eSSPU logo

Запрошуємо до репозитарію відкритого доступу Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (eSSPUIR)!

eSSPUIR - Електронний інституційний репозитарій Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

ISSN 2522-1531

eSSPUIR – електронний архів наукових та освітніх матеріалів СумДПУ імеіні А. С. Макаренка, що забезпечує накопичення, систематизацію, зберігання інтелектуальних продуктів наукового, освітнього та методичного призначення, створених університетськими спільнотами Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, та забезпечує довготривалий, постійний і надійний безкоштовний відкритий доступ до них засобами Інтернет-сервісів, поширення цих матеріалів у середовищі світового науково-освітнього товариства.

Кількість документів: 15985. Останнє оновлення: 26.03.2025.

Положення про eSSPUIR

Авторський договір приєднання

Інструкція реєстрації користувача eSSPUIR

Зразки бібліографічного оформлення видань

 

Нові надходження

Документ
Сучасний етап розвитку військового жаргону в українській і французькій мовах
(2022) Баранцев Ярослав; Barantsev Yaroslav
Ця науково-дослідницька робота присвячена вивченню сучасного стану розвитку військового жаргону як елемента військової терміносистеми в українській і французькій мовах. З 2014 року, коли частина території України стала зоною ведення активних бойових дій, українська військова галузь зазнала потужного розвитку: Збройні Сили України отримують сучасні види озброєння, з’являються нові військові професії, відбувається впровадження стандартів НАТО, у зв’язку з чим виникла потреба в оновленні лексичної системи мови задля увідповіднення її до мінливої дійсности. Переломним моментом в історії України стала дата 24 лютого 2022 року, коли відбулося повномасштабне вторгнення армії РФ на її територію, у зв’язку з чим у мові почали виникати нові слова. Показовим, зі свого боку, є приклад і французької мови, що має нагромаджену впродовж століть і регулярно оновлювану систему жаргону й арго. Мета роботи – дослідити словотвірні та семантико-прагматичні особливості сучасного військового жаргону, наявного в українській і французькій мовах, із залученням методології соціолінгвістики. Для досягнення поставленої мети передбачено розв’язання таких завдань: уточнити термінологійний апарат, на основі якого надалі будуть запропоновані теоретичні положення роботи; висвітлити деякі віхи в історії дослідження військової термінології української та французької мов; описати головні структурно-семантичні особливості військового жаргону в українській і французькій мовах, схарактеризувати військові жаргонізми у функціональних стилях обох мов; організувати ґрунтовніше дослідження військового жаргону української та французької мов за допомогою методології соціолінгвістики. У процесі дослідження досягнуто поставленої мети та визначено перспективи подальшого вивчення військового жаргону в українській і французькій мовах.
Документ
Синтаксис української мови: типологія, семантика, модальність, методологія
(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2025) Герман Вікторія Василівна; Herman Viktoriia Vasylivna
У хрестоматії подано наукові розвідки В. Герман, матеріали кваліфікаційних та інших досліджень здобувачів, здійснених під керівництвом В. Герман, у яких систематизовано актуальні аспекти синтаксису простого й складного речень, охоплено царину типології, семантики, модальності речення, методики навчання синтаксису української мови в 9 класі. Хрестоматія адресована науковцям, викладачам, учителям, студентам, усім, хто цікавиться синтаксисом української мови.
Документ
Development of Creative Thinking: From Improvisation to Self-Realization
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Rudenko Oleksandr Fedorovych; Руденко Олександр Федорович
The purpose of the article is to study modern approaches to the development of creative thinking in the educational process and to identify effective methods for forming a creative student personality. The article proposes research methods: analysis of scientific and pedagogical literature, synthesis and generalization of theoretical positions, comparative analysis of traditional and innovative teaching methods, and pedagogical observation. The result of the study is the identification of key factors that influence the development of creative thinking, including: practical approach, learning through activity, the role of a creative teacher, the use of problem-solving methods, and improvisation. The necessity of combining traditional and innovative methods for the effective formation of a creative personality is substantiated. Conclusions and prospects for further scientific research indicate the need to introduce practical methods that stimulate students' independence and creativity. Further research may be aimed at developing specific pedagogical technologies that promote the development of improvisation and self-realization of students in various subject areas.
Документ
Trends in Updating the Content of Future Teachers’ Training in Ukrainian Language and Literature at Higher Pedagogical Education Institution
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Vovk Myroslava Petrivna; Вовк Мирослава Петрівна
The article summarises the sociocultural mission of the Ukrainian language and literature teacher, who serves as a transmitter of innovative changes implemented in the language and literature field within lower secondary and upper secondary schools, in accordance with the New Ukrainian School Concept, the State Standard for Basic Secondary Education, and the State Standard for Upper Secondary Education. In the context of modern educational reforms in higher pedagogical education, the need to update the content of training for contemporary Ukrainian language and literature teachers becomes increasingly relevant. These teachers are expected to possess a high level of professional competencies, engage in research activities, act as custodians of the nation's linguistic culture, and guide the axiological and cultural development of citizens and the state as a whole. The study highlights key trends in the professional training of future Ukrainian language and literature teachers, including the structuring of course content based on interdisciplinarity, the implementation of a competency- based approach, and the alignment of training content with changes in the language and literature field in both lower and upper secondary education. This involves enriching educational modules and topics within core pedagogical and methodological disciplines with content reflecting the specifics of teaching Ukrainian language and literature according to the new state standards. The article presents the experience of training future Ukrainian language and literature teachers, considering contemporary educational changes.
Документ
Розвиток швидкості легкоатлетів 14-15 років засобами рухливих ігор
(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2025) Бабак Олександр; Babak Oleksandr; Скачедуб Наталія Миколаївна; Skachedub Nataliia Mykolaivna
У статті представлено методику розвитку швидкості легкоатлетів 14- 15 років засобами спортивних ігор. У представлену методику ввійшли рухливі ігри для розвитку швидкості легкоатлетів і комплекс вправ із елементами рухливих ігор. Для перевірки ефективності впровадження методики розвитку швидкості засобами рухливих ігор проведено педагогічний експеримент. На початку та в кінці експерименту здійснено контрольне тестування фізичної підготовленості легкоатлетів 14-15 років за наступними тестами: біг 30 метрів із ходу, біг 30 метрів із місця. Проведено порівняльний аналіз даних першого та другого контрольного тестування на основі якого здійснено аналіз ефективності впровадження методики розвитку швидкості легкоатлетів засобами рухливих ігор. Результати дослідження показують динаміку зростання показників фізичної підготовки легкоатлетів за всіма контрольними тестами. Висновки: включення рухливих ігор у тренувальні заняття легкоатлетів 14–15 років є ефективним засобом розвитку швидкісних характеристик, що сприяє покращенню їхніх спортивних результатів та загальної фізичної підготовленості. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у розробці та впровадженні комплексних програм, що поєднують рухливі ігри та спеціальні швидкісні вправи.