Самостійна робота з формування продуктивної граматичної компетентності майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядаються питання самостійної роботи з формування продуктивної граматичної компетентності майбутніх учителів, які вивчають англійську мову як другу іноземну мову. Відзначено, що необхідність удосконалення продуктивної граматичної компетентності з другої іноземної мови зумовлює пошук ефективних стратегій навчання, здатних сприяти розвиткові автономії студентства формування рефлексивних умінь. Проаналізовано підходи до визначення понять самостійна робота, автономія та рефлексія, уточнено роль навчально-стратегічної компетентності, охарактеризовано й визначено стратегії навчання граматики другої іноземної мови.
The article dwells on the issue of independent work on the formation of productive grammatical competence of future teachers learning English as a second foreign language. The focus on a student's learning activity and its outcomes presupposes investigation of the content and procedural aspects of students' individual work. The purpose of the article is to explore the peculiarities of the independent work of future teachers learning English after German. The essence of individual work has been outlined and the notion of autonomy has been investigated. The interdependence of individual work and student's autonomy has been shown. The ways of autonomy development have been suggested. Analysis results show that autonomy in grammar learning can be enhanced by means of engaging students into the process of determining learning goals according to their needs, raising their awareness of the need for additional grammar practice, teaching students to search for additional resources for this practice, developing the students' ability to choose those activities that will be effective and relevant for the study of certain grammatical phenomena, the ability to transfer acquired grammatical skills and strategies for learning languages from students' previous linguistic experience, developing students' ability to assess their progress in learning grammar by means of reflection. Results indicate that the efficiency of the independent work depends on the variety of strategies that students are able to implement in their studies. The strategies are teachable, and the task of the teacher is to present students with different strategies depending on the mode of grammar learning. As far as the concern of our research is the process of learning English after German, the strategies for learning second foreign language grammar in the process of individual work have been suggested. The survey emphasizes the necessity to develop students' ability to make comparisons in English and German. The comparative analysis of grammatical phenomena by means of juxtaposing grammatical structures with similar structures in English, German and Ukrainian as their native language facilitates the skills to detect possibilities for positive transfer or the negative effects of interference. The findings of the study represent the importance of reflection for the development of self-assessment and the ability to revise their learning strategies, make necessary corrections and plan their future learning activity. The necessary reflective skills for students dealing with grammar of the second foreign language have been suggested.
Опис
Ключові слова
самостійна робота, автономія, рефлексія, самооцінка, навчально-стратегічна компетентність, стратегії навчання, граматична навчальна стратегія, граматична компетентність, друга іноземна мова, independent work, autonomy, reflection, self-assessment, learning- strategic competence, learning strategies, grammatical educational strategy, grammatical competence, second foreign language
Бібліографічний опис
Даниленко, О. Самостійна робота з формування продуктивної граматичної компетентності майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької [Текст] / О. Даниленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 3–4 (97/98). – С. 12–26. – DOI 10.24139/2312-5993/2020.03-04/012-026.