Перегляд за Автор "Moskalenko Mykola Pavlovych"
Зараз показуємо 1 - 20 з 40
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Injuries Among Different Population Age Groups of the Sumy Region(Полтавський державний медичний університет, Наукове товариство анатомів, гістологів, ембріологів і топографанатомів України, 2023) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Корнус Анатолій Олександрович; Kornus Anatolii Oleksandrovych; Корнус Олеся Григорівна; Kornus Olesia Hryhorivna; Шищук Володимир Дмитрович; Shyshchuk Volodymyr Dmytrovych; Скиба Ольга Олександрівна; Skyba Olha OleksandrivnaУ статті представлені дані про травматизм серед населення Сумської області за основними віковими групами: діти (0–14 років), підлітки (15–17 років) і доросле населення (старше 18 років) за період 2010–2019 рр. Проведено аналіз динаміки рівня травматизму за вказаний період часу і загалом для всього населення Сумської області. В роботі використані матеріали Державної служби статистики України, Міністерства охорони здоров’я України, Українського інституту стратегічних досліджень, Обласного інформаційно-аналітичного центру медичної статистики м. Суми, Головного управління статистики в Сумській області. Більше 90 % травм різних вікових груп складали рани та поверхневі пошкодження, вивихи і розтягнення, переломи верхніх та нижніх кінцівок, внутрішньочерепні травми, переломи кісток хребта, черепа, тазу. Встановлено зниження травматизму населення всіх вікових груп в Сумській області у 2019 році, яке супроводжувалось зменшенням в структурі частки ран та поверхневих ушкоджень з 41 % до 36 %, вивихів і розтягнень – з 18 % до 13 %. Зафіксовано, що у 2019 році перше місце посідали рани та поверхневі пошкодження, друге – вивихи і розтягнення, третє – переломи верхніх кінцівок. Bстановлено, що кожного року дослідження в обласному центрі рівень травматизму всіх вікових груп був у 2–2,5 рази вище, ніж в районах області.Документ Алелопатична активність насіння зернових культур(2021) Олексієнко Оксана Юріївна; Oleksiienko Oksana Yuriivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПредставлена кваліфікаційна робота присвячена вивченню алелопатичної активності насіння зернових культур. Зафіксовано, що Дослідні витяжки із зерна сільськогосподарських зернових культур різної концентрації не викликали змін у схожесті насіння тестової культури. Встановлено, що водна витяжка з насіння вівса мала чітко виражений інгибуючий ефект по відношенню до коренів проростків тестової культури редису. Водні витяжки зерен кукурудзи різної концентрації чітко відрізнялися за своїм впливом на ріст і розвиток корінців проростка тестової культури. Концентрація 1:10 виглядала нейтральною, а концентрація 1:20 проявила чіткий інгибуючий ефект по відношенню до росту коренів проростків тестової культури. Зафіксовано значне гальмування росту і розвитку надземної частини проростків тестової культури редису після обробки витяжкою із зерна вівса.Документ Алелопатична активність насіння олійних культур(2020) Парченко Тетяна Вячеславівна; Parchenko Tetiana Viacheslavivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПредставлена кваліфікаційна робота присвячена вивченню алелопатичних взаємовідносин між рослинами. Встановлено мінімальну загальну інгібуючу дію витяжок із насіння дослідних олійних рослин на ріст пагонів тестової культури. Зафіксовано, що із насіння всіх дослідних культур найбільш інгібуючий ефект на ріст пагонів тестової кільтури проявило насіння соняшнику. Не встановлено суттєвого впливу колінів насіння дослідних культур на ріст коренів проростків пшениці.Документ Алелопатичний вплив насіння деяких зернових культур(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Олексієнко О. Ю.; Oleksiienko O. Yu.У статті проаналізовано результати дослідження хімічної взаємодії зернових культур за методом біотестів. Встановлено інгибування росту підземної частини проростку тестової культури витяжками з зерна кукурудзи та вівса. Зафіксовано ефект розведення, тобто зменшення концентрації витяжок вказаних зернових культур привело до збільшення їх фізіологічної активності. Зафіксовано, що обробка насіння тестової культури під час пророщування витяжками з насіння пшениці різної концентрації привело до збільшення показників росту підземної частини проросту тестової культури.