Наукові записки Сумського державного педагогічного університету. Географічні науки
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Повторюваність сильно морозних ночей у м. Києві(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2025) Корнус Анатолій Олександрович; Kornus Anatolii Oleksandrovych; Хованський Владислав Юрійович; Khovanskyi Vladyslav YuriovychДослідження розглядає частоту та динаміку надзвичайно морозних ночей (Tmin ≤ -20°C) у Києві за період 1950–2023 років. Клімат Києва, що характеризується помірно холодними зимами та теплим літом, зазнав помітних змін унаслідок глобального потепління. У роботі проаналізовано довгострокові метеорологічні дані для виявлення тенденцій хвиль холоду та їхнього впливу на міську інфраструктуру, споживання енергії та громадське здоров’я. Результати показують, що кількість надзвичайно морозних ночей суттєво зменшилася з кінця 1980-х років. Якщо в період 1950–1987 років їхня середня кількість становила 17 на рік, то після 1987 року вона знизилася до 4,5. Дослідження виокремлює два періоди: 1950–1987 роки, що характеризуються частими холодовими хвилями, та 1988–2023 роки, коли їхня кількість значно скоротилася. Найбільш суворі зими, такі як 1963, 1985 і 1987 років, мали понад 20 надзвичайно морозних ночей, тоді як у останні роки такі явища стали рідкісними. Статистичний аналіз, зокрема лінійна регресія, підтверджує тенденцію до зменшення кількості морозних ночей, що узгоджується із загальними кліматичними змінами та ефектом міського теплового острова. Попри загальне скорочення екстремально холодних явищ, вони все ще трапляються через вплив арктичних повітряних мас, особливо у січні та лютому. Вплив таких ночей на транспорт, потреби в опаленні та ризики для здоров’я вразливих груп населення залишається значним. Дослідження підкреслює необхідність подальшого моніторингу та адаптаційних стратегій для пом’якшення наслідків екстремальних погодних умов у Києві. Отримані результати сприяють кращому розумінню регіональної кліматичної мінливості та підтримують політику кліматичної адаптації.Документ Порівняльний аналіз причин і форм прояву сепаратизму в Європі та Азії(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2025) Ріпа Владислав Михайлович; Ripa Vladyslav Mykhailovych; Філоненко Ірина Миколаївна; Filonenko Iryna MykolaivnaСтаття присвячена вивченню сепаратизму, його причин, різновидів, інтенсивності проявів у країнах Європи та Азії. Сепаратизм є проблемою багатьох країн обох регіонів, але з певними особливостями, відмінними рисами та кількістю осередків. На основі використанням літературного, порівняльно-географічного, картографічного методів, аналізу й синтезу, узагальнення проведена порівняльна характеристика та розглянуті наслідки європейського й азійського сепаратизму. В Азійському регіоні сформувалося близько 50 осередків сепаратизму. Домінуючими причинами, в більшості випадків, стали етнічні та релігійні відмінності населення окремих країн, що, зумовило прояви активного, часто, агресивного сепаратизму з терором та людськими жертвами. У країнах Європи нараховується більше 60 осередків сепаратизму, а поштовхом для його виникнення стали, переважно, причини економічні, етно-лінгвістичні, підсилені історичними та політичними чинниками. Європейський сепаратизм, попри більшу кількість осередків і більшу кількість країн, де вони сформувалися, є менш активним, ніж азійський і найчастіше проявляється, як поміркований або пасивний. Проблема сепаратизму зумовила пошук шляхів для її вирішення. Серед великої кількості методів протидії сепаратизму більш рекомендованими є методи політичні й економічні, такого підходу дотримуються європейські країни. У випадку з активним етнічним та релігійним сепаратизмом, який переважає в країнах Азії, частіше застосовують методи силові. Вирішення проблеми сепаратизму й попередження його наслідків є важливим для досягнення політичної, економічної та соціальної стабільності в регіонах.