Методичні аспекти впровадження моделі змішаного навчання при вивченні вищої математики в технічних закладах вищої освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається можливість упровадження моделі змішаного навчання при вивченні вищої математики в системі вищої освіти. Відповідно до поставленої мети на різних етапах дослідження було використано теоретичні й емпіричні методи дослідження. Визначено актуальність організації освітнього процесу з вивчення вищої математика за моделлю змішаного навчання на основі поєднання традиційних методик навчання з використанням ІКТ. У результаті дослідження було розроблено модель змішаного навчання вищої математики для студентів технічних закладів вищої освіти, яка складається з традиційного та інноваційного компонентів. Практичне значення дослідження полягає в упровадженні розробленої моделі змішаного навчання в освітній процес кафедри вищої математики Харківського національного автомобільнодорожнього університету. На основі дослідження зроблено висновки, що запропонована концепція навчання вищої математики майбутніх фахівців за моделлю змішаного навчання дає можливість перебудувати процес навчання для студентів технічних закладів вищої освіти відповідно до потреб суспільства щодо компетентних, конкурентоспроможних на внутрішньому та світовому ринках праці інженерних кадрів. Подальші наукові розвідки спрямовані на вдосконалення дистанційного курсу з вищої математики, який є частиною розробленої моделі.
The purpose of this article is consideration of possibilities of introduction of a model of blended learning at the study of higher mathematics in the system of higher technical education. According to the outlined aim at different stages of the study the theoretical and empiric methods of research were used. Systems and comparative analysis of psychologicalpedagogical and scientific-methodological literature was conducted, scientific works in that the features of organization of pedagogical process are investigated in establishments of higher education and the problems of introduction are analyzed in practice of innovative technologies of studies of mathematical disciplines are considered. Monitoring of the process of studies of students and analysis of educational activity gave an opportunity to draw conclusion, that there was a decline of level of mathematical culture of modern youth, cognitive activity and in the process of studying higher mathematics a questionnaire was used and conversations were conducted with teachers and students of technical establishments of higher education, front-rank experience of teachers was systematized and generalized from introduction of innovative technologies in the educational process. Actuality of organization of educational process is certain in the study of higher mathematics according to the model of blended learning on the basis of combination of traditional methodologies of studies with the use of ІCТ. That will give an opportunity to the teachers of establishments of higher education of technical profile to carry out scientifically reasonable modernization of studies. As a result of research the model of blended learning of higher mathematics was worked out for the students of technical establishments of higher education that consists of traditional and innovative components. The worked out model contains semantic and organizational-technological aspects and block of individual control after studies. The practical value of the study is implementation of the developed model of blended learning in the educational process of the Department of Higher Mathematics of Kharkiv National Automobile and Highway University. On the basis of research the authors have drawn a conclusion, that the offered conception of studies of higher mathematics of future specialists according to the model of blended learning gives an opportunity to reconstruct the process of studies for the students of technical establishments of higher education in correspondence with the necessities of society, in relation to competence, competitiveness at the internal and world labour-markets of engineers.
Опис
Ключові слова
технічні заклади вищої освіти, освітній процес, вища математика, модель навчання, змішане навчання, technical establishments of higher education, educational process, higher mathematics, model of education, blended learning
Бібліографічний опис
Михайленко, І. В. Методичні аспекти впровадження моделі змішаного навчання при вивченні вищої математики в технічних закладах вищої освіти [Текст] / І. В. Михайленко, В. О. Нестеренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 6 (90). – С. 97–108.