Трансмедійні навички у професійній мистецькій освіті: аналіз зарубіжного досвіду

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є визначення комплексу трансмедійних навичок майбутніх учителів музичного мистецтва на основі аналізу зарубіжного наукового досвіду. Автор розглядає теоретичне поняття трансмедійної грамотності як такої, що забезпечує створення, впровадження й використання трансмедійних продуктів в освітній мистецькій діяльності під час формування професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Методи дослідження: аналіз зарубіжних наукових джерел, індукція і узагальнення отриманих даних, класифікація трансмедійних навичок. Вивчення зарубіжного наукового доробку (праць С. Лівінгстона, Д. Букінгема, Дж. Хартлі, А. Сколарі, Г. Дженкінса та ін.) дозволило виокремити у складі трансмедійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва п’ять груп навичок: технічні, оцінно-рефлексивні, організаційні, комунікативні, безпека в Інтернеті.
The article is devoted to the formation of transmedia competence of future music art teachers. The author considers transmedia literacy as a way to create and use transmedia products in the educational art process. The purpose of the article is to define a complex of transmediа skills for the formation of transmedia competence as a necessary component of contemporary artistic education, in particular training of future musical art teachers. For versatile consideration of this issue, the methods of scientific research were used: analysis of foreign experience, induction and generalization of the knowledge gained, classification of transmedia skills in areas. The methodological basis for studying transmedia competence was the choice of a competence approach that creates the conditions for the professional education of future musical art teachers. Foreign scholars actively developed the idea of transmedia literacy formation in pedagogical activity: S. Livingstone, D. Buckingham, J. Hartley, A. Scolari, H. Jenkins, J. FerrésPrat, L. Tripp, J, Sefton-Green and others. Based on the results of foreign studies and taking into account the specifics of vocational art education, a Map of the main transmedia skills that form the transmedia competence of future music art teachers is created. As part of transmedia competence, the author identifies the following skill groups: technical production, cultural and aesthetic, organizational, communication, security on the Internet. The research result is the infographics of transmedia skills complex that form the transmedia competence of future musical art teachers. The author stresses that creation of multimedia content and active involvement of students in the transmedia skills use is one of the key aspects of transmedia competences formation as part of the professional competences of future musical art teachers. A transmedia skills map can be a useful tool for the development of didactic activities in professional artistic education. Special attention should be paid to the strategy of transmedia competence formation both in the circle of the actual educational trajectory and in format of informal education.
Опис
Ключові слова
трансмедіа, трансмедійна компетентність, трансмедійна грамотність, трансмедійні навички, професійна мистецька освіта, майбутні вчителі музичного мистецтва, transmedia competence, transmedia skills, professional training of the future musical art teacher
Бібліографічний опис
Орєхова, В. Трансмедійні навички у професійній мистецькій освіті: аналіз зарубіжного досвіду [Текст] / В. Орєхова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 5 (89). – С. 57–68.