Документ Урбанофлора тра’янистих рослин в зоні впливу транспорту в лівобережних районах Києва(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2025) Клименко Анна Василівна; Klymenko Anna VasylivnaПроведено моніторинг стану та складу угрупувань трав’янистої рослинності навколо транспортних систем на території лівобережних районів столиці. На основі моніторингу складено асортимент існуючих угрупувань трав’янистих рослин, що ростуть біля транспортних систем (відкритої ліній метро, автозаправок, транспортних розв’язок, вулиць та магістралей). Було відмічено, що на обстежених територіях спостерігається деградація трав'яного покриву, зменшення автохтонної рослинності, збільшення адвентивних видів рослин, зменшення біорізноманіття трав’яного покриву. Стан і функціональність трав’яного покриву впливають на стійкість екосистеми міста та на комфортність міського середовища. Одним з перспективних шляхів підвищення стійкості міської екосистеми є збільшення біорізноманіття рослин, яке є критерієм та ознакою стійкої екосистеми.Документ Аналіз підручників інтегрованого курсу «Пізнаю природу» (5-6 клас) щодо їх вікової адаптованості(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2025) Панасюра Ганна Сергіївна; Корнус Олеся Григорівна; Panasiura Hanna Serhiivna; Kornus Olesia HryhorivnaЗдійснено аналіз апробованих підручників інтегрованого курсу природничого циклу «Пізнаємо природу» для 5 та 6 класів щодо їх структурної побудови, дидактичного наповнення, візуалізації. Опис спільних та відмінних рис підручників дав змогу визначити ті, що більш ефективно використовувати при дистанційному навчанні, у класах з різним рівнем підготовки учнів, а також у закладах з поглибленим вивченням природничої складової. Результат вказує на те, що декотрі підручники перевантажені ілюстративним матеріалом, та містять мінімум інформаційної складової, інші містять складні для вікового усвідомлення тексти, велику кількість термінів й розраховані на дуже високий рівень інтелекту учнів. Згідно з аналізом вивчено адаптованість даних джерел для учнів середньої ланки закладів загальної освіти, складено рекомендації щодо їх використання для педагогів з різними методиками викладання.Документ Наукові записки Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Географічні науки(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024)У випуску опубліковані статті, що містять результати наукових досліджень з фізичної географії та геоекології, геології та палеогеографії, суспільної та економічної географії, рекреаційної географії і туризму, методики навчання навчання. До нього увійшли матеріали, підготовлені дослідниками СумДПУ імені А. С. Макаренка. Для фахівців у галузі географії та геоекології, екології, географії, працівників державних і громадських природоохоронних установ, викладачів і студентів, а також широкого кола читачів, які цікавляться проблемами регіональної географії та взаємодії природи і суспільства.Документ Origin, Evolution and Assessment of the Hydrogeochemical Functioning of a Thermal Mineral Spring in Batna (Eastern Algeria)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2025) Athamena Ali; Belalite Halima; Aouissi Hani Amir; Athamena Malika; Boughediri Mabrouk; Laamouri Bachir; Gaagai Aissam; Kebaili Feriel Kheira; Benselhoub Aissa; Атамена Алі; Белаліт Халіма; Ауісі Хані Амір; Атамена Маліка; Бугедірі Мабрук; Лаамурі Бачір; Ґааґай Айссам; Кебайлі Феріель Хейра; Бенселгуб АіссаA hydrogeological study of the thermal source of Ouled Aïcha in the Aurès Mountains showed that the source emerges in a particular natural context mainly represented by the presence of a vertical fault in the NE-SW direction affecting Cretaceous limestone. This supports the increase on the surface of moderately hot water, whose temperature is approximately 30 °C and an exploited flow of 3 L·s-1. The vertical electric sounding in situ showed the in-depth presence of a saliferous conducting level within a calcareous-resistant mass, which probably settled in the fault's favor. The presence of this saliferous level strongly influences the hydrochemistry of this thermal source. Thus, the water from the source is characterized by high salinity due to its temperature, which favors the dissolution of mineral salts in sufficient quantity throughout its journey (12390 µS/cm). The high concentrations of chlorides, sodium and sulfates indicate a significant contribution of salt from evaporitic formations as for the calcium content indicates that this water is influenced by the dissolution of carbonate formations. These physicochemical characteristics provide this water therapeutic virtue, which can be attributed to its chemical composition, high rock salt content, and low nitrate content. Geothermometry has shown that these thermal waters acquire a high temperature in their original tanks coming from a depth through a fault system that affects the basement.