Фізичне самовиховання студентів як складова системи професійного здоров’я майбутнього вчителя

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена дослідження самовиховання фізичної культури студентів як складової частини професійного здоров’я молодих учителів у системі, їх подальшої педагогічної діяльності. Збереження професійного здоров’я молодого вчителя, його адаптації до сучасних умов освітніх процесів, залежить від якісного й системного виконання комплексу фізкультурно-оздоровчих вправ, які входять у навчальні програми з фізичного виховання студентів у ВНЗ, що здатні підтримувати їхню здоров’я в майбутньому. Збереження здоров’я вчителя за допомогою фізичного самовиховання в середній школі та в подальшій професійній діяльності можливе лише у процесі взаємодії вчителя фізичної культури з педагогічним колективом, де вчитель фізичної культури виступаю як наставник і тренер своїх колег.
Maintaining the professional health of a teacher depends on the quality and systematic implementation of a set of physical training and health exercises that are part of the curriculum of physical education of students and can protect their health. The article is devoted to the study of everyday effects of physical education classes on the health of students as future teachers of physical education and other specialties, as well as the study of practical actions affecting physical well-being in life and professional activity of students as future teachers of Kryvyi Rih State Pedagogical University, which includes such specialties as: “Physical Culture”, “Biology and Practical Psychology”, “Biology and Chemistry”, “Chemistry and Computer Study” through free interviews. The highlighted structure of different types of occupational health of teachers on the basis of structural teaching: physical health, mental health, social health and moral health, allowed to prove in more detail and thoroughly the positive impact of physical education classes on all components of the student's health as a future teacher, which improves his/her stress resistance in his/her future teaching. The essence of improving the further professional activity of a physical education teacher at school is revealed, where maintaining health through physical self-education is possible only with the interaction of a physical education teacher with the teaching staff, where he/she acts as a mentor to his/her colleagues. Prospects for health care software, both in the teaching staff and in the school, have also been determined. The article identifies the perspectives of scientific research of students in maintaining and improving health with a focus on relevant specialties: 1) future physical education teacher, instructor in preschool and secondary schools; 2) future coach-teacher of various sports in children's sports schools; 3) future head of a small enterprise in the field of health care; 4) future employees who will manage the development of physical culture, sports and sports tourism; 5) future instructors of sports clubs (fitness centers, centers of tourism, local lore and excursions); 6) future employees of sports and health camps, etc.
Опис
Ключові слова
здоров’я, професійне здоров’я вчителя, професійне здоров’я вчителя фізичної культури, професійне здоров’я вчителів інших навчальних предметів, система взаємодія вчителя фізичної культури та вчителів інших навчальних предметів, індивідуальне фізичне самовиховання, педагогічний колектив, фізичне самовиховання педагогічного колективу, освітні процеси збереження здоров’я вчителя, освітню середовище, health, professional health of a teacher, professional health of a physical education teacher, professional health of teachers of other subjects, system of interaction of a physical education teacher and teachers of other subjects, individual physical selfeducation, pedagogical team, physical self-education of teaching staff, educational processes of preserving the health of teachers, educational environment
Бібліографічний опис
Кучерган, Є. Фізичне самовиховання студентів як складова системи професійного здоров’я майбутнього вчителя [Текст] / Є. Кучерган // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 3–4 (97/98). – С. 56–66. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.03-04/056-066.