Документ Алелопатія(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychНавчальний посібник з алелопатії пропонуються студентам спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та 091 «Біологія». Мета даного посібника: допомогти студентам оволодіти знаннями з алелопатії та навичками з виконання та оформлення експериментальних досліджень відповідної тематики. Викладений в посібнику матеріал включає необхідні розділи теоретичного курсу «Алелопатія», що відповідають програмі з даної навчальної дисципліни та має свою внутрішню логіку. Розглянуто місце алелопатії в системі біологічних наук, що вивчають фізіологічно активні речовини. Наголошено, що алелопатія належить до хімічного механізму саморегуляції фітоценозу та відіграє одну з ключових ролей у формуванні його видового складу та динамічних сукцесійних змінах. Підкреслено, що центральним питанням алелопатії є дослідження наявності, концентрації та хімічного складу колінів на всіх етапах кругообігу. Тому провідну роль в алелопатичних дослідженнях відіграють методи ідентифікації та вивчення колінів.Документ Алелопатія(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii PetrovychМетодичні вказівки містять програмний навчальний матеріал дисципліни «Алелопатія» з розділів «Фізіолого-біохімічні механізми алелопатії», «Методи дослідження алелопатії», «Алелопатична активність рослин», «Хімічна природа рослинних виділень». Дані методичні вказівки стануть у нагоді викладачам курсу алелопатії, фізіології рослин, екології рослин, студентам спеціальності «біологія» природничих факультетів педагогічних закладів вищої освіти, а також вчителям біології.Документ Ботаніка. Анатомія та морфологія рослин(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia Ivanivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychМетодичні вказівки містять інструктивно-методичні розробки до проведення лабораторних занять з навчального курсу «Ботаніка. Анатомія та морфологія рослин». До кожного із занять, передбачених робочою програмою, наведено тему, мету, обладнання і матеріали, описаний хід роботи. Крім того, вказівки містять список рекомендованих літературних джерел, рекомендованих для вивчення курсу, додаткові ілюстративні матеріали. Рекомендовано для студентів вищих навчальних закладів відповідно до освітньо-професійних програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та 091 Біологія денної та заочної форм навчання.Документ Взаємозв’язок між інтенсивністю дихання окремих органів рослин кукурудзи та вмістом в них білкового азоту(2013) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychУзагальнено дослідження вмісту білкового азоту в листках, стеблі, волоті та качані кукурудзи. Зроблено розрахунок інтенсивності дихання на одиницю білкового азоту в цих органах. Зафіксовано нелінійний зв’язок між темновим диханням та вмістом білкового азоту в окремих органах рослин кукурудзи.Документ Вивичення алелопатичного впливу калини звичайної (Viburnum opulus L.)(СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПроведено дослідження впливу вегетативних органів калини звичайної на проростання насіння редису та ріст проростків на перших етапах онтогенезу. Зафіксовано інгибуючу дію листків калини та бруньок на проростання насіння редису. Встановлена короткочасність такої дії для бруньок калини та значну її тривалість для листків. Проведено порівняльний аналіз довжини стебел в контролі і досліді. Встановлено гальмування колінами листків росту проростків редису. Проведено дослід з моделювання природних змін водного режиму середовища під час проростання насіння та його впливу на алелопатичну дію калини.Документ Вуличний травматизм населення Сумської області(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Чиркова Єлизавета Анатоліївна; Chyrkova Yelyzaveta AnatoliivnaУ статті проаналізовано ситуацію з травматизмом населення Сумської області, зокрема вуличним. Встановлено, що його загальний ріст в межах області забезпечили мешканці районів, а не обласного центру. Незважаючи на це, збільшення загального травматизму було забезпечене навпаки жителями м. Суми. Зафіксоване збільшення рівня вуличного травматизму населення Сумської області відбулося в основному за рахунок відповідного росту травм у вигляді ран та поверхневих ушкоджень, вивихів, розтягнення, деформації суглобів, зв’язок та прилеглих м’язів, переломів верхніх кінцівок та внутрішньочерепних травм.