Розвиток творчих здібностей молодших школярів на уроках української мови та літературного читання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена розгляду низки концептуальних положень, що стосується поняття творчості, творчих здібностей. Визначено сприятливі умови й особливості розвитку цих здібностей у дітей молодшого шкільного віку. Наведено види й форми роботи, що забезпечують ефективний розвиток творчих здібностей учнів при вивченні рідної мови в початковій школі. Методологічну основу становлять теорії наукового пізнання та розвитку особистості. Перспективи подальших наукових розвідок пов’язані з розширенням вікових меж досліджуваного контингенту та охопленням інших предметних галузей.
The priority task of the educational process in the modern school is pupils’ comprehensive development, in particular creative potential of a person who could represent himself, his nation in the world civilization. The task of educating people with high creative potential arises not only as a pressing problem of modern pedagogical science and practice, but also as a social necessity. The problem, we have raised, became the subject of partial discussion in the scientific literature. Some aspects of development of creative abilities are provisions based on the psychological theory of creative personality and its development. The purpose of the article is to analyze and study the peculiarities of development of the primary school children’s creative abilities during the mother tongue classes. The methodological basis is the theory of scientific knowledge and personal development. Scientists decide the most favorable conditions for the development of creativity generated in the process of work and especially – learning. This process should be directed not only to the acquisition of certain knowledge and skills, but also to the formation of curiosity, interest, ability to certain activities. It is necessary to create conditions for primary school children to have a personal interest in acquiring knowledge, regardless of who they will become in the future. It is important to “learn to learn”. But for the most pupils’ creative abilities development, the teacher’s role is important. The task of the teacher is to manage the processes of creative search, from simple to complex. Thus, successful integration of modern pedagogical technologies of interactive, personality-oriented, project-based learning on the basis of continuous development of pupils’ critical thinking allows to develop creative abilities, and therefore, to form the primary school child’s creative personality. The prospect of further scientific exploration is related to extension of the age range of the studied contingent and the coverage of other subject areas.
Опис
Ключові слова
творчість, творчі здібності, продуктивне мислення, інтерес, допитливість, молодші школярі, педагогічні умови, види і форми роботи, самостійна робота, збагачення мови, creativity, creative qualities, productive thinking, interest, curiosity, primary school children, pedagogical conditions, types and forms of work, independent work, language enrichment
Бібліографічний опис
Парфілова, С. Л. Розвиток творчих здібностей молодших школярів на уроках української мови та літературного читання [Текст] / С. Л. Парфілова, І. В. Литвиненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 98–108. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/098-108.