Документ Treated and Wastewater Quality Characterization of Sidi Marouane WWTP іn Mila Province, Algeria: Suitability аnd Reuse for Irrigation(СумДПУ імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2025) Zaoui Lilia; Abbaci Sameh; Fekrache Fadila; Kahit Fatima Zahra; Khelifi Walid; Benselhoub Aissa; Sakher Elfahem; Soliman Abdel Mohsen; Заоуі Лілія; Аббачі Самех; Фекраче Фаділа; Кахіт Фатіма Захра; Хеліфі Валід; Бенселгуб Аісса; Сахер Ельфахем; Соліман Абдель МохсенThis study aims to evaluate the quality of wastewater treated by Mila's activated sludge process, assessing its potential for agricultural reuse. Effective wastewater treatment is essential to mitigate health risks associated with the use of surface and groundwater resources. Reusing treated wastewater for irrigation is a key objective, especially in arid and semiarid regions where water scarcity is prevalent. The research adheres to Algerian regulations, which currently restrict the reuse of urban effluent. We conducted comprehensive analyses of several critical parameters, including in situ measurements of temperature and pH using multi-parameter field probes. Laboratory analyses were performed to determine levels of suspended matter (SM), biochemical oxygen demand (BOD5), chemical oxygen demand (COD), nitrates (NO3), nitrites (NO2), ammonium (NH4), and total nitrogen (TN) using spectrophotometric and conventional techniques. To assess the irrigation suitability of the treated wastewater, we evaluated electrical conductivity (EC), sodium percentage (Na%), sodium absorption ratio (SAR), residual sodium carbonate (RSC), permeability index (PI), magnesium ratio (MR), and Kelley ratio (KR). Our findings, derived from field visits and observations of the purification processes, indicate that the treated effluents generally comply with quality standards for key pollutants, particularly BOD5, COD, and SM. The treated water meets the regulatory requirements for discharge into the receiving environment. Additionally, the evaluated parameters, including the average SAR value, which falls within acceptable limits, indicate that the treated wastewater is suitable for agricultural irrigation. Overall results showed no alkalinities, magnesium, or bicarbonate dangers associated with using Sidi Marouane WWPT's purified water for agriculture, indicating that the treated wastewater is suitable for agricultural irrigation.Документ Використання мобільних додатків та інтерактивних сервісів на уроках географії у 7-му класі під час вивчення теми «Африка»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Данильченко Олена Сергіївна; Шкурат Альона Сергіївна; Danylchenko Olena Sergiivna; Shkurat Alena SergiivnaУ статті описано використання мобільних додатків та інтерактивних сервісів в освітній процес з географії. Розглянуто визначення таким понять як: «мобільне навчання», «мобільні технології», «мобільний додаток», «інтерактивний сервіс», представлена класифікація мобільних додатків, яка найбільш доречно підходить для уроків географії. Особлива увага приділяється мобільним додаткам та інтерактивним сервісам, які доцільно використовувати при вивченні географії здобувачів освіти сьомого класу під час вивчення теми «Африка», враховуючи їх вікові та психологічні особливості. У статті подаються самостійно розроблені завдання та вправи за допомогою інтерактивного сервісу LearningApps та платформи для створення мобільних додатків AppsGeyser.сom. У висновку зазначено, що використання завдань та вправ, створених за допомогою інтерактивних сервісів та мобільних додатків ефективно впливає на якість знань здобувачів освіти та процес навчання.