Роль науки у процесі вивчення образотворчого мистецтва в педагогічному закладі вищої освіти

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Сьогодні наука знаходиться в центрі уваги суспільства. Від її розвитку залежить наше благополуччя. Без надійної матеріально-технічної бази неможливе задоволення ані матеріальних, ані духовних потреб людини. Але чи є наука панацеєю від усіх проблем? Який зв’язок між наукою і духовним розвитком людини? Як вона впливає на зміст життя і чи здатна осягти істину? Чому при значному поліпшені умов лядського життя стрімко розвиваються духовна криза? Чому на тлі «прогресивної освіти» прив’язаність людини до задоволення тілесних бажань витісняє смислові орієнтири? Яка роль науки в навчально-виховному процесі майбутніх громадян і фахівців образотворчого мистецтва, і чи здатне мистецтво зміцнити духовне середовище суспільства, і практично вплинути на наше життя? У статті робиться спроба коротко схарактеризувати роль і місце науки при вивченні предметів образотворчого мистецтва у педагогічному закладі вищої освіти, її вплив на процес вільної творчості і на еволюційний розвиток людства.
Today science is in the center of public attention. Our well-being depends on its development. Without a reliable material and technical base, it is impossible to satisfy either the material or spiritual needs of a person. But is science a cure for all problems? What is the relationship between science and human spiritual development? How does science affect the content of life and can it comprehend the truth? Why, with significantly improved conditions of human life, spirituality is rapidly falling? Why, against the background of “progressive education”, the attachment of a person to the satisfaction of bodily desires suppresses semantic orientations? What is the role of science in the educational process of future citizens and specialists of fine arts and can art strengthen the spiritual environment of society and practically influence our life? The article attempts to briefly describe the role and place of science in the study of objects of fine art in the higher education institution of artistic direction, as well as its influence on the process of free creativity and evolutionary development of humanity. Man, as a spiritual and physical creature, will know the world with the help of intelligence and spirit. The division of the unity of spiritual and intellectual knowledge is the main problem of our civilization. The strength of intelligence lies in the fact that science makes it possible to organize our lives and adapt to the conditions of existence, but it does not know the truth, and here is its danger, whereas the power of art is in the ability to inspire a person, to go beyond the limits of intelligence, to fill life with new ideas and to expand the vision of the world, but being unable to explain their feelings, it remains at the level of feelings and has no practical use. Modern society, laced with material goods, is in a spiritual caste, from which, it seems, there is no way out. Artistic education, infected with science, has lost its social purpose, and therefore the exhibition activity of teachers and students has ceased to be the subject of research and remains out of the attention of pedagogical criticism. The activity of National Union of Artists of Ukraine is directed at constant renewal of art searches, in which the right to participate in exhibitions have works created within the last two years, which should positively affect the release of consciousness from artistic stereotypes. But the system of art education with its priority to scientificity, withdrawal of pedagogical criticism from the students’ creative search remains deaf to the needs of present and directs creative energy of future artists not to subjective artistic revelations, but to creating an artistic product for passive admiration, which in the end makes them unprepared for the future of creative life.
Опис
Ключові слова
мистецтво, розум, наука, інтелектуальна творчість, художня творчість, висока культура, креатив, свідомість, духовність, art, intellect, science, intellectual creativity, artistic creativity, high culture, creativity, consciousness, spirituality
Бібліографічний опис
Жулінський, М. В. Роль науки у процесі вивчення образотворчого мистецтва в педагогічному закладі вищої освіти [Текст] / М. В. Жулінський // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 5 (89). – С. 82–94.