Філософія науки: традиції та інновації
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Філософія науки: традиції та інновації за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 386
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Cоціокультурне обгрунтування навчального плану: досвід Cлобожанщини XIX ст.(2010) Радіонова Наталія Василівна; Radionova Nataliia VasylivnaСтаттю присвячено дослідженню евристичного потенціалу філософії навчального плану Харківського університету ХІХ століття. Доводиться, що навчальні плани та програми Харківського університету ХІХ ст. обумовлювалися загальнокультурними, політичними, та соціально-економічними чинниками та підпорядковувалися спеціальним законодавчим актам про базові основи системи освіти в Російській імперії. Особлива увага приділяється дослідженню інтерпретаційних можливостей філософії навчального плану Харківського університету ХІХ ст. у сучасних контекстах.Документ Democracy, Human Rights and Islam(2011) Бішоп Джо; Bishop JoeThis article seeks to determine whether or not Islam is compatible with democracy. First, the core concepts of democracy are identified and then the degree to which Islam is compatible with those core concepts and human rights is analyzed and assessed. Finally, it is concluded that while there is no necessary incompatibility between Islam and democracy, the state needs to ensure its educational system teaches about difference and promotes understanding of others.Документ Evolution of Socio-Cultural Policy Mapping of City Community Design for City Sociocultural Space(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Олексенко Роман Іванович; Oleksenko Roman Ivanovych; Afanasieva L. V.; Афанас’єва Л. В.The aim of this study is to carry out a comprehensive analysis tools for mapping communities in the context of the modernization upgrade the socio-cultural space of present-day Ukrainian city. Methodology of research: To accomplish the tasks, the following general scientific and empirical methods were used such as: analysis, synthesis, comparison, systematization, generalization, as well as questionnaires, focus group research and method «World café». To analyze the development and implementation of communities mapping projects in the modern city, we are involved with axiological and activity approaches. The method of cultural mapping of the city of participatory type based on the city of Melitopol is developed. The scientific novelty of the study is an interdisciplinary correlative-integrative approach to the study of the problem of mapping, modernization and sustainable socio-cultural development of the modern Ukrainian city, which combines the cultural, philosophical and sociological principles of analysis and consists in an attempt of a culturally-analytical comprehensive study of ways of organizing the cooperation of the urban community with local self-government bodies. Conclusions. In this study, an attempt was made not only to characterize the mapping of the community as a method, but also to identify the possibilities of its use for the study of the socio-territorial space, to determine its practical significance, which, in our opinion, may serve as a scientific basis not only for knowledge, forecasting of urban socio-cultural processes, but also will contribute to the development of the communityʼs potential, the construction of the territorial organization of local self-government.Документ NBIC-конвергенция – катализатор техногенной модификации человека(2014) Цикін Веніамін Олександрович; Tsykin Veniamin OleksandrovychВ статье раскрывается сущность NBIC конвергенции, её влияние на модификацию биологических, психологических и духовных качеств человека. Особый акцент сделан на анализ соотношения гуманизма и трансгуманизма, который предполагает «качественное преодоление» границ человеческого на стадии трансчеловека и постчеловека. Возникает проблема кибернетического бессмертия.Документ NBIC-конвергенція – каталізатор техногенної модифікації людини(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Підвальний Д. О.; Pidvalnyi D. O.У статті розкривається сутність NBIC конвергенції, її вплив на модифікацію біологічних, психологічних і духовних якостей людини. Особливий акцент зроблений на аналіз співвідношення гуманізму і трансгуманізму, який передбачає «якісне подолання» кордонів людського на стадії транслюдини і постлюдини. Проведена характеристика сучасної людини і вказано як вона змінеться в процесі розвитку нових технологій. Виникає проблема кібернетичного безсмертя.Документ «Science Art» як проекція у майбутнє музики(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Тарапата-Більченко Лідія Григорівна; Tarapata-Bilchenko Lidiia HryhorivnaУ статті осмислюються сучасні практики музичного «science art» як форми створення і побутування музики, що проектують її майбутнє. Прогнозується значний вплив наукових технологій на процес музичної творчості, подальша візуалізація музики та її еволюція за межами нормативно-ціннісної системи мистецтва. Констатуються трансформації в системі «композитор – виконавець – слухач»: перехід концертного простору у віртуальний, зміна статусу композитора, заміщення виконавця «цифровими музикантами», перетворення слухача на глядача. Зазначені тенденції позначаються як небезпечний вектор розвитку музики, який може зашкодити її існуванню як одухотвореної звукової матерії, унікального засобу самовиразу, комунікації та самопізнання.