Документ Креативні технології брендингу у формуванні привабливого туристичного образу території(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Яременко Вадим Павлович; Король Олена Миколаївна; Yaremenko Vadim Pavlovich; Korol Olena MikolaivnaУ статті розглянуто креативні технології брендингу у побудові привабливого туристичного образу території. Досліджено брендинг для презентації туристично-рекреаційного виміру Роменського району Сумської області. Результатом статті є визначення креативних технологій брендингу для формування туристичного образу цієї території. Це зокрема: використання для показу географічних об’єктів, що демонструють актуальні позиції сьогодення та здатні вибудувати цінну історико-географічну тематику обраної території; побудова презентацій туристичних осередків території, що відображають креативну авторську ідею та демонструють оригінальне інформаційно-географічне виконання, зокрема із застосуванням ГІС-технологій; створення систематизованої інформації та креативних подій, що ілюструють реципієнту туристичні позиції території як можливість досягти позитивного емоційного благополуччя та здобути унікальні приклади із підвищення патріотичної свідомості та висвітлення позитивного іміджу України; створення презентації району як осередка із самобутніми географічними особливостями, що, зокрема, складена із розповіді про важливі його туристичні об’єкти та наповнена характеристиками про них, що дають можливість побудови унікальної комунікації для реципієнта. Перспективами подальших наукових розвідок є дослідження технологій брендингу для створення унікальних туристичних образів територій України, що, зокрема, наповнені змістом для збагачення свідомості людей цікавими географічними знаннями, безпековими меседжами та надають їм інформацію про позиції та атракції, що забезпечують їх моральне благополуччя, слугують напрямом для формування їх патріотичної свідомості.Документ Використання Google Earth Pro як ключового інструмента цифровізації в шкільній географічній освіті(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Глущенко Андрій Олександрович; Король Олена Миколаївна; Glushchenko Andrii Oleksandrovich; Korol Olena MikolaivnaУ сучасному світі, де технології розвиваються стрімкими темпами, освітній процес також переживає значні зміни. Цифрові технології стають невід'ємною частиною навчального середовища, відкриваючи нові можливості для вчителів та учнів. Особливо це стосується шкільної географія, де використання інноваційних інструментів може значно підвищити ефективність навчання та зробити процес більш захоплюючим та взаємодійним. Цифрові технології на уроках географії відкривають широкі перспективи для вивчення світу. З їх допомогою можна здійснювати віртуальні подорожі до найвіддаленіших куточків планети, використовувати інтерактивні карти та глобуси, створювати проекти, що демонструють географічні процеси та явища в реальному часі. Використання інструментів ресурсу Google Earth Pro дає змогу глибше зануритися в предмет, розвиває критичне мислення та аналітичні навички учнів, дозволяючи їм не просто спостерігати, а й аналізувати та робити висновки. Освітній процес, збагачений цифровими технологіями, стимулює інтерес до вивчення географії, робить навчання більш актуальним та привабливим для покоління, яке виросло в цифрову еру. В цій статті ми розглянемо, як цифрові технології трансформують навчання географії в школі, а саме акцентуємо увагу на використанні ресурсу Google Earth Pro та обговорюємо його потенціал у забезпеченні більш ефективного та мотивуючого навчального досвіду.Документ Ліхеноіндикаційна оцінка стану природних екосистем у зоні повітряного забруднення ПАТ «Сумихімпром»(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Литвиненко Юлія Іванівна; Вакал Анатолій Петрович; Литвиненко Денис Валентинович; Маслов Денис Олегович; Lytvynenko Yuliia Ivanivna; Vakal Anatolii Petrovych; Lytvynenko Denys Valentynovych; Maslov Denys OlehovychУ статті представлено результати біоіндикаційної оцінки сучасного стану природних екосистем у зоні впливу повітряних викидів ПАТ «Сумихімпром» із використанням епіфітної ліхенофлори. Для встановлення трансформації біоценозів від території хімічного підприємства було закладено два профілі у східному та південно-східному напрямках протяжністю до 10 км. На основі проведеної ліхеноіндикаціної оцінки досліджених профілів виділено чотири ізотоксичні ліхеноіндикаційні зони: лишайникова пустеля (до 2,5 км від хімкомбінату); сильно забруднена ліхеноіндикаційна зона (2,5–3,5 км); середньо забруднена ліхеноіндикаційна зона (4,0–8,0 км); слабко забруднена ліхеноіндикаційна зона (9 км і далі). Представлені результати в значній мірі корелюють з даними фітоіндикаційної оцінки природних і штучних угруповань, одержаними авторами у попередніх дослідженнях.