічними та психологічними труднощами. Це період адаптації майбутнього абітурієнта до нових реалій, до життя в незвичних умовах та іншому мовному середовищі. Слухачі підготовчого відділення за один навчальний рік повинні пристосуватися до нових вимог та організації навчального процесу і опанувати важливі для подальшого навчання у закладі вищої освіти (ЗВО) дисципліни. Для інженерно-технічної чи природничої спрямованості майбутньої професії, серед курсів, що вивчають студенти-іноземці обов’язково є мова, математика, фізика, хімія, інформатика та інші. Заклад вищої освіти повинен забезпечити іноземним громадянам якісні навчальні послуги. У зв’язку з цим набуває актуальності розробка нових підходів та методик навчання іноземних громадян спеціальним дисциплінам на підготовчому відділенні ЗВО. У роботі узагальнено досвід проведення перших занять з фізики для таких студентів. Звернено увагу, що для оптимальної організації процесу навчання і досягнення високих результатів викладач повинен раціонально розподіляти і використовувати свій робочий час, повинен уміти планувати свою діяльність і точно передбачати дії студентів. Приведено методику, яка ґрунтується на системному підході до навчання та враховує особливості організації навчального процесу на підготовчому відділенні. Показано, що зміст навчального матеріалу повинен бути тісно пов’язаний та адаптований з програмою навчання мови з урахуванням поступового нею оволодіння. В методиці враховано рівень підготовки з фізики і майбутню спеціалізацію. Запропоновано завдання для організації самостійної роботи над матеріалом, що вивчається. Зосереджена увага на досвіді використанні ігрових та ІК технологій в процесі навчання фізики. Доведена ефективність використання інноваційних технологій під час навчання фізики іноземних громадян на підготовчому відділенні ЗВО.Документ Заняття з основ нанотехнологій як чинник мотивації учнів до навчання(Суми, 2016) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaАктуальність знань в області нанотехнологій, в тому числі і для школярів, диктується часом. Найважливішим завданням є популяризація знань серед школярів і як результат мотивація зацікавленості в розвитку нанотехнологій в Україні, тобто необхідна рання орієнтація дітей на подальше професійне навчання в цій галузі.Документ Курсові роботи з фізики та методики навчання фізики(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Завражна Олена Михайлівна; Салтикова Алла Іванівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Saltykova Alla IvanivnaВ навчально-методичному посібнику викладено основні вимоги до структури, змісту і обсягу курсової роботи з фізики та методики навчання фізики; дано рекомендації з організації діяльності по її виконанню, оформленню і захисту, по створенню презентації для захисту курсової роботи; наведено критерії оцінювання роботи і процедури захисту; запропоновано теми курсових робіт з фізики та методики навчання фізики. Рекомендовано студентам та викладачам педагогічних університетів.Документ Методика вивчення деяких питань сучасної фізики у загальноосвітніх навчальних закладах(2017) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Однодворець Лариса Валентинівна; Odnodvorets Larysa Valentynivna; Пасько Ольга Олександрівна; Pasko Olha Oleksandrivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaУ статті наведено рекомендації щодо відображення сучасних досягнень фізики як науки у шкільному курсі. Встановлено існування протиріччя між сучасними науковими уявленнями в галузі фізики та змістом навчальних програм з відповідної навчальної дисципліни. Аргументована необхідність вивчення основ сучасної фізики у загальноосвітніх навчальних закладах у формі елективних курсів. Запропоновано елективний курс «Основи сучасної фізики» для учнів старшої школи. Показано, що ефективне впровадження основ сучасної фізичної науки у навчальний процес загальноосвітніх навчальних закладів потребує створення програм курсів підвищення кваліфікації вчителів та розробки відповідного методичного забезпечення з досліджуваної тематики.Документ Методика формування у студентів знань про стан сучасної фізики та нанотехнології(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Однодворець Лариса Валентинівна; Odnodvorets Larysa Valentynivna; Пасько Ольга Олександрівна; Pasko Olha Oleksandrivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla IvanivnaХХ століття стало переломним у розвиткові системи освіти. Змінилися підходи до цілей і завдань, які вона вирішує. З'явилася потреба у відображенні досягнень сучасної науки в освіті. Широкі можливості для реалізації цього завдання має фізика як навчальна дисципліна у вищих навчальних закладах (ВНЗ). Робота присвячена висвітленню методичних аспектів формування у студентів знань про розвиток сучасної фізики та нанотехнологій під час навчання фізики у ВНЗ. Показано, що потенціал фізики, крім знання фаху, може забезпечити формування сучасного наукового світогляду й поліпшити цільову підготовку кадрів для актуальних напрямів виробництва.Документ Методичні аспекти вичення теми «Основна задача динаміки зв’язаних систем»(2019) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Мороз Іван Олексійович; Moroz Ivan OleksiiovychСтаття присвячена висвітленню методичних аспектів вивчення теми «Основна задача динаміки зв’язаних систем». На відміну від загального курсу «Механіка», при вивченні теоретичного курсу «Класична механіка» уже на початковому етапі − при формулюванні основної задачі механіки систем із в’язями − студенти стикаються з багатьма узагальненими і абстрактними поняттями, формування яких ставить перед викладачами безліч методичних проблем, які потрібно вирішити. Авторами статті узагальнено результати аналізу навчальних посібників та власного досвіду. На основі цього розглянуто один із можливих способів обґрунтування основної задачі механіки зв’язаних систем. Згідно з цим способом пропонується спочатку введення таких понять: механічні системи, механічні в'язі, класифікація в’язей, аксіома про звільнення від в'язей. Такий підхід дозволяє сформувати у студентів достатньо глибоке й стійке розуміння цих понять та суттєво полегшує формулювання основної задачі механіки невільної системи.