Документ The Philosophical Discourse of Convergent Technologies in Modern Society(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Зленко Наталія Миколаївна; Zlenko Nataliia MykolaivnaThe main idea of the article is to disclose the intension and content «convergent technologies». It is proved, that the convergent development of NBICS-technologies is the new stage of the fusion scientific knowledge, which is formed modern objects of perfection and activity in principle including physical, chemical, biological, psychological, technical, social multipliers. It is carried out an analysis of the basic processes occurring in society against the backdrop of development and deployment of the convergent technologies. The principles of interdisciplinarity, interdependence and interpenetration of NBICS-technologies content have revealed. It is emphasize d that humanity as a result of the explosive nature of modern scientific and technological revolution, where global NBICS-technology get to occupy a n important place, had approached a new stage in civilization development.Документ The Problem of Safe Ecological Interactions Between Human-Dimensional Environments and Technical Systems by Example of Complex System «Driver/Person–Car–Environment» in the Aspect of Thinking in Complexity(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Гончарова Ольга Євгенівна; Honcharova Olha YevhenivnaThe aim of the work is to investigate the possibility of a non-traumatic connection of different classes’ systems “driver/person”[D], “car” [C], “environment”[E] into a single macrosystem “driver/person–car–environment”[D–C–E] for road safety. Research Methodology. The study of the key provisions of the road-safety problem of the complex system "driver–car–environment" [D–C–E] is considered in the context of the basic principles of post-non-classics and "thinking in complexity". Results of the study. For the first time, the concept of a complex macrosystem of a new type is introduced, connecting systems of different classes as independent "whole" on the basis of the conceptual model of post-non-classical "whole in a whole". It is hypothesized that the main cause of the accident is a certain incompatibility within the macrosystem" [D–C–E] of the systems [D], [C], [E] connected in it in terms of membership in different classes (1), which causes the emergence of a critical difference / critical threshold for the interaction of complex systems of different classes (2). The practical importance of the study. The growth of road traffic accidents is formed by the joint interaction of “different-quality” systems [D], [C], [E] into a single macrosystem. The new quality of the macrosystem [D–C–E] is determined by the nature of the bonds and the emergence of consistency/or mismatch between different integrity in a single macrosystem. Conclusions and prospects for further scientific research. It was established the need to accept a safety paradigm as a scientific branch on the basis of the methodology of non-traumatic/ecological connection without combining the multiclass subsystems into a single macrosystem with a mega-control.Документ World Outlook Problems of Transhumanism Ideas(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Дєнєжніков Сергій Сергійович; Dieniezhnikov Serhii SerhiiovychСтаття присвячена світоглядним аспектам трансгуманізму. Особлива увага в статті присвячена проблемі використання високих технологій та корінної ломки онтологічних та світоглядних основ людського буття. Значна увага приділена проблемі розвитку інформаційних технологій та когнітивних наук. Антропний, в розумінні трансгуманістів, не є абсолютною онтологічної константою (створеної Богом, Природою або ще якимось Абсолютом). Антропний - це найбільше твір мистецтва самої людини. Саме тому найголовнішим завданням турботи про людину трансгуманісти вважають захист прав людини на його власний розсуд удосконалювати це найбільше твір мистецтва. Етико-онтологічний імператив трансгуманізму говорить: не консервувати буття антропності в повноті всіх її нинішніх кінцівок, патологій і ущербність, а покращувати це буття, використовуючи всю міць технологій XXI століття Однією з важливих проблем залишається і перспектива зміни людського суспільства. У міру того як все більше і більше людей зараз переселяються в міста, люди похилого віку втрачають традиційну сімейну опору і соціальні зв'язки і стрімко скочуються на грань маргіналізації, в розвинених країнах вже сьогодні концепція надійного існування «від колиски до могили» швидко зникає. Розвиток медицини наших днів підходить до рубежу, за яким трансгуманісти передбачають серйозне збільшення тривалості життя. Така тенденція, яка з часом буде наростати, ставить перед суспільством проблеми економічного, політичного, соціального, психологічного, морального плану. Уже в даний момент уряду змінюють пенсійну політику, політику в галузі медичного страхування і обслуговування, розвивають систему навчання протягом усього життя, реагують на багато викликів, пов'язаними з даними проблемами, при цьому використовуючи в якості основи різного роду прогнози.Документ Аксіологічна методологія в філософії науки(2013) Савостьянова Марина Володимирівна; Savostianova Maryna VolodymyrivnaВ статті розглянуто сутність та структуру наукового методу. Окремого розгляду набуває дослідження аксіологічної методології. Автор пропонує ідеї, підходи та принципи, що можуть бути застосовані для аналізу сучасної парадигмальної науки з аксіологічних позицій.