Документ Прогнозування розвитку найбільш поширених хвороб серед населення Сумської області до 2025 року(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Корнус Олеся Григорівна; Корнус Анатолій Олександрович; Скиба Ольга Олександрівна; Лянной Юрій Олегович; Головань Анна Олександрівна; Kornus Olesia Hryhorivna; Kornus Anatolii Oleksandrovych; Skyba Olha Oleksandrivna; Liannoi Yurii Olehovych; Holovan Anna OleksandrivnaУ статті здійснено прогнозування первинної захворюваності та поширеності найбільш поширених хвороб серед населення Сумської області до 2025 року. За результатами прогнозування встановлено, що рівень первинної захворюваності та поширеності на різні патології серед населення Сумської області зросте до 2025 року. Зокрема зросте кількість вперше встановлених діагнозів на 5,2%, тоді як показник поширеності хвороб – на 10,7% відповідно. Також результати прогнозування вказують на зростання первинної захворюваності органів дихання на 2,8% до 2025 року, тоді як передбачається скорочення кількості вперше встановлених діагнозів хвороб системи кровообігу та хвороб органів травлення. Прогнозування поширеності хвороб свідчить про їх зростання за усіма досліджуваними класами, зокрема поширеність хвороб систем кровообігу зросте на 12,4%, хвороб органів дихання – на 6% та хвороб органів травлення – на 11,5%.Документ Потенціал природних рекреаційно-туристичних ресурсів для формування туристичної привабливості території Гадяцької територіальної громади Полтавської області(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Мащенко Ольга Миколаївна; Герасименко Дар'я Олександрівна; Mashchenko Olha Mykolaivna; Нerasymenko Daria OleksandrivnaУ статті визначено класифікації та властивості природних рекреаційно-туристичних ресурсів. З’ясовано потенціал водно-ландшафтних ресурсів Гадяччини для забезпечення оздоровчого та рекреаційно-спортивного туризму. Проаналізовано кліматичні умови території для пляжно-купального відпочинку. Визначено вплив орографічних та кліматичних умов на можливості розвитку лижного туризму на території Гадяцької територіальної громади. Охарактеризовано підґрунтя для навчального, наукового та екологічного туризму в цій місцевості. Висвітлено різноманітність лісових ресурсів розглядуваної території та їх використання для оздоровчого, спортивного, промисельного видів туризму. Доведено достатню мозаїчність природних ландшафтів Гадяччини як істотний чинник туристичної привабливості регіону. З’ясовано добрі показники естетичних властивостей природних комплексів Гадяцької територіальної громади для рекреаційно-туристичного природокористування. Виявлено значний рівень пейзажної різноманітності ландшафтів місцевості.Документ Креативні технології брендингу у формуванні привабливого туристичного образу території(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Яременко Вадим Павлович; Король Олена Миколаївна; Yaremenko Vadym Pavlovych; Korol Olena MykolaivnaУ статті розглянуто креативні технології брендингу у побудові привабливого туристичного образу території. Досліджено брендинг для презентації туристично-рекреаційного виміру Роменського району Сумської області. Результатом статті є визначення креативних технологій брендингу для формування туристичного образу цієї території. Це зокрема: використання для показу географічних об’єктів, що демонструють актуальні позиції сьогодення та здатні вибудувати цінну історико-географічну тематику обраної території; побудова презентацій туристичних осередків території, що відображають креативну авторську ідею та демонструють оригінальне інформаційно-географічне виконання, зокрема із застосуванням ГІС-технологій; створення систематизованої інформації