Педагогічні умови формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден
Вантажиться...
Дата
2020
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою дослідження є обґрунтування педагогічних умов формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден. На основі аналізу наукових досліджень розглянуто поняття «інноваційна компетентність авіаційного фахівця». Обґрунтовано педагогічні умови формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців: використання STEM-технології, як опора на принцип єдності теорії та практики, й професійно-орієнтованого навчання з елементами інноваційної діяльності; організація науково-дослідницької роботи та створення інноваційного середовища для формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден.
The article emphasizes that new social and economic challenges, entry into the era of the Fourth Industrial Revolution require from the educational process the formation of additional competencies that will help the aviation specialist to quickly and confidently respond to the constant modernization of aircraft and development of fundamentally new models in the world and be able to innovate. It is noted that the widespread use of unmanned aeronautical technologies in civilian life justifies introduction into the training program of aviation specialists of a discipline related to the use of unmanned aerial vehicles as a necessary element of aviation specialists’ professional training. The dynamic development of unmanned technologies, which is characterized by the rapid pace of modernization of developments, encourages the study of unmanned aircraft, in the context of which there is a need to identify and substantiate effective pedagogical conditions, as a basis for realization of the task of forming the innovative competence of future aviation professionals. On the basis of scientific research, the concept of “innovative competence of aviation specialist” and its elements is considered. The pedagogical conditions are substantiated, implementation of which will ensure the efficiency of formation of future aviation specialists’ innovative competence in the process of studying unmanned aerial vehicles and methods and forms of training are given in accordance with certain pedagogical conditions. Pedagogical conditions that contribute to the formation of innovative competence of future aviation specialists include: the use of STEM technology as a support for the principle of unity of theory and practice and vocational training with the elements of innovation; organization of research work and creation of innovative environment for the formation of innovative competence of future aviation specialists in the process of unmanned aircraft studying. Further research need such directions as formation of innovative competence of future aviation specialists in the conditions of activity of Science Parks and formation of innovative competence in the conditions of introduction of dual education.
The article emphasizes that new social and economic challenges, entry into the era of the Fourth Industrial Revolution require from the educational process the formation of additional competencies that will help the aviation specialist to quickly and confidently respond to the constant modernization of aircraft and development of fundamentally new models in the world and be able to innovate. It is noted that the widespread use of unmanned aeronautical technologies in civilian life justifies introduction into the training program of aviation specialists of a discipline related to the use of unmanned aerial vehicles as a necessary element of aviation specialists’ professional training. The dynamic development of unmanned technologies, which is characterized by the rapid pace of modernization of developments, encourages the study of unmanned aircraft, in the context of which there is a need to identify and substantiate effective pedagogical conditions, as a basis for realization of the task of forming the innovative competence of future aviation professionals. On the basis of scientific research, the concept of “innovative competence of aviation specialist” and its elements is considered. The pedagogical conditions are substantiated, implementation of which will ensure the efficiency of formation of future aviation specialists’ innovative competence in the process of studying unmanned aerial vehicles and methods and forms of training are given in accordance with certain pedagogical conditions. Pedagogical conditions that contribute to the formation of innovative competence of future aviation specialists include: the use of STEM technology as a support for the principle of unity of theory and practice and vocational training with the elements of innovation; organization of research work and creation of innovative environment for the formation of innovative competence of future aviation specialists in the process of unmanned aircraft studying. Further research need such directions as formation of innovative competence of future aviation specialists in the conditions of activity of Science Parks and formation of innovative competence in the conditions of introduction of dual education.
Опис
Ключові слова
інноваційна компетентність, педагогічні умови, авіаційний фахівець, безпілотні повітряні судна, компетенції, інноваційне середовище, інноваційна діяльність, STEM-технології, innovative competence, pedagogical conditions, aviation specialist, unmanned aircraft, competencies, innovative environment, innovative activity, STEM technology
Бібліографічний опис
Ковальова, О. Педагогічні умови формування інноваційної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у процесі вивчення безпілотних повітряних суден [Текст] / О. Ковальова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 2 (96). – С. 65–76. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.02/065-076.