Документ Дидактичні можливості теми «Вступ» у 10 класі на профільному рівні з метою формування результатів навчання(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii Petrovych; Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla PetrivnaУ статті описано дидактичні можливості теми «Вступ» у формуванні очікуваних результатів навчання під час вивчення біології у 10 класі на профільному рівні. У даній роботі зроблено спроби розробити критерії оцінювання очікуваних результатів навчання, які може використовувати як вчитель під час контролю, так учні під час самооцінювання. Описано методичні прийоми, які доречно використовувати на окремих уроках з теми: «Вступ». Мета даної статті полягає у вивченні дидактичних можливостей змісту теми «Вступ» в курсі біології та екології 10 класу на профільному рівні з метою досягнення та вимірювання окремих результатів навчання. Обґрунтовано, що під час виконання домашнього завдання, учні самостійно познайомилися із новими термінами, вміли їх пояснювати та називати. Адже це і є застосуванням елементів наукового методу пізнання та реалізація ключової компетентності – наукове розуміння природи, здатність збирати данні, аналізувати, формулювати висновки. Під час вивчення теми «Вступ» учні можуть засвоїти ще один результат - це вміння самостійно вишукувати нову інформацію, необхідну для формулювання обґрунтованих висновків щодо функціонування біо- та екосистем. Зокрема, на уроці: «Поняття про біологічну систему та екосистему», доцільно зробити тільки загальний огляд основних біосистем: клітин, організмів, популяцій, видів, біоценозів, екосистем, біогеоценозів, біосфери. Таким чином, представлена побудова навчального матеріалу під час вивчення теми «Вступ», коли вчитель фактично лише спрямовує процес самостійного абстрактного мислення учнів у потрібному напрямку без викладання готових тез і положень, сприяє досягненню очікуваних результатів навчання.Документ Екологія рослин і тварин(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii PetrovychМетодичні вказівки містять програмний навчальний матеріал дисципліни «Екологія рослин і тварин» з розділів «Угрупування живих організмів», «Популяційна екологія», «Взаємодія між організмами на фізіологічній основі», «Життєві стратегії», «Екологічна роль факторів середовища існування». Дані методичні вказівки стануть у нагоді викладачам курсу екології рослин і тварин, студентам спеціальності «біологія» природничих факультетів педагогічних закладів вищої освіти, а також вчителям біології.Документ Екологія рослин і тварин(ФОП Цьома С. П., 2024) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychНавчальний посібник пропонується студентам спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) і 091 Біологіята біохімія. Мета даного посібника: формування у здобувачів вищої освіти знань про механізми адаптації рослин і тварин до різних екологічних умов та, відповідно, різноманіття еколого-біологічних груп рослин і тварин задля їхньої орієнтації в складній систем і екологічних досліджень та реалізації ними своїх знань в майбутній практичній діяльності. Викладений в посібнику матеріал містить необхідні розділи теоретичного курсу «Екологія рослин і тварин», що відповідають програмі з даної навчальної дисципліни та має свою внутрішню логіку. Розглянуто місце екології рослин і тварин в системі напрямків екологічних досліджень. Структура та зміст посібника спрямовані на формування знань про основні компоненти середовища існування рослин і тварин та принципи класифікації характеристик екологічних факторів; особливість впливу на рослини і тварини окремих екологічних факторів; специфіку формування у рослин і тварин відповідних анатомо-морфологічних, фізіологічних та поведінкових адаптацій.Документ Загальна екологія(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Вакал Анатолій Петрович; Литвиненко Юлія Іванівна; Москаленко Микола Павлович; Vakal Anatolii Petrovych; Lytvynenko Yuliia Ivanivna; Moskalenko Mykola PavlovychМетодичні вказівки містять інструктивно-методичні розробки до проведення лабораторних робіт з навчального курсу “Загальна екологія”. До кожної з лабораторних робіт, наведено тему, мету, обладнання і матеріали, описаний хід роботи. Крім того, вказівки містять список рекомендованих літературних джерел.