Документ Методичні аспекти навчання теми «узагальнені координати»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena MykhailivnaФормулювання проблеми. При підготовці фахівців фізико-математичного профілю та особливо - вчителів фізики, слід значну увагу приділяти загальним принципам, які в компактній формі містять в собі не лише всі відомі експериментальні та теоретичні положення, але й дозволяють прогнозувати нові відкриття. До таких принципів відносяться інтегральні варіаційні принципи, які вперше були сформульовані в механіці. При підготовці вчителів фізики вони починають вивчатися в курсі теоретичної фізики у першому її розділі - «Класична механіка». На відміну від загального курсу «Механіка», у якому студенти лише поглиблюють свої шкільні знання, при вивченні класичної механіки, уже на початковому етапі - при формулюванні вихідних положень аналітичної механіки вони стикаються з багатьма узагальненими і абстрактними поняттями, наприклад, «узагальнені координати», формування яких ставить перед викладачами безліч методичних проблем, які потрібно вирішити. Матеріали і методи. У якості методів дослідження використовувались: системний науково-методологічний аналіз підручників і навчальних посібників, статей; спостереження навчального процесу; синтез, порівняння та узагальнення теоретичних положень; узагальнення власного педагогічного досвіду. Результати. запропоновано один із можливих способів обґрунтування поняття «узагальнені координати». Згідно цього способу пропонується спочатку введення таких понять: узагальнені координати; формулювання переваг переходу до узагальнених координат; кількість узагальнених координат; рівняння руху механічної системи в узагальнених координатах. Висновки. Розглянута методика дозволяє сформувати у студентів глибоке й стійке розуміння поняття «узагальнені координати» та дозволяє створити геометричний образ еволюції механічної системи у вигляді траєкторії точки у конфігураційному просторі.Документ Методичні особливості викладання теми «Принцип віртуальних переміщень» при вивченні класичної механіки(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Мороз Іван Олексійович; Moroz Ivan OleksiiovychСтаття присвячена висвітленню методичних особливостей викладання теми «Принцип віртуальних переміщень». Авторами узагальнено результати аналізу навчальних посібників та власного досвіду і на основі цього запропоновано один із можливих способів обґрунтування понять «умови рівноваги системи тіл», «принцип віртуальних переміщень», що дозволяє сформувати у студентів достатньо глибоке й стійке розуміння цих понять та дає уявлення про використання принципу віртуальних переміщень для розв’язання конкретних задач, які важко розв’язати використовуючи лише механіку Ньютона.Документ Навчально-ігрове проектування у контексті підготовки майбутніх учителів до інноваційної діяльності(2014) Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Лобас О. М.; Lobas O. M.У статті аналізується урок у контексті особистісно-орієнтованого навчання; розглядаються можливості навчально-ігрового проектування у формуванні готовності студентів до інноваційної педагогічної діяльності. Доведено, що використання навчально-ігрових проектів як особистісно-орієнтованого, інтерактивного, дидактичного засобу дає змогу студентам відчути себе активними суб’єктами навчально-виховного процесу, встановити партнерську взаємодію у відносинах із викладачем, розвинути творчі, комунікативні та дослідницькі здібності. Визначено, що оцінювання та аналіз власної діяльності та діяльності студентів дозволяє розвинути рефлексивні навички.Документ Нанотехнології в освітній галузі(СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016) Білик Володимир Миколайович; Bilyk Volodymyr Mykolaiovych; Завражна Олена Михайлівна; Zavrazhna Olena Mykhailivna; Іваній Володимир Степанович; Ivanii Volodymyr Stepanovych; Медведовська Оксана Геннадіївна; Medvedovska Oksana Hennadiivna; Мороз Іван Олексійович; Moroz Ivan Oleksiiovych; Пасько Ольга Олександрівна; Pasko Olha Oleksandrivna; Петренко Світлана Віталіївна; Petrenko Svitlana Vitaliivna; Салтикова Алла Іванівна; Saltykova Alla Ivanivna; Соколов С. В.; Sokolov S. V.; Стадник Олександр Дмитрович; Stadnyk Oleksandr Dmytrovych; Ткаченко Юлія Анатоліївна; Tkachenko Yuliia Anatoliivna; Чепурних Геннадій Кузьмич; Chepurnykh Hennadii Kuzmych; Яременко Олексій Васильович; Yaremenko Oleksii VasylovychУ монографії, що є результатом прикладного наукового дослідження, виконаного на замовлення МОН України, висвітлено теоретико‐методологічні засади введення нанотехнологічних знань у предмети освітньої галузі «Природознавство» в закладах загальної середньої освіти та в систему підготовки майбутніх вчителів фізики у педагогічних університетах. Окреслено концептуальні засади нової системи формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізики у контексті глобальної перебудови української освітньої системи на західноєвропейські зразки. Розкрито досвід експериментальних досліджень нанооб’єктів у Сумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка як підґрунтя підвищення якості професійної підготовки випускників. Для викладачів, аспірантів, магістрантів, студентів, вчителів, широкої педагогічної громади.