та креативних подій, що ілюструють реципієнту туристичні позиції території як можливість досягти позитивного емоційного благополуччя та здобути унікальні приклади із підвищення патріотичної свідомості та висвітлення позитивного іміджу України; створення презентації району як осередка із самобутніми географічними особливостями, що, зокрема, складена із розповіді про важливі його туристичні об’єкти та наповнена характеристиками про них, що дають можливість побудови унікальної комунікації для реципієнта. Перспективами подальших наукових розвідок є дослідження технологій брендингу для створення унікальних туристичних образів територій України, що, зокрема, наповнені змістом для збагачення свідомості людей цікавими географічними знаннями, безпековими меседжами та надають їм інформацію про позиції та атракції, що забезпечують їх моральне благополуччя, слугують напрямом для формування їх патріотичної свідомості.Документ Нестандартний урок географії: класифікація, методика застосування(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2024) Панасюра Ганна Сергіївна; Артеменко Руслан Юрійович; Panasiura Hanna Serhiivna; Artemenko Ruslan YuriovychРозглянута проблема теорії і практики нестандартних уроків при навчанні географії у школі. Розроблено підходи до класифікації нестандартних уроків різних авторів, наголошено на поступовому відході від використання терміну «нестандартні» в сучасній педагогіці, заміні його «інноваційними» та «інтерактивними» уроками. Здійснено короткий аналіз методики використання різних типів нестандартних уроків при навчанні географії відповідно до вікових характеристик учнів.Документ Використання Google Earth Pro як ключового інструмента цифровізації в шкільній географічній освіті(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2024) Глущенко Андрій Олександрович; Король Ольга Миколаївна; Glushchenko Andrii Oleksandrovych; Korol Olena MykolaivnaУ сучасному світі, де технології розвиваються стрімкими темпами, освітній процес також переживає значні зміни. Цифрові технології стають невід'ємною частиною навчального середовища, відкриваючи нові можливості для вчителів та учнів. Особливо це стосується шкільної географія, де використання інноваційних інструментів може значно підвищити ефективність навчання та зробити процес більш захоплюючим та взаємодійним. Цифрові технології на уроках географії відкривають широкі перспективи для вивчення світу. З їх допомогою можна здійснювати віртуальні подорожі до найвіддаленіших куточків планети, використовувати інтерактивні карти та глобуси, створювати проекти, що демонструють географічні процеси та явища в реальному часі. Використання інструментів ресурсу Google Earth Pro дає змогу глибше зануритися в предмет, розвиває критичне мислення та аналітичні навички учнів, дозволяючи їм не просто спостерігати, а й аналізувати та робити висновки. Освітній процес, збагачений цифровими технологіями, стимулює інтерес до вивчення географії, робить навчання більш актуальним та привабливим для покоління, яке виросло в цифрову еру. В цій статті ми розглянемо, як цифрові технології трансформують навчання географії в школі, а саме акцентуємо увагу на використанні ресурсу Google Earth Pro та обговорюємо його потенціал у забезпеченні більш ефективного та мотивуючого навчального досвідуДокумент Методичні аспекти використання фотографій на уроках географії в світлі останніх освітніх трендів(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2024) Мельник Ірина Геннадіївна; Melnyk Iryna HennadiivnaФотографія як реалістична і точна візуалізація дійсності є одним з традиційних інструментів навчання географії. Проте стрімке проникнення інформаційно-комунікаційних технологіїй у життя людей потребує перегляду та удосконалення методичних підходів щодо застосування в освітньому процесі фотографії, яка тепер стала цифровою. У статті розглянуто теоретичне підґрунтя та потенціал використання фотографії як інструменту формування просторового мислення учнів на уроках географії з акцентом на інформаційно-комунікаційні технології навчання. Обґрунтовано деякі сучасні педагогічні прийоми та різноманітні техніки для інтеграції інструменту фотографії в освітній процес на засадах компетентнісного та діяльнісного підходів. Наведено графічну таксономію прийомів роботи з фотографією в географічному класі в діапазоні від нижчого до вищого рівня складності.