Формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності
Ескіз недоступний
Дата
2023
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У дисертації представлено результати дослідження процесу формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично- виконавській діяльності.
У роботі запропоновано інтерпретацію змісту понять «емоційна стійкість», «тривожність», «самовладання», «самоконтроль». Базуючись на здійсненому аналізі дефініцій, представлених у роботі, доведено, що одиниці авторів, які порушують дану проблему, розглядають емоційну стійкість при публічному виступі в студентів консерваторій, віком від 17-19 років. В педагогічній поняттєвій базі немає досліджень, присвячених даній проблемі у виконавській діяльності учнів дитячих музичних шкіл.
З метою уникнення наукових розбіжностей щодо тлумачення ключового поняття, в роботі запропоновано його авторське визначення. Емоційна стійкість учнів дитячої музичної школи – це динамічна цілісна властивість, що передбачає здатність до ефективного вирішення емотивних ситуацій у музично-виконавській діяльності, зменшує негативний вплив сильного емоційного напруження, попереджає крайній стрес, сприяє виявленню готовності до дій у ситуації публічного виступу.
Розроблено структуру емоційної стійкості в музично-виконавській діяльності учнів дитячої музичної школи у єдності мотиваційно-вольового, інформаційно-діяльнісного та емоційно-персонального компонентів.
Доведено, що процес формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності забезпечують групи
принципів, що відповідають структурним компонентам досліджуваного феномену: мотиваційно-вольовий компонент (природовідповідності,
культуровідповідності); інформаційно-діяльнісний компонент (науковості, проблемності, самостійності, цілісного сприйняття музичного твору, діалогізації, креативності); емоційно-персональний компонент
(психологічної комфортності, гуманізації, довіри суб’єкту навчання).
Принцип природовідповідності передбачає, що процес формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності має базуватися на науковому осмисленні природних і соціальних процесів, відповідно до загальних законів природи і людини. Принцип культуровідповідності полягає в тому, що освіта повинна відкривати учневі світову культуру через осягнення її цінностей. У системі музичної підготовки учнів ДМШ це знаходить свій прояв у поєднанні навчання з продуктивною працею, що відображатиме відношення до виробництва, соціуму, людей, самого себе. Важливою умовою принципу науковості є формування пізнавальних інтересів в учнів, стимулювання їх прагнення оволодівати необхідними музично-теоретичними знаннями, систематичне залучення до різних форм пошуку та стимулювання інтересу до музично-виконавської діяльності. Принцип проблемності відображає наслідки логічних і пізнавальних протиріч як основи навчальної проблеми та рушійної сили процесу навчання, визначає шляхи навчальної взаємодії, проблемні ситуації, формулювання та розв’язання проблем. Основними дидактичними прийомами реалізації принципу проблемності є створення проблемних ситуацій, постановка та розв’язування навчальних задач. Принцип самостійності ґрунтується на вмінні учнів-музикантів організовувати власну розумову діяльність, поведінку, яка передбачає її ефективну організацію. Принцип цілісного сприйняття музичного твору є провідним у процесі забезпечення герменевтичного підходу в роботі з музичними творами: ознайомлювального, інтерпретаційного та кінцевого. Основне завдання даного принципу - допомогти учням «схоплювати» сутність будь-якого музичного твору, знаходити в музичному тексті основні структурні принципи і сприймати закладений у ньому зміст як високоорганізоване ціле, що сприяє ефективному здійсненню учнем музично-виконавської діяльності. Діалогізація процесу формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності передбачає наступні різновидності діалогічного типу взаємодії: «виконавець - автор», «студент (виконавець) - викладач (виконавець)», «виконавець-слухач». Означені види спілкування забезпечують смислову роботу учнів над музичним твором, що веде до ефективного засвоєння музично-виконавських знань, умінь та навичок, сприяє емоційній стійкості в музично-виконавській діяльності. Головне завдання принципу креативності у процесі формування емоційної стійкості в музично-виконавській діяльності учнів ДМШ полягає у створенні оптимальних умов для реалізації їхнього творчого потенціалу. Відповідно до цього, педагогічний процес спрямовується на розкриття потенційних можливостей особистості кожного учня-музиканта. Принцип психологічної комфортності передбачає створення комфортної психологічної атмосфери та зниження стресогенних факторів у процесі музичного навчання. Принцип гуманізації полягає в спрямуванні музично-виконавської підготовки учнів на їх розвиток і самовдосконалення в даному напрямку, визнання власної цінності, створення умов для формування емоційної стійкості у зазначеному виді діяльності, соціалізації та самореалізації. Обираючи принцип довіри суб’єкту навчання ми враховували, щоб останній спирався на принципи «гуманної педагогіки», яка полягає в організації навчально-виховного процесу на основі підходу, орієнтованого на особистість учня з проголошенням його активним, свідомим, рівноправним учасником навчально-виховного процесу, та такого, що сприяє розвитку особистості учня з урахуванням його індивідуальних здібностей.
