Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих учених

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 251
  • Документ
    Психологічні особливості формування ціннісного ставлення до природи в учнів зі зниженим слухом молодшого шкільного віку
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Ананченко Світлана; Ananchenko Svitlana; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    У статті визначено психологічні особливості формування ціннісного ставлення до природи в учнів зі зниженим слухом молодшого шкільного віку. Вони полягають у використанні певної системи виховних впливів на особистість, необхідних для формування нового типу ставлення до природи. З’ясовано, що ефективність процесу формування ціннісного ставлення до природи в учнів зі зниженим слухом залежить від органічного поєднання знань із чуттєвим сприйняттям. Така єдність та результативність цього процесу досягається лише за умови залучення учнів до безпосередньої практичної діяльності у природі, яка за своїм характером має бути непрагматичною, спрямованою на об’єкт природи як рівноправний суб’єкт взаємодії.
  • Документ
    Особливості використання дидактичних ігор в процесі формування комунікативних здібностей учнів зі зниженим слухом
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Горбулько Любов; Horbulko Liubov; Дегтяренко Тетяна Миколаївна; Dehtiarenko Tetiana Mykolaivna
    У статті розкрито особливості використання дидактичних ігор в процесі формування комунікативних здібностей учнів зі зниженим слухом молодшого шкільного віку. Особлива роль дидактичної гри в процесі розвитку дітей означеної нозології визначається тим, що саме вона повинна зробити зазначений процес емоційним, дієвим, полегшити перехід від гри до суттєвої розумової діяльності. Дані ігри дають можливість навчати дітей різноманітним економним та раціональним способам вирішення тих чи інших розумових і практичних завдань, сприяють покращенню процесу розвитку мовлення.
  • Документ
    Особливості соціалізації студентської молоді в умовах воєнного стану
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Касіян Неля; Kasiian Nelia; Дмітрієва Оксана Іванівна; Dmitriieva Oksana Ivanivna
    У статті розглянуто особливості соціалізації студентської молоді в період воєнного стану. Акцентовано увагу на вплив воєнного стану на соціальну адаптацію та міжособистісні стосунки здобувачів вищої освіти. Розглядаються фактори стресу, тривожності та відчуття відчуженості, а також їх вплив на навчальний процес та загальне благополуччя здобувачів вищої освіти. Дослідження базується на аналізі наукової літератури та емпіричних даних отриманих в результаті дослідження соціалізації студентської молоді в умовах воєнного стану. Представлено результати проведеного нами опитування, яке допомогло визначити особливості соціалізації студентської молоді в умовах воєнного стану.
  • Документ
    Партнерська взаємодія в інклюзивній освіті в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Кочержинська Анжела; Kocherzhynska Anzhela
    У публікації розглянуто педагогічний аспект партнерської взаємодіїу інклюзивній освіті. Підкреслено важливість впровадження партнерської педагогіки у освітній процес закладів спеціальної освіти. Виокремлено основні аспекти педагогіки партнерства. Окреслено особливості впровадження партнерської взаємодії у закладах спеціальної освіти у процесі навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами.
  • Документ
    Особливості формування соціальної компетентності у дітей зі зниженим слухом в умовах сучасного освітнього процесу
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Крикотненко Вікторія; Krykotnenko Viktoriia; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    У статті визначено особливості формування соціальної компетентності у дітей зі зниженим слухом в умовах сучасного освітнього процесу. Вони полягають у систематичному і цілеспрямованому застосуванні інноваційних форм та методів навчання, зокрема таких як арт-терапія, з урахуванням їх індивідуальних психологічних особливостей. Основою процесу формування соціальної активності дітей означеної нозології повинна бути покладена естетична діяльність: естетична мобільність, естетико-культурна грамотність і соціальна дієздатність, що визначає способи орієнтування молодшого школяра у соціальній реальності при вирішенні виникаючих життєвих завдань, концентруючи духовну сутність особистості
  • Документ
    Психолого-педагогічні особливості формування морально-етичних цінностей в учнів зі зниженим слухом
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Мархель Інна; Markhel Inna; Дегтяренко Тетяна Миколаївна; Dehtiarenko Tetiana Mykolaivna
    У статті розкрито психолого-педагогічні особливості формування морально-етичних цінностей в учнів зі зниженим слухом початкових класів. Вони полягають у недостатньому взаємозв’язку свідомості та поведінки, характеру і почуттів, розходженні між словом і ділом, намірами, бажаннями і реальними вчинками, розумом і емоційними проявами. На теоретичному рівні доведено, що процес засвоєння етичних норм учнів зі зниженим слухом буде дієвим лише тоді, коли він комплексно впливатиме на формування знань, переконань, світогляду; формування навичок моральної поведінки; формування позитивних рис характеру і волі; формування моральних почуттів.