Документ Методика використання інтерактивної освітньої платформи Mozaik Education у освітньому процесі з біології(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla Petrivna; Мартиненко Алла Володимирівна; Martynenko Alla Volodymyrivnа; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaУ статті розглянуто проблему організації освітнього процесу з біології в умовах дистанційного навчання. Наведено переваги і недоліки освітніх он-лайн платформ. Проаналізовано анкети вчителів двох закладів освіти на предмет використання ним у освітньому процесі комп’ютерних технологій та з’ясовано, що найчастіше використовуваними є презентації Microsoft PowerPoint – 19%, мережа відеоконтенту YouTube – 17%, інтерактивна дошка Padlet – 14%. Найменше використовуваними є Kahot– 2%, та Prezi – 2%Метою статті є спроби описати методику використання інтерактивної освітньої платформи Mozaik education у освітньому процесі з біології. Детально описано можливості освітньої платформи Mozaik Education та методику її використання в освітньому процесі. Проведене дослідження показало, що використання інтерактивної освітньої платформи Mozaik Eduсation в освітньому процесі з біології у 7 класі має позитивні результати. Зокрема, використання цієї платформи на різних етапах року та під час організації самостійної роботи учнів позитивно впливає на пізнавальну активність учнів у процесі навчання біології. До позитивних характеристик даної освітньої платформи ми відносимо: зручний зрозумілий інтерфейс; україномовний контент; наявність 3D анімацій різного біологічного змісту; наявність складників: mozaWeb, mozaBook, mozaMap, та mozaLog; наявність шаблонів для підготовки завдань різних типів. У подальшому плануємо дослідити використання інших освітніх платформ під час орга- нізації дистанційного чи змішаного навчання з біології у закладах загальної середньої освіти.Документ Методика організації віртуальної екскурсії з біології на тему «Вивчення біорізноманіття (на прикладі своєї місцевості)» (9 кл)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii Petrovych; Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla PetrivnaУ статті проаналізовано вимоги до успішного проведення екскурсії на тему «Вивчення біорізноманіття (на прикладі своєї місцевості)». Проведення таких екскурсій передбачає наявність природних угрупувань, що зазнали мінімальних антропогенних змін. Це об’єкти природно-заповідного фонду, у своїй більшості недоступні для реальної екскурсії. Тому єдиним способом успішного виконання шкільної програми з біології є віртуальна екскурсія. Створення такої віртуальної екскурсії може відбуватися у два способи. Перший з них передбачає використання вже викладених в Інтернет відео та фото потрібних об’єктів. Але в мережі розміщені здебільшого матеріали про найбільші заповідники та національні парки загальнодержавного значення, які мають суто популярний характер і не відповідають вимогам шкільної екскурсії на дану тему. Інший шлях створення віртуальної навчальної подорожі - це екскурсії, які розробляє сам вчитель. У цьому випадку вчитель біології обирає маршрут, який повинен пройти через різні природні біотопи. Саме там існує чисельний набір видів, адаптованих до різноманітних факторів середовища. Головна вимога до фото та відео матеріалів віртуальної екскурсії на дану тематику: в кадрі повинна бути не просто найбільша кількість видів, а представники різних систематичних груп під час їх взаємодії. Учнів можна залучити до монтажу відібраного матеріалу.Такі матеріали з коментарями вчителя, супутніми запитаннями та завданнями стимулюють не лише зорову пам’ять учнів, а й потребу аналізувати, порівнювати, виділяти головне та другорядне у наданому матеріалі. Це збільшує ефективність проведення віртуальної екскурсії як форми та методу навчання.Документ Методичні рекомендації до написання та захисту кваліфікаційних робіт за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Генкал Світлана Едуардівна; Genkal Svitlana Eduardivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia Ivanivna; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii Petrovych; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychМетодичні рекомендації містять загальні положення про порядок виконання кваліфікаційних робіт для здобувачів вищої освіти ступенів бакалавра та магістра спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини), пояснення щодо методології наукових досліджень, етапів підготовки, вимоги до написання, змісту, структури, оформлення та захисту кваліфікаційної роботи. Методичні рекомендації укладено відповідно до «Положення про кваліфікаційну роботу здобувача вищої освіти Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (нова редакція)» (ухвалено рішенням Вченої ради університету протокол № 4 від 28.11.2022 року). Рекомендовано для студентів вищих навчальних закладів відповідно до освітньо-професійних програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) денної та заочної форм навчання.