Визначено педагогічні умови, які покликані сприяти ефективному процесу формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності: впровадження у навчально-виховний процес музичної школи інтенсивної концертної практики; використання герменевтичного підходу в роботі з музичними творами; застосування корекційно-розвивальних програм у роботі з учнями.
Перша педагогічна умова спрямована на пошук шляхів розвитку сценічної стійкості, розкутості, емоційності, витримки та самовладання, гармонійного виховання музиканта-виконавця шкільного віку в процесі підготовки до виступів та під час концертної практики.
Обираючи другу педагогічну умову враховувалось, що використання герменевтичного підходу в процесі роботи учнів над музичним твором скорочує час, відведений на засвоєння тексту, його розуміння стає глибоким і всебічним, незалежно від складності; учні впевнені у своїх вміннях, самостійності, активно оволодівають змістом музичних творів і набувають особистісного значення під час творчого пошуку, духовно розвиваються, здатні пояснювати свою позицію в інтерпретації музичного тексту. Це сприяє їхньому саморозвитку, формуванню виконавських навичок, що є важливо умовою формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності.
Комплексні корекційно-розвивальні програми представлені колективними та індивідуальними формами роботи, спрямованими на підвищення рівня емоційної стійкості під час музично-виконавської діяльності в учнів дитячих музичних шкіл шляхом розвитку емпатії, зниження рівня тривожності, розвитку адекватної самооцінки, рівня домагань, оптимізації мотиваційного комплексу.
У процесі реалізації означених педагогічних умов було використано: методи та техніки психолого-педагогічного впливу (техніки оволодіння оптимальним концертним станом (аутогенне занурення, самонавіювання); методи художньої творчості (асоціацій, емпатії, вербалізації); нетрадиційні методи («підмайстра», діалогічні); методи на розвиток адекватної самооцінки (самоаналіз якостей, як музиканта-виконавця; самоаналіз виступів, причин успіху та неуспіху у виконавській діяльності); методи на розвиток позитивної мотивації (вибору цілей, знаходження причин невдалих виступів, побудова кроків зростання).
Форми: групові корекційно-розвивальні заняття, індивідуальні
корекційно-розвивальні заняття, вправи, рольові ігри, казкотерапія, завдання на підвищення емоційної стійкості в музично-виконавській діяльності, тренінги підвищення самооцінки, концертна діяльність, конкурси, фестивалі, виступи на публічних майстер-класах.
Засоби: програма групових корекційно-розвивальних занять, програма індивідуальних корекційно-розвивальних занять.
Розроблено схематичну модель процесу формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності, яка включає: постановку мети дослідження та його завдання (цільовий блок); компоненти емоційної стійкості (мотиваційно-вольовий, інформаційно- діяльнісний, емоційно-персональний) та відповідні їм принципи (змістовний блок); методи та техніки психолого-педагогічного впливу, форми, засоби, спрямовані на підвищення емоційної стійкості учнів, розвиток їхнього уміння на високому рівні здійснювати музично-виконавську діяльність (організаційно-методичний блок); педагогічні умови, на яких базується експериментальна методика формування досліджуваного утворення в музично-виконавській діяльності учнів дитячої музичної школи; очікуваний результат дослідження.
Експериментальне дослідження формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності здійснювалося в умовах констатуючого та формуючого експериментів. Для проведення констатуючого експерименту методом теоретичного моделювання розроблено критеріальний апарат, який складався з наступних критеріїв та показників: мотиваційний критерій з показниками: потреба у виконавській діяльності та наявність сценічного досвіду; розуміння смислу концертного виступу; наявність ідеалу виконавця-інструменталіста; операційний критерій, що виражався через показники: наявність музично-виконавських умінь та навичок; наявність культурологічних та музично-теоретичних знань; здатність до відтворення музичного образу в сценічних умовах; регулятивно- особистісний критерій з показниками: самооцінка в музично-виконавській діяльності; здатність до рефлексії власної музично-виконавської діяльності; вміння здійснювати корекцію власного психолого-емоційного стану в сценічних умовах. Визначено рівні сформованості емоційної стійкості в музично-виконавській діяльності учнів дитячої музичної школи (високий, достатній, середній, низький).
