Динаміка розвитку ІК-компетентності майбутніх учителів фізики: когнітивний критерій

Анотація
У статті обґрунтовано, що одним із ключових завдань підготовки майбутнього вчителя фізики є формування в нього інформаційно-комунікативної компетентності як необхідної умови його професійної стабільності, орієнтації в широкому арсеналі інноваційного руху, наукових розробок і якісної організації навчального процесу. Дано тлумачення інформаційно-комунікативної компетентності у єдності трьох компонентів: знаннєвого, процесуального і особистісного. Зазначено, що когнітивний критерій як інструмент визначення рівня сформованості знаннєвого компоненту інформаційно-комунікативної компетентності визначається як наявність знань з фізики та інформаційних технологій і здатність застосовувати їх у професійній діяльності майбутнього вчителя фізики. Описано показники когнітивного критерію: «повнота знань», що визначається кількістю всіх знань про досліджуваний об’єкт і характеризує рівень володіння теоретичними знаннями; «глибина знань» – число усвідомлених зв’язків даного знання з іншими, що показує, як вправно вчитель фізики може застосовувати набуті теоретичні знання в своїй практичній діяльності. Описано результати педагогічного експерименту, пов’язаного з визначенням рівнів сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх учителів фізики засобами електронних інтернет-технологій за когнітивним критерієм. Наведено методики розрахунку результатів за одержаними даними. Проведено якісний статистичний аналіз одержаних результатів експерименту з позитивним висновком про ефективність формування інформаційно-комунікативної компетентності за показниками «повнота знань» та «глибина знань» когнітивного критерію.
The article substantiates that one of the key tasks of future physics teacher preparation is the formation of his informational and communicative competence as a necessary condition for his professional stability, orientation in a wide array of innovative movements, scientific developments and qualitative organization of the educational process. The interpretation of information and communication competence in the unity of three components (knowledgeable, procedural and personal) is given. It is noted that the cognitive criterion as a tool for determining the level of formation of the knowledge component of information and communication competence is defined as the availability of knowledge in physics and information technology and the ability to apply them in the professional activities of the future physics teacher. The indicators of the cognitive criterion are described. They are "completeness of knowledge" and "depth of knowledge". "Completeness of knowledge" is determined by the number of all knowledge about the object under study and characterizes the level of knowledge of theoretical knowledge. "Depth of knowledge" is the number of conscious connections of this knowledge with others, showing how competently a physics teacher can apply the acquired theoretical knowledge in his practice. The results of the pedagogical experiment related to the determination of the levels of formation of future physics teachers’ informational and communicative competence by means of electronic Internet technologies by the cognitive criterion are described. The methods of calculation of results on the received data are given. Qualitative statistical analysis of the results of the experiment with a positive conclusion on the effectiveness of the formation of information and communication competence on the indicators of "completeness of knowledge" and "depth of knowledge" of the cognitive criterion is carried out.
Опис
Ключові слова
інформаційно-комунікативна компетентність, критерій сформованості компетентності, когнітивний критерій, засоби електронних інтернет-технологій, підготовка майбутніх учителів фізики, information and communicative competence, terion of formation of competence, cognitive criterion, means of electronic Internet technologies, future physics teachers’ preparation
Бібліографічний опис
Юрченко, А. О. Динаміка розвитку ІК-компетентності майбутніх учителів фізики: когнітивний критерій [Електронний ресурс] / А. О. Юрченко // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогіка. – 2019. – Вип. 1. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2019_1_13.
Зібрання