Документ Методичні рекомендації до написання та захисту кваліфікаційних робіт за спеціальністю 091 Біологія та біохімія(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia Ivanivna; Говорун Олександр Володимирович; Govorun Оlexandr Volodymyrovych; Пташенчук Оксана Олексіївна; Ptashenchuk Oksana Oleksiivna; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii Petrovych; Генкал Світлана Едуардівна; Henkal Svitlana Eduardivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychМетодичні рекомендації містять загальні положення про порядок виконання кваліфікаційних робіт для здобувачів вищої освіти ступенів бакалавра та магістра спеціальності 091 Біологія та біохімія, пояснення щодо методології науковій досліджень, етапів підготовки, вимоги до написання, змісту, структури, оформлення та захисту кваліфікаційної роботи. Методичні рекомендації укладено відповідно до «Положення про кваліфікаційну роботу здобувача вищої освіти Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка (нова редакція)» (ухвалено рішенням Вченої ради університету протокол № 4 від 28.11.2022 року). Рекомендовано для студентів вищих навчальних закладів відповідно до освітньо-професійних програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 091 Біологія та біохімія денної та заочної форм навчання.Документ Науково-педагогічна спадщина Бориса Миколайовича Польського(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii PetrovychУ статті проаналізовано науково-педагогічну спадщину Бориса Миколайовича Польського (1928-2020 рр.) – кандидата біологічних наук, доцента кафедри ботаніки природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного інституту ім. А. С. Макаренка, присвячену питанням теорії, методології та практики викладання у закладах вищої освіти педагогічного профілю географії ґрунтів, ґрунтознавства, основ сільського господарства, охорони природи, у закладах середньої освіти – біології та географії. Констатовано, що Б. М. Польський є автором більше 150 науково-методичних робіт (освітніх програм, підручників, практикумів, книг, методичних рекомендацій, статей у наукових збірниках та періодичних виданнях, географічних карт, наукових фотографій), що й наразі залишаються актуальними в організації біологічної та географічної вищої та середньої освіти в Україні. Детальному розгляду підлягали наступні праці науковця-педагога: «Методика почвенных исследований в средней школе» (1960), «Практические и межсессионные задания по географии почв с основами почвоведения» (1972), «Рассказы о почве» (1977), «Основи сільськогосподарського виробництва» (1977), «Основи сільського господарства» (1991), «Основи сільського господарства. Практикум» (1993), «Основи біології» (2004, 2009). Вказано на те, що подальшого дослідження потребує повна бібліографія робіт Б. М. Польського та його роль у становленні його учнів як науковців та педагогів.Документ Особливості проведення польової практики з біології на природничо-географічному факультеті Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii Petrovych; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaУ статті розглянуто особливості організації і проведення навчально-польових практик із біології на природничо-географічному факультеті Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Розкрита роль і місце польових практик з біології в системі підготовки майбутнього вчителя біології за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини). Наголошується, що під час навчальних практик відбувається практичне застосування набутих під час теоретичної підготовки знань, умінь, навичок, а також перевірка їх ефективності. Проведено аналіз змісту навчального плану та виявлення частки навчально-польових практик у підготовці вчителя біології. Аналіз змісту та співвідношення практичної підготовки майбутнього вчителя біології до теоретичної складової виявив, що у структурі навчального навантаження на навчально-польові практики припадає 28,5 кредитів ЕКТС, що складає 11,9% від загальної кількості кредитів передбачених освітньопрофесійною програмою підготовки бакалаврів. Польові практики з біології завершують вивчення відповідних навчальних дисциплін і призначені для закріплення набутих теоретичних знань, формування навичок ведення польових досліджень, опанування методики проведення екскурсій в природу та здійснення природоохоронної діяльності. Вони спрямовані на розвиток ініціативи, формування особистісного стилю пізнавальної діяльності з урахуванням особливостей особистості та рівня підготовки майбутнього вчителя біології.