Запровадження формуючого експерименту, кількісна та якісна обробка його результатів дали можливість підтвердити ефективність запропонованої експериментальної методики формування досліджуваного утворення в учнів дитячої музичної школи.
Таким чином, вперше в українській педагогічній науці здійснено цілісне дослідження формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності, а саме: досліджено стан розробленості означеної проблеми; розроблено структуру досліджуваного утворення у єдності мотиваційно-вольового, інформаційно-діяльнісного та емоційно-персонального компонентів; обґрунтовано методику формування досліджуваного цілісного феномену у складі принципів, педагогічних умов, методів, технік психолого-педагогічного впливу, форм та засобів. Здійснена експериментальна перевірка ефективності запропонованої методики формування означеного процесу.
The dissertation presents the results of the research on the process of forming the children's emotional stability in music schools during musical performance activities. The research work offers an interpretation of the meaning of the concepts «emotional stability», «anxiety», and «self-control». Taking into account the analysis of the definitions presented in the work, we proved that some of the authors who raise this issue, consider emotional stability during public performing in conservatory (students aged 17-19). In the pedagogical conceptual base, there are no studies devoted to this problem in the performing activities of students in music schools. In order to avoid scientific disagreements regarding the interpretation of the key concept, we propose the author's definition of it in the work. The emotional stability of music school students is a dynamic integral property that involves the ability to effectively resolve emotional situations in musical and performing activities, reduces the negative impact of strong emotional stress, prevents extreme stress, and promotes readiness for action in a public performance situation. We developed the structure of emotional stability in the musical performance of students in music schools in the unity of motivational-volitional, informational-active and emotional-personal components. Also, we proved that the process of forming the emotional stability of music school students during musical and performing activities is provided by groups of principles that correspond to the structural components of the studied phenomenon: the motivational and volitional component (nature correspondence, cultural correspondence); informational and activity component (scientific, problematic, independence, holistic perception of a musical work, dialogization, creativity); emotional and personal component (psychological comfort, humanization, trust in the subject of study). The principle of conformity to nature provides that the process of forming the emotional stability of music school students during musical and performing activities should be based on a scientific understanding of natural and social processes, in accordance with the general laws of nature and man. The principle of cultural relevance is that education should open the world culture to the student through the understanding of its values. In the system of musical training of students in music schools, this is manifested in the combination of learning with productive work, which will reflect the relationship to production, society, people, and oneself. An important condition of the scientific principle is the formation of students' cognitive interests, stimulation of their desire to master the necessary musical and theoretical knowledge, systematic involvement in various forms of research and stimulation of interest in musical performance activities. The principle of problematic approach reflects the consequences of logical and cognitive contradictions as the basis of the educational problem and the driving force of the learning process, determines the ways of educational interaction, problem situations, formulation and solution to problems. The main didactic methods of implementing the problem principle are creating problem situations, setting and solving educational problems. The principle of independence is based on the ability of students (musicians) to organize their own mental activity, behavior that involves its effective organization. The principle of holistic perception of a musical work is the leading one in the process of providing a hermeneutic approach in working with musical works: introductory, interpretive and final. The main task of this principle is to help students «grasp» the essence of any musical work, to find the main structural principles in a musical text and to perceive the content embedded in it as a highly organized whole, which contributes to the effective implementation of musical performance activities by students. Dialogization of the process of forming the emotional stability of students in music schools during musical and performing activities involves the following varieties of dialogic type of interaction: «performer - author», «student (performer) - teacher (performer)», «performer - listener». The specified types of communication ensure students' meaningful work on a musical piece, which leads to the effective assimilation of musical and performing knowledge, abilities and skills, promotes emotional stability in musical and performing activities. The main task of the principle of creativity in the process of forming emotional stability in the musical and performance activities of the students in music schools is to create optimal conditions for the realization of their creative potential. In accordance with this, the pedagogical process is aimed at revealing the potential personality of each student-musician. The principle of psychological comfort involves the creation of a comfortable psychological atmosphere and the reduction of stressful factors in the process of music education. The principle of humanization consists in directing the musical and performing training of students to their development and self-improvement in this direction, recognition of one's own value, creation of conditions for the formation of emotional stability in the specified type of activity, socialization and self-realization. When choosing the principle of trust in the subject of education, we took into account that the latter should rely on the principles of "humane pedagogy", which