Особливості розвивального навчання в освітньому процесі інформатики учнів старших класів.
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Кваліфікаційне дослідження присвячене впровадженню розвивального навчання в освітній процес інформатики.
У першому розділі описано вивчення історичної ретроспективи розвивального навчання та сказано що проблема розвивального навчання стала однією з найбільш актуальних у зв’язку з впровадженням особистісно-орієнтованої парадигми шкільної освіти.
У другому розділі було розглянуто питання створення тематичного планування базового модуля інформатики в 10-11 класах загальноосвітньої школи. Таке планування допомагає логічно структурувати виклад навчального матеріалу.
Теоретична значущість. Розроблено методичні рекомендації для впровадження розвивального навчання в освітній процес інформатики учнів старших класів.
Практичне значення одержаних результатів. Запропоновані методичні рекомендації можуть бути корисними учителям інформатики, що працюють з учнями старших класів для підвищення ефективності освітнього процесу з інформатики.
The qualification study is devoted to the introduction of developmental learning in the educational process of informatics. The first section describes the study of the historical retrospective of developmental learning and states that the problem of developmental learning has become one of the most relevant in connection with the introduction of a personality-oriented paradigm of school education. The second section considered the issue of creating thematic planning of the basic module of informatics in grades 10-11 of a comprehensive school. Such planning helps to logically structure the presentation of educational material. Theoretical significance. Methodological recommendations have been developed for the implementation of developmental learning in the educational process of informatics for senior students. Practical significance of the results obtained. The proposed methodological recommendations may be useful to computer science teachers working with senior students to increase the effectiveness of the educational process in informatics.
The qualification study is devoted to the introduction of developmental learning in the educational process of informatics. The first section describes the study of the historical retrospective of developmental learning and states that the problem of developmental learning has become one of the most relevant in connection with the introduction of a personality-oriented paradigm of school education. The second section considered the issue of creating thematic planning of the basic module of informatics in grades 10-11 of a comprehensive school. Such planning helps to logically structure the presentation of educational material. Theoretical significance. Methodological recommendations have been developed for the implementation of developmental learning in the educational process of informatics for senior students. Practical significance of the results obtained. The proposed methodological recommendations may be useful to computer science teachers working with senior students to increase the effectiveness of the educational process in informatics.
Опис
Ключові слова
розвивальне навчання, ключові компетентності, методи навчання, традиційне навчання, інноваційне навчання, цифрові технології, навчальна програма, календарне планування, використання методів розвивального навчання, developmental learning, key competencies, teaching methods, traditional teaching, innovative teaching, digital technologies, curriculum, calendar planning, use of developmental learning methods
Бібліографічний опис
Каєта В. Особливості розвивального навчання в освітньому процесі інформатики учнів старших класів [Текст] : магістер. робота / В. Каєта ; науковий керівник С. Петренко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – 53 с.