Викладання іноземних мов у медичних закладах освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Мета статті полягає у виявленні важливих стратегій, підходів, форм, методів та засобів у формуванні особистості студента-медика. Для дослідження основ викладання іноземних мов застосовано спостереження, порівняння, аксіоматичний та гіпотетико-дедуктивний методи. Результати дослідження полягають у визначенні процесуальних основ та дослідженні сучасних платформ, які можуть використовуватись у підготовці медиків. Виявлено, що евристичні методи викладання найкраще підходять для роботи зі студентами медичних закладів освіти. Практичне значення дослідження базується на формуванні порад у викладанні іноземних мов студентам-медикам. Подальші наукові розвідки вбачаємо в дослідженні організаційної теорії медичних колективів.
Introduction. We believe that formation of the personality of the future physician consists of professional skills, psychological preparation for the future profession and communicative skills. It is revealed that knowledge of a foreign language is an obligatory part of training of future physicians. The purpose of the paper is to identify important strategies, approaches, forms, methods and tools in shaping the personality of a student-physician. Research methods. To study the basics of teaching foreign languages, observations, comparisons, axiomatic and hypothetical-deductive methods were used. The results of the study are to determine procedural foundations and research of modern platforms that can be used in training of physicians. Modern strategies that are used in teaching foreign languages, include: metacognitive, cognitive, and socio-affective. The most important approaches used in the study were identified: communicative and culturological. It is impossible to imagine teaching foreign languages without modern forms, namely: blogging, round table, interviews, research work and teamwork. The article describes platforms that help students acquire their knowledge around the world: Coursera, MOOC, Prometheus. Important attention in our study is focused on the sygospedical method, the method of projects and empirical methods (prognostication, empathy). It is noted that espirical methods occupy a prominent place in formation of the personality. Modern learning devices include: tablets, telephones, computers, projectors, electronic boards, as well as textbooks, notebooks and handouts. We believe that for the desired results you need to listen to students, pay attention to their interests and hobbies, constantly develop and become interested in modern trends and technologies. It is important to remember that medicine is a top priority in the development of society. Conclusions. Teaching foreign languages in medical education institutions should be based on modern strategies, approaches, forms and methods of work that will motivate them to learn the language. The use of electronic means will allow you to use time efficiently, share material with students quickly and create new projects. It is revealed that heuristic teaching methods are best suited for working with students of medical education institutions. The practical value of the study is based on formation of tips for teaching foreign languages to medical students. Further scientific research are seen in the study of the organizational theory of medical teams.
Опис
Ключові слова
студент-медик, викладання, іноземні мови, формування, особистість, методи, підходи, стратегії, medical student, teaching, foreign languages, formation, personality, methods, approaches, strategies
Бібліографічний опис
Козаченко, Ю. С. Викладання іноземних мов у медичних закладах освіти [Текст] / Ю. С. Козаченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 36–46.