Структурно-компонентний склад та критеріальні характеристики рівнів здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена висвітленню проблеми характеристики критеріїв та показників здоров’язбережувальної компетентності вчителя основної школи, що дозволяють оцінити рівні її сформованості відповідно до визначених структурних компонентів. У статті використано теоретичні (аналіз наукових джерел для порівняння й зіставлення різних поглядів на досліджувану проблему з метою укладання критеріальних характеристик рівнів прояву здоров’язбережувальної компетентності) та емпіричні (анкетування, експертна оцінка) методи дослідження. Аналіз наукових досліджень із проблеми та результатів проведених опитувань уможливив формування переліку професійно-особистісних якостей і здатностей учителів основної школи, які доцільно розвивати в умовах післядипломної педагогічної освіти з метою вдосконалення якості їх здоров’язбережувальної діяльності.
Introduction. The article focuses on the scientific approaches to solving the problem of characterization of criteria and indicators of health-saving competence of the basic secondary school teacher to identify its levels and develop in the system of postgraduate pedagogical education. The purpose of the article is to characterize the criteria and indicators of the healthsaving competence of the basic secondary school teacher in assessing the level of its formation according to its structural components. Methods of research: theoretical (analysis of scientific sources for comparison of different views on the problem under consideration for the conclusion of criteria characteristics of levels of manifestation of health-saving competence), empirical (questionnaire, expert evaluation). Results. The analysis of scientific research on the problem and results of the conducted surveys made it possible to form a list of professional-personal qualities and abilities of the basic secondary school teachers, which it is expedient to develop in the conditions of postgraduate pedagogical education in order to improve the quality of their health care activities. As a result of research into the structure of health-saving competence of the basic secondary school teacher the author of the article identified three components, according to which the criteria and indicators are substantiated: - motivational and value component – positive motivation for professional and pedagogical activity on the basis of health-saving and striving for its improvement, awareness of the value of health and health-saving as a worldview orientation (the criteria are motivation for health and professional care and life saving and care to the health of all participants in the educational process); - cognitive component – knowledge about health and health preservation of participants in the educational process, the main directions of health-saving activities of basic secondary school teachers (the criterion is formation of a system of dynamic knowledge about health, ways of its preservation and strengthening, about the pedagogical basis for creating health-saving educational environment); - technological-activity component – skills in the use of health-saving technologies and implementation of professional and pedagogical activities on the basis of preventive health-saving (the criterion is formation of the ability to take care of the health of all participants in the educational process). Conclusion. Summarizing the results of the pedagogical, psychological, medical literature makes it possible to conclude that development of health-saving competence of the basic secondary school teacher can be estimated by indicators that characterize interaction of its basic structural components: motivational-value, cognitive and technological-activity.
Опис
Ключові слова
здоров’язбережувальна компетентність учителя основної школи, компонент, компонентний склад, критерій, рівень, критеріально-рівнева характеристика, освітнє середовище, система післядипломної педагогічної освіти, health-saving competence of the basic secondary school teacher, component, component composition, criteria, level, criterion-level characteristic, educational environment, system of postgraduate pedagogical education
Бібліографічний опис
Желєзнова, Т. Структурно-компонентний склад та критеріальні характеристики рівнів здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи [Текст] / Т. Желєзнова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 6 (90). – С. 251–266.