consists in organizing the educational process based on an approach focused on the student's personality, declaring him / her an active, conscious, equal participant in the educational process, and one that contributes to the development of the student's personality, taking into account his / her individual abilities. Pedagogical conditions are defined to promote the effective process of forming the emotional stability of music school students in musical performance activities: the introduction of intensive concert practice into the educational process of the music school; the use of a hermeneutic approach in working with musical works; application of corrective and developmental programs in work with students. The first pedagogical condition is aimed at finding ways to develop stage stability, looseness, emotionality, endurance and self-control, harmonious education of a school-age musician-performer in the process of preparing for performances and during concert practice. When choosing the second pedagogical condition, it was taken into account that the use of a hermeneutic approach in the process of students' work on a musical piece reduces the time spent on learning the text, its understanding becomes deep and comprehensive, regardless of its complexity; students are confident in their abilities, independence, they actively master the content of musical works and acquire personal meaning during creative search, develop spiritually, they are able to explain their position in the interpretation of a musical text. This contributes to their self-development, the formation of performing skills, which is an important condition for the formation of emotional stability of music school students in musical and performing activities. Complex corrective and developmental programs are represented by collective and individual forms of work, aimed at increasing the level of emotional stability during students’ musical and performance activities in music schools by developing empathy, reducing the level of anxiety, developing adequate self-esteem, the level of harassment, and optimizing the motivational complex. In the process of implementing the specified pedagogical conditions, the following methods and techniques of psychological and pedagogical influence were used (techniques of mastering the optimal concert state (autogenic immersion, self-suggestion); methods of artistic creativity (association, empathy, verbalization); non-traditional methods ("apprentice", dialogic); methods for developing adequate self-esteem (self-analysis of qualities as a musician performer; self-analysis of performances, reasons for success and failure in performing activities); methods for developing positive motivation (choosing goals, finding reasons for unsuccessful performances, and building growth steps). Forms: group corrective and developmental classes, individual corrective and developmental classes, exercises, role-playing games, fairy-tale therapy, tasks to increase emotional stability in musical and performing activities, trainings to increase self-esteem, concert activities, competitions, festivals, and performances at public master classes. Means: a program of group corrective and developmental classes, a program of individual corrective and developmental classes. A schematic model of the process of forming the emotional stability of students in music schools during musical performance activities has been developed, it includes the following: setting the goal of the research and its task (target block); components of emotional stability (motivational-volitional, informational-active, emotional-personal) and their corresponding principles (content block); methods and techniques of psychological and pedagogical influence, forms, means aimed at increasing the emotional stability of students, developing their ability to perform musical and performing activities at a high level (organizational and methodical block); pedagogical conditions, which are based on the experimental method of formation of the studied formation in the musical and performance activities of students in music schools; the expected result of the study. An experimental study of the formation of emotional stability of students in music schools during musical and performing activities was carried out in the conditions of ascertaining and formative experiments. In order to conduct a ascertaining experiment by the method of theoretical modeling, a criterion apparatus was developed; it consisted of the following criteria and indicators: a motivational criterion with indicators: the need for performing activities and the presence of stage experience; understanding the meaning of a concert performance; the presence of an ideal performer-instrumentalist; operational criterion, which was expressed through indicators: availability of musical and performing abilities and skills; availability of cultural and musical-theoretical knowledge; the ability to reproduce a musical image in stage conditions; regulatory and personal criterion with indicators: self-esteem in musical and performing activities; the ability to reflect on one's own musical and performing activities; the ability to correct one's own psychological and emotional state in stage conditions. The levels of formation of emotional stability in the musical and performance activities of music school students were determined (high, sufficient, average, low). The introduction of a formative experiment, quantitative and qualitative processing of its results made it possible to confirm the effectiveness of the proposed experimental method of formation of the studied music school students’ derivation. Thus, for the first time in Ukrainian pedagogical science, a holistic study of the formation of the emotional stability of music school students during musical performance activities was carried out, namely: the state of development of the specified problem was investigated; the structure of the studied education was developed in the unity of motivational-volitional, informational-active and emotional-personal components; the method of formation of the researched holistic phenomenon in the composition of principles, pedagogical conditions, methods, techniques of psychological-pedagogical influence, forms and means is substantiated. An experimental verification of the effectiveness of the proposed method of forming the specified process was carried out.
