Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8807
Title: Специфіка навчання канадських дітей у період раннього дитинства
Other Titles: The Specificity of Teaching Canadian Children in the Period of Early Childhood
Authors: Барабаш, О. В.
Barabash, O. V.
Keywords: Канада
освіта й розвиток у ранньому дитинстві
навчання
навчальна програма
знання
навички й уміння
соціальний
когнітивний
фізичний розвиток дитини
Canada
early childhood education and development
academic program
teaching
knowledge
skills
social
cognitive
physical development
Issue Date: 2014
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Барабаш, О. В. Специфіка навчання канадських дітей у період раннього дитинства [Текст] / О. В. Барабаш // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 8 (42). – С. 3–9.
Abstract: У статті розглядається проблема навчання канадських дітей у період раннього дитинства. Метою статті є здійснення аналізу науково-педагогічної літератури, що висвітлює особливості освіти й розвитку людини в ранньому дитинстві та дослідження специфіки навчальних програм. Методологія дослідження передбачала використання теоретичних і практичних дослідницьких методів. Висвітлено особливості програм дошкільної освіти, представлено комплекс знань, умінь і навичок дитини, що формуються в період раннього дитинства в Канаді. Зроблено висновки про спрямованість навчальних програм на соціальний, когнітивний, фізичний розвиток дитини в період раннього дитинства. Серед перспектив подальших наукових розвідок визначено досвід Канади у сфері підготовки дітей до навчання в початковій школі, як наступного компоненту системи неперервної освіти країни.
In the article the problem of teaching Canadian children in the period of early childhood has been studied. The main objectives of the article are defined as the analysis of scientific and pedagogical literature which highlights the peculiarities of early childhood education and development and analysis of specificity of academic programs. Lifelong education and its development throughout the world, particularly in Canada, has been studied by the foreign and domestic scientists. Education and development in early childhood is a component of this complex phenomenon. Such researchers as N. Aksarina, P. Yermakov, G. Belenky, J. Brett, D. Gordon, D. Hurkovska, D. Denysyuk, S. Kozlov, S. Lupan, L. Pavlov have devoted their researches to various aspects of early childhood education and development, but Canadian experience has not been studied yet. The research methodology comprises theoretical (descriptive, statistical, comparative methods of studying fundamentals of teaching children in the period early childhood; structural and functional, logical and systemic methods for Canadian academic programs) and practical (conversation with pre-school teachers and families in Burlington (Ontario, Canada) for gathering primary pedagogical information) methods. The peculiarities of pre-school academic programs (perception of speech, expressive speech (words, sentences, dictionary, questions, discussion); self-regulation, solving problems, implementation of the causal effect of intelligence, solving spatial problems, temporal orientation in space, imaginative thinking, the basics of literacy, memory, sorting; large motor skills, fine motor skills, sense have been highlighted. The complex of child’s knowledge and skills (expression of feelings, self-regulation, empathy, self-awareness, autonomy, identity formation) which are formed in the period of early childhood in Canada has been determined. Thus, the results of the research of education and training of children in the period of early childhood testify that they are crucial for future success in school, careers and society as a whole. This is the period during which the child’s attitude toward learning is shaped. The research results about orientation of academic programs on the social, cognitive, physical development of a child in the period of early childhood have been presented. Among the perspectives of further research we define the Canadian experience in the sphere of preparing children for elementary school as the following component of the lifelong education system.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8807
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Barabash.pdf803,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.