Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8248
Title: Аналіз результатів логопедичного обстеження мовленнєвого розвитку розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку
Other Titles: Analysis of the Results of Logopedic Examination of Speech Development of Mentally Retarded Children of Primary School Age
Authors: Боряк, Оксана Володимирівна
Boriak, Oksana Volodymyrivna
Keywords: порушення мовлення
speech activity
структура порушення
structure of the defect
порушення мовленнєвого розвитку
speech development disorders
системні порушення мовлення
systemic underdevelopment of speech
інтелектуальні порушення
mental retardation
порушення мовленнєвого та інтелектуального розвиткуального розвитку
mental and physical development disorders
Issue Date: Jun-2016
Citation: Боряк, О. В. Аналіз результатів логопедичного обстеження мовленнєвого розвитку розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку [Текст] / О. В. Боряк // The goals of the WorldScience 2016 : Proceedings of the IInd International Scientific and Practical Conference, January 27 – 28, 2016, Dubai, UAE. – 2016.– № 2(6), vol.5. – P. 40–44.
Abstract: Проблема логопедичної корекції порушень мовлення розумово відсталих дітей залишається однією з невирішених проблем сучасної логопедичної галузі. Це зумовлено наступними чинниками: - сьогодні в літературі відсутня диференціація розумово відсталих дітей за якісно різними типами порушень мовленнєвого розвитку; - не визначена структура, рівні, критерії системного мовленнєвого недорозвинення дітей цієї нозології; - не з’ясований механізм порушень мовлення в учнів спеціальної школи; - до сьогодні в логопедичній літературі не визначені в повній мірі завдання, програми та зміст логопедичної роботи в спеціальній школі, не розроблена науково обґрунтована методика корекції системного недорозвинення мовлення у розумово відсталих дітей в комплексі впливів на всі рівні мовленнєвої діяльності, на всі компоненти мовлення, в тісному взаємозв'язку з розвитком аналітико-синтетичної діяльності.
The article deals with the problem of speech development disorders of mentally retarded children and it remains one of the most topical problems and at the same time it is not enough investigated in modern logopedics. Speech disorders in mentally retarded children are varied and depend on the level of mental retardation, the availability of heavy local pathology in speech-motor and speech-hearing systems, on a number of typological characteristics of children of this nosology. The urgency of the problem is that today there is still no coherent method of forming and correction of speech activity in mentally retarded children, although it is known that this speech is the main mean of person’s intellectual development. In the article the author highlights the main aspects of the diagnostic examination methods of speech development features in mentally retarded children of primary school age which form the basis of the ascertaining phase of the study. According to the results of the diagnostic phase it was found that almost all mentally retarded children of primary school age inherent speech disorders of different level of complexity. In mentally retarded children (88%) all the components of speaking are violated, in 12% - at relatively reserved speech disturbance of reading and writing is observed. Interpreted results obtained by the author during the researches which are represented in the article will be the basis for the developing of an integrated method of speech development forming and correction in mentally retarded children of primary school age.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8248
ISSN: 2413-1032
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Proceedings of the conference 2(6), V.5 (1).pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.