Використання інтернет-ресурсів в особистісно-професійному розвитку майбутніх педагогів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті актуалізовано необхідність цілеспрямованого особистісно-професійного розвитку педагогів відповідно до особистісних намірів, запитів суспільства й нової стратегії фахової підготовки. Виокремлено ключові компоненти особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів, серед яких чільне місце належить формування здатностей до самопізнання, саморозвитку й самовдосконалення впродовж життя. Подано особливості використання інформаційних технологій в особистісно-професійному розвитку майбутніх учителів початкової школи та вихователів закладів дошкільної освіти. Визначено основні наскрізні вміння (цифрові, дослідницькі, критичне мислення та рефлексія), розвиток яких сприяю формування здатності й готовності здійснювати пошук необхідної інформації, продукування нових знань для особистісно-професійного вивищення.
The article dwells on the necessity for purposive personal and professional teacher training according to personal intentions, social expectations and a new strategy of professional training. Main contents and the core of the concept “future teachers' personal and professional development” is characterized. In the article, these concepts are considered as a complex multifaceted process aimed at forming general and professional competences of future teachers, development of their personal meanings, the components of which are the desire for self-knowledge and self-development, professional excellence, the ability and willingness to respond to the challenges of time, to develop their own trajectory of professional and personal growth. Moreover, key components of the concept are distinguished. Among them, one of the most crucial is formation of lifelong abilities to self-knowledge, self-development, and self-improvement. Peculiarities of using ICT technologies in the personal and professional development of both future primary school teachers and teachers of preschool education institutions are presented. The article generalizes results of the empirical research conducted among students and teachers-practitioners proving the necessity for a focused and systematic work on the formation of the first year students' skills in working with the most common e-services (learningapps.org, prezi.com, calameo.com, wordart.com, coggle.it, padlet.com, etc.). The scientific discourse dwells on the experience of using network resources in student's educational and extra-curricular activities in the higher education institution. Particularly, when writing Bachelor's, Master's researchers, doing their self-study tasks in psychological and pedagogical subjects, and during pedagogical practices. The major cross-curricular skills (digital, research, critical thinking and reflection) are defined in the article. Their development promotes the ability and readiness to search for necessary information, creating new knowledge for personal and professional development. Peculiarities of using electronic resources for self-knowledge and self-development of future teachers in the Center of Competencies at Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University are emphasized.
Опис
Ключові слова
особистісно-професійний розвиток, інтернет-ресурси, буктрейлер, web-квест, пошукова діяльність, цифрові технології, дослідницькі вміння, критичне мислення, рефлексія, personal and professional development, electronic resources, book trailer, web-quest, search activity, digital technologies, search skills, critical thinking, reflection
Бібліографічний опис
Венгловська, О. Використання інтернет-ресурсів в особистісно-професійному розвитку майбутніх педагогів [Текст] / О. Венгловська, Л. Куземко, І. Новик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 4 (88). – С. 3–17.