The dissertation presents the results of the research on the process of forming the children's emotional stability in music schools during musical performance activities. The research work offers an interpretation of the meaning of the concepts «emotional stability», «anxiety», and «self-control». Taking into account the analysis of the definitions presented in the work, we proved that some of the authors who raise this issue, consider emotional stability during public performing in conservatory (students aged 17-19). In the pedagogical conceptual base, there are no studies devoted to this problem in the performing activities of students in music schools. In order to avoid scientific disagreements regarding the interpretation of the key concept, we propose the author's definition of it in the work. The emotional stability of music school students is a dynamic integral property that involves the ability to effectively resolve emotional situations in musical and performing activities, reduces the negative impact of strong emotional stress, prevents extreme stress, and promotes readiness for action in a public performance situation. We developed the structure of emotional stability in the musical performance of students in music schools in the unity of motivational-volitional, informational-active and emotional-personal components. Also, we proved that the process of forming the emotional stability of music school students during musical and performing activities is provided by groups of principles that correspond to the structural components of the studied phenomenon: the motivational and volitional component (nature correspondence, cultural correspondence); informational and activity component (scientific, problematic, independence, holistic perception of a musical work, dialogization, creativity); emotional and personal component (psychological comfort, humanization, trust in the subject of study). The principle of conformity to nature provides that the process of forming the emotional stability of music school students during musical and performing activities should be based on a scientific understanding of natural and social processes, in accordance with the general laws of nature and man. The principle of cultural relevance is that education should open the world culture to the student through the understanding of its values. In the system of musical training of students in music schools, this is manifested in the combination of learning with productive work, which will reflect the relationship to production, society, people, and oneself. An important condition of the scientific principle is the formation of students' cognitive interests, stimulation of their desire to master the necessary musical and theoretical knowledge, systematic involvement in various forms of research and stimulation of interest in musical performance activities. The principle of problematic approach reflects the consequences of logical and cognitive contradictions as the basis of the educational problem and the driving force of the learning process, determines the ways of educational interaction, problem situations, formulation and solution to problems. The main didactic methods of implementing the problem principle are creating problem situations, setting and solving educational problems. The principle of independence is based on the ability of students (musicians) to organize their own mental activity, behavior that involves its effective organization. The principle of holistic perception of a musical work is the leading one in the process of providing a hermeneutic approach in working with musical works: introductory, interpretive and final. The main task of this principle is to help students «grasp» the essence of any musical work, to find the main structural principles in a musical text and to perceive the content embedded in it as a highly organized whole, which contributes to the effective implementation of musical performance activities by students. Dialogization of the process of forming the emotional stability of students in music schools during musical and performing activities involves the following varieties of dialogic type of interaction: «performer - author», «student (performer) - teacher (performer)», «performer - listener». The specified types of communication ensure students' meaningful work on a musical piece, which leads to the effective assimilation of musical and performing knowledge, abilities and skills, promotes emotional stability in musical and performing activities. The main task of the principle of creativity in the process of forming emotional stability in the musical and performance activities of the students in music schools is to create optimal conditions for the realization of their creative potential. In accordance with this, the pedagogical process is aimed at revealing the potential personality of each student-musician. The principle of psychological comfort involves the creation of a comfortable psychological atmosphere and the reduction of stressful factors in the process of music education. The principle of humanization consists in directing the musical and performing training of students to their development and self-improvement in this direction, recognition of one's own value, creation of conditions for the formation of emotional stability in the specified type of activity, socialization and self-realization. When choosing the principle of trust in the subject of education, we took into account that the latter should rely on the principles of "humane pedagogy", which consists in organizing the educational process based on an approach focused on the student's personality, declaring him / her an active, conscious, equal participant in the educational process, and one that contributes to the development of the student's personality, taking into account his / her individual abilities. Pedagogical conditions are defined to promote the effective process of forming the emotional stability of music school students in musical performance activities: the introduction of intensive concert practice into the educational process of the music school; the use of a hermeneutic approach in working with musical works; application of corrective and developmental programs in work with students. The first pedagogical condition is aimed at finding ways to