  • Документ
    Педагогічні аспекти використання комп’ютерних технологій на уроках математики для учнів зі зниженим слухом
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Помпа Олена; Pompa Olena; Дегтяренко Тетяна Миколаївна; Dehtiarenko Tetiana Mykolaivna
    У статті визначено визначено педагогічні аспекти використання комп’ютерних технологій на уроках математики для учнів зі зниженим слухом молодшого шкільного віку. Зазначені технології надають результатам навчання практичної значущості, сприяють інтеграції навчальних предметів, диференціації навчання відповідно до запитів, нахилів та здібностей учнів, інтенсифікації навчального процесу й активізації навчально-пізнавальної діяльності, посилення спілкування учнів і вчителя та учнів між собою і збільшення питомої ваги самостійної навчальної діяльності дослідницького характеру, розкриття творчого потенціалу учнів і вчителів з урахуванням їхніх позицій та вподобань, специфіки перебігу навчального процесу.
  • Документ
    Вплив культури мовлення корекційного педагога на ефективність комунікативної взаємодії з дітьми з ООП
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Присяжна Ліза; Prysiazhna Liza; Дмітрієва Оксана Іванівна; Dmitriieva Oksana Ivanivna
    Стаття присвячена впливу культури мовлення корекційного педагога на ефективність комунікативної взаємодії з дітьми з ООП. Здійснено аналіз теоретичних відомостей щодо впливу культури мовлення корекційного педагога на його професійну діяльність. Проведено та проаналізовано дослідження, присвячені темі даної публікації.
  • Документ
    Психосоціальна допомога дітям та дорослим під час війни
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Таран Євгенія Олександрівна; Taran Yevheniia Oleksandrivna; Косенко Юрій Миколайович; Kosenko Yurii Mykolaiovych
    Під час воєнних дій психіка людини перебуває в постійному напруженні. В період військового стану досить велика частина дітей та дорослих в наслідок переживання травматичних подій, мають тривожні розлади, психоемоційні порушення, складний процес соціальної адаптації до нових умов проживання і навчання. Важливо розуміти, що люди в умовах війни можуть мати специфічні потреби. Психолого-педагогічні та соціальні працівники допомагають виявляти ці потреби, адже люди часто не розуміють, що потребують допомоги. Професійна психологічна, психолого-педагогічна та соціальна реабілітація стане в пригоді для стабілізації та допоможе значно зменшити рівень психологічної травматизації.
  • Документ
    Особливості розвитку зв’язного мовлення дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Герус Наталія; Herus Nataliia; Мякушко О. І.; Miakushko O. I.
    Стаття спрямована на вирішення проблеми розвитку зв’язного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами, актуальність якої пов’язана з наданням в НУШ пріоритетності у оволодінні зв’язним мовленням та існуючою тенденцією до збільшення кількості дітей цієї категорії. Ґрунтуючись на результатах аналізу та узагальнення результатів досліджень різними дослідниками зв’язного мовлення, в статті виділені ознаки зв’язного мовлення та їх характеристики. На підставі здійснення систематизації виділених ознак відповідно діяльнісному та особистісному компонентам зв’язного мовлення дано авторське узагальнене визначення поняття зв’язного мовлення. Описані особливості розвитку зв’язного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами. Зроблено висновок, що ці особливості насамперед стосуються порушення всіх характеристик зв’язного мовлення (логічності, послідовності, граматично правильності, точності, стислості, завершеності, тематичної пов’язаності, розгорнутості, багатства та чистоти висловлювання, образності, доречності, красоти висловлювання), що ускладнює розвиток комунікативної та мовленнєвої компетентностей дітей з мовленнєвими труднощами та негативно позначається на їх соціальній адаптації та взаємодії з оточуючими.
