Методичні особливості освоєння національних мистецьких традицій майбутніми вчителями музики і хореографії

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті репрезентована розроблена автором у ході дисертаційного дослідження методика освоєння національних мистецьких традицій (НМТ) майбутніми вчителями музики і хореографії. Спираючись на теоретичну модель процесу освоєння НМТ, автор наголошує на необхідності залучення полікультурного, художньоінтегративного, герменевтичного та діяльнісного підходів до здійснення освітнього процесу. Визначено, що практична реалізація цих підходів передбачає звернення до принципів розвивального, індивідуально-диференційованого, інтерактивного навчання, педагогіки співпраці. Запропонована двомірна типологія методів і форм роботи за критеріями цілеспрямування та домінувальної логіки рішення педагогічних завдань. Установлено, що до оволодіння знаннями з НМТ ведуть методи ознайомлення з аутентичним та інтерпретованим традиційним мистецтвом, методи семіотичного аналізу та експерименту з колективним сприйняттям.
In the article, the method of mastering national artistic traditions (NAT) by future teachers of music and choreography, developed by the author in the dissertation, was presented. Based on the theoretical model of the process of NAT development, the author emphasizes the need to involve multicultural, artistic, integrative, hermeneutic and activity approaches to the implementation of the educational process. It is determined that the practical implementation of these approaches involves applying to the principles of developmental, individually differentiated, interactive learning, pedagogy of cooperation. A two-dimensional typology of methods and forms of work according to the criteria of purposes and dominant logic of solving pedagogical problems is offered. It is established that the methods of acquaintance with authentic and professionally interpreted traditional art, methods of semiotic analysis and experiment with collective perception lead to the acquisition of knowledge about NAT. Mastering the skills of NAT is based on such methods as: reproduction by the accepted sample, reproduction by notation, the method of restoration by description, the method of creating a stylized composition, the methods of forming the skills of analytical perception of the art text, the method of hermeneutical commentary. Formation of student’s interest and inclination to study and practical development of NAT involves the methodology of interactive learning, the use of game forms, competitions, designs. According to the dominant logic of pedagogical influence, three methodological stratagems have been identified: inductive, deductive, and traductive. It is noted that their application depends on a number of subjective and objective factors in the educational process.
Опис
Ключові слова
національна мистецька традиція, педагогічні підходи, принципи та методи навчання, методичні стратагеми, учитель музики і хореографії, national artistic tradition, pedagogical approaches, principles and methods of teaching, methodological stratagems, teacher of music and choreography
Бібліографічний опис
Чжан Юй Методичні особливості освоєння національних мистецьких традицій майбутніми вчителями музики і хореографії [Текст] / Чжан Юй // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 413–425. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/413-425.