Тональні характеристики інваріантної інтонаційної моделі міських статично-динамічних пейзажних описів англомовної прози

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Видавничий дім "Гельветика"
Анотація
У статті на основі наявного в лінгвістиці теоретичного та емпіричного знання про актуалізацію художніх прозових творів з’ясовано тональні характеристики інваріантної інтонаційної моделі англомовних міських статично-динамічних пейзажних описів. У ході проведення аудитивного аналізу розглядуваного виду міських пейзажних описів на матеріалі творів Д. Брауна «Ангели і демони» (2003), Ч. Дікенса «Різдвяні історії» (1994), С. Кінга «Зелена миля» (2007), А. Крісті «Вони приїхали до Багдаду» (2004) досліджувалися такі тональні характеристики інваріантної інтонаційної моделі статично-динамічних описів міста: тональний рівень такту, функціонування типів шкал, термінальних тонів, тонального діапазону, розподіл тональних інтервалів між інтоногрупами й між ділянками інтонаційного контуру кожної з них. У результаті здійсненого аудиторами-фонетистами аналізу запропонованих статично-динамічних фрагментів були виявлені такі тональні параметри інваріантної інтонаційної моделі досліджуваних описів міста: середній підвищений і висхідний такт; усічена, поступово спадна ступінчаста шкала і поступово спадна ступінчаста шкала з порушеною поступовістю; низький і середній спадний термінальні тони; звужений тональний діапазон на статичних ділянках та середній, розширений і широкий – у динамічних частинах; нульовий тональний інтервал між інтоногрупами та на всіх ділянках інтонаційного контуру. Тональна підсистема є вагомою складовою частиною інваріантної інтонаційної моделі міських статично-динамічних пейзажних описів, яка уможливлює безпомилкове відокремлення прослуханих фрагментів від описів інших типів та видів.
The article deals with the analysis of the existing in linguistics theoretical and empiric knowledge about prose works’ actualization as the basis to find out the tonic features of English urban static-and-dynamic landscape descriptions’ invariant intonation pattern. During auditory analysis of the urban landscape descriptions from “Angels and Demons” (2003) by D. Brown, “The Christmas Books” (1994) by Ch. Dickens, “The Green Mile” (2007) by S. King, “They Came to Baghdad” (2004) by A. Christie the following tonic features of urban static-and-dynamic landscape descriptions were studied: tonic level of the head; functioning of scale types, terminal tones, tonic range; distinguishing of tonic intervals on the boundary of intonation groups and segments of their intonation contour. The auditory analysis of the given static-and-dynamic fragments, made by phoneticians, resulted in distinguishing the following tonic parameters of the invariant intonation pattern of urban landscape descriptions under study: medium and raised ascending head; one-set scale, gradually descending stepping scale and gradually descending stepping broken scale; low and medium falling terminal tone; narrowed tonic range in static parts and the medium, broadened and broad tonic range in dynamic parts; zero tonic interval on the boundary of intonation groups and segments of their intonation contour. The tonic subsystem is a crucial integral part in the invariant intonation pattern of English urban static-and-dynamic landscape descriptions. It enables correct distinguishing of the actualized fragments from descriptions of other types and kinds.
Опис
Ключові слова
аудитивний аналіз, інваріантна інтонаційна модель, міські статично-динамічні пейзажні описи, тональний рівень такту, шкала, термінальний тон, тональний діапазон, тональний інтервал, модель, auditory analysis, urban static-and-dynamic landscape descriptions, invariant intonation pattern, tonic level of the head, scale, terminal tone, tonic range, tonic interval
Бібліографічний опис
Гуменюк, І. Л. Тональні характеристики інваріантної інтонаційної моделі міських статично-динамічних пейзажних описів англомовної прози [Текст] / І. Л. Гуменюк // Закарпатські філологічні студії : [наукове видання]. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2019. – Вип. 12. – С. 63–68.
Зібрання