  • Документ
    Розвиток у дошкільників із порушеннями мовлення потреби у спілкуванні: теоретичний аналіз
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Гиленко Юлія; Hylenko Yuliia; Бондаренко Юлія Анатоліївна; Bondarenko Yuliia Anatoliivna
    У статі автором здійснено теоретичний аналіз проблеми розвитку потреби у спілкуванні у дошкільників із порушеннями мовлення. Висвітлено етапи оволодіння дітьми мовленням як засобом спілкування протягом перших років життя та етапи розвитку потреби у спілкуванні дитини з дорослим. Описано психологічні особливості дітей із порушеннями мовлення, що негативно позначаються на процесі формування і розвитку мовлення як засобу комунікації.
  • Документ
    Інноваційні технології як засіб розвитку комунікативної активності у немовленнєвих дітей старшого дошкільного віку
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Данілова Діана; Danilova Diana; Чобанян Анна Варужанівна; Chobanian Anna Varuzhanivna
    Авторкою статті розглядаються шляхи розвитку комунікативної активності у немовленнєвих дітей старшого дошкільного віку за допомогою інноваційних технологій. Обґрунтовується педагогічний потенціал сучасних технологій для мовленнєвого розвитку дітей, що сприяє покращенню якості корекційної освіти. Детально аналізуються переваги та недоліки використання інноваційних підходів у роботі логопеда. Представлено різноманітні методи, такі як інформаційно-комунікативні технології, технологія проєктування, ТРВЗ, метод дитячого експериментування, мнемотехніка, колаж та дитяче портфоліо, які можуть бути ефективно застосовані для розвитку мовленнєвихздібностей дітей.
  • Документ
    Виховні ситуації та їх роль у розвитку комунікативних навичок дітей з особливими освітніми потребами
    (2024) Качур Тетяна; Kachur Tetiana
    Стаття окреслює окремі аспекти застосування виховних ситуацій у процесі розвитку комунікативних навичок дітей з особливими освітніми потребами. Зазначено, що мовленнєве функціонування дітей з ООП значною мірою залежить від створюваних соціальних ситуацій. Надано визначення поняття «виховна ситуація» та підкреслено особливості їх використання для дітей з ООП. Виокремлено види виховних ситуацій.
  • Документ
    Теоретичні аспекти використання технічних методів у корекційній роботі з дітьми із порушеннями звуковимови
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Косар Юлія; Kosar Yuliia; Породько М. І.; Porodko M. I.
    Розвиток мовлення у дітей дошкільного віку є актуальним питанням у сьогодні та потребує постійного дослідження і вдосконалення. Саме правильна звуковимова передує розвитку багатьох освітніх навичок, таких як успішне навчання, засвоєння нових знань, письмо та читання; та в загальному – процесу успішної соціалізації дитини у житті. Традиційні методи логопедичної роботи, хоч і дають певні результати, не завжди є достатньо ефективними. Тому виникає потреба у пошуку нових, інноваційних методів корекції порушень звуковимови. Одним із перспективних напрямків є використання технічних методів навчання. Завдяки розвитку інформаційних технологій з’явились нові можливості для стимуляції мовленнєвого розвитку дітей. Дослідження допомагають зрозуміти особливості навчання за допомогою технічних методів та сприяють розробці ефективних методик корекції порушень звуковимови та розвитку інших здібностей за допомогою компʼютерів, тому аналіз впливу технічних методів на корекцію порушень звуковимови дітей дошкільного віку набуває актуального значення. Також дослідження цієї теми допомагають у розробці нових методик логопедичної роботи, підвищенню мотивації до навчання та розширенню можливостей логопедичної допомоги.
