From the History of Art Education in Sloboda Ukraine (Second Half of the ХІХ – Early ХХ Centuries)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
The article reveals the results of the cultural-historical analysis of art education formation in Ukraine in the second half of the XIX – early XX centuries, which made it possible to identify the grounds on which art education in Slobozhanshchyna of the studied period developed. The methodological basis of the study is constituted by the laws and categories of scientific cognition, interconnection and interdependence of phenomena, historicism, systematicity, connection between historical and logical, national and universal. Art education of the studied period is represented by professional schools, which were concentrated in Odessa, Kyiv and Kharkiv. The authors focus on the fact that these artistic and education institutions have revealed the talent of many artists of Slobozhanshchyna.
У статті здійснено культурно-історичний аналіз становлення мистецької освіти України кінця ХІХ – початку ХХ століття, що дозволило висвітлити той ґрунт, на якому розвивалася художня освіта Слобожанщини досліджуваного періоду. Показано актуальність та доцільність дослідження, що полягає в необхідності наукового обґрунтування проблеми розвитку художньої освіти в Україні, вивчення позитивного педагогічного та творчого досвід попередніх поколінь із метою актуалізації художньо-освітньої спадщини попередників у сучасному культурно-мистецькому просторі. Методологічну основу дослідження становлять закони й категорії наукового пізнання, взаємозв’язку і взаємозалежності явищ, історизму, системності, зв’язку історичного та логічного, взаємовплив національного та загальнолюдського. Констатовано, що розвиток художньої освіти в Україні у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття супроводжувався розширенням системи закладів освіти, які здійснювали художню освіту. Художню освіту досліджуваного періоду представлено професійними школами, що були зосереджені в Одесі, Києві та Харкові. Слід зазначити, що в Петербурзькій імператорській академії мистецтв проходила професійна мистецько-творча підготовка українських майстрів до 1917 року, випускників якої та вихованців вищезгаданих мистецьких шкіл направляли на роботу в провінційні міста регіону викладати мистецькі дисципліни: малювання, живопис, каліграфія, історія мистецтв, а також організовувати та влаштовувати художні виставки. Серед педагогів-художників Слобожанщини, які здобули вищу академічну професійну освіту ще в дореволюційний період у Петербурзькій імператорській академії мистецтв такі митці, як М. Євлампієв, М. Зінов’єв, І. Крапівін, Н. Онацький, Й. Порубінський, Г. Яременко та інші. Закцентовано увагу на тому, що зазначені художньо-освітні заклади дали можливість розкрити талант багатьох українських митців та втілити педагогічні ідеї провідних учителів-художників Слобідської України. Доведено, що окреслена проблема потребує ретельного вивчення історії розвитку художньої освіти Слобідської України в таких галузях наукового пізнання, як історія культури, історія педагогіки, історія мистецтва.
Опис
Ключові слова
Slobozhanshchyna, teachers-artists, Ukrainian art schools, St. Petersburg Imperial Academy of Arts, Слобожанщина, педагоги-художники, українські рисувальні школи, Петербурзька Імператорська академія мистецтв
Бібліографічний опис
Boichenko, M. From the History of Art Education in Sloboda Ukraine (Second Half of the ХІХ – Early ХХ Centuries) [Text] / M. Boichenko, A. Nykyforov // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 302–311. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/302-311.