Концепції фізкультурної освіти у країнах Європейського Союзу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У дослідженні цілісно охарактеризовано концепції фізкультурної освіти у країнах Європейського Союзу, визначено нормативні, організаційні й педагогічні засади практичної реалізації та тенденції їх розвитку. Визначено стан розробленості наукової проблеми та поняттєво-термінологічний апарат дослідження. Обґрунтовано методологію дослідження та розроблено його теоретико-методологічну модель. Виокремлено періоди становлення концепцій фізкультурної освіти у країнах Європейського Союзу (домодерна доба (3000 до н.е. – XVII ст.), модерна доба (ХVІІІ ст. – перша половина ХХ ст.) і постмодерна доба (друга половина ХХ – поч. ХХІ ст.)). Здійснено порівняльний аналіз класифікацій концепцій фізкультурної освіти у країнах Європейського Союзу (етноцентрична класифікація концепцій фізкультурної освіти за Б. Крумом, векторна класифікація концепцій фізкультурної освіти в Європі за Р. Наулом, зведена класифікація концепцій фізкультурної освіти за E. Бальцем). З᾿ясовано нормативні, організаційні й педагогічні засади реалізації концепцій європейської фізкультурної освіти. Окреслено особливості реалізації концепцій у інклюзивній фізкультурній освіті. Охарактеризовано сучасний стан реалізації концепцій фізкультурної освіти на прикладі Республіки Польща. Виявлено системоутворювальні, організаційноінституційні та змістово-процесуальні тенденції розвитку концепцій фізкультурної освіти у країнах Європейського Союзу.
The thesis is a comprehensive study of the concepts of physical education in the countries of the European Union. In his work, the author has developed and substantiated the methodology of studying the concepts of physical education in the countries of the European Union in five dimensions: theoreticalmethodological, historical-pedagogical, theoretical-comparative, applied, and prognostic. The following periods in the development of the concepts of physical education in the countries of the European Union have been distinguished: Pre-modern (3000 BC – XVII cent.), Modern (XVIII century – first half of the XX century) and Postmodern (second half of the XX – beginning of the XXI century). The author has carried out a comparative analysis of the classifications of the concepts of physical education in the countries of the European Union (vector classification of concepts of physical education in Europe by R. Naul, classification of concepts of physical education by B. Krum, a consolidated classification of concepts of physical education by E. Balz). The key principles of realization of concepts of physical education in the European Union countries have been explained. Among the normative principles are the following: introduction of a European dimension; transparency; focusing on the social and economic role of physical education; emphasizing the role of partnership of all stakeholders and institutions in the management of physical education; using European programs and resources to increase the level of social inclusion and integration through physical education; exchange of information, experience and successful practice of physical education institutions; use of physical education as an instrument of European development policy; evidencebased policy in the field of physical education. Among the organizational principles are the following: increased attention to school, extra-curricular and extracurricular physical education; focus on state standards and school curriculum; co-education in physical education; use of the possibility of integrating physical education with other types of education; attention to quality teacher training; increasing the role of elementary school for the development of motor activity; reduction of differences between the theory and the real situation in the field of physical education; compulsory physical education as school subjects; application of a cross-cultural approach to the subject “Physical culture” in school; minimization of exemption from physical education lessons through application of an individual approach. The pedagogical principles include the following: orientation of the goals of physical education for physical, personal and social development; linking learning outcomes to other school subjects; significant school autonomy in determining the obligatory physical activities; taking into account national historical and cultural traditions and international practice when choosing obligatory activities; introducing Health Education as a separate subject or integrating it into other disciplines; giving preference to the current evaluation of educational achievements, which is mainly qualitative and descriptive. The author has studied the peculiarities of implementation of the concepts in inclusive physical education in some member states of the European Union, namely the significant gap between theory and practice; insufficient material provision; lack of teacher training programs, vision of significant potential for development. The work has described the current state of implementation of the concepts of physical education on the example of the Republic of Poland. The implementation of such concepts was analyzed: Training Conception, Education through Movement, Personality Education through Movements Conception, Conformist Sport Socialization Conception, Critical Constructive Movement Socialization Concept. The dissertation reveals the tendencies of development of concepts of physical education in the countries of the European Union. The system-forming tendencies are those of continuity, adaptability, inclusion, coherence of strategic tasks of formal and informal physical education, cross-disciplinarity, cross-cultural approach, cross conceptuality, and orientation to the future. The author has substantiated that organizational and institutional tendencies which include compulsory, institutionalization, diversification, dynamism of the network of educational services, variation of models of management and functioning, as well as ways of development and increasing its efficiency. According to the author, the content-procedural tendencies include the same orientation to the process and the learning outcomes which are different from other academic disciplines, regularity, frequency increase, dynamism, competence orientation, practical orientation, innovation.
Опис
Ключові слова
концепція фізкультурної освіти, Європейський Союз, періоди становлення й розвитку концепцій фізкультурної освіти, нормативні засади, організаційні засади, педагогічні засади, тенденції розвитку, фізкультурна освіта, фізичне виховання, фізична культура, physical education concepts, European Union, periods of formation and development of physical education concepts, normative principles, organizational principles, pedagogical principles, tendencies of development
Бібліографічний опис
Скальські, Д. Концепції фізкультурної освіти у країнах Європейського Союзу [Текст] : автореф. дис. ... доктора пед. наук : спец. 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Скальські Даріуш ; Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий консультант О. А. Заболотна]. – Суми, 2019. – 44 с.