Формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобами компʼютерних технологій

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2025
Автори
Цуй Хаожань
Tsui Khaozhan
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У дисертації представлено результати дослідження процесу формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобами компʼютерних технологій. У роботі запропоновано інтерпретацію змісту понять «активність», «пізнавальна активність», «діяльність», «пізнавальна діяльність», «комп’ютерні технології», «творчість». З’ясовано, що на сучасному етапі глобалізаційні процеси висувають нові вимоги до активності особистості. Насамперед, має бути затребувана багатопланова активність: трудова, пізнавальна, соціальна, духовна. Активність допомагає особистості конструктивно діяти в розробленні життєвої стратегії і тактики поведінки, у спілкуванні та взаємодії, у вирішенні пізнавальних ситуацій. Актуальність роботи визначається формуванням інформаційного суспільства, безпосередньо пов’язаного з проникненням комп’ютерних технологій в усі галузі людської діяльності на межі XX–XXI ст., зокрема такого, що торкнулося і системи загальної мистецької освіти. Проте, нині в багатьох закладах загальної середньої освіти на уроках мистецтва склалася ситуація, за якої пізнавальна активність школярів знижується не тільки через недостатньо високу кваліфікацію педагогів, а й через необхідність застосування нових підходів, форм і методів навчання мистецтву. Названі причини стали підставою для пошуку ефективних заходів, пов’язаних із забезпеченням системи загальної мистецької освіти методологією і практикою оптимального використання комп’ютерних технологій. Вперше в українській педагогічній науці здійснено цілісне дослідження процесу формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобам комп’ютерних технологій, а саме: виявлено стан розробленості досліджуваної проблеми у вітчизняній та зарубіжній науці; розроблено структуру пізнавальної активності у єдності мотиваційного, інтелектуально-процесуального, особистісно-пізнавального компонентів; обґрунтовано методику формування досліджуваної активності в молодших школярів на уроках мистецтва засобами комп’ютерних технологій у складі принципів, методів, педагогічних умов, форм та засобів. Здійснена експериментальна перевірка ефективності запропонованої методики формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобам комп’ютерних технологій.
The thesis deals with the results of the study of the process of cognitive activity formation of primary schoolchildren in art lessons by means of computer technologies. The thesis suggests an interpretation of the content of the concepts «activity», «cognitive activity», «computer technologies», «creativity». It was found that currently the globalization processes put forward new requirements for the activity of the individual. First of all, multifaceted activity should be in demand: labor, cognitive, social and spiritual. The activity helps the individual to act constructively in developing a life strategy and behavioral tactics, in communication and interaction, in solving cognitive situations. The relevance of the study is determined by the formation of the information society, which is directly related to the penetration of computer technologies into all areas of human activity at the turn of the 20th-21st centuries, in particular, one that affected the system of general art education. However, nowadays in many institutions of general secondary education in art classes, the cognitive activity of schoolchildren decreases not only due to the insufficiently high qualification of teachers, but also due to the need to use new approaches, forms and methods of teaching art. The mentioned reasons became the basis for the search for effective measures related to providing the system of general art education with the methodology and practice of optimal use of computer technologies. Thus, for the first time in Ukrainian pedagogical science, a holistic study of the process of forming the cognitive activity of primary schoolchildren in art lessons with the help of computer technologies was carried out, namely: the state of development of the researched problem in domestic and foreign science was revealed; the structure of cognitive activity was developed in the unity of motivational, intellectual- processual, personal-cognitive components; the method of formation of researched activity of primary schoolchildren in art lessons with the help of computer technologies is substantiated in the composition of principles, methods, pedagogical conditions, forms and means. An experimental verification of the effectiveness of the proposed method of forming the cognitive activity of primary schoolchildren in art lessons using computer technologies was carried out.
Опис
Ключові слова
активність, пізнавальна активність, діяльність, пізнавальна діяльність, комп’ютерні технології, молодші школярі, заклади загальної середньої освіти, урок мистецтва, activity, cognitive activity, computer technologies, primary schoolchildren, institutions of general secondary education, art lesson
Бібліографічний опис
Цуй Хаожань Формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобами компʼютерних технологій [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : [спец.] 01 «Освіта», 014 «Середня освіта (Музичне мистецтво)» / Цуй Хаожань, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; наук. керівник О. А. Устименко-Косоріч. – Суми, 2025. – 214 с.
Зібрання