Документ Аксіологічний аспект інформаційно-мережевої парадигми(2014) Кравченко Тетяна Олександрівна; Kravchenko Tetiana OleksandrivnaУ статті розкрито ключові особливості, принципи та причини становлення інформаційно-мережевої парадигми в епоху високих наукомістких технологій. Показано її роль у розвитку сучасного постіндустріального суспільства. Доведено, що інформаційно-мережева парадигма активно впливає на всі сфери суспільства, призводячи до їх конвергенції, і сприяє його переходу до стану інформаційно-мережевого суспільства. Особливий акцент зроблено на розкритті аксіологічних вимірів інформаційно-мережевої парадигми, її впливові на життєвий світ людини. Поставлено питання про виникнення нового типу духовності.Документ Актуальность секулярного духовного(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017) Косяк Валерій Андрійович; Kosiak Valerii AndriiovychБлагодаря секулярной духовности как совокупности высоких чувств, интересов, убеждений, идеалов светский человек может самосозидать себя, избирать жизненные ориентиры, стандарты поведения. Сопоставляются взгляды И. Канта, Г. Гегеля и Русской православной церкви (архим. Киприана) относительно единства интеллектуального и духовного. Рассматривается обширный мир духовного на «горизонтали» бытия, в котором человек-изобретатель уподобляется духу-демиургу, и все духовное выражает себя в действии-движении. Эксплицируются издержки «демократизации» духовности «в мире голой рациональности», продуцирующем «расколотость» личности, фрустрации, душевную пустоту, «сворачивание» лексики и т.д. Осмысливается актуальность духовной элиты в современном мире, а также возможность изменения самого понимания духовности в соотношении ее с рациональностью. Показывается, что духовное начало созидается самим человеком в своем опыте, и потому духовная культура всегда личная культура.Документ Алгоритмизация, кодификация и программирование научного знания(2011) Узбек Костянтин Минович; Uzbek Kostiantyn Mynovych; Щетініна Олена Костянтинівна; Shchetinina Olena KostiantynivnaВ статье в историческом плане рассмотрены процессы систематизации и кодификации научного и математического знания, методы алгоритмизации, аксиоматизации и построения дедуктивных теорий. Исследованы методы программирования и построения машинной математики, которые способствуют решению различного класса задач как математических, естественнонаучных, так и гуманитарного профиля, а также единый метод программирования и построения машинной математики.Документ Амбивалентная свобода(2013) Косяк Валерій Андрійович; Kosiak Valerii AndriiovychВ статье понятие свободы рассматривается в каузальной и нормативной метафизике, в рациональных и нерациональных действиях, в сопоставлениях свободы с несвободой. Показывается притягательность свободы и ответственность, налагаемая на ее носителей. Осмысливается иррациональность свободы, способной творить как добро, так и зло.Документ Аналіз поняття релігійної комунікації(2013) Петрушкевич Марія Стефанівна; Petrushkevych Mariia StefanivnaУ статті розглядається поняття та особливості функціонування релігійної комунікації. Феномен комунікації у сфері релігії має свої особливості: така комунікація передбачає певну підготовку та специфічні форми реалізації, актуалізує діалогічність релігії. Одкровення, проповідь і молитва постають як фундаментальні, першопочаткові жанри релігійної комунікації.Документ Аналітики при-сутності буття-істини-ніщо(2012) Лебідь Андрій Євгенійович; Lebid Andrii YevheniiovychУ статті досліджується специфіка сприйняття М. Гайдеґґером поняття Істини в контексті запропонованих ним аналітик при-сутності. Розрізняються такі аналітики як: онтична, онтологічна та фундаменталь-онтологічна, в контексті яких аналізується потенціал Буття-Істини та Істини-Буття.Документ Антропологическая парадигма времени: к вопросу о направленности антропного времени и исторического процесса (экзистенциальный аспект)(2013) Ханжи Володимир Борисович; Khanzhy Volodymyr BorysovychВ статье в контексте антропологической парадигмы времени предложен новый аспект рассмотрения вопроса о направленности антропного времени и исторического процесса – экзистенциальный. Автор, с одной стороны, опираясь на историософские позиции Г. В. Ф.Гегеля и Э. Фромма, а с другой, – преодолевая их односторонность, предлагает собственное видение обозначенной проблемы.Документ Антропологическая парадигма времени: к вопросу о направленности природного и антропного времен (физический аспект)(2012) Ханжи Володимир Борисович; Khanzhy Volodymyr BorysovychСтатья посвящена физическому аспекту проблемы направленности времени. Продемонстрировав артикуляцию этой проблемы в отношении природного времени вообще, автор осуществляет приложение ее современных результатов к характеристике антропного времени непосредственно.Документ Апологет кривавої помсти чи апостол всепрощення (до проблеми насильства у творчості Т. Г. Шевченка)(2012) Дроздова Тетяна Олександрівна; Drozdova Tetiana OleksandrivnaУ статті представлено позицію автора у дискусії щодо складної для інтерпретації проблеми насильства у творчості Т. Г. Шевченка, зокрема стосовно еволюції поглядів поета на можливі методи подолання соціальної несправедливості. Для аргументації визначено підхід до дефініції поняття насильства, введено дистинкцію норм індивідуальної та соціальної етики, властиву світобаченню митця.Документ «Археологія знання» М. Фуко: методологічний потенціал для дослідження ідеологічних наративів в суспільно-політичному дискурсі України(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017) Бійовський М. Р.; Biiovskyi M. R.Стаття присвячена пошуку методологічного інструментарію для філософського аналізу іноземних ідеологій, що активно функціонують в суспільно-політичному дискурсі України. В цьому контексті значний дослідницько-еврестичний потенціал виявляє теорія «археології знання» М. Фуко, як методологічна основа для аналізу складних, багатовимірних дискурсивних практик.