Хорове диригування в Китаї другої половини ХХ – початку ХХІ століття: освітній та виконавський аспекти
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Протягом тривалого історичного розвитку музична культура Китаю набула неповторної специфіки завдяки характерному національному забарвленню. Її самобутність проявилась й у хоровому мистецтві, яке здобуло стрімкого розвою з початку ХХ століття. Це був особливий період для розвитку всіх видів музичного мистецтва в країні, що характеризувався взаємопроникненням і синтезом національно-культурних основ з класичними європейськими засадами. Результати цієї взаємодії яскраво відзначились і на розвитку хорової освіти та виконавства в країні. Звичайно хорова освіта та виконавство розглядаються дослідниками як самодостатні феномени. Поряд з тим, невід’ємною та визначальною складовою хорового мистецтва є диригування, яке часто опиняється на маргіналі музикознавчої уваги.
Метою пропонованого дослідження є: висвітлити особливості розвитку та національно-культурних традицій хорового диригування в Китаї у другій половині ХХ – на початку ХХІ століття та розкрити специфіку цього феномену у виконавському та освітньому аспектах.
Наукова новизна проведеного дослідження полягає в тому, що в українському мистецтвознавстві вперше:
• розглянуто специфіку хорового мистецтва та диригування в Китаї в контексті історичного розвитку з позицій триєдності композиторської творчості, виконавства та освіти;
• теоретично обґрунтовано та скориговано періодизацію розвитку хорового мистецтва в Китаї, зокрема у зв’язку з новітніми концепціями щодо періоду «культурної еволюції», який для хорового мистецтва мав певні позитивні наслідки;
• з’ясовано жанрову специфікацію китайського хорового мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ століття, засновану на національних підходах, що визначає спрямування виконавської діяльності хорових диригентів Китаю;
• висвітлено чинники розвитку й встановлено критерії освітньої складової хорового диригування в Китаї;
• розглянуто специфіку національних традицій хорового диригентського мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ століття на прикладі виконавської діяльності видатних хорових диригентів Китаю - Ма Гешуна, Яна Хунняня, Яня Лянкуня, Яна Лі, Вана Цзюня та жінок- диригенток Чжен Сяоін, У Ліньфень, Ван Ян, Сюй Руйці та ін.; проаналізовано та надано характеристику їх індивідуальній виконавській манері, мануальній техніці, художній інтерпретації тощо;
• узагальнено досягнення китайського хорового диригентського мистецтва другої половини ХХ – початку ХХІ століть у національному та світовому вимірах.
During the long historical development, the musical culture of China acquired a unique specificity due to its characteristic national coloring. Its originality was also manifested in choral art, which gained rapid development from the beginning of the 20th century. This was a special period for the development of all types of musical art in the country, which was characterized by the interpenetration and synthesis of national-cultural foundations with classical European principles. The results of this interaction were also clearly marked in the development of choral education and performance in the country. Usually, choral education and performance are considered by researchers as self-sufficient phenomena. Along with this, an integral and defining component of choral art is conducting, which often finds itself on the margins of musicological attention. The purpose of the research is: to highlight the features of the development and national-cultural traditions of choral conducting in China in the second half of the 20th – early 21st centuries and to reveal the specifics of this phenomenon in the performance and educational aspects. The scientific novelty of the research is that for the first time in Ukrainian art history: • the specifics of choral art and conducting in China were considered in the context of historical development from the standpoint of the trinity of compositional creativity, performance and education; • the periodization of the development of choral art in China was theoretically substantiated and adjusted, in particular in connection with the latest concepts regarding the period of “cultural evolution”, which had certain positive consequences for choral art; • the specifics of national traditions of choral conducting in the second half of the 20th – early 21st centuries were revealed using the example of the performing activities of outstanding choral conductors in China; • the criteria for the educational component of choral conducting in China as a scientific problem were highlighted and established; • the work of outstanding Chinese choral conductors Ma Geshun, Yang Hongnian, Yang Liangkun, Yang Li, Wang Jun and female conductors Zheng Xiaoying, Wu Linfen, Wang Yang, Xu Ruiqi, etc. is examined. Their individual performance style, manual technique, artistic interpretation, etc. are analyzed and characterized; • the achievements of Chinese choral conducting in the second half of the 20th – early 21st centuries are summarized in national and world dimensions.
During the long historical development, the musical culture of China acquired a unique specificity due to its characteristic national coloring. Its originality was also manifested in choral art, which gained rapid development from the beginning of the 20th century. This was a special period for the development of all types of musical art in the country, which was characterized by the interpenetration and synthesis of national-cultural foundations with classical European principles. The results of this interaction were also clearly marked in the development of choral education and performance in the country. Usually, choral education and performance are considered by researchers as self-sufficient phenomena. Along with this, an integral and defining component of choral art is conducting, which often finds itself on the margins of musicological attention. The purpose of the research is: to highlight the features of the development and national-cultural traditions of choral conducting in China in the second half of the 20th – early 21st centuries and to reveal the specifics of this phenomenon in the performance and educational aspects. The scientific novelty of the research is that for the first time in Ukrainian art history: • the specifics of choral art and conducting in China were considered in the context of historical development from the standpoint of the trinity of compositional creativity, performance and education; • the periodization of the development of choral art in China was theoretically substantiated and adjusted, in particular in connection with the latest concepts regarding the period of “cultural evolution”, which had certain positive consequences for choral art; • the specifics of national traditions of choral conducting in the second half of the 20th – early 21st centuries were revealed using the example of the performing activities of outstanding choral conductors in China; • the criteria for the educational component of choral conducting in China as a scientific problem were highlighted and established; • the work of outstanding Chinese choral conductors Ma Geshun, Yang Hongnian, Yang Liangkun, Yang Li, Wang Jun and female conductors Zheng Xiaoying, Wu Linfen, Wang Yang, Xu Ruiqi, etc. is examined. Their individual performance style, manual technique, artistic interpretation, etc. are analyzed and characterized; • the achievements of Chinese choral conducting in the second half of the 20th – early 21st centuries are summarized in national and world dimensions.
Опис
Ключові слова
китайська хорова культура, диригентське мистецтво, хорове виконавство, диригування, освіта, композиторська творчість, жанрова специфікація, історико-культурні періоди, «культурна революція», соціально-політичні умови, кризові явища, модернізація, стильові трансформації, диригентська інтерпретація, індивідуальний стиль, жінки – хорові диригентки, Ма Гешун, Янь Лянкунь, Ян Хуннянь, Ян Лі, Ван Цзюнь, Чжен Сяоін, У Ліньфень, Ван Ян, Сюй Руйці, Chinese choral culture, conducting art, choral performance, conducting, education, composer’s work, genre specification, historical and cultural periods, “cultural revolution”, socio-political conditions, crisis phenomena, modernization, style transformations, conductor’s interpretation, individual style, women – choral conductors, Ma Geshun, Yan Liangkun, Yang Hongnian, Yang Li, Wang Jun, Zheng Xiaoying, Wu Linfen, Wang Yang, Xu Ruiq
Бібліографічний опис
Лю, Фань Хорове диригування в Китаї другої половини ХХ – початку ХХІ століття: освітній та виконавський аспекти [Текст ] : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : [спец.] 02 "Культура і мистецтво", 025 "Музичне мистецтво" / Лю Фань ; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; наук. керівник О. К. Зав’ялова. – Суми, 2024. – 213 с.