develop stage stability, looseness, emotionality, endurance and self-control, harmonious education of a school-age musician-performer in the process of preparing for performances and during concert practice. When choosing the second pedagogical condition, it was taken into account that the use of a hermeneutic approach in the process of students' work on a musical piece reduces the time spent on learning the text, its understanding becomes deep and comprehensive, regardless of its complexity; students are confident in their abilities, independence, they actively master the content of musical works and acquire personal meaning during creative search, develop spiritually, they are able to explain their position in the interpretation of a musical text. This contributes to their self-development, the formation of performing skills, which is an important condition for the formation of emotional stability of music school students in musical and performing activities. Complex corrective and developmental programs are represented by collective and individual forms of work, aimed at increasing the level of emotional stability during students’ musical and performance activities in music schools by developing empathy, reducing the level of anxiety, developing adequate self-esteem, the level of harassment, and optimizing the motivational complex. In the process of implementing the specified pedagogical conditions, the following methods and techniques of psychological and pedagogical influence were used (techniques of mastering the optimal concert state (autogenic immersion, self-suggestion); methods of artistic creativity (association, empathy, verbalization); non-traditional methods ("apprentice", dialogic); methods for developing adequate self-esteem (self-analysis of qualities as a musician performer; self-analysis of performances, reasons for success and failure in performing activities); methods for developing positive motivation (choosing goals, finding reasons for unsuccessful performances, and building growth steps). Forms: group corrective and developmental classes, individual corrective and developmental classes, exercises, role-playing games, fairy-tale therapy, tasks to increase emotional stability in musical and performing activities, trainings to increase self-esteem, concert activities, competitions, festivals, and performances at public master classes. Means: a program of group corrective and developmental classes, a program of individual corrective and developmental classes. A schematic model of the process of forming the emotional stability of students in music schools during musical performance activities has been developed, it includes the following: setting the goal of the research and its task (target block); components of emotional stability (motivational-volitional, informational-active, emotional-personal) and their corresponding principles (content block); methods and techniques of psychological and pedagogical influence, forms, means aimed at increasing the emotional stability of students, developing their ability to perform musical and performing activities at a high level (organizational and methodical block); pedagogical conditions, which are based on the experimental method of formation of the studied formation in the musical and performance activities of students in music schools; the expected result of the study. An experimental study of the formation of emotional stability of students in music schools during musical and performing activities was carried out in the conditions of ascertaining and formative experiments. In order to conduct a ascertaining experiment by the method of theoretical modeling, a criterion apparatus was developed; it consisted of the following criteria and indicators: a motivational criterion with indicators: the need for performing activities and the presence of stage experience; understanding the meaning of a concert performance; the presence of an ideal performer-instrumentalist; operational criterion, which was expressed through indicators: availability of musical and performing abilities and skills; availability of cultural and musical-theoretical knowledge; the ability to reproduce a musical image in stage conditions; regulatory and personal criterion with indicators: self-esteem in musical and performing activities; the ability to reflect on one's own musical and performing activities; the ability to correct one's own psychological and emotional state in stage conditions. The levels of formation of emotional stability in the musical and performance activities of music school students were determined (high, sufficient, average, low). The introduction of a formative experiment, quantitative and qualitative processing of its results made it possible to confirm the effectiveness of the proposed experimental method of formation of the studied music school students’ derivation. Thus, for the first time in Ukrainian pedagogical science, a holistic study of the formation of the emotional stability of music school students during musical performance activities was carried out, namely: the state of development of the specified problem was investigated; the structure of the studied education was developed in the unity of motivational-volitional, informational-active and emotional-personal components; the method of formation of the researched holistic phenomenon in the composition of principles, pedagogical conditions, methods, techniques of psychological-pedagogical influence, forms and means is substantiated. An experimental verification of the effectiveness of the proposed method of forming the specified process was carried out.
Опис
Ключові слова
емоційна стійкість, тривожність, самовладання, самоконтроль, учні дитячої музичної школи, музично-виконавська діяльність, публічне виконання, emotional stability, anxiety, self-control, music school students, musical performance activity, public performance
Бібліографічний опис
Тан, Чжун Формування емоційної стійкості учнів дитячої музичної школи в музично-виконавській діяльності [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : [спец.] 01 «Освіта/Педагогіка», 014 «Середня освіта (Музичне мистецтво)» / Тан Чжун ; МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук. керівник О. А. Устименко-Косоріч. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – 231 с.