Формування у студентів-словесників умінь професійно орієнтованого мовлення

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті описується методика формування в майбутніх учителів-словесників професійно орієнтованих мовленнєвих умінь на базі розвитку логічного мислення в тісній єдності з осмисленням жанрових особливостей створюваних висловлювань. В узагальненому форматі ця методика має такий вигляд: 1) осмислення жанрових особливостей первинних текстів (спостереження текстового матеріалу); 2) формування вмінь ієрархізації тем і підтем у тексті (визначення логічного поля тексту); 3) формування вмінь мовленнєвої реалізації результатів спостережень (створення первинно-вторинних текстів). Репрезентовано систему роботи на кожному етапі навчання, наведено зразки виконання запропонованих завдань та необхідні методичні коментарі.
One of the primary tasks of training students-philologists is formation of their professionally oriented communicative competence. The work in this direction is long and multifaceted. Among the set of skills that make up this type of competence, especially important due to its “basic” status are the ability to produce monologue statements (scientific texts) on topics related to their specialty. With formation of students’ skills to create secondary and primary-secondary texts, it is necessary to begin work in the indicated direction. Practice shows that formation of professionally oriented speech skills in future teachers-philologists is more effective if it is carried out on the basis of logical thinking development in close unity with understanding of the genre features of the created statements. The purpose of the article is to present the methods of teaching students-philologists to create texts of reproductive-productive type on the material of the specialty, taking into account the indicated trend. To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical analysis of the literature, observation of textual material, generalization of methodological experience, descriptive method. The proposed method of teaching students-philologists to create reproductiveproductive texts is based on the basic principles of the theory of the text about the genre. In generalized form, this technique is as follows: 1) understanding the genre features of primary texts (observation of textual material); 2) forming skills of hierarchization of topics and subtopics in the text (definition of the logical field of the text); 3) forming skills of speech realization (verbalization) of the results of observations (creation of primary-secondary texts). Materials from branch (linguistic encyclopedic) dictionaries are used as didactic support of this technique. The article presents the system of work at each stage of training, gives examples of the proposed tasks and the necessary methodological comments. In conclusion, the effectiveness of the system described in the article is proved and the prospects for further research are identified, which are related to the possibility of transition on the basis of students’ skills to produce texts based on dictionary articles to construct professionally oriented statements using materials from school textbooks.
Опис
Ключові слова
студенти-словесники, професійно орієнтоване мовлення, тексти репродуктивно-продуктивного типу, жанрові особливості тексту, ієрархізація тем і підтем у тексті, модель тексту, students-philologists, professionally oriented speech, texts of reproductive-productive type, genre features of the text, hierarchization of topics and subtopics in the text, model of the text
Бібліографічний опис
Пахненко, І. Формування у студентів-словесників умінь професійно орієнтованого мовлення [Текст] / І. Пахненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 276–288. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/276-288.