Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7461
Title: Сутність і особливості формування професійної позиції майбутнього вчителя початкової школи
Other Titles: Essence and Features of Formating Professional Position of the Future Elementary School Teacher
Authors: Пріма, Дмитро
Prima, Dmytro
Keywords: активна професійна позиція
інтегративна характеристика
майбутній учитель
початкова школа
професійна позиція
професійні якості
функції
ціннісні орієнтації
active professional position
integrative characteristic
future teacher
elementary school
professional position
professional qualities
functions
value orientations
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Пріма, Д. Сутність і особливості формування професійної позиції майбутнього вчителя початкової школи [Текст] / Д. Пріма // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 3 (87). – С. 72–82.
Abstract: Метою статті є розкриття аспектів сутнісної характеристики й особливостей формування професійної позиції майбутнього вчителя початкової школи. У статті використано методи дослідження: теоретичні (аналіз філософської, педагогічної, психологічної літератури); інтерпретаційно-аналітичний метод, узагальнення. Наголошено на необхідності формування в майбутнього вчителя початкової школи активної професійної позиції. Внесено уточнення щодо змістової сутності означеного феномена як міждисциплінарного, багатозначного. Окреслено чинники становлення й формування професійної позиції майбутнього вчителя початкової школи, її функціональне призначення. Подано трактування досліджуваного феномена й окреслено перспективи подальших розвідок.
The purpose of the article is to reveal essential characteristic and features of forming professional position of the future teacher of elementary school. The article uses research methods: theoretical (analysis of philosophical, pedagogical, psychological literature); interpretive-analytical method, generalization. The attention is paid to the definition of “professional attitude”, which is actualized in the concepts that define the integrity of mastering the specialty and cover all individual's professional path. The necessity of formation of an active professional position of future teacher of elementary school is emphasized. Semantic clarification on the nature of the phenomenon is made. It is considered as an interdisciplinary, ambiguous, reflecting dominant selective and person's relationship to what is essential to it, its ideological, professional, educational, cognitive orientation, expression of features in professional activities elementary school teacher. The factors (reflection, self-esteem, self-awareness) of formation of a professional position of future elementary school teacher, its functional purpose (cognitive, practical, developmental, social, cultural, ideological, motivational, professional, socialization, identity, reflective, active converting, mobilization, regulatory functions and self-presentation function) are outlined. Professional position of future elementary school teacher is interpreted as integrative characteristics of his personality that reflects subjective system of relations, theoretical and methodological knowledge, values, defines the reflexive way of educational activity and is a measure of self-affirmation and self-development of a person as a professional educator. Further research will be directed at justification of the structure of the phenomenon under investigation.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7461
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Prima_Sutnist.pdf999,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.