Емоційно-вольові основи культурологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи
Вантажиться...
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Мета статті містить такі позиції: здійснення аналізу споріднених понять («емоції», «воля»); обґрунтування емоційно-вольового критерія культурологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи; визначення ролі й місця останнього у сформованості досліджуваного феномену. Для вирішення завдання дослідження використовувалися загальнотеоретичні методи та прийоми дослідження, а саме: аналіз, синтез, абстрагування, ідеалізація, узагальнення, індукція, дедукція, аналогія. Обґрунтування «емоційного фона» в структурі особистості дозволило означити роль «емоцій» у якості важливого імпульсу до окреслення діяльнісної стратегії майбутнього фахівця та шляхів її розгортання в єдності з вольовими властивостями. Сформульоване авторське трактування «емоційно-вольового критерію сформованості культурологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи».
The aim of the article is to analyze related notions (“emotions”, “liberty”); to substantiate the emotional-volitional criterion of culturological competence of future primary school teachers; to determine the role and place of the latter in the formation of the phenomenon under study. The relevance of the study is dictated by the search for effective mechanisms to strengthen the pedagogical impact on the personality and improve the effectiveness of educational processes in the context of subject-to-subject interaction. The analysis of the essential characteristics of the concepts: “emotions”, “liberty”, “background”, “emotional background” is conducted. Justification of the “emotional background” in the structure of the personality made it possible to designate the role of “emotions” as an important impulse for the development of the activity strategy of the future specialist and ways of its deployment in unity with the volitional properties. Also the role and place of emotional-volitional spheres of the personality in ability to realize culturological competence of the future teacher of primary school in educational space are analyzed. The author’s interpretation of “emotional-volitional criterion of cultural competence of future primary school teachers” was formulated: it is a set of personal manifestations of the subject of pedagogical interaction in the course of cognition, perception and reproduction of culturological material (information) through: emotional response (the ability to experience pleasure, acceptance, experience), the ability to activate them in qualitative, meaningful and dynamic dimensions (the ability to manifest and maintain an adequate emotional background, according to the conditions of the culturological activity in the plane of emotional expression: verbal, mimic, gestural), manifestation of the cultural competence of future teachers. The indicators of manifestation of the level of formation of this criterion as a system-forming element of cultural competence of future primary school teachers are proposed.
The aim of the article is to analyze related notions (“emotions”, “liberty”); to substantiate the emotional-volitional criterion of culturological competence of future primary school teachers; to determine the role and place of the latter in the formation of the phenomenon under study. The relevance of the study is dictated by the search for effective mechanisms to strengthen the pedagogical impact on the personality and improve the effectiveness of educational processes in the context of subject-to-subject interaction. The analysis of the essential characteristics of the concepts: “emotions”, “liberty”, “background”, “emotional background” is conducted. Justification of the “emotional background” in the structure of the personality made it possible to designate the role of “emotions” as an important impulse for the development of the activity strategy of the future specialist and ways of its deployment in unity with the volitional properties. Also the role and place of emotional-volitional spheres of the personality in ability to realize culturological competence of the future teacher of primary school in educational space are analyzed. The author’s interpretation of “emotional-volitional criterion of cultural competence of future primary school teachers” was formulated: it is a set of personal manifestations of the subject of pedagogical interaction in the course of cognition, perception and reproduction of culturological material (information) through: emotional response (the ability to experience pleasure, acceptance, experience), the ability to activate them in qualitative, meaningful and dynamic dimensions (the ability to manifest and maintain an adequate emotional background, according to the conditions of the culturological activity in the plane of emotional expression: verbal, mimic, gestural), manifestation of the cultural competence of future teachers. The indicators of manifestation of the level of formation of this criterion as a system-forming element of cultural competence of future primary school teachers are proposed.
Опис
Ключові слова
емоції, воля, емоційний фон, культурологічна компетентність майбутніх учителів початкової школи, емоційно-вольовий критерій культурологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи, emotions, liberty, emotional background, culturological competence of future primary school teachers, emotional-volitional criterion of culturological competence of future primary school teachers
Бібліографічний опис
Гречаник, Н. Емоційно-вольові основи культурологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи [Текст] / Н. Гречаник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 1 (95). – С. 169–180. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.01/169-180.