Документ Використання мобільних додатків та інтерактивних сервісів на уроках географії у 7-му класі під час вивчення теми «Африка»(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Сумський відділ Українського географічного товариства, 2024) Данильченко Олена Сергіївна; Шкурат Альона Сергіївна; Danylchenko Olena Serhiivna; Shkurat Aliona SerhiivnaУ статті описано використання мобільних додатків та інтерактивних сервісів в освітній процес з географії. Розглянуто визначення таким понять як: «мобільне навчання», «мобільні технології», «мобільний додаток», «інтерактивний сервіс», представлена класифікація мобільних додатків, яка найбільш доречно підходить для уроків географії. Особлива увага приділяється мобільним додаткам та інтерактивним сервісам, які доцільно використовувати при вивченні географії здобувачів освіти сьомого класу під час вивчення теми «Африка», враховуючи їх вікові та психологічні особливості. У статті подаються самостійно розроблені завдання та вправи за допомогою інтерактивного сервісу LearningApps та платформи для створення мобільних додатків AppsGeyser.сom. У висновку зазначено, що використання завдань та вправ, створених за допомогою інтерактивних сервісів та мобільних додатків ефективно впливає на якість знань здобувачів освіти та процес навчання.Документ Анемобаричні умови грозової діяльності в північній частині Сумської області(Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2024) Корнус Анатолій Олександрович; Kornus Anatolii OleksandrovychПротягом останніх десятирічь увага дослідників зосереджується на кліматичних змінах, але вітровий режим та грозова діяльність, незважаючи на важливість, отримують менше уваги. Дане дослідження стосується північної частини Сумської області й охоплює період 2005-2023 рр., у порівнянні з даними за 1961-1990 рр. Протягом останніх двадцяти років спостерігається спад кількості гроз. Найбільша їх кількість фіксується влітку, особливо у липні. Грози зазвичай виникають у другій половині дня та тривають 1-2 години при температурі від 15 до 25°C. Проте вони також можуть виникати при інших температурних умовах, – від 5,7 до 32,5°C. Спостереження показали, що середній атмосферний тиск під час грози становить 742,3 мм рт. ст., з найчастішими випадками при значеннях тиску від 740 до 745 мм рт. ст. Щодо вітрів, то під час грози найчастіше фіксуються вітри східного і північно-східного напрямку. Важливою характеристикою гроз є їх співвідношення з опадами, зливові дощі супроводжують значну частину грозових подій. Під час грози зі зливовими опадами, у переважають вітри східного та південно-східного напрямку. Порівняно з попереднім періодом, у 2005-2023 рр. не виявлено суттєвих змін у характеристиках грозової діяльності. Хоча можливі зміни у вітровому режимі, загальна активність гроз залишається стабільною.Документ Освітній потенціал гурткової роботи з географії при формуванні соціально-економічної компетентності фахових молодших бакалаврів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023-04) Приходько Наталія Анатоліївна; Prykhodko Nataliia Anatoliivna; Король Олена Миколаївна; Korol Olena MykolaivnaУ статті проаналізовано освітній потенціал гурткової роботи з географії. Розкрито загальноосвітню цінність географії для формування не лише предметних (географічних), а й ключових компетентностей фахових молодших бакалаврів, серед яких і соціально-економічна компетентність. Продемонстровано формування соціально-економічної компетентності завдяки роботі гуртка «Міжнародні організації». Здійснено аналіз напрямів пізнавально-дослідницької діяльності роботи гуртка. Це реалізується через вдосконалення уявлення студентів про географічну картину світу – епоху процесів інтеграції та глобалізації, де зростає вплив міжнародних організацій на регулювання міжнародних, зокрема, міждержавних відносин. В роботі підкреслено мотиваційний потенціал гурткової роботи в плані сучасного і перспективного співробітництва України з міжнародними організаціями, що представлено завдяки розширенню тематики гурткової роботи.