Монолог-презентація як ефективний метод іншомовного професійно орієнтованого навчання майбутніх дизайнерів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті обґрунтовано метод презентацій, який нами визначається, як ефективний метод іншомовного професійно орієнтованого навчання майбутніх дизайнерів. Проаналізовано теоретичні передумови навчання методу презентацій, сучасний стан навчання іншомовній презентації в нелінгвістичних закладах вищої освіти України, ознаки методу презентації в організаційному процесі навчання майбутніх дизайнерів. Визначено поняття іншомовної презентації та надано зразки іншомовних презентацій майбутніх дизайнерів у монологічному мовленні (монолог-презентація-доповідь, монолог-презентація-реклама). Доведено, що формування професійно орієнтованої англомовної компетентності майбутніх дизайнерів у застосуванні методу презентації є складним процесом, який містить метакомунікативний, структурний, лексико-граматичний, стилістичний і міжкультурний аспекти презентації.
Introduction. In this article the presentation method is grounded. It is defined as an effective method of foreign language professionally oriented teaching of future designers. Some definite features of the presentation method are mentioned, among them: 1) orientation on action; 2) command work; 3) self-organization of the students; 4) situation orientation and coincidence with the real life; 5) discipline connection; 6) unification; 7) resulted aim. The purpose of the article consists of the presentation method grounded on the foreign language professionally oriented teaching at nonlinguistic higher education institutions of Ukraine. The research methods are used in order to solve the set tasks. They are: theoretical analysis of the scientific literature, training text-books, training programs, professional magazines and other information resources on the foreign languages methodology; empiric research – scientific moderation on foreign language professionally oriented teaching; questionnaire of future designers; experimental-statistics – experiment holding for effectiveness of methodologic results proof; statistic making of the experiment data. The results of the research include the analysis of the theoretical conditions of the presentation method training, analysis of the modern state of the foreign language presentation training at nonlinguistic higher institutions of Ukraine. The features of presentation method in the organization process of future designers in monologue presentation-report, monologue-presentation-advertisement are noted. The definition of the foreign language presentation is done. The article presents the examples of the presentations of designers (presentation-report, presentation-advertisement. Conclusion. In the article we have proved that integration implementation of the presentation method in the foreign language professionally oriented teaching of future designers at nonlinguistic higher education institutions of Ukraine is the necessary condition of content and professional training structure modernization in purposeful and systematic process. The perspectives are seen in foreign language monologue-presentation training of any other specifications of any other higher education institutions of Ukraine.
Опис
Ключові слова
професійно орієнтоване навчання, метод презентацій, майбутні дизайнери, іншомовна презентація-доповідь, презентація-реклама, професійно орієнтована англомовна компетентність, аспекти презентації, нелінгвістичні заклади вищої освіти України, professionally oriented teaching, presentation method, future designers, foreign-language-presentation-report, foreign-language-presentation-advertisement, professionally oriented foreign language competence, presentation aspects, nonlinguistic higher education institutions of Ukraine
Бібліографічний опис
Корнєєва, І. Монолог-презентація як ефективний метод іншомовного професійно орієнтованого навчання майбутніх дизайнерів [Текст] / І. Корнєєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 1 (95). – С. 224–238. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.01/224-238.