  • Документ
    Особливості сучасного освітнього середовища: теоретичний аналіз
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Панін Євгеній; Panin Yevhenii; Муковіз Олексій Павлович; Mukoviz Oleksii Pavlovych
    У статті висвітлено теоретичний аналіз проблеми особливостей сучасного освітнього середовища, представлено трактування ключових понять: «середовище», «освітнє середовище», «сучасне освітнє середовище». Розглянуто освітнє середовище з позиції ефективності навчального закладу, його інклюзивності, організації інформаційного простору. Висвітлено структуру сучасного освітнього середовища.
  • Документ
    Особливості розвитку комунікативної сфери в учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах спеціального закладу освіти
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Пігуль Юлія; Pihul Yuliia; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    У статті розкрито особливості розвитку комунікативної сфери в учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах спеціального закладу освіти. Характерним для даних учнів є дефіцит універсальних комунікативних умінь (слухати співбесідника, реагувати на його питання, виражати власну точку зору, отримувати потрібну інформацію при читанні і слуханні, спілкуватися у письмовій формі). Комунікативна спрямованість навчання повинна передбачати постановку адекватних цілей при організації навчальної діяльності дітей з інтелектуальними порушеннями, доцільний відбір змісту, вибір прийомів навчання, організацію мовленнєвої діяльності учнів.
  • Документ
    Адаптивна фізична культура як складова освіти дітей із синдромом Дауна
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Славська Христина; Slavska Khrystyna; Косенко Юрій Миколайович; Kosenko Yurii Mykolaiovych
    У статті розкрито особливості розвитку дітей із синдромом Дауна. Наголошено на важливості фізичного розвитку означеної категорії осіб. Підкреслено необхідність врахування стану фізичного та інтелектуального розвитку дітей із синдромом Дауна, їхнього стану здоров’я, мотивації до занять фізкультурою і спортом. Висвітлено принципи адаптивної фізичної культури. Названо корекційні та компенсаторні завдання в адаптивному фізичному вихованні дітей із синдромом Дауна. Вказано арсенал адаптивної фізичної культури дітей із синдромом Дауна.
  • Документ
    Розвиток фізичних якостей дітей із інтелектуальними порушеннями у спеціальній школі
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Чепелуха Володимир; Chepelukha Volodymyr
    У статті висвітлено особливості фізичного розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями. Підкреслено вплив систематичного виконання адаптивних вправ на розвиток фізичних якостей в осіб зазначеної категорії. Описано методику розвитку фізичних якостей у дітей з інтелектуальними порушеннями. Зазначено переваги цієї методики. Охарактеризовано комплекси вправ з розвитку фізичних якостей у школярів означеної категорії. Висвітлено структурні компоненти уроків фізичної культури орієнтованих на розвиток фізичних якостей у дітей.
  • Документ
    Досвід використання кінезіологічних вправ з розвитку нейромоторики в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Вікторова Вікторія; Viktorova Viktoriia; Бондаренко Юлія Анатоліївна; Bondarenko Yuliia Anatoliivna
    У статі висвітлено практику використання в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами кінезіологічних вправ з розвитку нейромоторики. Відібрані вправи систематизовано по групам з урахуванням рівня складності і задіювання різних систем організму. Розроблено педагогічні умови їх використання під час корекційно-розвиткових занять з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку.
  • Документ
    Використання пантоміми у корекційній роботі з учнями з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Глобенко Ірина; Hlobenko Iryna
    У статті розкрито особливості використання пантоміми, як методу корекції фізичного та психофізичного стану учнів з особливими освітніми потребами під час занять у театральному колективі спеціальної школи в умовах воєнного стану. Висвітлено види пантоміми та особливості їх використання. Підкреслено особливе значення пантоміми для дітей із РАС, для дітей із синдромом Дауна.