Управління самостійною роботою майбутніх учителів математики у віртуальному навчальному середовищі через використання електронної версії робочого зошиту

Анотація
У статті досліджено питання управління самостійною роботою студентів під час дистанційного навчання студентів фізико-математичних факультетів педагогічних університетів. Уточнено поняття самостійної роботи студентів під час дистанційного навчання. Виділено особливості математичних дисциплін, що впливають на планування та організація самостійної роботи студентів. Запропоновано використання електронної версії робочого зошита з математичного аналізу для забезпечення самостійної роботи студентів в інформаційно-освітньому середовищі університету, показано доцільність та ефективність роботи за ним.
The actual direction of pedagogical theories is research of the students’ independent work management process at the informational-educational environment through distance learning. The requirements to modern approach to the learning process are supposed a revision of approaches to the selection and updating forms of independent work, the didactic tools and their content, as well as appropriate technological support. The goal of the article is to study management of the independent work by students in the process of distance learning of fundamental mathematical disciplines, by future mathematics teachers at pedagogical universities through the use of a workbook in the electronic version. To solving the set tasks were used the next research methods: theoretical – analysis of the psychological-pedagogical, scientific-methodological, mathematical and educational literature, dissertations from the organization and study management of independent work by students in distance learning, at the methods of mathematics teaching; empirical – analysis and experience generalization of organizing independent students’ work, monitoring of the progress of the initial process, questionnaires, analysis of the results from students’ independent work in teaching mathematical disciplines. The article clarifies the concept of students’ independent work in distance learning, covers the features of mathematical disciplines that had influenced the process of planning and organization of students’ independent work. The efficiency of using a workbook in an electronic version at mathematical analysis to ensure students’ independent work in the informational-educational environment at the university is proved. The use of an electronic version of the workbook allows each student to work according to a certain system and be successful; to master educational material at one’s own pace, to avoid skipping classes, to have personal pedagogical support of the teacher, to work with different sources of information at the same time.
Опис
Ключові слова
самостійна робота студентів, дистанційне навчання, електронна версія робочого зошиту, математичні дисципліни, independent work of students, distance learning, electronic version of the workbook, mathematical disciplines
Бібліографічний опис
Мартиненко, О. Управління самостійною роботою майбутніх учителів математики у віртуальному навчальному середовищі через використання електронної версії робочого зошиту [Текст] / О. Мартиненко, Я. Чкана, О. Удовиченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 144–153. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/144-153.