Дистанційне навчання дітей із порушеннями слуху: рекомендації учасникам команди супроводу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Ураховуючи інноваційність проблеми, метою статті є розроблення рекомендацій педагогам та батькам щодо забезпечення потреб дітей із порушеннями слуху в умовах дистанційного навчання. Використано методи теоретичного аналізу літературних джерел, нормативних документів та результатів сучасних досліджень, а також узагальнення зарубіжного та національного практичного досвіду. Обґрунтовано, що в першу чергу доцільно враховувати особливості розвитку та навчальної діяльності конкретної дитини й обирати з порад, які складені за нозологічним принципом. Визначено специфічні моменти забезпечення слухової та візуальної доступності навчального матеріалу для учнів із порушеннями слуху, дотримання яких сприятиме підвищенню ефективності освітнього процесу.
The article presents the main innovations in the education of children with special educational needs, outlines current issues of education and support of children with hearing impairments in the modernization of education in Ukraine. Given the innovative nature of the problem, the aim of the article is to develop recommendations for teachers and parents to meet the needs of children with hearing impairments in online learning. Methods of theoretical analysis of literature sources, normative documents and results of modern research, as well as generalization of foreign and national practical experience are used. It is substantiated that first of all it is expedient to consider features of development and educational activity of the concrete child and to choose from councils which are made on a nosological principle. Special educational needs are met through adaptations/modifications of the educational environment (content, process, methods, materials, resources, expected results), use of additional equipment/technologies, services, etc. It is emphasized that distance learning for students with special educational needs involves more individual assistance, counseling; cooperation with parents, helping them, providing information and materials; time to adapt to changes in the organization of training; requires more effort, and therefore more exhausting than “normal” training; may lead to a review of students’ educational needs due to a change in learning format. Specific aspects of ensuring auditory and visual accessibility of educational material for students with hearing impairments have been identified, compliance with which will help increase the efficiency of the educational process.
Опис
Ключові слова
діти, порушення слуху, потреба, дистанційне навчання, рекомендації, слухова доступність, візуальна доступність, children, hearing impairment, need, online learning, recommendations, hearing accessibility, visual accessibility
Бібліографічний опис
Литовченко, С. Дистанційне навчання дітей із порушеннями слуху: рекомендації учасникам команди супроводу [Текст] / С. Литовченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 3–4 (97/98). – С. 301–311. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.03-04/301-311.